Permalänk
Skrivet av xstazy:

Hej! Försöker öppna mina portar utan framgång. Har en netgear CG3100. Har lagt till dem i port forwarding via browsern när man loggar in i routern. Har skaffat static ip. Några förslag på hjälp?

Det är väl bara att välja en port och skriva in sista siffrorna i lokal ip address eller hur menar du ?

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Kör med min Netgear3100-router (ComHem XXL) och det fungerar bra förutom trådlöst till min PS-3:a. Streamar jag HD-film till PS-3:an laggar det korta stunder. Avstånd mellan routern och PS-3:an är ca 10 meter med två gipsväggar i mellan. Funderar på en repeater alt brygga för att förstärka signalen med är osäker på vad jag ska köpa. Har titta på en TP-Link på MediaMarkt men vet inte om den passar till routern. Har något provat mina idéer?

Visa signatur

hanse1

Permalänk
Medlem
Skrivet av hanse1:

Kör med min Netgear3100-router (ComHem XXL) och det fungerar bra förutom trådlöst till min PS-3:a. Streamar jag HD-film till PS-3:an laggar det korta stunder. Avstånd mellan routern och PS-3:an är ca 10 meter med två gipsväggar i mellan. Funderar på en repeater alt brygga för att förstärka signalen med är osäker på vad jag ska köpa. Har titta på en TP-Link på MediaMarkt men vet inte om den passar till routern. Har något provat mina idéer?

Läser man runt på nätet så är det ovanligt att få ut 1080p trådlöst oavsett router och bra signal på wireless-n teknik. Varför vet jag inte. Trafikmässigt borde det gå. Tror du ska sattsa på kabel för att bli helt nöjd. En Popcornhour är det tex väldigt svårt att få att lira 1080p trådlöst med trots n-teknik.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Det märkliga är att det rullade på bra med en D-Link DIR 655. Har provat att byta kanal men signalstyrkan på PS-3:an ligger konstant på ca 40-60%. Har tyvärr svårt att flytta routern från sin nuvarande plats. Läste någonstans att min router inte passar ihop med Netgears produkter för brygga/repeater. Var något med VDS (eller något i stil med den bokstavskombinationen) som min router saknar om jag minns rätt.

Visa signatur

hanse1

Permalänk
Skrivet av hanse1:

Kör med min Netgear3100-router (ComHem XXL) och det fungerar bra förutom trådlöst till min PS-3:a. Streamar jag HD-film till PS-3:an laggar det korta stunder. Avstånd mellan routern och PS-3:an är ca 10 meter med två gipsväggar i mellan. Funderar på en repeater alt brygga för att förstärka signalen med är osäker på vad jag ska köpa. Har titta på en TP-Link på MediaMarkt men vet inte om den passar till routern. Har något provat mina idéer?

PS3an stödjer inte wireless-n, så kör med en kabel istället.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Nä den blir för lång. Jag har tittat på en Netgear WN2000RPT som jag skulle kunna ställa vid surroundanläggningen och koppla med kabel från den till PS-3, Squeezebox Touch, hemmabioförsteget och TV:n Då kanske jag kan få lite fart på signalen. Wireless-N från min router till WN2000RPT och sedan kabel sista biten. Kan det vara något?

Visa signatur

hanse1

Permalänk
Skrivet av hanse1:

Nä den blir för lång. Jag har tittat på en Netgear WN2000RPT som jag skulle kunna ställa vid surroundanläggningen och koppla med kabel från den till PS-3, Squeezebox Touch, hemmabioförsteget och TV:n Då kanske jag kan få lite fart på signalen. Wireless-N från min router till WN2000RPT och sedan kabel sista biten. Kan det vara något?

Ja du kan väl testa, men jag hade valt att dra 10meter kabel snyggt bakom listerna istället

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Hej,

jag funderar på att skaffa Comhems 100/10 och har lite frågor som jag hoppas någon av Er som testat denna tjänst kan svara på.

Vad jag vet får jag 4 externa ip-addresser av comhem; jag behöver fler, så därför tänkte jag använda modemet som router - fungerar det bra? (läst lite skräckexempel på ordentligt förlorad hastighet) eller är det bara att glömma det och köpa en extern router istället? Behöver köra trådat för ett par datorer och trådlöst för ett par + telefoner etc.

Gillar att modemet (Netgear CG 3100) har en USB-port där jag kan koppla in en extern disk som kan delas ut; fungerar detta bra? Skulle exempelvis vilja lägga bilder etc där så att alla våra datorer kommer åt de oberoende om vilken dator som är igång.

I allmänhet vill jag veta ifall modemet är någonting att lita på, eller om jag bör slå av NAT direkt när jag får det och måste lösa mina ip och delningsproblem på annat sätt? (Man blir ju lite tveksam när man spontanläser en tråd som denna, men kanske bara de "få" som fått problem som skriver här?)

Jättetacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Var har du läst att du kan ansluta extern disk till USB-porten?
För detta funkar då verkligen inte.
Jag anvænder extern router då prestandan ur detta netgear-modem är uselt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Var har du läst att du kan ansluta extern disk till USB-porten?
För detta funkar då verkligen inte.
Jag anvænder extern router då prestandan ur detta netgear-modem är uselt.

http://www.comhem.se/blob/view/-/19294/data/7513/-/Netgear_CG...

Section 1-3: USB port: The USB port is a USB host and can be used for connecting a USB hard drive, flash drive, or printer.

Permalänk
Medlem

Det stämmer inte då manualen är kopierad från en av netgears router.

DET FUNKAR INTE MED HDD! Enbart USB modem.

Står tidigare i denna tråd när jag själv frågade om det hela.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Det stämmer inte då manualen är kopierad från en av netgears router.

DET FUNKAR INTE MED HDD! Enbart USB modem.

Står tidigare i denna tråd när jag själv frågade om det hela.

Ok, tack så mycket för svar, all info innan jag bestämmer mig är väldigt uppskattat. Dåligt av de att ha fel i den tekniska manualen de länkar till. Bör man be om något annat modem när man beställer? Det känns ju lite som att man inte vill använda någon av funktionerna i modemet överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem

Netgear modemet är enda alternativet när du skall ha 100/10

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Jag har mycket krångel med mitt internet som är 2Mbit/s
Jag har någon cisco-router som jag fått från comhem. Problemet är att ungefär 1 gång varannan dag så tappar jag internet fullkomligt och det kan vara så i ungefär 15min, sedan kommer det tillbaka. Det går varken att köra trådlöst eller med nätverksladd. Någon som kan hjälpa mig?

Visa signatur

Silverstone Fortress FT02B | XFX XXX Edition 750W| be quiet! DarkRock Pro C1 | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE LP | Asus Sabertooth p67 | Asus GTX 680 DirectCUII | Samsung Evo 850 250gb + 1tb western digital green

Permalänk
Medlem

Aldrig haft några problem med Comhem, har haft det några månader nu, XXL, får ut ca 95mbit samt 11mbit upp, Inget att klaga över.

Visa signatur

robinsjodin.se

Permalänk
Medlem

Nat

Någon annan som har problem med att när NAT är avstängd så funkar bara en dator över wifi. Har förövrigt bara en dator ansluten genom en kabel annars. Gäller CG3100 med 100/10 självklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Detektivbyrån:

Jag har mycket krångel med mitt internet som är 2Mbit/s
Jag har någon cisco-router som jag fått från comhem. Problemet är att ungefär 1 gång varannan dag så tappar jag internet fullkomligt och det kan vara så i ungefär 15min, sedan kommer det tillbaka. Det går varken att köra trådlöst eller med nätverksladd. Någon som kan hjälpa mig?

Hellou, det där problemet hade jag ibörjan när jag hade comhem. Problemet var att jag hade för dålig signal-styrka i den kontakt i väggen jag använde. Comhem fick byta ut den till en bättre, efter det fungerade det.

Men testa att flytta modemet till ett annat uttag!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingJ:

Någon annan som har problem med att när NAT är avstängd så funkar bara en dator över wifi. Har förövrigt bara en dator ansluten genom en kabel annars. Gäller CG3100 med 100/10 självklart.

Hade samma problem, startade sedan om modemet så att den fick den nyaste mjukvaran. Efter det fungerade det iaf för mig.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av ntity:

Hade användning av de grafningen av informationen från modemet igår, strax innan 21:00 fick linan spel, brydde mig först senare så jag startade om modemet men det vart rätt bra loggat

http://i35.tinypic.com/2vmec09.png

Frekvensen samplas endast var 5 min, därför stämmer de inte överens exakt men men.. rätt uppenbart att den kanalen inte funkar så bra i detta huset iaf

Vad är det för program du kör där?
Jag har massa strul med mitt nät, då modemet startar om ett antal gånger om dagen. Har tagit upp detta med ComHem sedan länge, och de hittar inget fel, säger de. My ass! Tänkte logga lite info, och mejla de...
Är detta program något för mig?

EDIT: Detta heter tydligen RRDTool, och är för linux-burkar. Finns det något liknande för windows?

Tacksam för hjälp.
LionKing75

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSP:

Kolla om inte datorern på det trådlösa är satt som Public Network, det gör mina default första gången man kopplar upp till ett wlan. Isf sätt det som Home network så os inte blockar filesharing etc.

Nej, de är Home Network.

Sanslöst att Comhems modem inte ska klara av basic trådlös kommunikation...
Lär inte vara lönt att ringa Comhem igen.

Permalänk
Medlem

Ah vad trött jag blir! Blev terroriserad av en försäljare tidigare i våras. De ringde säkert 15 gånger innan jag gav upp och svarade, hade klockat alla andra samtal. Började med att en kille gjorde en undersökning om hur jag har upplevt tjänsten etc, allt hade funkat bra för min del. Han säger då att han ringer för att vår nod har bråkat så de som är anslutna har klagat på dålig bild och kass internet. Därför skulle vi få något kompensations-paket pga av strulet. Först ville jag inte ändra något, men enligt honom så har jag inget val. Fine tänker jag och går med på det. Enligt honom skulle det bara bli en krona dyrare för mig.

Nu kollar jag på senaste fakturan och ser att de har lagt till TV-large, höjt internet från 24 till 25 och petat till telefoni. Genast blev min räkning mer än dubbelt så stor. Det var inte riktigt det som killen angav när han ringde först.

Jag hör av mig till supporten och får prata med någon bra kille som kollar lite på sakerna. Enligt honom så gör kompenserar de aldrig på det sättet. Samtalet jag fick kom från en vanlig säljare som la in mig på ett vanligt kampanjerbjudande. Får man kompensation för en tidigare dålig produkt så är det supporten som hör av sig och ingen annan. Han beställde i alla fall ljudklippet år mig så jag ska få lyssna på det, tror dock att det lutar till försäljarens fördel då jag var stressad och bara ville bli av med honom. Men han trodde ändå att det kunde gå bra att reklamera eller i alla fall nedgradera till en mindre tjänst då säljaren inte har varit helt ärlig. Ska vänta på ljudklippet nu så ska jag ta och skicka in en reklamation till dem så fort jag har lyssnat på vad inspelningen säger.

Han var snäll och bockade för så att jag inte kommer få några mer samtal från någon försäljare i framtiden i alla fall. Alltid något...

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wooe:

Ah vad trött jag blir! Blev terroriserad av en försäljare tidigare i våras. De ringde säkert 15 gånger innan jag gav upp och svarade, hade klockat alla andra samtal. Började med att en kille gjorde en undersökning om hur jag har upplevt tjänsten etc, allt hade funkat bra för min del. Han säger då att han ringer för att vår nod har bråkat så de som är anslutna har klagat på dålig bild och kass internet. Därför skulle vi få något kompensations-paket pga av strulet. Först ville jag inte ändra något, men enligt honom så har jag inget val. Fine tänker jag och går med på det. Enligt honom skulle det bara bli en krona dyrare för mig.

Nu kollar jag på senaste fakturan och ser att de har lagt till TV-large, höjt internet från 24 till 25 och petat till telefoni. Genast blev min räkning mer än dubbelt så stor. Det var inte riktigt det som killen angav när han ringde först.

Jag hör av mig till supporten och får prata med någon bra kille som kollar lite på sakerna. Enligt honom så gör kompenserar de aldrig på det sättet. Samtalet jag fick kom från en vanlig säljare som la in mig på ett vanligt kampanjerbjudande. Får man kompensation för en tidigare dålig produkt så är det supporten som hör av sig och ingen annan. Han beställde i alla fall ljudklippet år mig så jag ska få lyssna på det, tror dock att det lutar till försäljarens fördel då jag var stressad och bara ville bli av med honom. Men han trodde ändå att det kunde gå bra att reklamera eller i alla fall nedgradera till en mindre tjänst då säljaren inte har varit helt ärlig. Ska vänta på ljudklippet nu så ska jag ta och skicka in en reklamation till dem så fort jag har lyssnat på vad inspelningen säger.

Han var snäll och bockade för så att jag inte kommer få några mer samtal från någon försäljare i framtiden i alla fall. Alltid något...

Det är ju typiskt för Comhem, de bara ljuger och luras. De lockar med låga priser men efter ett tag betalar man plötsligt ett par hundra mer i månaden än man först trodde att det skulle kosta.
Jag har fått min sista räkning nu och är helt fri från skiten, det känns skönt.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk

En snabb fråga till någon kunnig!

Jag tänkte skaffa Digital TV från Comhem men vill inte betala deras hutlösa priser för en HDTV-Box.

Kan jag köpa en exakt likadan som ComHem använder sig av och det funkar utan problem?

Boxen i fråga är:

Com Hem - Digitalboxar

Humax CXHD-5000C HDTV-mottagare för en perfekt bildupplevelse! - TV OCH BILD - Digital-TV - Kabel-TV - Mottagare kabel-TV

MvH Erazor

Permalänk
Medlem
Skrivet av DBHErazor:

En snabb fråga till någon kunnig!

Jag tänkte skaffa Digital TV från Comhem men vill inte betala deras hutlösa priser för en HDTV-Box.

Kan jag köpa en exakt likadan som ComHem använder sig av och det funkar utan problem?

Boxen i fråga är:

Com Hem - Digitalboxar

Humax CXHD-5000C HDTV-mottagare för en perfekt bildupplevelse! - TV OCH BILD - Digital-TV - Kabel-TV - Mottagare kabel-TV

MvH Erazor

En idé är ju att ringa comhem och fråga. 0771-55 00 00

Permalänk
Medlem

Vad är fel när jag får lätta pingspikar/förhöjd ping och halverad download runt kvällstid? Bor i Göteborg.

EDIT: Har ett Cisco EPC2425

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av DBHErazor:

En snabb fråga till någon kunnig!

Jag tänkte skaffa Digital TV från Comhem men vill inte betala deras hutlösa priser för en HDTV-Box.

Kan jag köpa en exakt likadan som ComHem använder sig av och det funkar utan problem?

Boxen i fråga är:

Com Hem - Digitalboxar

Humax CXHD-5000C HDTV-mottagare för en perfekt bildupplevelse! - TV OCH BILD - Digital-TV - Kabel-TV - Mottagare kabel-TV

MvH Erazor

Lär fungera...

matte56: belastning kanske? detdär modemet kan bara ta kapacitet från en av totalt 6 kanaler som netgearmodemen tar kapacitet ifrån. Man kan alltså i endel fall märka belastning på detta modem tidigare än netgear trots att man har lägre hastighet man betalar för. Lär dock inte vara vanligt. Kan dock vara returstörningar osv också. Omöjligt att svara på utan att ha all info som supporten brukar fråga om vid en felanmälan.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DBHErazor:

En snabb fråga till någon kunnig!

Jag tänkte skaffa Digital TV från Comhem men vill inte betala deras hutlösa priser för en HDTV-Box.

Kan jag köpa en exakt likadan som ComHem använder sig av och det funkar utan problem?

Boxen i fråga är:

Com Hem - Digitalboxar

Humax CXHD-5000C HDTV-mottagare för en perfekt bildupplevelse! - TV OCH BILD - Digital-TV - Kabel-TV - Mottagare kabel-TV

MvH Erazor

Humax boxen kommer säkerligen fungera för vanliga tv-sändningar men när det kommer till HD kanaler så parar Comslem ihop digitalboxen de erbjuder med ditt abonnemangskort vilket leder till att man endast får in HD sändningar på deras egna box, så fula är de tyvärr

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Skrivet av WetWilly:

Humax boxen kommer säkerligen fungera för vanliga tv-sändningar men när det kommer till HD kanaler så parar Comslem ihop digitalboxen de erbjuder med ditt abonnemangskort vilket leder till att man endast får in HD sändningar på deras egna box, så fula är de tyvärr

Det är bara att ringa ComHem så parar de om kortet med med den digitalbox du köpt. Man behöver inte alls köpa boxen från ComHem, men det måste vara en box som stödjer pairing för att kunna se HDTV.

Dvs, du kan lugnt köpa en Humax CDHD-5000C från NetOnNet. De flesta köper inte från ComHem eftersom det går att göra bättre dealar med Expert, ElGiganten, Siba eller var man nu väljer att köpa sin box.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Skrivet av distortion10000:

Det är bara att ringa ComHem så parar de om kortet med med den digitalbox du köpt. Man behöver inte alls köpa boxen från ComHem, men det måste vara en box som stödjer pairing för att kunna se HDTV.

Dvs, du kan lugnt köpa en Humax CDHD-5000C från NetOnNet. De flesta köper inte från ComHem eftersom det går att göra bättre dealar med Expert, ElGiganten, Siba eller var man nu väljer att köpa sin box.

Kanon!

Precis det svar jag hoppades på!

Tack som fan

Permalänk
Medlem

Efter en del strul med comhem har bredbandet fungerat felfritt den senaste tiden ända tills för några dagar sedan. Det har uppstått ms lagg ingame på cs. Vilket kan vara väldigt störande i heta strider :P. Det är inga kraftiga lagg utan ms:en går från ~12-30 vilket gör att jag inte kan aima som vanligt.

Självklart är jag medveten om att sådana lagg kan uppnå när han personer i huset tex nyttjar spotify men jag har testat att ha alla andra datorer avstängda och endast spelat med min på. Utan några resultat.

Har f.ö deras 100/10 tjänst och har nat avstängt.

Hjälp skulle uppskattas.