Permalänk
Medlem

Hur kan bbb adsl leverera pingtider på 6-8 medans comhem levererar 20-25? Borde de inte vara tvärtom?

Visa signatur

Intel Core 2 due E4300 - Abit - Socket LGA775(ip95) - Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonor:

Hur kan bbb adsl leverera pingtider på 6-8 medans comhem levererar 20-25? Borde de inte vara tvärtom?

Nej.. det handlar om peering, avstånd m.m.. Så ingenting säger att Comhem ska leverera bättre pingtider.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonor:

Hur kan bbb adsl leverera pingtider på 6-8 medans comhem levererar 20-25? Borde de inte vara tvärtom?

Att du har bättre svarstider med Telia/BBB är inte konstigt. Då dessa leverantörer ofta har spelservrar stående. Svarstider till framförallt Telia.s nät är alltid lägst, då destinationen från client>server nästan alltid är kortare, (detta kan du se om du gör en traceroute). Varav de spelservrar du pingar lägst mot ofta står med en fiberuppkoppling från Telia, exempelvis Playnation.
Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Du kan ju alltid testa detta:
http://www.wowinterface.com/download...atencyFix.html
Förbättrade min svarstid i WoW från ca 150ms > 50-60ms. Det ska fungera för alla multiplayerspel.

20-25 ping är inget klaga på heller..

Visa signatur

Asus MAXIMUS V FORMULA | Corsair AX 760W 80+ Platinum
Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCII
Intel Core i7 3770K @ 4,6Ghz (Ivy Bridge) | Samsung SSD Kit 840-Series 250GB
Cooler Master HAF X | Corsair H70 | 1x Samsung S27B970 (27") + 2x BenQ G2412HD (24")

Permalänk
Skrivet av berreh:

Du kan ju alltid testa detta:
http://www.wowinterface.com/download...atencyFix.html
Förbättrade min svarstid i WoW från ca 150ms > 50-60ms. Det ska fungera för alla multiplayerspel.

Jag spelar inte WoW men jag läste på om det där lilla scriptet, ska testas ikväll. Kan säkert ge en boost i fps-spel.
Din länk fungerade inte så bra så jag postar en ny:
Leatrix Latency Fix

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Jag spelar inte WoW men jag läste på om det där lilla scriptet, ska testas ikväll. Kan säkert ge en boost i fps-spel.
Din länk fungerade inte så bra så jag postar en ny:
Leatrix Latency Fix

Det där påverkar bara TCP-trafik vad jag vet, dvs inte Counter-Strike t.e.x

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av berreh:

Svårt att säga när du inte ger oss någon information om din utrustning, heller inte vad du gjort för felsökning, så antar att du inte provat något.

Är IP-Flood avstängt i modemet? Stäng av denna direkt annars.
Kör du trådlöst eller med kabel?
Upplevs samma typ av problem på fler datorer?

Prova att sänka antalet anslutningar i din torrentklient, till typ 50.
Du kan också prova att stänga av NAT.. Känns inte som att dessa typ av fel bör kunna uppstå om du har modemet i brygga, antar att du inte fibblat med duplexlägen utan att den kör på Auto Neogoiate.

Hur går man in i modemet igen? Vilken ip-adress?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Hur går man in i modemet igen? Vilken ip-adress?

192.168.100.1
eller
192.168.1.1

Glömmer alltid bort vem av dem det är. Men tror det är 100.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Hur går man in i modemet igen? Vilken ip-adress?

Med NAT på: http://192.168.0.1
Med NAT av:: http://192.168.100.1

Default loginuppgifterna:
Användarnamn: admin
Lösenord: password

Visa signatur

Asus MAXIMUS V FORMULA | Corsair AX 760W 80+ Platinum
Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCII
Intel Core i7 3770K @ 4,6Ghz (Ivy Bridge) | Samsung SSD Kit 840-Series 250GB
Cooler Master HAF X | Corsair H70 | 1x Samsung S27B970 (27") + 2x BenQ G2412HD (24")

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Inaktivera ipflooding i modemet så brukar felet försvinna. Instruktioner finns på ett 100tal ställen i tråden. Vill du byta dns så har google gratisalternativ du lätt kan aktivera direkt på datorerna...

Jag har läst igenom tråden och ip-flooding är redan inaktiverat. Jag har testat att sätta fasta dns'er på min egen dator och märker en skillnad till det bättre, men det jag undrade är om det inte går att ändra dns'erna på modemet. Det skulle vara en mycket smidigare lösning än att konfigurera varje dator för sig.

Permalänk
Medlem

Hm okej så 20-25 ping är något man får leva med helt enkelt? Det finns inget man kan göra någonting åt?
Pingfilter o liknande, det finns inte?

Helt värdelöst, alla som spelar counter strike och sträver efter bästa förutsättning kan glömma comhem.

Visa signatur

Intel Core 2 due E4300 - Abit - Socket LGA775(ip95) - Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB

Permalänk
Skrivet av matte56:

Det där påverkar bara TCP-trafik vad jag vet, dvs inte Counter-Strike t.e.x

Så alla FPS-spel använder UDP alltså? Då finns det förstås ingen anledning att testa det där scriptet.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonor:

Hm okej så 20-25 ping är något man får leva med helt enkelt? Det finns inget man kan göra någonting åt?
Pingfilter o liknande, det finns inte?

Helt värdelöst, alla som spelar counter strike och sträver efter bästa förutsättning kan glömma comhem.

Ja alltså 20-25 i ping är ju optimalt oavsett internetleverantör. Testade nyss och hade 30-32 i ping mot ping.sunet.se med telias adsl så adsl är generellt inte bättre. Klagar man på 20-25 i ping är det sällan pingen problemet sitter i Du hinner ju inte märka en skillnad på 20 eller 40ms i spel reellt sett. Som sagt är det värre om den INTE är stabil runt 20-25 utan droppar sporadiskt ned till 150 osv.

Pingfilter använder bara adsl, ingen med cable som comhem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jag har i stort sett alltid 8-15 i ping på svenska bra servrar med mitt XXL 100.
Pingade sunet.se precis: 11,11,9,10

Permalänk
Medlem

Hej gott folk,

Jag är i tankarna att uppgradera mig till Comhems 100 mbit-abonnemang från mitt nuvarande 25/1. Jag ser att man får modemet CG3100 på köpet, men jag har lite dåliga erfarenheter av Comhems modem så min fråga är huruvida jag kan köpa annan utrustning på annat håll och således slippa förlänga bindningstiden på abonnemanget.

Rent konkret, kan jag köpa exempelvis en Netgear WNR3500 och låta den ersätta CG3100:an, eller skulle jag i såfall behöva ha CG3100 + separat router?

Stort tack för svar!

Rättelse: Förmodar att valen jag har är CG3100 som modem + router, CG3100 som modem och separat utrustning som router eller separat modem/router kombo? Jag är sjukt dålig på sånt här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imperie:

Hej gott folk,

Jag är i tankarna att uppgradera mig till Comhems 100 mbit-abonnemang från mitt nuvarande 25/1. Jag ser att man får modemet CG3100 på köpet, men jag har lite dåliga erfarenheter av Comhems modem så min fråga är huruvida jag kan köpa annan utrustning på annat håll och således slippa förlänga bindningstiden på abonnemanget.

Rent konkret, kan jag köpa exempelvis en Netgear WNR3500 och låta den ersätta CG3100:an, eller skulle jag i såfall behöva ha CG3100 + separat router?

Stort tack för svar!

Rättelse: Förmodar att valen jag har är CG3100 som modem + router, CG3100 som modem och separat utrustning som router eller separat modem/router kombo? Jag är sjukt dålig på sånt här

Du måste ha ett modem comhem säljer, om det är begagnat spelar ingen roll. Kanske finns något du kan köpa på blocket och slippa bindningstiden. Bara det är ett Netgear CG3100. Om du inte vill använda modemets inbyggda router/trådlöst inaktiverar du detta och kopplar på valfri router. Observera att routern och dina nätverkskort ska klara gigabit för att få ut maxhastighet med detta modem...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Hej alla, jag är ny här och gjorde en hastighetsmätning på speedtest.net och bredbandskollen.se. Jag har Com hem XXL 100/10. Men när jag gjorde tester na så fick jag följande resultat:
Speedtest: 650,94 Mbit/sek ner
10,40 Mbit/sek upp
Bredbandskollen: 630,44 Mbit/sek ner
10,61 Mbit/sek upp
Frågan är om det ens ska vara möjligt, ska inte Netgear cg3100 vara begränsag till max 400Mbit/sek???

Permalänk
Medlem

För mig handlar det om att jag inte får någon nätvärk från min comhem router.. det säger ''Det går inte att ansluta till nätvärket''
irriterande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heken76:

Hej alla, jag är ny här och gjorde en hastighetsmätning på speedtest.net och bredbandskollen.se. Jag har Com hem XXL 100/10. Men när jag gjorde tester na så fick jag följande resultat:
Speedtest: 650,94 Mbit/sek ner
10,40 Mbit/sek upp
Bredbandskollen: 630,44 Mbit/sek ner
10,61 Mbit/sek upp
Frågan är om det ens ska vara möjligt, ska inte Netgear cg3100 vara begränsag till max 400Mbit/sek???

Det är mätningssidorna som buggar, finns fler trådar om detta. Du får inte ut mer änn 119 Mbit/s med Comhems XXL.

Skrivet av Yeval:

För mig handlar det om att jag inte får någon nätvärk från min comhem router.. det säger ''Det går inte att ansluta till nätvärket''
irriterande..

Varför skriver du du detta? För att få hjälp eller? Finns ju INGEN information om din utrustning/inkoppling.

Visa signatur

Asus MAXIMUS V FORMULA | Corsair AX 760W 80+ Platinum
Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCII
Intel Core i7 3770K @ 4,6Ghz (Ivy Bridge) | Samsung SSD Kit 840-Series 250GB
Cooler Master HAF X | Corsair H70 | 1x Samsung S27B970 (27") + 2x BenQ G2412HD (24")

Permalänk
Skrivet av Tele2:

Hej,

Vi ser över möjligheten att erbjuda högre uppströmshastigheter, dock inget beslut i dagsläget.

Med vänlig hälsning
Fredrik Söderlund
Kundservice

Vill också ha mer upload. I mån av plats i linan så borde det väl inte vara så svårt rent tekniskt? Det kan väl ComHem bjuda på i julklapp

Permalänk
Medlem

port forwarding har slutat att fungera för mig, jag väljer porten och sånt men porten är fortfarande stängd. det fungerade bra förut.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RubberDucc:

Vill också ha mer upload. I mån av plats i linan så borde det väl inte vara så svårt rent tekniskt? Det kan väl ComHem bjuda på i julklapp

Mer anmärkningsvärt är väl stenålderssiffrorna för uppström för allt annat än 400 kr XXL abonnemang, fjuttiga 0,7-1 Mbit/s. Jag har frågat om detta för lång tid sedan, och även då var svaret nästan identiskt "vi ser över möjligheterna". Det ser ännu löjligare ut när jag emellanåt administrerar en släktings dator i ett fattigt östeuropeiskt land med billig uppkoppling, och hon har 20 Mbit/s både ner- och uppström.

Den enda förklaringen jag kan se till detta är att ComHem med andra ingått ett tyst samförstånd med s k illegal nedladdning, och struntat i ett mer modernt datoranvändare, där hemanvändaren är uppkopplad mot sitt nätverk i hemmet, och på så sätt centralt har tillgång till sin media. För att komma upp i normala uppström hastigheter kräver ComHem antingen 400 kr för ett för de flesta totalt meningslöst abbonemang med upp till 100 Mbit/s nerström, eller en extra månadskostnad.

Som det är nu anses tydligen strömning av en enkel flac-fil som lyx, förunnat de som tycker det är värt 2 000 kr extra per år. Är det år 2000 eller 2010?

Permalänk
Medlem

10 Mbit/s upload kostar väl 60 kr/månad extra om man har Medium eller Large, vilket det är värt tycker jag. Det blir 720 kr/år extra. Att de som inte har behovet av den uppladdningshastigheten kan få billigare abonnemang är OK tycker jag. Visst är det dåligt att man inte kan få mer än 10 Mbit/s i upload men det är väl någon teknisk begränsning de har antar jag. Ändå mycket bättre än de stackars ADSL-anslutna användarna kan få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Mer anmärkningsvärt är väl stenålderssiffrorna för uppström för allt annat än 400 kr XXL abonnemang, fjuttiga 0,7-1 Mbit/s. Jag har frågat om detta för lång tid sedan, och även då var svaret nästan identiskt "vi ser över möjligheterna". Det ser ännu löjligare ut när jag emellanåt administrerar en släktings dator i ett fattigt östeuropeiskt land med billig uppkoppling, och hon har 20 Mbit/s både ner- och uppström.

Den enda förklaringen jag kan se till detta är att ComHem med andra ingått ett tyst samförstånd med s k illegal nedladdning, och struntat i ett mer modernt datoranvändare, där hemanvändaren är uppkopplad mot sitt nätverk i hemmet, och på så sätt centralt har tillgång till sin media. För att komma upp i normala uppström hastigheter kräver ComHem antingen 400 kr för ett för de flesta totalt meningslöst abbonemang med upp till 100 Mbit/s nerström, eller en extra månadskostnad.

Som det är nu anses tydligen strömning av en enkel flac-fil som lyx, förunnat de som tycker det är värt 2 000 kr extra per år. Är det år 2000 eller 2010?

Snarare en teknisk och ekonomisk begränsning än de konspiratoriska antaganden som görs i detta inlägg. Först kostar det väldigt mycket att städa upp fler frekvenser än de som är aktiva nu. Med tanke på att comhem har störningar ibland i vissa områden i de få frekvenser de ens har aktiverade nu kan man sedan tänka sig vilket otroligt jobb det blir. Sedan måste det säkert till nån dyr central produkt per ort för att hantera att modemen ska bonda uppströmsfrekvenser precis som det gör på 2607 och netgearmodemen i download. Jag tror inte det finns en ekonomisk vinning i att lansera mer än 10mbit i upload i dagsläget för comhem. Att 5-10 personer på ett forum säger att de vill ha högre upload speglar inte den generella opinionen. Vi som skriver här är ju också troligen de mest kräsna kunderna. 50 kunder per ort som tecknar högre upload lär knappast täcka konstnaderna. Det är inte bara att ändra en konf i en switch som många andra opratörer kan göra. Dessutom levererar ju 50% av LAN/fibernäten max 10 upp också i dagsläget. comhem har aldrig varit ett "först i led" företag tyvärr.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phunky:

Snarare en teknisk och ekonomisk begränsning än de konspiratoriska antaganden som görs i detta inlägg... Jag tror inte det finns en ekonomisk vinning i att lansera mer än 10mbit i upload i dagsläget för comhem. Att 5-10 personer på ett forum säger att de vill ha högre upload speglar inte den generella opinionen.

Det är egentligen inget konspiratoriskt antagande, i meningen att jag skulle tro att ComHem och andra medvetet blåser eller vilseleder kunder. Däremot säger det väl sig själv att det måste finnas ett skäl till att nedström "överprioriterats". Orsakerna finns precis som du säger redan på hårdvarunivå, asymmetrisk, där tillverkare sparar in på gungorna för att lägga det på karusellerna. Uppkopplingar likt ADSL var mer förståeliga i början av Internets utbyggnad. Vi borde ha kommit längre, eller åtminstone haft en jämnare utveckling, och den enda orsaken jag kan se är just s k illegal nedladdning. Om det nu är en så fantastiskt stor kostnad, är ju frågan varför fattigare leverantörer i fattigare länder med många Internet användare, och stor nedladdning av s k illegalt material, presterar bättre än Sverige. Är det samma tänk som gör att SJ får dras med undersatt infrastruktur?

Jag begär inte mer än att åtminstone t ex klara att strömma en flac-fil stabilt. Är det verklig high-tech? Jag har flyttat, men min tidigare uppkoppling låg på 80-100Mbit/s ner och 60Mbit/s upp, för ett medelpris, och med ett lokalt företag som leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Du måste ha ett modem comhem säljer, om det är begagnat spelar ingen roll. Kanske finns något du kan köpa på blocket och slippa bindningstiden. Bara det är ett Netgear CG3100. Om du inte vill använda modemets inbyggda router/trådlöst inaktiverar du detta och kopplar på valfri router. Observera att routern och dina nätverkskort ska klara gigabit för att få ut maxhastighet med detta modem...

Ok, stort tack för ditt svar!

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Du måste ha ett modem comhem säljer, om det är begagnat spelar ingen roll. Kanske finns något du kan köpa på blocket och slippa bindningstiden. Bara det är ett Netgear CG3100. Om du inte vill använda modemets inbyggda router/trådlöst inaktiverar du detta och kopplar på valfri router. Observera att routern och dina nätverkskort ska klara gigabit för att få ut maxhastighet med detta modem...

Ligger just nu ett CG3100 modem ute på Tradera

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

Ligger just nu ett CG3100 modem ute på Tradera

Datorer | Stockholm | Blocket
Comhem modem NeMo Coresma MQK110 - Datortillbehör & delar - Abc-annons.se Gratis annonser - ID175035

Om nån vill ha ett Nemo/coresma-modem som slutade fungera hos comhem för ca 6-8år sedan?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Sitter med XXL och vill byta ip-adressen min dator har, räcker det att byta nätverksport på modemet?
NAT är avstängt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven6666:

Sitter med XXL och vill byta ip-adressen min dator har, räcker det att byta nätverksport på modemet?
NAT är avstängt.

start
kör
cmd
ipconfig /renew

Success.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

start
kör
cmd
ipconfig /renew

Success.

Funkar inte.