Den mest prisvärda begagnade bilen är..?

Permalänk

Skulle som någon sa tidigare också satsa på en Porsche 944 turbo/S2 alt. 968 eller kanske en 928 om man vill ha något man glider i lite mer som ändå har pulver under huven.

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leifiplomerosftw
Någon som vet hur det funkar med svenskregistrerade bilar i Finland?
Är det ens möjligt eller behöver den reggas om?

Om du bor i Finland måste du registrera om den, vilket är en dyr historia.
Finland har en av EUs högsta importskatt när det gäller fordon.
Är inte säker, kan ha väldigt fel men har för mig att det kan vara billigare när man exporterar en bil till finland om bilen registreras hos en släkting.

Var så länge sen jag läste om detta, tänkte skriva över min 200sx s13 på min mormors namn för att sen sälja bilen i Finland och tjäna en liten hacka (med tanke på att dessa bilar gick då på minst 9000€ i Finland).

Därifrån vart jag kommer ifrån så vet jag om att några finländare har flyttat till Svenska sidan bara för att köpa en bil, just för att det blir mycket billigare.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk

[7], för att i Finland få köra med en bil i utländska plåtar så måste du vara bosatt i det ifrågavarande landet. Förutom att du måste ha en adress i landet och vara inskriven där, så får du inte heller vistas i Finland mer än 72 dygn om året. Ifall du är i Finland fler dygn än det, så anses du vara bosatt i Finland och får inte köra en bil i utländska plåtar inom Finlands gränser.

Därför måste du fixa nya plåtar. När du kommer in i finland måste du be om att få ansöka om 3 månaders körlov. Sen väntar tullen på dig för att ge dig en fin liten räkning och i gengäld får du dina F-plåtar. Sen antar jag att du även åker på en besiktning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can
Porsche 944 Turbo
Utan tvekan!

Så jävla sant. Världens mest underskattade sportbil.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

saab 9000. maximalt mycket bil per krona. Köpte min 1995, 2.3 l turbo, all utrustning man kan tänka sig för den årsmodellen, allt fungerande skattad besiktigad etc etc för 10 papp.

Visa signatur

This plan is so perfect, It's retarded!

Permalänk
Medlem
Citat:

Saab 9000? Nej tack. 900 däremot, den gamla modellen.
Det var en av dem bästa bilarna på min tid. 240, 740 och 900. Mmmm

Men nu, det är problem va.
Jag får visst inte upp bagageluckan medans motorn är igång. Det borde väl gå även på modernare bilar med c-lås?

Alla japaner har en knapp eller spak till vänstersida av förarstolen, iaf alla fram till 96 vad jag vet.
Testat öppna den vägen?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Citat:

Saab 9000? Nej tack. 900 däremot, den gamla modellen.
Det var en av dem bästa bilarna på min tid. 240, 740 och 900. Mmmm

Men nu, det är problem va.
Jag får visst inte upp bagageluckan medans motorn är igång. Det borde väl gå även på modernare bilar med c-lås?

Prova att öppna och stänga förardörren först. Det var något sådant för att låsa upp bagageluckan när bilen är igång.

Visa signatur

» 01001100011011110110101101101001

» Bad wolf

Permalänk
Medlem

saab 9-3 98-00 prisvärda ala'grande!

Visa signatur

Laptop: MSI GT70-0NE, (i7, 8 GB RAM, GTX680M, 128GB SSD + 500GB HDD)

Permalänk
Medlem

Humm har du förväxlat AC med nått annat ? automatisk AC är alltså klimatanläggning där du ställer in en teperatur tex. 21 grader och så håller bilen den tempen.

Citat:

Vad menas egentligen med Automatisk AC ?
Och kan det komma att vara till nån nackdel i framtiden?

Går det ens att framföra fordonet på ett säkert sätt om ens Automatiska AC är ur funktion?

Peace ut

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om japanska bilar på slutet av 80, början av 90talet så är dom fan inte tråkiga. Ni som uttalar er för det kanske ska ta och prova en, Civic VT, CRX VT, Nissan 180sx (japanska versionen)? Honda har ju även slitstarka motorer som håller hur länge som helst om man bara serva dom som dom ska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trackmaster
Säga vad man vill om japanska bilar på slutet av 80, början av 90talet så är dom fan inte tråkiga. Ni som uttalar er för det kanske ska ta och prova en, Civic VT, CRX VT, Nissan 180sx (japanska versionen)? Honda har ju även slitstarka motorer som håller hur länge som helst om man bara serva dom som dom ska.

Skulle påstå att de där blir rätt slagna på fingrarna av t.ex. en 330 nyare modell

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Derox: Roligt att du jämnför en bil som då kostade 100-140 tusen kronor mot en ny bil idag som kostar nästan en halv mille?

Jag håller mig inom gränser när jag jämnför. Självklart kan man jämnföra bilar då också, men nu ska vi tänka på att man fick då 150hästar ur en 1,6L motor, utan med hjälp av varken turbo eller kompressor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Derox: Roligt att du jämnför en bil som då kostade 100-140 tusen kronor mot en ny bil idag som kostar nästan en halv mille?

Jag håller mig inom gränser när jag jämnför. Självklart kan man jämnföra bilar då också, men nu ska vi tänka på att man fick då 150hästar ur en 1,6L motor, utan med hjälp av varken turbo eller kompressor.

Okej, jämför med en 320 och den kmr fortfarande vara roligare Ta en 320 årsmodell 01 o den kmr va jätteskojj

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem

Du tar fortfarande en bil som är över 10år nyare. Men vi kan ta en 320 ifrån 90 som ändå kostade mer än CRX VT när dom båda va nya. CRXen spöar den rakt fram, bana och körglädje, dock vinner BMWn i komforten.

320 -01 är nog det tråkigaste man kan köpa inom BMW. Ganska tam och känns billig jämnfört med andra BMW. Lite mer att man köper en 320 bara för att man vill ha en BMW och inte har råd med någon annan.

Finns såå många roligare bilar, 01 hade jag hellre köpt mig en Civic Type R, snabbare, roligare.

Permalänk
Medlem

Vill man ta sig fram bekvämt köper man en BMW, har man keps köper man en japanare i fräckt utförande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Okej, jämför med en 320 och den kmr fortfarande vara roligare Ta en 320 årsmodell 01 o den kmr va jätteskojj

320i ger knappast någon wow upplevelse direkt. Möjligtvis en 325 med M-sport paketet från -01 kan vara skojjig att köra, men inte under det. Dessutom är det fortfarande fel att jämföra en bil från 2001 med bilar på mitten av 90 talet.

Har du kört en BMW 320 E36 eller E30? Tröttare bil får man nog leta efter.

Inget illa om BMW, men deras mainstream bilar är inget speciellt utöver andra bilar i samma klass. Som BMW fanatiker vill gärna påstå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
320i ger knappast någon wow upplevelse direkt. Möjligtvis en 325 med M-sport paketet från -01 kan vara skojjig att köra, men inte under det. Dessutom är det fortfarande fel att jämföra en bil från 2001 med bilar på mitten av 90 talet.

Har du kört en BMW 320 E36 eller E30? Tröttare bil får man nog leta efter.

Inget illa om BMW, men deras mainstream bilar är inget speciellt utöver andra bilar i samma klass. Som BMW fanatiker vill gärna påstå.

Nja, har du kört de nyare BMWs mycket? De vinner helt klart i chassi, styrning, bromsar osv. Jämförde min mors 320 -02 coupé med en S40N -07. Var som natt och dag, chassit i Volvon gjorde kurvtagningar i högre hastigheter till en plåga, man kände att den inte ville ge samma grepp osv, styrning var inte lika hajj den heller.

Jag har mest kört E46orna, då min morsas 320 coupé -02 o farsans 330 touring -04, om man börjar jobba igen snart blir det kanske en 325 -06 eller nått liknande till mig själv.

Citat:

Du tar fortfarande en bil som är över 10år nyare. Men vi kan ta en 320 ifrån 90 som ändå kostade mer än CRX VT när dom båda va nya. CRXen spöar den rakt fram, bana och körglädje, dock vinner BMWn i komforten.

320 -01 är nog det tråkigaste man kan köpa inom BMW. Ganska tam och känns billig jämnfört med andra BMW. Lite mer att man köper en 320 bara för att man vill ha en BMW och inte har råd med någon annan.

Finns såå många roligare bilar, 01 hade jag hellre köpt mig en Civic Type R, snabbare, roligare.

Nja, förutom att type-r är extremt fula så är de ju helt annan klass egentligen. Måste fråga om du kört en 320, inte alls speciellt sega om man kör dem rätt. BMWs mår bäst mellan 3 och 5000 varv

Självklart måste man ha en E46a om man skall ha en 320, annars får man inte den raka 6an.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha nej, allvarligt så har jag inte kört en nyare 320. Dock var jag och provkörde m3an E46a hos pålssonsbil då jag var intresserad av en sådan. Tyvärr, fall den inte mig in i smaken efter alla omkostnader. Väldigt tråkigt för gillade bilen som fan. Men man ska ha råd att leva efter alla omkostnader och jag vill verkligen inte lägga mestadels av min lön på bara bilen.

Men någon under M3an kan jag inte tänka mig nu efter Evon. Speciellt inte om det ska gå snålt och samtidigt ha kul. Då är En Civic Type R såå mycket snabbare än 320-325orna och även snålare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Självklart måste man ha en E46a om man skall ha en 320, annars får man inte den raka 6an.

Hoppas jag missförstod dig men 320 har haft rak sexa sen E30 åtminstone

Visa signatur

MacBook Pro 13" 4Gb/320Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dazedpro
Hoppas jag missförstod dig men 320 har haft rak sexa sen E30 åtminstone

Ne, det var snarare jag som var trött och svamlade Menade mer för att det var vid E46an jag anser att 320n fick tillräckligt mycket motorkraft för att va najs, iaf om man räknar i dagens synvinkel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nja, har du kört de nyare BMWs mycket? De vinner helt klart i chassi, styrning, bromsar osv. Jämförde min mors 320 -02 coupé med en S40N -07. Var som natt och dag, chassit i Volvon gjorde kurvtagningar i högre hastigheter till en plåga, man kände att den inte ville ge samma grepp osv, styrning var inte lika hajj den heller.

Jag har mest kört E46orna, då min morsas 320 coupé -02 o farsans 330 touring -04, om man börjar jobba igen snart blir det kanske en 325 -06 eller nått liknande till mig själv.

Nja, förutom att type-r är extremt fula så är de ju helt annan klass egentligen. Måste fråga om du kört en 320, inte alls speciellt sega om man kör dem rätt. BMWs mår bäst mellan 3 och 5000 varv

Ja har kört 320 -06 en del och jag kan inte säga att det var något mer speciellt än andra bilar. Känns lika vardaglig som vilken bil som helst i den prisklassen. Varken styrning, bromsar eller chassi utmärker sig mer än en annan bil i samma prisklass. Ska man ha en BMW som går som ett strykjärn och ska vara exakt i chassit och styrninig så ska man ha en med M-paket. Då får man givetvis jämföra en sådan mot andra bilar som är utrustade med sportpaket.

Den enda gången jag har kört en BMW och blivit riktigt imponerad var med en BMW M3 GT E36. Lite tam på låga varv men när man kommer över 3000 så jävlar spann den på riktigt bra.

Absolut inget illa om BMW, men att deras vanliga bilar skulle vara något utöver det vanliga kan jag inte hålla med om.

btw. 320 har haft en raksexa sen urminnes tider.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Ja har kört 320 -06 en del och jag kan inte säga att det var något mer speciellt än andra bilar. Känns lika vardaglig som vilken bil som helst i den prisklassen. Varken styrning, bromsar eller chassi utmärker sig mer än en annan bil i samma prisklass. Ska man ha en BMW som går som ett strykjärn och ska vara exakt i chassit och styrninig så ska man ha en med M-paket. Då får man givetvis jämföra en sådan mot andra bilar som är utrustade med sportpaket.

Den enda gången jag har kört en BMW och blivit riktigt imponerad var med en BMW M3 GT E36. Lite tam på låga varv men när man kommer över 3000 så jävlar spann den på riktigt bra.

Absolut inget illa om BMW, men att deras vanliga bilar skulle vara något utöver det vanliga kan jag inte hålla med om.

btw. 320 har haft en raksexa sen urminnes tider.

M-sport paketet är i princip bara "for looks" förutom sportchassit, det är jäkligt bra. Sen är det kul att du säger att den var lite tam på låga varv, vem kör egentligen bilarna på under 3000 varv?

Kan hålla med om att 320 -06or inte är speciella ur motorsynpunkt, på de nyare krävs 325an minst. Och då undrar jag vilka bilar du jämför med när du säger att den inte utmärker sig. Jag har jämfört med V70, S40, V50, s60 osv bland volvos, aldrig kört en volvo utan det där lilla glappet mellan man vrider ratten och den börjar svänga. Sen självklart har ja jämfört med massa saabar, samt olika japsar runt samma årsmodell (-02). Ingen anser jag vara lika skön i kurvor, eller håller linjen lika bra i lite högre hastigheter.

Sen var det jag som va trött o vet inte vad jag tänkte på inatt när jag skrev om raka 6an menade att de äldre (under E46an) är rätt klena om man väljer 320. Och att jag tycker att det är först vid E4an du kan börja ha en 320 utan att ha aldelles för lite motorkraft.

Visa signatur