Nyser ni genom näsan eller munnen?

Permalänk
Medlem

Nyser ni genom näsan eller munnen?

Hej
Jag är nyfiken på hur folk nyser. Nyser ni främst med näsan eller med munnen.
Anledningen är att jag och ett par kompisar är oense om vad som är "normalast"
Jag vet dock att inget är "onormalt", då det förekommer att folk nyser från båda samtidigt, men oeningheten kvarstår ändå, så därför frågar jag er.

Så hur nyser ni?

Permalänk
Medlem

Haha.. Sjukt skön tråd

Permalänk
Medlem

Borde det inte spruta en jävla massa jox om man nyser genom näsan?

Visa signatur

Min nästan hemliga sida Ancilla, face mea laganum!
Jag har sjukast drömmar. Det ligger i min natur att avsiktligt tolka felaktigheter fel.
0
0:17 < sphr> Raz^ jag spenderade 4h med att slita bort punghåren för hand

Permalänk
Medlem

Jag nyser väl främst genom munnen, även om det är i näsan det kittlas..

En annan intressant sak angående det här förresten.

Hur många av er är det som kan locka fram nysningar med ljus, ju starkare desto bättre ?
Jag trodde fram till helt nyligen att det gällde alla, men ingen av mina polare kunde det. Inte heller min syster och mor.
Däremot kan min pappa nysa en fyra gånger på rad om han får sol i ögonen, vilket kan kännas lite halvfarligt när han kör bil..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Nyser mest/alltid genom munnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT

Hur många av er är det som kan locka fram nysningar med ljus, ju starkare desto bättre ?
Jag trodde fram till helt nyligen att det gällde alla, men ingen av mina polare kunde det. Inte heller min syster och mor.
Däremot kan min pappa nysa en fyra gånger på rad om han får sol i ögonen, vilket kan kännas lite halvfarligt när han kör bil..

Jag brukar också nysa till när man kommer ut i en ljusare miljö!
Det brukar sluta efter två nysningar för min del men det kan bli mer någon gång ibland!

Visa signatur

who need windows and gates in a world without walls and fences.

Permalänk
Medlem

Jag nyser genom både näsa och mun, för att fördela ut trycket. Fast främst munnen.

När jag är på väg att få en nysning tar jag hjälp av starkt ljus för att framkalla den fortare.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Japp samma här 1 till två gåner kan jag nysa om jag kommer ut i solen ibland.

Nyser med munnen och håller inte tillbaka någonting! Ska man nysa så ska man ta i!

Själv har jag aldrig nysit mer än två gånger i rad.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag håller alltid inne mina nysar, vet att jag är ganska ensam om det. Låter dem komma fram sen håller/pressar jag tillbaka dem. Gör det av vana och för att det är skönt, det kittlar lite i hjärnan typ.
Misslyckas sällan men om den kommer oväntat eller för snabbt kan det läcka ut lite eller i värsta fall en vanlig nys

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle nog aldrig försöka nysa genom näsan. Skulle bara vara rädd att det skulle hänga eller flyga en massa snor Tycker det låter helt sjukt iaf. Att nysa genom näsan? Hur ska man uppnå samma "atshoo" då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fsvo
Jag håller alltid inne mina nysar, vet att jag är ganska ensam om det. Låter dem komma fram sen håller/pressar jag tillbaka dem. Gör det av vana och för att det är skönt, det kittlar lite i hjärnan typ.
Misslyckas sällan men om den kommer oväntat eller för snabbt kan det läcka ut lite eller i värsta fall en vanlig nys

Låter så jäkla roligt när folk håller innne sin nysning:P Typ tjejer pthysrc.
När jag nyser så tar jag i lite extra istället^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Låter så jäkla roligt när folk håller innne sin nysning:P Typ tjejer pthysrc.
När jag nyser så tar jag i lite extra istället^^

Mm, det kan bli lite lustiga ljud. Men precis som dig brukar jag också ibland lägga på lite

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tar i så mycket att jag också släpper mig?

Permalänk
Medlem

Genom munnen, vill inte ens föreställa mig hur det är genom näsan .. ew

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Citat:

Kan jag med göra när jag kollar in i solen, dock kan jag endast nysa två ggr då, inte mer.

Permalänk
Medlem

Varför ska man hålla inne sina nysningar om vi bara bortser från allt snor? Poängen är väl ändå att man ska rena luftvägarna.

Permalänk
Medlem

Nästan alltid genom munnen, blir bara konstigt om man försöker genom näsan, känns som att försöka hosta genom nästan (skrovligt och får inte ut all luft).

Hur gör ni för att hålla inne nysningar?
Håller oftast inte in nysningar, fast det finns tillfällen då man inte vill störa med en nysning. ^^ Jag pressar tungan mot gommen och försöker "trycka" tillbaka nysningen, funkar varenda gång, fast ibland kan det ta tid innan det går över.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla förklaringar och svar
Jag resonerar som dem flesta.

Jag brukar också kolla upp mot starkt ljus bara för att kunna locka fram nysningen fortare.

Jag tycker det verkar lite konstigt om folk säger att dem bara nyser genom näsan. Kan det vara en tolkningsfråga? Menar dem egentligen att nysningen börjar med kittlingar i näsan?
För mig är nysningen själva utbrottet. Utbrottet börjar med att det kittlas i näsan.
Folk kanske tolkar olika på vad en nysning egentligen är.
Om jag försöker nysa med näsan, jag kan kontrollera det så pass ändå, så går det käpprätt åt helvete. När jag nyser så nyser jag kraftigt, det gör alla i min familj, inge mesnysningar här inte och jag tror min nysning är så kraftig så att den stänger igen luftgången till näsan pga kraften så för mig så pressas luften (nysningen) ner i halsen igen och liksom får något i halsen (kanske stämbanden) att vibrera jättemycket. Samtidigt blir det tryckutjämning i öronen.
En obehaglig känsla liksom.

Kikar man på wikipedia så kan man läsa sig till lite mer info. Men där står det också att merparten av luften åker ut genom näsan, vilket denna omröstning motbevisar (nu är inte varken wikipedia eller sweclockers en 100% tillförlitlig källa, men tillräcklig ändå)

/niclas

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonsas
Nästan alltid genom munnen, blir bara konstigt om man försöker genom näsan, känns som att försöka hosta genom nästan (skrovligt och får inte ut all luft).

Hur gör ni för att hålla inne nysningar?
Håller oftast inte in nysningar, fast det finns tillfällen då man inte vill störa med en nysning. ^^ Jag pressar tungan mot gommen och försöker "trycka" tillbaka nysningen, funkar varenda gång, fast ibland kan det ta tid innan det går över.

Jag brukar bara hålla igen käften och hålla för med armen. Ibland funkar det och ibland inte. Jag försöker hålla igen om jag står runt omkring människor eller om man sitter vid matbordet. Ställen där det inte känns så jättebra att nysa helt enkelt. Och måste jag nysa så nyser jag bort och mot golvet eller in i armen som sagt.

Permalänk
Medlem

Nyser alltid genom munnen, jag är nästan alltid snorig i näsan så det har aldrig varit ett alternativ.

Angående alla "locka fram en nysning med starkt ljus", i högstadiet lärde jag mig att locka fram nysningar genom att sätta fingertopparna lätt emot näshålen och "humma" så att näshåren kittlades, ett par sekunder (ibland upp mot 10-15) så nyser man. Iaf jag.

hmm, provade just och det verkar inte fungera längre Det kittlas, men inte till den gränsen att jag nyser... Lite besviken faktiskt. Måste prova igen senare.
Det HAR fungerat i alla fall.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Medlem

Genom näsan. Varför är det så många som försöker kontrollera nysningen? Jag bara låter det ske (förbereder mig förstås så jag inte slabbar ner nåt bara). Jag tycker det bara är skönt och bli av med lite skit i näsan iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Skulle jag nysa genom näsan skulle nog mina lungor ge upp. Jag tar i ordentligt då jag nyser. Det är ju kanonskönt när det irriterande kliet i näsan försvinner direkt "Athjooo!!!". Tar hjälp av solen eller något ljust gör jag också.