AD-kunskaper för helpdesk/support-jobb

Permalänk
Medlem

AD-kunskaper för helpdesk/support-jobb

Som bekant dräller det av helpdesk/support jobb där man ska kunna AD.
Om någon här inne har eller har haft ett sånt jobb, vad är det egentligen för kunskaper man bör ha?

Jag är drygt halvvägs till MCSA och har nyligen kommit in på lite praktisk AD, men blir nog inte mycket mer än grundläggande teori samt enklare hantering i Active Directory Users and Computers. Skapa användare, OU's, Computer-accounts, sätta lite properties för dom, lite policys, roaming profiles, och även installera en DC och sätta upp DNS etc (i för mig avslutande 70-291 då).

Ska man bli kung på AD är det väl MCSE man ska satsa på, då man får 1-2 hela cert som enbart behandlar AD, som ju är ett jäkligt stort område.
MCSA får nog duga för mig dock, är ju ändå uppåt 10000 spänn att punga upp med ur egen ficka så....

Hursomhelst, jag har svårt att tänka mig att folk som verkligen behärskar ett så stort område som AD nöjer sig med en lön på 18-19 tusen i månaden, så antagligen är det så att vad som menas i alla dessa annonser är väldigt väldigt grundläggande AD, typ att kunna skapa en user eller resetta ett password....ELLER?

Berättade på telefon för nån månad sen för nån enklare helpdesk-tjänst att jag iallafall visste vad AD är och kunde lite teori, men aldrig jobbat praktiskt med det, men då var svaret "tyvärr, för denna tjänst är det ett krav att man kan AD".
Antagligen visste rekryteringpersonen inte själv vad AD är för nåt

Nån som har lite koll på detta?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Jag började nyss på ett jobb som it-administratör. Har en kort utbildning i vilken jag också lärde mig "Active Directory Users and Computers".

Jag lärde mig att lägga upp och modifiera användare. Samt att hantera deras egenskaper.

Självklart skiljer sig detta mycket beroende på vilket jobb man har.
Men att det skulle vara en kunskap som är "värd mycket" har jag svårt att tro.

Permalänk
Medlem

Jo, det är nog inte helt omöjligt att det är just sådan, väldigt enkel, AD-administration det oftast handlar om....särskilt för den lönen det ofta är på enklare supportjobb.

Men du fick jobb som IT-administratör alltså?
Inte bara support tillsammans med en massa andra anställda?

Känns som man bör va rätt haj på det mesta om man ska bli admin, kunna all teori och design och hela köret, men beror väl såklart på hur stort företag det är, och man kan säkert va nån junior-admin också som hjälper till lite här och var och jobbar ihop erfarenhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mest har jag pillat i Windows server miljön på egen tid. Idag jobbar jag, vid sidan om mina studier, deltid som supporttekniker. Ingen utbildning alls inom det området.

Det mesta lär man sig på jobbet och är man riktigt ambitös så finns det mycket info på nätet.

Att punga ut 10k av egna stålar på en cert känns lite onödigt. Visst, du har ett officiellt papper på att du kan AD men praktiskt erfarenhet på jobbet är troligtvis högre värderat.

Vad händer om Du t.ex inte har erfarenhet med Citrix (eller cert) och så kommer en person med erfarenhet med AD, Citrix etc.. men inga certs. Självklart skulle Citrixsnubben få jobbet och inte du som ändå har ett "diplom"!

Btw...se din inkorg på swec.

Visa signatur
Permalänk

Cert + erfarenhet väger tyngst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Fredricson
Cert + erfarenhet väger tyngst.

Mjo självklart.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om man ändå ska plugga för att lära sig så skadar det ju inte att skaffa bevis på det. Sen är det klart att erfarenhet väger tyngre, det blir ju mer praktiskt och mer verklighetsnära, men för att väl komma in nånstans kan det va bra med några cert...iallafall om man inte har nån slutförd universitets/högskole-examen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som supporttekniker behöver du inte kunna så mycket mer än att administrera i AD't och det lär man sig bäst genom praktik.

Lite mer avancerat är att skapa Policys m.m och det har du stor nytta av speciellt om du kan kombinera det med att göra MSI paket, batch script m.m.

Det går att göra väldigt mycket. Nu så har WS2008 släppts och där finns det ännu fler möjligheter.

Hittade en bra video på denna sida; http://www.networkcomputing.com/channels/security/showArticle...

Någon som vet om det finns fler liknande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeezam
Som supporttekniker behöver du inte kunna så mycket mer än att administrera i AD't och det lär man sig bäst genom praktik.

Lite mer avancerat är att skapa Policys m.m och det har du stor nytta av speciellt om du kan kombinera det med att göra MSI paket, batch script m.m.

Det går att göra väldigt mycket. Nu så har WS2008 släppts och där finns det ännu fler möjligheter.

Hittade en bra video på denna sida; http://www.networkcomputing.com/channels/security/showArticle...

Någon som vet om det finns fler liknande?

Mmmm antar att det är så, dom kan fan inte kräva fullfjädrade AD-admins som har stenkoll på alla aspekter av AD för ett underbetald supportjobb.
Däremot borde det vara en bra väg in i branchen....typ den enda antar jag.
Om det nu inte är vanligt med juniora admin-jobb, där man börjar som hjälpreda/slav åt en riktig admin, men tror inte jag sett några såna annonser direkt.

Kanske lönt börja söka AD-support jobb iallafall då, har ju ändå lite koll nuförtiden på att utföra lite praktiska moment i Active Directory Users and Computers, även om djupare förståelse, säkerhet, design etc är låååångt fram.

Förresten, nån som vet om det är så som antyds i länken som postades ovan, att man skapar en egen GPO för varje liten detalj man vill ändra.
Typ "Redirect_My_Documents_folder_GPO", eller "Force_Firewall_On_GPO" osv?
Eller är det bara överdrivet nitiskt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASBR
Mmmm antar att det är så, dom kan fan inte kräva fullfjädrade AD-admins som har stenkoll på alla aspekter av AD för ett underbetald supportjobb.
Däremot borde det vara en bra väg in i branchen....typ den enda antar jag.
Om det nu inte är vanligt med juniora admin-jobb, där man börjar som hjälpreda/slav åt en riktig admin, men tror inte jag sett några såna annonser direkt.

Kanske lönt börja söka AD-support jobb iallafall då, har ju ändå lite koll nuförtiden på att utföra lite praktiska moment i Active Directory Users and Computers, även om djupare förståelse, säkerhet, design etc är låååångt fram.

Förresten, nån som vet om det är så som antyds i länken som postades ovan, att man skapar en egen GPO för varje liten detalj man vill ändra.
Typ "Redirect_My_Documents_folder_GPO", eller "Force_Firewall_On_GPO" osv?
Eller är det bara överdrivet nitiskt?

Jag började lite smått på en help desk och där fick jag till 99% fixa med lösenord och hemma mappar. man brukar lägga ribban rätt så lågt just till help desk, det brukar vara så att help desk är first line support som sedan knappar ner det man inte klarar och skickar vidare...
tog 70-290 under tiden jag arbetade där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ispep
Jag började lite smått på en help desk och där fick jag till 99% fixa med lösenord och hemma mappar. man brukar lägga ribban rätt så lågt just till help desk, det brukar vara så att help desk är first line support som sedan knappar ner det man inte klarar och skickar vidare...
tog 70-290 under tiden jag arbetade där.

Ah, ok, låter bra....eller tja, beror ju på hur man ser på det
Man stannar väl inte på ett sånt jobb hela livet direkt....

Läser 70-290 just nu, har väl kommit halvvägs ungefär.
Rätt kul, och blir väl ännu bättre sen att avsluta med 70-291 då jag redan har rätt bra koll på nätverk och DNS och subnätning osv. Annars vet jag många som sagt att 70-291 är redigt tung...

Dock blir det ju aldrig samma sak som att lära sig genom riktigt arbete, man blir lite mer teoretiker nästan av att enbart certa sig, och en del glömmer man ju rätt fort om man inte ser till att labba på det och testa själv, men det hinner/orkar man ju inte med alla små detaljer, och vissa saker som remote/unattended install etc kan va lite knepigt att labba med också i virtuell miljö antar jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funderar på att skippa 70-291 och hoppa på ett 2008 server cert istället, Har redan börjat arbetat i 2008 server å det känns som att 70-290 räcker på 2003 server
Tar man motsvarande på 2008 server så borde man ha rätt lätt att begära den lön man vill ha alt ett nytt jobb

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ispep
Funderar på att skippa 70-291 och hoppa på ett 2008 server cert istället, Har redan börjat arbetat i 2008 server å det känns som att 70-290 räcker på 2003 server
Tar man motsvarande på 2008 server så borde man ha rätt lätt att begära den lön man vill ha alt ett nytt jobb

Tror 70-291 är rätt generellt....är ju mycket teori där vad gäller nätverk och DNS och annat. Och sedan kan det vara trevligt att slutföra MCSA när bara ett cert fattas. Sen kan man ju alltid kika lite på 2008 efter det, har man ett stort cert så är det säkert ok att säga att "det där har jag kikat på hemma så det har jag hyfsad koll på också".

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nivån är låg på den lönen...
23 och uppåt nu börjar vi närma oss lite kunskaper om ad,
rättigheter. mail. grupper. lättare tjänster iis, sql, osv, större datorvana större förståelse för system

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silver
nivån är låg på den lönen...
23 och uppåt nu börjar vi närma oss lite kunskaper om ad,
rättigheter. mail. grupper. lättare tjänster iis, sql, osv, större datorvana större förståelse för system

När man väl är inne på arbetsmarknaden så är det inte svårt att hitta ett nytt jobb om man inte får den lönen man vill ha

Arbetar mycket med just Terminal server, Virtualisering, AD, SQL, RIS, IIS, ja tro *an man arbetar med allt hehe

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ok, kul med lite feedback från verkligheten, tackar för det

Visa signatur