Nvidia demonstrerar fysikmotor

Permalänk
Melding Plague

Nvidia demonstrerar fysikmotor

Företaget Ageia var först ut med ett separat instickskort till datorer som tog hand om fysikberäkningar i spel. I februari blev de uppköpta av grafikkortstillverkaren Nvidia och deras avsikt var att implementera Ageias teknik direkt i grafikkortet. Ungefär två månader efter uppköpet har nu de första prestandademonstrationerna av denna lösning blivit tillgängliga.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kräver det här SLI-kort eller duger chipset från andra tillverkare?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

Som jag fattade det är det implementerat i GPU'n på 9000 korten eller? Det kanske är det som skiljer 8800 mot 9800?

Det var ju snack om fysik för Nvidias 8800 kort för ett tag sedan som man via mjukvara skulle aktivera vid ett senare tillfälle. Detta med Ageia kanske är något liknande fast integrerat direkt i grafikprocessorn eller?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det använder shadeprocessorerna för fysikberäkningarna. Det lär ju inte vara någon speciellt för 9xxx serien eftersom att dom testade med ett 8800GTS också.

Jag tror (och hoppas) också att det ska fungera på alla moderkort med två PCIe x16 portar. Det är jag dock ganska osäker på men jag tycker det verkar vettigast att göra så iaf.

edit: Någon som vet när dom släpper drivrutinerna så att man kan testa?

Permalänk
Medlem

Undra vad man tjänar mest på? Två st 9800GTX i SLI eller ett 9800GTX i "grafik mode" och ett 9800GTX i "fysikmode".

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Undra vad man tjänar mest på? Två st 9800GTX i SLI eller ett 9800GTX i "grafik mode" och ett 9800GTX i "fysikmode".

Vill veta vad han undrar. Citera gärna mig med så att jag kommer ihåg att titta tillbaka

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton
Vill veta vad han undrar. Citera gärna mig med så att jag kommer ihåg att titta tillbaka

Förmodligen om två 9800gtx som får jobba med grafiken är bättre eller sämre än ett 9800gtx som får jobba med grafiken och ett som får jobba med fysiken i ett spel.
Funderar över samma sak själv men det beror nog mycket på spelet.

Visa signatur

Q6600 @ 3 Ghz + Xigmatek Hdt s1283 - Asus P5Q Deluxe - 4850 - 200Mhz 4gb ddr2 800mhz - P182 -

Permalänk
Medlem

Om ordkriget mellan intel och nVidia fortsätter så kanske nVidia låser denna funktion, Intel har ju officielt fortfarande inte gett nVidia tillstånd till att tillverka chipset för nehalem. Så vi får se vad som händer.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Är det den äldre eller den nyare varianten av 8800GTS som är med i jämförelsen?

Permalänk
Medlem

Borde inte det vara absolut effektivast att köra detta physx TILLSAMMANS med en nehalem prolle? Det borde ju ge mest bonus. bästa processorn med bästa fysikberäkningen och faktiskt bästa grafikkorten.

Att grafikkortet faktiskt presterar bättre än nehalem är ju inte så konstigt, de kan ju utföra enormt mycket fler parrallell-beräckningar med alla sina shaders.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk

Känns onödigt att lägga 2700kr på ett fysikkort, men det kanske fungerar hyfsat på ett 9600Gt också.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Detta blir kanon om många spel kommer att stödja det. Blir till att köpa ett nytt graffe i G100 och lägga det gammla G80 kortet för fysik

Permalänk

kan ju vara intressant med tri-sli, bara jag som tänker på 2st kort som tar hand om grafiken och ett kort som tar hand om fysiken. Lär ju ge en rejäl boost.

men smakar det så kostar det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J0hansson
kan ju vara intressant med tri-sli, bara jag som tänker på 2st kort som tar hand om grafiken och ett kort som tar hand om fysiken. Lär ju ge en rejäl boost.

men smakar det så kostar det.

Fast om 6 månader lär väl ett 8800gt fortfarande prestera hyggligt och kosta kanske 800 spänn beg.
Jag sitter på ett kort med möjlighet till tri sli, så det blir nog att jag köper två 8800gt till. Det lär ju rocka ett tag till i allafall.

Visa signatur

i76700k@4,4 32 gb R295X2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Som jag fattade det är det implementerat i GPU'n på 9000 korten eller? Det kanske är det som skiljer 8800 mot 9800?

Det var ju snack om fysik för Nvidias 8800 kort för ett tag sedan som man via mjukvara skulle aktivera vid ett senare tillfälle. Detta med Ageia kanske är något liknande fast integrerat direkt i grafikprocessorn eller?

Man kör mjukvara via Nvidias CUDA "system" (genom shaderenheterna) på korten. Det är ingen ny separat (fysisk) enhet som sköter fysiken.

Nvidias CUDA kör C kod direkt på GPUn.

AMDs CTM kör assembly direkt via GPUn med möjlighet att skapa bibliotek för kod av högre nivå.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chesswolf
Förmodligen om två 9800gtx som får jobba med grafiken är bättre eller sämre än ett 9800gtx som får jobba med grafiken och ett som får jobba med fysiken i ett spel.
Funderar över samma sak själv men det beror nog mycket på spelet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim

Ifall man kan gå efter physx korten så gav fysikkortet mer saker att rita upp för grafikkortet vilket krävde mer rent grafiskt. Så rent logiskt, vill man ha snygg grafik så är det två kort som gäller. Vill man ha snygga effekter så är det ett av varje som gäller.

Bäst är då väl att ha 3 kort?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men alltså så det är så att man helt dedikerar ett grafikkort till fysikberäkningar, inte att man får ens nuvarande grafikkort att börja räkna fysik samtidigt som det ska ta hand om vanliga grafiken? Tycker det är lite luddigt fortfarande.

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas på att det är denna programering av physik in i drivrutinerna för 92+ chippen som gör att mitt kära 8800GT laggar efter vad gäller nyare drivrutin (32bit XP).

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuperNova
Man kör mjukvara via Nvidias CUDA "system" (genom shaderenheterna) på korten. Det är ingen ny separat (fysisk) enhet som sköter fysiken.

Nvidias CUDA kör C kod direkt på GPUn.

AMDs CTM kör assembly direkt via GPUn med möjlighet att skapa bibliotek för kod av högre nivå.

Just det, CUDA hette det.

Okej, är inte så insatt om hur det fungerar men vad var det som var "nytt" så att säga som vi med 8800 kort senare hade nytta av egentligen? Är det något som existerar i någon drivrutin eller skall?

Mvh Albin

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Hur kan 9800 prestera 50% bättre i fysikberäkningar när presterar bara ungefär 5% bättre (motsvarande klockningen) när det gäller grafik? Bättre drivrutiner till 9000 serien för att framhäva det mera? Det är ju trots allt samma kärna.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Hur kan 9800 prestera 50% bättre i fysikberäkningar när presterar bara ungefär 5% bättre (motsvarande klockningen) när det gäller grafik? Bättre drivrutiner till 9000 serien för att framhäva det mera? Det är ju trots allt samma kärna.

Troligtvis så är det G80 8800GTS 320MB eller 640MB mot 9800GTX.

Permalänk

Men jag funderar fortfarande på varför 9800GTX drar så mycket ström, mer strlm än 8800GTS 512 SAMT har en avancerad strömförsörjning. Det måste ju ligga någonting bakom tycker man.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Fast med tanke på att PhysX-kortet drar mycket mindre än 9800GTX så lär ju det ha bättre prestanda/watt. En tanke bara.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

En "avancerad" strömförsörjning är förmodligen bara ett PR-knep och andra ord för att förklara att dem har bytt sen 8800, detta då det uppenbareligen var problem med den gammla leverantören/tillverkaren.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Nu e jag riktigt sugen att på att köpa ett 9800GTX med tanke på det låga priset MEN det finns inte ett enda e8400 prolle att köpa i Sverige (skall bygga ett helt nytt system nämligen då jag för tillfället sitter på pentium IV och AGP moderkort).

Här kommer ett tips till Intel:
Istället för att snacka skit om nVidia och GPU i allmänhet se till att att släppa e8400...jag e intresserad av att köpa era processorer inte era grafikkort då dem suger jämfört med Nvidia och ATI!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A1200
Nu e jag riktigt sugen att på att köpa ett 9800GTX med tanke på det låga priset MEN det finns inte ett enda e8400 prolle att köpa i Sverige (skall bygga ett helt nytt system nämligen då jag för tillfället sitter på pentium IV och AGP moderkort).

Istället för att snacka skit om nVidia och GPU i allmänhet se till att att släppa e8400...jag e intresserad av att köpa era processorer inte era grafikkort då dem suger jämfört med Nvidia och ATI!

De vet om det men det finns för många cpu:er i 6xxx serien kvar på marknaden för att det ska vara riktigt lönsamt än. Det är iallafall vad jag läst tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A1200

Precis det som är meningen att du ska bli sugen att köpa 9800GTX. Men det verkar mer troligt att det är 9800GX2 som de har använt då 9800GTX bara är lätt överklockat 8800GTS så ingen anledningen varför det skulle prestera så mycket bättre. Har de inte skrivit ut vilket 9800-kort det är så är det antagligen det bästa.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hjälpsam

Tycker grafikkorten presterar kasst, mitt gamla fysikkort presterar lika bra, kostar mindre, drar mindre ström och använder ingen PCI-express plats..
Du får vi hoppas att prestandan ökar med senare drivrutiner.
Kul att se skillnaden mellan fysikkort och vanlig cpu.

Läste tidigare att Nvida kanske låter ATI hänga på PhysX-tåget, dom lär inte ha någon chans mot Intel ensamma.
http://www.custompc.co.uk/news/602205/nvidia-offers-physx-sup...

Återstår också att se hur mycket som kan accelleras.
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3224&cp=2

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

ganska intressant att det skiljer såpass lite mellan ett gts och ett physx-kort. Det vore intressant om ati och nvidia kör på nån gemensam standard för att underlätta för oss konsumenter.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Nej men så konstigt att ett program skrivet spefifikt för shaderprocessorerna på ett grafikkort får bättre prestanda på shaderprocessorerna på ett grafikkort gentemot en general purpose processor. Bra där Nvidia!

Visa signatur

· Gigabyte GA-965P-DS4 · Core 2 Duo E6300 · OCZ SOE Urban 4gb DDR2 PC6400 Kit · 2x Samsung F1 1TB SATA2 · Geforce 8800GT · Antec NINE HUNDRED · bZerk 500W Modular · Samsung 226BW 22" Wide TFT ·