Permalänk

Utlämning

Om man begår ett brott i ett land, vi kallar detta land A, och sen lämnar det, för att åka till land B. Då kan land A's regering begära en utlämnad, om jag förstått det hela rätt.

Säg att land B är Sverige, vad är vår policy angående detta? Om jag har en parkeringsbot i New York, kommer svenska kronofogden då? Hur långt går detta system? Jag förstår att man blir utlämnad, alternativt straffad hemma om det är allvarliga brott men ändå.

Nån som har koll på internationell lag?

Permalänk
Medlem

För att någon ska utlämnas krävs det ett utlämningsavtal mellan länderna eftersom en del i suveräniteten innebär att en stat har laglig rätt över alla människor inom gränserna. Generellt sett så krävs det också att land A visar att brottet är någerlunda allvarligt, att det är ett brott i båda länderna, att den anklagade får en rättvis rättegång och att straffet är proportionellt till brottet.

Du kan läsa lite mer på http://en.wikipedia.org/wiki/Extradition (min källa) och http://www.sweden.gov.se/sb/d/1915/a/19747 om du vill ha mer information.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Vad jag läst så kan new york kräva kronofogden att de ska driva in pengarna, då kommer kronofogden att knacka på din dörr.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Om man begår ett måttligt brott och inte infinner sig i landet där brottet begås kommer man också garanterat att få problem nästa gång man ska in i landet. En parkeringsbot räknas nog inte som särskilt allvarligt dock.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Re: Utlämning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NightKnight
Om jag har en parkeringsbot i New York, kommer svenska kronofogden då?

lol

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Hedersmedlem

Pbot skojjar du med mig

Du blir självklart utlämnad och får böta hårt.....

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Pbot skojjar du med mig

Du blir självklart utlämnad och får böta hårt.....

Guantanamo Bay är det ju som gäller parkeringsboten kan klassas som terrorism, vet du!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

haha, nej men förde en hypotetisk diskussion häromdagen, ifall man skulle göra en brud på smällen i USA, skulle kronofogden hemma kunna kräva en på underhåll och skit? Tro mig, det är väldigt hypotetiskt scenario, eller a ganska. Tyckte mest bara det var intressant ur lagens synpunkt...

Permalänk
Medlem

En intressant grej är ju att man i så fall kan trycka tjejer under 18 år i USA, trots att det är VÄLDIGT olagligt där, eftersom det inte är olagligt i Sverige! Ka-ching!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
En intressant grej är ju att man i så fall kan trycka tjejer under 18 år i USA, trots att det är VÄLDIGT olagligt där, eftersom det inte är olagligt i Sverige! Ka-ching!

Vilket är felaktigt eftersom du skulle bli åtalad och dömd i usa.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
En intressant grej är ju att man i så fall kan trycka tjejer under 18 år i USA, trots att det är VÄLDIGT olagligt där, eftersom det inte är olagligt i Sverige! Ka-ching!

I vissa delstater ja, dom har 16 i en del.

Som kuriosa så skiljer det ännu mer i dom olika regionerna av Japan, vissa har 18 år medans en del har så lågt som 13.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Inte om jag åker hem innan. Eftersom det inte är olagligt i Sverige borde jag ju inte utlämnas. Eller så får jag åka chartrat plan med CIA-agenter...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Inte om jag åker hem innan. Eftersom det inte är olagligt i Sverige borde jag ju inte utlämnas. Eller så får jag åka chartrat plan med CIA-agenter...

Bara för att någonting är lagligt i Svergie blir du inte automatiskt skyddad om du begår ett brott i ett land där det är ett brott som medför fängelsestraff.

Utlämning handlar inte om vad vi i Sverige ser som brott utan diplomati länder mellan.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
Bara för att någonting är lagligt i Svergie blir du inte automatiskt skyddad om du begår ett brott i ett land där det är ett brott som medför fängelsestraff.

Utlämning handlar inte om vad vi i Sverige ser som brott utan diplomati länder mellan.

Oavsett tror jag ALDRIG att sverige skulle lämna ut någon för något som inte är brottsligt här, oavsett vilket land det handlar om och vilken handling det handlar om.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z
För att någon ska utlämnas krävs det ett utlämningsavtal mellan länderna eftersom en del i suveräniteten innebär att en stat har laglig rätt över alla människor inom gränserna. Generellt sett så krävs det också att land A visar att brottet är någerlunda allvarligt, att det är ett brott i båda länderna, att den anklagade får en rättvis rättegång och att straffet är proportionellt till brottet.

Du kan läsa lite mer på http://en.wikipedia.org/wiki/Extradition (min källa) och http://www.sweden.gov.se/sb/d/1915/a/19747 om du vill ha mer information.

Se ovan...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Se ovan...

Att trycka på nån som inte är byxmyndig i Sverige är också olagligt.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Ja men här är åldern 15 år och inte 18. Alltså får man ha sex med kvinnor under 18 år enligt svensk lag.

Permalänk

Men ni måste förstå min situation. Jag gillar inte amerikanernas vana att ljuga för att få fram sin poäng. Min utbyteskoordinator sa att skulle se till att inte göra nån tjej gravid, för "they can make you pay out your ass" men jag sa att så fort jag inte är i landet kan dom inte göra ett skit. Hade jag fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NightKnight
Men ni måste förstå min situation. Jag gillar inte amerikanernas vana att ljuga för att få fram sin poäng. Min utbyteskoordinator sa att skulle se till att inte göra nån tjej gravid, för "they can make you pay out your ass" men jag sa att så fort jag inte är i landet kan dom inte göra ett skit. Hade jag fel?

Vad har du gjort? I smell shenanigans!

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk

haha, nej inget. Var para en del "på ge", så tydligen passade det sig med ett hot som varning. Ville bara kolla med er om ni tror jag har rätt. Nån som har ett definitivt svar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NightKnight
haha, nej inget. Var para en del "på ge", så tydligen passade det sig med ett hot som varning. Ville bara kolla med er om ni tror jag har rätt. Nån som har ett definitivt svar?

Om du verkligen vill ha ett difinitivt svar tycker jag du ska sluta leta på SweC och istället ringa en advokat, polisen eller någon annan myndighet. De kan nog detta bättre än oss.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Du behöver inte snacka med nån jäkla advokat.

Det finns inte en chans i helvete att kronofogden eller någon annan svensk myndighet kommer att föra eller bistå USAs ärende att försöka kräva dig på underhåll för en unge i USA.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

En intressant aspekt är ju att om du gör något i land A som är lagligt där, och sen åker hem till Sverige där handlingen är olaglig, så kan du åka dit...

Pellias: varför vore det omöjligt? Det handlar inte om USA som land som kräver saker utan om en amerikansk medborgare som mycket väl kan hävda sin rätt till underhåll etc. Jag är inte insatt i reglerna kring just underhåll för barn i andra länder men...

Om en kvinna får barn här och mannen sedan sticker till USA (omvänt scenario alltså) så får hon ju underhåll som sedan krävs tillbaks av mannen av myndigheterna. Vore inte otänkbart att detta även vore fallet om kvinnan bodde i USA och mannen i Sverige. Gissar att det då skulle bli en civilrättslig tvist som om vilken obetald räkning som helst. Köper du en dator via en amerikansk webshop och skiter i att betala kan du ju inte heller räkna med att inget händer bara för att du bor i ett annat land...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
En intressant grej är ju att man i så fall kan trycka tjejer under 18 år i USA, trots att det är VÄLDIGT olagligt där, eftersom det inte är olagligt i Sverige! Ka-ching!

I NY är det 17 år som gäller.
Beror på vilken delstat

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Ja, Sverige "kräver" mannen på underhåll, dvs skickar ett kravbrev till honom i USA, men det finns ingen som inkasserar pengarna om han vägrar betala. Detsamma gäller omvänt.

Vet inte hur det fungerar med indrivning av företag som du exemplifierar med utländsk web-shop, men går det överhuvudtaget att få varan först och få betala med faktura? (har jag aldrig sett, utan det som gäller är kunden betalar först, och får varan sedan).

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
En intressant aspekt är ju att om du gör något i land A som är lagligt där, och sen åker hem till Sverige där handlingen är olaglig, så kan du åka dit...

Det d är låter lite konstigt.... finns det något exempel?

Säg att du åker till Amsterdam där hash är lagligt sedan åker du direkt efter till sverige där det är olagligt att inneha droger Även i kroppen. så givetvis åker du dit eftersom drogen finns kvar i kroppen.

Något annat exempel kommer jag inte på.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Det måste vara olagligt i båda länderna. Det ska dock inte vara problem att ha droger i kroppen. Jag har själv droger i kroppen efter att ha rökt på i USA vilket inte är några problem eftersom brottet i sig inte är begånget i Sverige.

Permalänk
Medlem

Trots att du rökte på i USA så tror jag du åker dit, eftersom det är illegalt att vara drogpåverkad i Sverige.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Det d är låter lite konstigt.... finns det något exempel?

Säg att du åker till Amsterdam där hash är lagligt sedan åker du direkt efter till sverige där det är olagligt att inneha droger Även i kroppen. så givetvis åker du dit eftersom drogen finns kvar i kroppen.

Något annat exempel kommer jag inte på.

Mja det gäller bara riktigt allvarliga brott. Gissar på att det inte ska gå att få mindre än 2 års fängelse eller liknande. Mord och dylikt.

Har för mig nån diskussion om att göra en dokusåpa på nån laglös ö där sista som överlevde diverse dueller vann. I ett sånt fall skulle du kunna bli dömd för mord vid hemkomst till Sverige trots att det kanske är lagligt att duellera i det landet.

Brottsbalken 2 kap 2§:

Citat:

2 § För brott som begåtts utom riket döms efter svensk lag och vid svensk domstol, om brottet begåtts
1. av svensk medborgare eller av utlänning med hemvist i Sverige,
2. av utlänning utan hemvist i Sverige, som efter brottet blivit svensk medborgare eller tagit hemvist här i riket eller som är dansk, finsk, isländsk eller norsk medborgare och finns här, eller
3. av annan utlänning som finns här i riket och på brottet enligt svensk lag kan följa fängelse i mer än sex månader.
Första stycket gäller inte, om gärningen är fri från ansvar enligt lagen på gärningsorten eller om den begåtts inom område som inte tillhör någon stat och enligt svensk lag svårare straff än böter inte kan följa på gärningen.
I fall som avses i denna paragraf får inte dömas till påföljd som är att anse som strängare än det svåraste straff som är stadgat för brottet enligt lagen på gärningsorten.
De inskränkningar av svensk domsrätt som anges i andra och tredje styckena gäller inte för brott som avses i 6 kap. 1-–6 §§, 8 § tredje stycket och 12 § eller försök till sådana brott, om brottet begåtts mot en person som inte fyllt arton år. Lag (2005:90).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
Mja det gäller bara riktigt allvarliga brott. Gissar på att det inte ska gå att få mindre än 2 års fängelse eller liknande. Mord och dylikt.

Har för mig nån diskussion om att göra en dokusåpa på nån laglös ö där sista som överlevde diverse dueller vann. I ett sånt fall skulle du kunna bli dömd för mord vid hemkomst till Sverige trots att det kanske är lagligt att duellera i det landet.

Brottsbalken 2 kap 2§:

Det borde väl bara vara om någon polisanmäler dig som mördare? Fast det är klart... finns ju gott om bevis