Funkar det med 4gb ram med vista SP1?

Permalänk
Medlem

Funkar det med 4gb ram med vista SP1?

Tjena.

Jag undrar om det funkar med 4gb ram med vista och service pack ett eller om jag måste ladda ner den här patchen som jag hittade i forumet i en FAQ:

"Vid problem när du använder 4GB RAM eller mer i Windows Vista
Felet man får är att du inte kan installera något och får bluescreen när du använder 4GB ram eller mer.
För att lösa det så måste du ta ut så du har 2GB ram kvar i systemet.
Installera sedan patchen nedan och starta om datorn.
Denna patch hittas här: http://support.microsoft.com/kb/929777
Sen när den är installerad så är det bara att stoppa in minne(t)na igen och allt bör funka korrekt."

För jag testade 1 gång innan jag hade installerat SP1 och då funkade det inte med 4gb så tänkte höra om någon vet, i annat fall får jag väl testa och se.

Visa signatur

Övriga Ämnen 4-ever
Hjälp till att bevara gammelskogen i Sverige
Reserverar för felstavning, felberäkningar, fel information och andra fel.

Permalänk
Medlem

Om du har 64 bitars vista så kommer du inte ha några problem
Har du 32 bitar så kommer du inte kunna nyttja alla 4 gb.

Permalänk
Medlem

har 64 bitars så ska testa

Visa signatur

Övriga Ämnen 4-ever
Hjälp till att bevara gammelskogen i Sverige
Reserverar för felstavning, felberäkningar, fel information och andra fel.

Permalänk
Hedersmedlem

Med största sannolikhet är det integrerat i SP1. Jag orkar inte försöka få tag i någon lista på alla hotfixes som finns i SP1.

För att patchningen ska hjälpa måste den ligga på installationsskivan. Så du måste ha en vistaskiva med SP1 integrerat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Om du har 64 bitars vista så kommer du inte ha några problem
Har du 32 bitar så kommer du inte kunna nyttja alla 4 gb.

Nu är inte problemet riktigt det. Även 64-bitars kan få problem när det ska installeras med mer än 4 GiB RAM.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Med största sannolikhet är det integrerat i SP1. Jag orkar inte försöka få tag i någon lista på alla hotfixes som finns i SP1.

För att patchningen ska hjälpa måste den ligga på installationsskivan. Så du måste ha en vistaskiva med SP1 integrerat.

Nu är inte problemet riktigt det. Även 64-bitars kan få problem när det ska installeras med mer än 4 GiB RAM.

Nu hängde jag inte med riktigt... vadå måste ha en vista skiva med integrerat SP1? Jag installerade vista som inte hade SP1 integrerat och hittade via "windows update" SP1 som jag laddade ner och har installerat, så om jag skriver winver i sök funktionen i start menyn står det att jag har SP1...

men om det är som du säger att den patchen för att köra 4gb med vista finns med i SP1 så borde det ju funka nu

Visa signatur

Övriga Ämnen 4-ever
Hjälp till att bevara gammelskogen i Sverige
Reserverar för felstavning, felberäkningar, fel information och andra fel.

Permalänk
Avstängd

Trodde det var en ny 32 vs 64 bitars 4 GB ram tråd.

Som Aqualize säger så är den antaligen integrerad i SP1, särskilt eftersom det är ett ganska allvarligt problem enligt mig (men man vet aldrig med Microsoft).

EDIT: Japp det bör funka nu.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hänk3
Nu hängde jag inte med riktigt... vadå måste ha en vista skiva med integrerat SP1? Jag installerade vista som inte hade SP1 integrerat och hittade via "windows update" SP1 som jag laddade ner och har installerat, så om jag skriver winver i sök funktionen i start menyn står det att jag har SP1...

men om det är som du säger att den patchen för att köra 4gb med vista finns med i SP1 så borde det ju funka nu

Jag hade fått uppfattningen att du försökte installera Vista igen (och när du testade förut, inte att du hade Vista och slängde i mer RAM).

Alltså som du också kan läsa på länken så kan man ibland inte ens installera windows vista med så mycket RAM. Om du inte kan installera kan du heller inte köra windows update och få patchen. Men man få skivor som har SP1 integerad på sig eller göra det själv med s.k. slipstreaming. Microsoft krånglade till det lite med Vista men www.vlite.net programmet hjälper en att fixa det.

Dock gäller det inte alla, länken säger:

Citat:

This problem occurs if the following conditions are true:
• The computer uses more than 3 GB of RAM.
• The computer uses a storage system that is running the Storport miniport driver.
• The computer uses a controller that uses 32-bit direct memory access (DMA).

Fråga mig inte hur man tar reda på om de två sista gäller för ens system, men jag verkar inte lida av det eftersom min 64-bit vista-installation gick problemfritt 4 GiB RAM i.

edit: hehe om vi orkat läsa lite längre. På länken står det:
"To resolve this problem, obtain the latest service pack for Windows Vista.", ergo är det integrerat i SP1 och behöver inte laddas ner separat.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Nu har jag tetsat om det funkade med mina 4gb ram i och det gjorde det inte :/ så får börja felsöka och skulle behöva lite hjälp med det

Vad jag har:

Vista Ultimate x64 SP1
GA EP35 DS4
Bios Ver: F3
Minnen: OCZ Reaper HPC 2x2048MB (tot. 4GB) DDR2 PC2-6400 800MHz 4-4-4-15

Problem:
När jag har i ett minne alltså 2GB så funkar datorn prima, inga problem alls. Men när jag sätter i det andra minnet, har dem i minnesslot 1 och 3 (båda är gula), så att jag får 4GB så får jag bluescreen efter ett tag när vista håller på att laddas. Kommer förbi själva "Bios" skärmen i början.

Som jag har förstått det så behöver de här minnen lite mer spänning än vanliga minnen, kan det vara det då eller nått annat i bios? Eller är det något i Vista som spökar?

Tack på förhand /henke

Visa signatur

Övriga Ämnen 4-ever
Hjälp till att bevara gammelskogen i Sverige
Reserverar för felstavning, felberäkningar, fel information och andra fel.

Permalänk
Hjälpsam

Efter det att du stoppat i den andra stickan, gå in i BIOS ladda in defaultinställningar, spara och gå ur.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Efter det att du stoppat i den andra stickan, gå in i BIOS ladda in defaultinställningar, spara och gå ur.

Och glöm inte att kolla över alla inställningarna så att det stämmer. För det är ju inte alltid man ska köra på "default". T.ex. ifall man ska ha RAID/AHCI aktiverat och andra saker...

Förresten... använd hellre "jumpern" på moderkortet för att "resetta" BIOS.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Har du provat att köra endast de två nya stickorna i? Kan ju hända att de rent av är trasiga, och att det är därför du får problem.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

Hej,

jag har f*n ta mig samma fel.

Har dock Vista home premium 64-bit. Samma märke på minnen, DDR3 dock.
Hade bara 2gb först, köpte 2gb till exakt samma märke/modell.

Hade SP1 installerat innan jag satte in de nya 2gb minnena.

Med 4gb fryser datorn efter 5-10min i spel som Medieval2 tex. Måste startas om med knappen.

Testade ha 3gb (2gb gamla, 1gb-stick nya), då fick jag alla möjliga fel man kan få. Vista startar utan Aero gränssnittet, Internet Explorer krashar stup i kvarten bara man har google.com öppet.

Testade bara sätta i de nya minnena då fick jag bluescreen innan windows laddas. Bios var på default sedan dag 1, testade återställa till default. Ingen effekt. Vista vägrar starta med de nya minnena endast.

Så fort jag la in mina "gamla" (då de är rätt nya) minnen så fungerar datorn felfritt.

Ska testa hos en polare bara för att utesluta fel på mitt moderkort eller nåt.
Så j*vla frustrerande detta är...Allt slit o hitta samma märke/modell på minnen så fungerar det inte

PS. Testade ladda ner update http://support.microsoft.com/kb/929777 men den verkar ingå i SP1 då det var en dead end...

Permalänk
Medlem

Lite nyfiken på hur det gått för er som haft det här problemet. Har ni fått 4gb att fungera?

Permalänk
Medlem

Det är två separata problem.
Det som avhjälps med patchen eller SP1 beror på en dåligt skriven drivrutin (storport miniport driver).
Det andra problemet är moderkort som är instabila med 4 st minnesmoduler.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Det finns nyare BIOS, F5 och en F6c beta. Kanske värt att pröva.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Avstängd

Till TS: Dina problem har inget med Vista att göra. Det är dina minnen som ska fixas:
1. Kör inte på Auto i bios. Dvs Ställ in timings och volt själv.
2. En del brädor behöver lite "extra" volt till minnen och nordbryggan för att vara stabila.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Tråden var 7 månader gammal när ukki_ väckte liv i den ^^

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Tråden var 7 månader gammal när ukki_ väckte liv i den ^^

Sorry för bump men tråden är tyvärr fortfarande aktuell är jag rädd för, iaf för mig Har funderingar på att slänga in ytterligare 2gb och vill inte riskera något i onödan.

Permalänk
Hjälpsam

Svaren är fortfarande aktuella.
Det har funnits en gammal bugg i Vista som ibland har ställt till det för maskiner med 4GiB minne, se till att du har uppdaterat Vista innan du slänger in mer minne.
Ladda in BIOS-default inställningar varje gång du installerar ny hårdvara, BIOS är det första steget i systemet för att hålla ordning på hårdvaran.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |