Permalänk
Medlem

brandrisk och ljuddämpande material

har sett att många som använder sig av olika slag ljuddämpande material tex skumgummi osv.
Tänkte göra likadan moddning på min chassi men är det verkligen säkert när det gäller brandrisken?

nån som har en vettig synpunkt?

Permalänk

Eh..
Tror inte det är någon större risk att få brand i datorn..
Det skulle i så fall handla om att det nån väldigt freaky kortslutning så det bildas gnistor som fjuttar eld på det..

Alternativt att det blir kortis i nätagget som tuttar eld på eventuellt damm som sedan sprids i datorn på något vänster..

Men risken för att något av detta ska hända är nog obefintligt liten.
Du kan nog köra på hur mycket ljuddämpade material du vill...
Bara du har tillräckligt med luftgenomströmning så dina grejer inte går över rekommenderad nivå~

Permalänk
Avstängd

Bara att kolla flampunkt på olika meterial, dom flesta ligger runt 800°C(värme utan låga)... kortis = lödtenn smälter vid 300-400°C bla bla, men visst trådar kan ligga mot varandra och då spelar lödtennet ingen roll

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

aha.. har ni några förslag på olika material?

Permalänk
Medlem

Typ allt man kan köpa hos datorbutikerna uppfyller nog brandkraven, annars funkar dämpmattor för bil, båt mm.

Jag köpte högtalarmatta på biltema för 100kr (5st stora mattor) och det hjälpte väll till viss del, har plockat isär min burk för renovering atm ^^ men när jag har slipat å målat klart så blir det nog denna mattan för mig: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=83277 + http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=89341

Permalänk
Medlem

Det lättaste är väl att annars bara kolla med en tändare när man har köpt materialet?

Testadedet förut på något husisoleringsmaterial, poff sa det och det brann upp på momangen samtidigt som det skvätte het plast på mina fingrar, trots att det var en väldigt liten bit.

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk

Varför testa med en tändare? Det finns absolut ingen poäng med det.

Materialet kommer aldrig att bli så varmt i datorn.
Och risken för brand... Löjligt liten.

Permalänk
Avstängd

Att testa med tändare är nog inte någon korrekt test, för det finns absolut ingen öppen låga i en dator chassie.

Tänk er själva, slänger du en strumpa på glödande grenrör så börjar det inte brinna utan bara smälter/förkolnas(för-kol-nas).. ta en tändare, boff och det brinner..

Men flamtestas gör man med eld.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bladdan
aha.. har ni några förslag på olika material?

Jag kan rekommendera Be Quiet's mattor, inte det billigaste alternativet dock.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Jag kan rekommendera Be Quiet's mattor, inte det billigaste alternativet dock.

Biltemas högtalarmattor är tjockare och billigare, en pack på 5st plattor räckte till 2 chassie, 99kr då.

Och dom dämpar lika bra om inte bätre, fast det kan jag inte avgöra med endast öronen om dom är bätre.. men dom är inte snyggare

Visa signatur

ATI TALIBAN.

Permalänk
Medlem

Visst, det blir nog ett bra resultat, la du ett bitumen-lager innan?
Jag handlade Be Quiet-mattor mest för att det var bekvämare