Dåliga jobb med bra lön

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t0ddan
Vad har detta med själva tråden att göra?

Är du analfabet eller?

"Dåliga jobb, med bra lön"

Jag tycker inte att vara sopgubbe är så värst "bra" jobb...

Tydligen är det bra betalt
34 000kr/månaden
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_690139.svd

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk

Badvakter tjänar oftast ganska bra. jobbar ibland och har då 150 kr i timlön. jobbar man stadigt så får man väl minst 200 i timmen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Krävs en utbildning för att jobba på oljeplattform.
Krävs det för de flesta såna där "extrema jobb, som ger sjukt bra betalt".

Japp det krävs en utbilning, men finns ju olika saker man kan jobba som tex, svetsning , elektriker ,montör, städare..osv

En offshore kurs kan man ta i trondheim vet jag, den kostar ca 19000 norska kr, men då ingår ju mat och sådant. I den kursen ingår första hjälpen, helikopter evakuering samt livräddning på havet. Finns säkert både dyrare och billigare utbildningar också.

Ska man svetsa eller göra något vettigt, måste man såklart ha ett certifikat eller liknande. Med lite tur kan man få en lärlingsplats, fast då är lönen lite sämre såklart..

Om det blir storm när man är ute på riggen och inte kan ta sig hem den dagen man hade tänkt, blir det väldigt fina övertidspengar:)

http://www.offshore.no/

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem

Jag har ganska många vänner som har varit och rensat fisk i Norige. Det är faktiskt asbra betalt, dock så kostar det en del att bo där om man inte hittar plats på något Hostel eller liknande (vilket av erfarenheter från vännerna kan vara ganska svårt att hitta bland "fiskarbyarna").
En av töserna som jobbade där jobbade i ca 4 månader, åkte jorden runt i 4 månader och hade pengar kvar när hon kom hem.

Så..som någon skrev tidigare 50k på tre månader är inga problem. Hittar du ett bra ställe att bo på så kan du lätt spara runt en 70papp på några månader.

(arbetstiderna är INTE optimala, vadarbyxor rekumenderas och om du ska vara närgången med någon...se då till att INTE duchat om motpartnern inte har gjort det)...haha..tips från polaren per telefon!

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk
Medlem
Citat:

Är du analfabet eller?

"Dåliga jobb, med bra lön"

Jag tycker inte att vara sopgubbe är så värst "bra" jobb...

Tydligen är det bra betalt
34 000kr/månaden
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_690139.svd

Jag syftade mest på att du hävdade att sophämtning var alldeles för bra betalt för invandrare.

Kalla mig inte analfabet för det

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna

Permalänk
Medlem
Citat:

Har jag också hört, därför man inte ser sopkörande invandrare. De är tillräckligt bra betalt för att ge jobben till svenskar...

Å andra sidan behöver man i 95% av fallen lastbilskort. (skulle nog tippa 100% av fallen vid heltidsanställning )

Sen finns det lite förutfattade meningar om sopgubbar att dom luktar skit etc men så är oftast inte fallet, jobba på resturang förut och sopgubbarna käka alltid gratis för dom var så sjyssta iaf lukta inte ett skit sen bruka jag snacka lite skit med dom , det mesta läggs i plastlådor och rullas bara på plats, förr var det problem med läckande påsar, vassa föremål man skada sig på, tungt att bära mm.

Rivare och sopgubbe (om du lyckas hitta ett jobb utan körkort) är väll nice.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunken
Jag har ganska många vänner som har varit och rensat fisk i Norige. Det är faktiskt asbra betalt, dock så kostar det en del att bo där om man inte hittar plats på något Hostel eller liknande (vilket av erfarenheter från vännerna kan vara ganska svårt att hitta bland "fiskarbyarna").
En av töserna som jobbade där jobbade i ca 4 månader, åkte jorden runt i 4 månader och hade pengar kvar när hon kom hem.

Så..som någon skrev tidigare 50k på tre månader är inga problem. Hittar du ett bra ställe att bo på så kan du lätt spara runt en 70papp på några månader.

(arbetstiderna är INTE optimala, vadarbyxor rekumenderas och om du ska vara närgången med någon...se då till att INTE duchat om motpartnern inte har gjort det)...haha..tips från polaren per telefon!

Jag har också haft ett par kompisar som gjort detta. Det verkar i princip inte finnas någon begränsning på hur mycket man kan jobba, de jobbade ofta 12-14 timmar om dagen, alltid 6 dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

egen företagare frisör, dyra frisörer tar sjukt mckt betalt. Vissa arbeten som att ta bort en hårförlängning kan kosta t.o.m. 1000kr/h och då kan det ta 6-8 timmar att ta bort den om den är i dåligt skick.

annars blir det väl 400kr - 800kr i timlön, inte dåligt

Permalänk

Tack för alla tips, jag har efter ett par veckors sökande hittat ett jobb som någorlunda uppfyller mina krav. Säljare på hemglass, 20k i månaden + provision. Då jobbar man 14-22 tisdag-lördag.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
egen företagare frisör, dyra frisörer tar sjukt mckt betalt. Vissa arbeten som att ta bort en hårförlängning kan kosta t.o.m. 1000kr/h och då kan det ta 6-8 timmar att ta bort den om den är i dåligt skick.

Sen kanske de tillkommer lite saker som utrustning, hyra m.m....

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingemansson
Sen kanske de tillkommer lite saker som utrustning, hyra m.m....

En och annan krona kan nog försvinna i skatter också...

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ingen som kan fixa som ställningsbyggare eller rivare till mig? jobbar hårt å snabbt. eller ge mig chans att provjobba visa vad man går för

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem
Citat:

Ehm... frisör är ett av de sämst betalda jobben i sverige såtillvida du inte har en salong med riktigt hög klass som bara klipper typ stekare i stockholm...

Permalänk
Medlem

darkmoon du förstog visst inte att jag menade eget företag, inte arbeta till någon annan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Em3l
En kompis till mig pratade mycket om att åka och jobba på oljeplattform i Norge. Ska tydligen vara riktigt bra betalt, men tyvärr var jag lite full när han prata om det...

Aja är nog bara att konstatera att det är bra betalt i Norge:D.

Om inte annat vet jag att man kan tjäna riktigt mycket pengar på internet poker tsss:)

Räddnings utbildningen för att jobba på olje plattform kostar 50 000 kr! sen jobbar du inte hela året!

sen ska ni ungdomar inte tro att dom fina jobben kommer av sig själv ni får visa framfötterna lite! hur skulle det se ut annars! volvos styrelse med en bunt 20 åringar!

jobba i norge är bra betalt, norge har pengar! deras olje fond har 400 000 kr per norsk invånare medan sverige har en statsskuld på 100 000 per invånare!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge

... sen ska ni ungdomar inte tro att dom fina jobben kommer av sig själv ni får visa framfötterna lite! hur skulle det se ut annars! volvos styrelse med en bunt 20 åringar! ...

Det förstår jag verkligen. Jag har inga planer på att gå igenom livet som lågavlönad (eller mellananvlönad ) grovarbetare. Men för att plugga ett par år så behöver man lite pengar, och ju snabbare man kan tjäna ihop dom pengarna, desto snabbare kan man börja plugga och börja tjäna ännu mer pengar. Enkelt!

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Vad har du för kontakter? Börja där först.

Annars grundregeln: industri/montörjobb, kväll/skift. Lokala Metallavtal.

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk

Sopgubbe tjänar man ganska skapligt på.

Att tömma skit från flygplan ska tydligen ge rätt bra med kosing också.
Min flickvän sa något om flera hundra spänn i timmen för att tömma flygplan på skit i Norge

Permalänk
Medlem

Det är så kul att läsa om alla som tror dom kommer få en " super " lön efter dom pluggat... herregud var glad om du kan hitta arbete inom det du utbildar dig till, annars kommer du stå där sedan med en fin utbildning och endå ha ett städ jobb.

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem
Citat:

darkmoon du förstog visst inte att jag menade eget företag, inte arbeta till någon annan.

Nu erkänner jag att jag kanske inte är fullt lika insatt i frisörbranschen som du, men är inte många frisörer egna företagare som hyr plats i sallong? Så funkar de iaf för de jag känner, och de är långt ifrån rika.

Permalänk
Medlem

800 kr/timme är ju inte jättefantastiskt heller som egen företagare. Visst det är bra, men inte fantastiskt.
hälften går ju bort i skatt och avgifter. Sen tillkommer lokalhyra och utrustning på det. Man kanske får 150-200 kvar av det?
+ att man inte kan jobba effektivt 8h/dag om man är egen företagare då aminitration av företaget tillkommer.
Sedan ska man ju inte glömma att det inte bara är att starta upp, speciellt inte på om man ska jobba på kort sikt. Det är ju inte gratis att dra igågn. Någon måste ju gå in med riskkaptial.

Visa signatur

Flest prylar när man dör vinner

Permalänk
Medlem

sätta plant kan nog komma upp i en 3000 kr/dag om man är bra på det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeZo
Det är så kul att läsa om alla som tror dom kommer få en " super " lön efter dom pluggat... herregud var glad om du kan hitta arbete inom det du utbildar dig till, annars kommer du stå där sedan med en fin utbildning och endå ha ett städ jobb.

Hihi, anar jag en viss ton av bitterhet? Givetvis kommer jag få en superlön efter jag pluggat klart, folks problem med att få jobb som högutbildade är att dom kollar i fel land.

Jag har iaf hittat ett halvschysst jobb där man får ut mellan 14-18k efter skatt. Arbetstiderna är 14-22 (typ). Inte riktigt så grisigt och inte riktigt så välbetalt som jag har letat efter men det är bättre än ingenting.

Ni som snackar om att starta eget som frisör när man ska jobba ett år måste ju skämta

Visa signatur

No pain, No gain

Permalänk
Avstängd

Nej det är inte givet, det är inte ens givet att du får ett jobb. Marknaden förändras, när du är klar (låter som en rätt lång utbildning dessutom) så har kanske ditt tilltänkta land fullt med vad-det-nu-är du ska bli. Finns det då inte i Sverige är risken/chansen att du hamnar i ett land där du inte pratar språket, även om engelska är det vanligaste språket så är i regel också landets språk ett krav och det kan ta sin tid att lära

Permalänk
Medlem

äldreboende i norge är bra. dom betalar ofta resor och boende. jobbar man övertid kan man käna runt 40k/månad (norska). jobbar man i en liten håla så gör man inte av med en spänn...

EDIT: http://www.helsenor.no/

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zany
äldreboende i norge är bra. dom betalar ofta resor och boende. jobbar man övertid kan man käna runt 40k/månad (norska). jobbar man i en liten håla så gör man inte av med en spänn...

EDIT: http://www.helsenor.no/

Berätta gärna mer, har du gjort detta? Känner du någon som har gjort detta? Några särskilda krav på utbildning? Arbetsuppgifter? Måste man torka bajs? etc

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Berätta gärna mer, har du gjort detta? Känner du någon som har gjort detta? Några särskilda krav på utbildning? Arbetsuppgifter? Måste man torka bajs? etc

Jag har en vän som jobbat på äldreboende i många år och hon torkar bajs flera gånger om dan. Sen har hon blivit attackerad av en galen tant som har för vana att leka med sin avföring och kleta runt den i hela sitt rum. Denna tanten har dessutom rivit djupa sår i folk med sina bajsiga naglar. Sånt får man nog räkna med om man hamnar på äldreboende - även i Norge!

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
Jag har en vän som jobbat på äldreboende i många år och hon torkar bajs flera gånger om dan. Sen har hon blivit attackerad av en galen tant som har för vana att leka med sin avföring och kleta runt den i hela sitt rum. Denna tanten har dessutom rivit djupa sår i folk med sina bajsiga naglar. Sånt får man nog räkna med om man hamnar på äldreboende - även i Norge!

Ok, då kan vi slå fast att äldreboende inte är min grej. Vad är det med dementa människor och bajs egentligen.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Krävs en utbildning för att jobba på oljeplattform.
Krävs det för de flesta såna där "extrema jobb, som ger sjukt bra betalt".

Finns ju "Ice road trucker". Åka lastbil i Kanada, kan tjäna ihop en årslön under säsongen. Kräver ju dock lastbils körkort och platserna är begränsade och många sökande.

Fiska krabbor i Barrentshav. Kan tjäna upp mot $50 000 för en 5-dagars fisketur(En väldigt bra fångst då) annars får man väl $15 000-20 000.
Krävs ju viss erfarenhet, så du måste ha jobbat på samma båt en längre tid. I början kommer du inte tjäna lika mycket.
Farligt och hårt arbete (16h/dagen)

Rensa fisk i Alaska ger upp mot $1000 i veckan

Du kan din discovery channel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded

Min syrra jobbade i en liten by i "nowhere". det var på ett äldreboende där dom klarar rätt mkt själv (=ytterst sällsynt att man måste torka bajs).

ingen utbildning krävs, dock brukar man få högre lön om man har jobbat innom vården tidigare.

tror hon jobbade 35h/vecka och då typ kanske 120-150kr/h. sen för all övertid så fick hon typ det dubbla (eller mer om det är ob också). så jobbar man som en slav kan man som sagt tjäna rätt mkt pengar.

gäller även att man snackar till sig ett bra avtal. första gången hon var där jobbade hon för hälsonor. men sen fixade hon avtal direkt med äldreboendet istället = bättre lön

Visa signatur

Deck me out