Radeon HD 48xx-tråden

Permalänk

Jag bara undrar, är det någon mer än mig som lider av random BSOD med sitt HD48XX kort i samband med drivrutinerna?

Ibland, helt ur tomma intet börjar skärmen hoppa mellan svart och sen tillbacka, sedan står det i taskbaren: GPU has recovered from malfunction blablabla eller något liknande. Detta gör han några gånger som sedan resulterar i en BSOD.

Kör med 8.8 och har haft problemet sen jag köpte kortet med 8.6 beta drivsar.

Är kortet defekt eller är det drivrutinerna som strular?

HIS HD4870 512mb
4GB DDR2 Corsair
E6400 @ 2.8Ghz
Gigabyte GA-965P-DS3

Har inte stört mig så mycket på detta men kan vara bra att veta för om kortet är defekt så borde jag återlämna omedelbart

Förövrigt så ligger kortet och idlar i 54C och load upp emot 66C.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marabou
Jag bara undrar, är det någon mer av mig som lider av random BSOD med sitt HD48XX kort i samband med drivrutinerna?

Ibland, helt ur tomma intet börjar skärmen hoppa mellan svart och sen tillbacka, sedan står det i taskbaren: GPU has recovered from malfunction blablabla eller något liknande. Detta gör han några gånger som sedan resulterar i en BSOD.

Kör med 8.8 och har haft problemet sen jag köpte kortet med 8.6 beta drivsar.

Är kortet defekt eller är det drivrutinerna som strular?

HIS HD4870 512mb
4GB DDR2 Corsair
E6400 @ 2.8Ghz
Gigabyte GA-965P-DS3

Har inte stört mig så mycket på detta men kan vara bra att veta för om kortet är defekt så borde jag återlämna omedelbart

Förövrigt så ligger kortet och idlar i 54C och load upp emot 66C.

Det handlar om drivrutinerna. Nvidiakorten kan få precis samma problem och felmeddelandet lyder "nvlddmkm.sys har slutat fungera" eller liknande, och för Ati så stor det förmodligen "atlddmkm.sys har slutat fungera". Testa att byta frekvenser på kortet. Skulle kunna funka.

edit: en tråd om bilddrivrutinens krasch #8045186

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk

Tja! Jag behöver lite hjälp.

Tidigare i veckan bytte jag kylningen på mitt 4870 till min gamla Zalman VF900. Det funkade bra i början med schyssta temperaturer och prestanda. Men när jag sen började lira Clear Sky i längre perioder så gick temperaturen upp till 90-100, och jag började få grafik-fel och dylikt. Nu har jag tom underklockat GPUn 10Mhz, ställt en bordsfläkt på sidan om datorn, och sänkt temperaturen till ca 75 grader i full-load, men jag får fortförande mindre grafikfel. Helt oacceptabelt

Jag har provat att ta av flänsen och sätta på ny pasta tre gånger. Har mätt och kollat att flänsen sitter rakt på kortet. Har små flänsar på minnena och mosfet. Men utan att lyckas få ner temperaturen mer eller fått bort grafikbuggarna. Allt funkade bra med stock-kylningen tidigare, så det är inget fel på grafikkortet.

Jag har två teorier kvar;

1. Jag har tagit fel på mosfet och kyler något helt annat Bilder jag kollat på har pekat ut antingen de små chippen, eller de stora som är precis bredvid som mosfet, så det var lite förvirrande. Men iom att de små hade kontakt med orginal-kylaren med pasta så antog jag att det var dom. Men nu när jag tagit en titt till på orginalkylaren så upptäckte jag att det är ett hål för fläkten att kyla just dom stora chippen också. Så jag kanske hade fel trots allt? Men då återstår ändå frågan om varför just GPU-tempen är så hög.

2. VF900 är helt enkelt otillräcklig för 4870. Jag har bra luftcirkulation i datorn och fläkten går på max-varv hela tiden. Flänsen blir ganska varm ändå även om jag inte spelar något, så att den har dålig kontakt med GPUn känns inte troligt.

Någon som vet vad som kan vara felet? Eller kan säga mig exakt var mosfet egentligen är? Får jag inte ordning på tempen så får det bli en ny kylning.

Slänge en bild på hur det ser ut;

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo

Någon som vet vad som kan vara felet? Eller kan säga mig exakt var mosfet egentligen är? Får jag inte ordning på tempen så får det bli en ny kylning.

VF900 kan inte hantera värmeutvekling. Kylningen var aldrig tänkt att använda med så varmt kort som HD4870. Du kan se om kontakt på kylningen är bra mellan kylningen och kortet. Om allt står rätt till där så kan jag inte se någon annan förklaring än att VF900 kan inte hantera kortet.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Det handlar om drivrutinerna. Nvidiakorten kan få precis samma problem och felmeddelandet lyder "nvlddmkm.sys har slutat fungera" eller liknande, och för Ati så stor det förmodligen "atlddmkm.sys har slutat fungera". Testa att byta frekvenser på kortet. Skulle kunna funka.

edit: en tråd om bilddrivrutinens krasch #8045186

Ok. Felmeddelandet för mig lyder något i stil med detta:

Video Display Driver has stopped responding and has been recovered successfully.

Sen dör skärmen igen, meddelandet visas, skärmen dör. Detta upprepar sig ibland upp till 8 gånger och sedan resulterar det i en BSOD.

Nåja, nu vet jag iaf att det inte är kortet som är knasigt utan jag får hoppas att nya drivsar löser problemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marabou
Ok. Felmeddelandet för mig lyder något i stil med detta:

Video Display Driver has stopped responding and has been recovered successfully.

Sen dör skärmen igen, meddelandet visas, skärmen dör. Detta upprepar sig ibland upp till 8 gånger och sedan resulterar det i en BSOD.

Nåja, nu vet jag iaf att det inte är kortet som är knasigt utan jag får hoppas att nya drivsar löser problemet.

Kollade igenom tråden som jag själv länkade till. Visade sig att hans minne hade dött och det var väl det minne som drivrutinen skulle laddas in på. Kolla så att alla dina minnen funkar.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
[B]Tja! Jag behöver lite hjälp.

Tidigare i veckan bytte jag kylningen på mitt 4870 till min gamla Zalman VF900. Det funkade bra i början med schyssta temperaturer och prestanda.....

Du bytte ut en fungerande lösning med en fläkt som knappt låter, som tillverkaren har tagit fram, mot en kylning som inte fungerar och där fläkten går på fullvarv hela tiden?

Du borde bli politiker med den lyckade satsningen.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
VF900 kan inte hantera värmeutvekling. Kylningen var aldrig tänkt att använda med så varmt kort som HD4870. Du kan se om kontakt på kylningen är bra mellan kylningen och kortet. Om allt står rätt till där så kan jag inte se någon annan förklaring än att VF900 kan inte hantera kortet.

Jo, som sagt så har jag kollat att den får full kontakt med gpun flera gånger, så det är inte felet.
Jag trodde inte att det skulle vara så här stor skillnad på värme-utvecklingen mellan x1900xt som den satt på innan och 4870. x1900xt kunde man ju dessutom klocka ganska rejält utan en temp över 70 grader i full load. Att den inte kan hantera 4870 ens när det är underklockat känns jättekonstigt i min värld.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Du bytte ut en fungerande lösning med en fläkt som knappt låter, som tillverkaren har tagit fram, mot en kylning som inte fungerar och där fläkten går på fullvarv hela tiden?

Du borde bli politiker med den lyckade satsningen.

Bah Jag gillade inte orginal-kylningen alls. Jag har ganska höga krav på ljudet, och det ljud som den gav ifrån sig på 30% (Som jag hade den på i idle) var för mycket. Sen när man spelade och körde den på 50% så var det helt oacceptabelt. Zalmans vf900 låter ingenting alls på högvarv, och den kylde mitt gamla x1900xt mycket bra på höga klock-frekvenser. Som sagt så blev jag mycket förvånad över skillnaden på värmeutvecklningen. Särskillt med tanke på att deras orginalkylningar är mycket lika.

Men aja, det får väl bli en ny kylning då. Har man en bra gammal kylare liggandes redan så är det ju lika bra att prova först innan man köper en ny för 400 spänn, eller hur?

Så, de två kylningarna som verkar populärast är Arctic Cooling Accelero S1/S2 och Thermalright HR-03. Men vilken kyler och passar bäst? Och vilken variant ska man köpa av dom? Accelero har ju S1 och S2, och Thermalright har Rev A, GT och PLUS.

Edit: Såg nu att det verkar vara Thermalright GT som passar bäst. PLUS va för geforce och Rev A hade mindre heatpipes.

Edit2: Accelero S1 var det som passade 4870 bäst. Nu undrar jag bara vilket märke som är bäst Thermalright ser lite biffigare ut, men blir nog ganska tajt att få in i burken. Har ju ett Gigabyte-moderkort som har sin stora kylning mellan nordbryggan och mosfet som tar upp en del plats

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
VF900 kan inte hantera värmeutvekling. Kylningen var aldrig tänkt att använda med så varmt kort som HD4870. Du kan se om kontakt på kylningen är bra mellan kylningen och kortet. Om allt står rätt till där så kan jag inte se någon annan förklaring än att VF900 kan inte hantera kortet.

Det tror inte jag på!!

Så brutalt som den kyler andra varma kort så handlar det nog inte om det!

Kolla dina temps på voltregulatorerna.

Tror rivatuner har en graph för det. Du får en fin koll på tempsen sen ett par min tillbaka!

Belasta gärna med furmark, det ska grilla friskt.

Lycka till o skriv gärna hur det har gått här.

Sugen på o byta min kylare med på mitt 4870, just p.g.a ljudet, mitt e dock tyst i idle men låter lite vid spel.
En fix ide bara, men tanken nöter i skallen

Permalänk
Medlem

Nu känner ja att jag verkligen behöver hjälp!

För en månad seaden köpte jag ASUS 4850 1Gb den gick fint fram till i förra veckan när jag formaterade om datorn. Då när jag startade ett spel kunde jag spela i runt max 5 min sedan började skärmen flimra och sedan frös den och en massa små olikfärgade fyrkanter kom upp här och var som någon annann skrev tidigare i tråden.
Nu har jag skaffat ett nytt nätagg på 650W, förra var på 300W och kortet tar 550w så ja antog att det var felet. Jag uppdaterade drivrutinerna till grafik-kortet och såg till att kortet inte blev varmt men ändå samma problen.
Är kortet defekt eller har jag missat något?
Hoppas verkligen det finns ett vettigt svar!
//Adrian

Visa signatur

AMD Phenom II 940 3.0 @ 3.6 - Asus EAH4850 1GB - 4GB Crucial DDR2 PC-6400 @ 940 - Gigabyte GA-MA790GP - Corsair PowerSupply 650W - Samsung SpinPoint F1 750GB 7200 rpm 32mb cache - Antec nine hundred

Permalänk

Tack! Visste inte att det fanns en temp-mätare på voltregulatorerna Detta skall testas.

Men är det någon som vet om jag verkligen har satt flänsarna på mosfet, eller om jag har missuppfattat något? Se bilden högre upp.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hej. Någon här som införskaffat Sapphire HD4850, med den större fläkten?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Mr.Bravo

Ser fint ut med flänsarna på vreg men det kan va att de behöver kylas aktivt kanske??

Permalänk
Medlem

Hej idag har jag fått hem mitt andra HD 4870.Tänkte köra crossfire nu men jag har lite funderingar.

Hur ställer jag in fläkthastigheten på båda grafikkorten samtidigt?
Man ska använda båda crossfire bryggorna?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8500| Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096mb | HD 4870@CrossFireX | Gigabyte GA-X48-DS4 | Corsair TX750W | WD 640gb |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av byvall
Hej idag har jag fått hem mitt andra HD 4870.Tänkte köra crossfire nu men jag har lite funderingar.

Hur ställer jag in fläkthastigheten på båda grafikkorten samtidigt?
Man ska använda båda crossfire bryggorna?

Tacksam för svar!

Du behöver bara använda en brygga vad jag har förstått. Den andra bryggan är till för att koppla ihop 3-4 grafikkort. Då behöver du mer än en brygga på kortet/korten i mitten.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nerylf
Mr.Bravo

Ser fint ut med flänsarna på vreg men det kan va att de behöver kylas aktivt kanske??

Jo, jag tror det också. Deras temp gick nämligen upp till +125 grader under spelande Ganska sjuk temperatur. Jag tror jag ska ta och köpa mig en Accelero S1 istället och spänna fast 2st 120mm fläktar som någon hade gjort, så kyler man både direkt över GPUn och vreg Om Acceleron lämnar ett tillräckligt stort mellanrum så kanske jag limmar på ett par ännu större flänsar.

Sökte runt lite grann och hittade massor som hade samma problem efter att ha monterat en ny kylare. Just volt-regulatorerna blir sjukt varma!

En nisse som kollat med värme-kamera.

En annan nisse som löste det med just aktiv kylning.

Dessa grabbar har dessutom satt flänsar på chippen bredvid dom jag satt mina flänsar på. Så jag ska nog prova slänga på några resterande zalman-flänsar på dom också när jag får tid

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Jo, som sagt så har jag kollat att den får full kontakt med gpun flera gånger, så det är inte felet.
Jag trodde inte att det skulle vara så här stor skillnad på värme-utvecklingen mellan x1900xt som den satt på innan och 4870. x1900xt kunde man ju dessutom klocka ganska rejält utan en temp över 70 grader i full load. Att den inte kan hantera 4870 ens när det är underklockat känns jättekonstigt i min värld.

Din HD4870 har en värmeutvekling på runt 150W, X1900XT har runt 100W. 50W gör skillnad.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Okej.Har provat att installera mitt andra grafikkort nu. tror dock inte att båda korten är med och lirar just nu.när jag trycker på Identify GPU så får jag upp en 1a.

Sen får jag inte till så fläkten går snabbare på båda korten,Nån som vet hur man löser det problemet?

Jag kör med 8.8 drivers på vista 32bitars.

Tacksam för svar!

edit jag har aktiverat CrossfireX också.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8500| Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096mb | HD 4870@CrossFireX | Gigabyte GA-X48-DS4 | Corsair TX750W | WD 640gb |

Permalänk
Medlem

Hur många watt krämar 3870??
Polarn kör vf900 på sitt. håller 40c vid full mutter på fläkten!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nerylf
Hur många watt krämar 3870??
Polarn kör vf900 på sitt. håller 40c vid full mutter på fläkten!!

Dryga 100W.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Ok det förklarar ju saken!

Men det är ju konstaterat att S1:an pallar trycket!

Permalänk
Medlem

Funderar på att införskaffa nya Sapphire Radeon HD4850 Dual-Slot.

Tror ni de har fixat till värmeproblemen? Någon som har detta kort och kan bekräfta det?

Annars hittade jag dessa om HD4850 i idle/load.

http://firingsquad.com/hardware/sapphire_toxic_4850_dual_slot...
http://firingsquad.com/hardware/sapphire_toxic_4850_dual_slot...

Ser ju bra ut iaf ^^

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Kollade igenom tråden som jag själv länkade till. Visade sig att hans minne hade dött och det var väl det minne som drivrutinen skulle laddas in på. Kolla så att alla dina minnen funkar.

Så jag håller på att testa minnen med något tidig version av Memtest via Vista då jag inte har kommit på hur man gör en bootbar CD. Om någon kan hjälpa mig med det så skulle det uppskattas väldigt mycket.

Har en CDbrännare, en CD-RW och Nero/ andra gratisprogram. Det som ska brännas är Memtest86+ som består av en .ISO fil men jag fattar inte riktigt hur jag ska bränna filerna så att CDn blir startar när jag bootar.

Vi kan ta det via PM så slipper vi gå OffT.

MVH
Marabou

Permalänk

Någon som vet om någon recension av Club3ds 4870 OC edition eller Gainwards Golden Sample? Tänker köpa ett 4870 men undviker gärna referensdesignen på grund av värmeproblemen (jag vet att de är överdrivna men jag vill ha en väldigt tyst dator) och att min låda inte är den största samt obefintliga överklockarkunskaper och inte så höga ambitioner till det heller.

Verkar vara väldigt dåligt med tillgänglighet på icke-referensdesignade 4870. Palit skulle tydligen också ha gjort ett men det finns inte ens på Prisjakt. Eftersom många har bytt till Accelero S1-kylare tyder det ju på att det går att kyla bättre än referens... Dock vill jag helst trycka ut luften ur lådan enligt referens och Club3d men hittar inga som helst recensioner av det kortet (trots att det finns på marknaden).

Edit:

Ser idag att Fudzilla har en recension på Gainwards 4870 Golden Sample. Kylningen verkar bra men överklockningen var minst sagt blygsam. 25MHz extra på kärnan och 50Mhz (x4) på minnena, det är mindre än överklockningen på 4850 GS.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

har precis klockat mitt HD 4850 till 680mhz/1038mhz, men jag märker ingen större skillnad, måste man överklocka ännu mera för att det ska märkas?

Permalänk
Medlem

Det kan bara "märkas" i spel som kortet har problem med i default, då märker man att det flyter bättre. I spel som redan flyter bra märker man såklart ingenting och spelar man bara sådana spel finns det ingen som helst anledning att klocka.

Jag kör i 725/1100MHz, det "märks".

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Nu finns HD4870 att köpa för under 2000kr på Pixmania.

http://www.pixmania.com/se/se/1344930/art/sapphire-technology...

Permalänk
Medlem

långt under 2000...

Permalänk
Medlem

Inte mycket under men det är en psykologisk gräns för många kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem

Hm vad är skillnaden mellan vanliga powercolor HD4870
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=366872
som kostar uner 2000

och "PCS"

[url]http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=365027[url]
Som kostar nästan 600 kr mer?

Har väldiga problem med att bestämma mig för tillverkare, antingen HIS eller powercolor i dagsläget tror jag.