Permalänk
Medlem

Pentax K200D eller Nikon 60D

.

Visa signatur

Stationär:Mac mini early 2009 + Apple Cinema Display 23" Alu
Laptop: Lenovo Z61p | MBP mid 2012

Permalänk
Medlem

Båda kamerorna har samma sensor. Jag skulle säga att k200d är den kompetentare kameran med fler autofocuspunkter, inbyggd stabilisering, vädertätning samt spot-mätning.

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?method=sideb...

Tänk på att det är 18-55 VR som ingår, så båda har bildstabilisering direkt ur kartongen.

D60 har spotmätning, det brukar bara vara Canon som snålar in på sådant

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med min K200D med 18-250 objektiv (8800kr). T.ex. så saknade D60 en för mig viktig feature - exposure bracketing. Efter att ha känt på alla tänkbara kameror (i andra prisklasser också), så tyckte jag Pentax kändes helt rätt för mig. Du lär få bra bilder ur vilken kamera som helst (nästan), så hitta en bra butik där du kan känna på kamerorna.

Personligen tycker jag att 18-55 objektiv är extremt begränsande, så har du råd försök satsa på 18-200/250 istället för att köpa senare eller ha ett sekundärt kompletterande telezoom-objektiv.

Den finns en feature jag både älskar och kan hata lite med K200D och det är batterierna. AA batterier är suveränt - dvs uppladdningsbara (typ Recyko) och högkapacitets Energizer Lithium (som följer med). Men jag upplever en osäkerhet i att veta när batterierna verkligen tar slut. Där är t.ex. Sony exemplarisk med en procentuell mätare, istället för de flesta andra, som har 2-3 pluppar.

P.S. Såg att man kan få motsvarande kit som jag på PixMania för en tusenlapp mindre än vad jag betalade.

Permalänk
Medlem

Nikon har också procentvisning på batteristatus om du går in under "batteriinfo" i menyn.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

För mig är k200d helt enkelt en bättre kamera, dock inte sagt att det är den bästa för dig. Men här är några saker jag finner dåliga/bra med k200d (jämfört med D60):

- pentaxen är lite dålig på att hantera dåliga ljusförhållanden tycker jag, redan vid 400 så börjar brus bli märkbart tycker jag
- saknar inställning för att kunna visa lite mer info på lcd:n som sedan slocknar när man tittar in i sökaren (fungerar så på D60 fattar jag det som) istället för att behöva trycka på en knapp när man vill se info, detta vägs dock upp av att....
+ man har en toppdisplay som visar det viktigaste
+ vädertätningen, visserligen blir det inte fullt användbart om man inte köper dyra vädertätade objektiv. Men det är en investering för framtiden plus att kameran känns mer rejäl
+ bildstabilisering i huset