Permalänk
Medlem

Vippströmbrytare??

Vet inte vart detta hör hemma men men.

Skulle man kunna starta en dator med en Vippströmbrytare??
Eller hur blir det när man stänger av datorn då?
För då fortsätter ju strömen igenom strömbrytaren eller ska man starta datorn sen när den är igång så slår man av Vippströmbrytare, eller funkar det???

Bara en liten tanke...

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 3.0Ghz | 2048MB DDR2 | 1Tb 250Gb HDD | Nivida GTX 260 | 2x 23tum Acer Skrämar

Permalänk
Hedersmedlem

Du tänker rätt, man får slå tillbaks vippan eftersom startkretsen bara vill ha en kort impuls för att få igång nätagget. En bättre lösning är återfjädrande vippa typ http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=461&iItemId...

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Du tänker rätt, man får slå tillbaks vippan eftersom startkretsen bara vill ha en kort impuls för att få igång nätagget. En bättre lösning är återfjädrande vippa typ http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=461&iItemId...

Tack för ett snabbt svar.
Men om jag inte vill ha en sådan som är återfjädrande, man kan bara ta en vanlig Vippströmbrytare och typ bara dra upp och ner nästan direkt?? eller?
Om jag har fattat dig rätt.

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 3.0Ghz | 2048MB DDR2 | 1Tb 250Gb HDD | Nivida GTX 260 | 2x 23tum Acer Skrämar

Permalänk
Medlem

ja det går men om du kommer åt den eller någon slår på den kan du tvångsavstänga datorn. så en återfjädrande skulle även jag rekomendera.

vad har du tänkt dig för tjusig lösning? blev lite nyfiken.

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
ja det går men om du kommer åt den eller någon slår på den kan du tvångsavstänga datorn. så en återfjädrande skulle även jag rekomendera.

vad har du tänkt dig för tjusig lösning? blev lite nyfiken.

Ok då,
Hade tänkt mig en Vippströmbrytare med skyddslock (finns på biltema http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C43%5CLarge%5... där).
Har alltid gillat de, vet inte varför.
Så jag funderar att använda två eller tre sådana på en moddad lucka på framsidan.
Ska försöka bygga min egna dator någon gång.
Chassit jag har nu har en plexi skiva på sidan av det. Funderar på att ha fläktar med LED och även LED lysrör. Men om jag vill ha mörk, när man tex tittar på film osv så ska man kunna stänga av det.
Då med de Vippströmbrytare på fram sidan.

Det är min tanke i alla fall. Får se om det funkar.

P.s som sagt om det funkar att han som "Startknapp" så blir det tre där fram....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

relä ? (:

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiruna
relä ? (:

Vad menar du?
(är nybörjare inom EL och data ) xd :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vidstig
Ok då,
Hade tänkt mig en Vippströmbrytare med skyddslock (finns på biltema http://www.biltema.se/Archive%5CProduct_images%5C43%5CLarge%5... där).

jag vill bara säga att de där är ganska stora och det krävs lite kraft för att slå till dem. Känn lite på dem på biltema innan du slår till

Permalänk

Erhmm.. finns väl något och hämta i Faq i sign..

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Det där skyddlocket går lätt att skruva av, allt som behövs är väl att hitta en återfjädrande vippströmbrytare i samma storlek? Problemet är bara att hitta en sådan... Speciellt när biltema inte skrev ut håldiameter.

Annars går det bygga elektronik som fixar problemet, mikrodator/555("timerkrets")/kondensator som upp/urladdas etc, men sådär lätt lösning är det inte. Dessutom förlorar du en viktig funktion, nämligen kunna starta om datorn genom att hålla nere knappen i 5sek eller vad det nu är inställt på.

Så om du verkligen känner för att ha en knapp med skyddskåpa, gå till biltema och mät håldiameter, sedan googla efter en återfjädande vippströmställare. Elfa har några, dock blir det svindyra när du kommer upp i storlek. Detta p.g.a. att det är för industriellt bruk och tål stora strömmar/spänningar. Sök på Vippströmställare i elfa.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Det där skyddlocket går lätt att skruva av, allt som behövs är väl att hitta en återfjädrande vippströmbrytare i samma storlek? Problemet är bara att hitta en sådan... Speciellt när biltema inte skrev ut håldiameter.

Annars går det bygga elektronik som fixar problemet, mikrodator/555("timerkrets")/kondensator som upp/urladdas etc, men sådär lätt lösning är det inte. Dessutom förlorar du en viktig funktion, nämligen kunna starta om datorn genom att hålla nere knappen i 5sek eller vad det nu är inställt på.

Så om du verkligen känner för att ha en knapp med skyddskåpa, gå till biltema och mät håldiameter, sedan googla efter en återfjädande vippströmställare. Elfa har några, dock blir det svindyra när du kommer upp i storlek. Detta p.g.a. att det är för industriellt bruk och tål stora strömmar/spänningar. Sök på Vippströmställare i elfa.

Håldiameter ligger på 12mm tror jag. En kille på byggloggen tror jag skulle använda en sådan så jag frågade honom om måtten.

Men det där att starta om datorn. Vad använder man "Reset" knappen till. Typ nollställa systemet eller vad??? :S har alltid trot att det är "Starta om dator knappen". (hoppas ni fattar lite i alla fall)

Det sista där. http://www.lindqvist-msk.com/detaljer.asp?butik=43697 är det något sådan du menar eller??
Såg att Inbyggnadsdiameter: 13mm. 1mm hit eller dit borde väll inte var någon större grej eller?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Håldiameter ligger på 12mm tror jag. En kille på byggloggen tror jag skulle använda en sådan så jag frågade honom om måtten.

Men det där att starta om datorn. Vad använder man "Reset" knappen till. Typ nollställa systemet eller vad??? :S har alltid trot att det är "Starta om dator knappen". (hoppas ni fattar lite i alla fall)

Det sista där. http://www.lindqvist-msk.com/detaljer.asp?butik=43697 är det något sådan du menar eller??
Såg att Inbyggnadsdiameter: 13mm. 1mm hit eller dit borde väll inte var någon större grej eller?

Resetknappen hade jag visst glömt bort, sitter mycket på egen bärbar respektive företags dellburkar. hehe

Annars det var en sådan återfjädande knapp jag menar, hur bra den passar vet jag dock inte. Men funktionsmässigt så skall det fungera och det kan bli riktigt snyggt och bra om man har tur. Tänk dock på att priset är utan moms och så tillkommer frakt, så billigt är det inte.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Resetknappen hade jag visst glömt bort, sitter mycket på egen bärbar respektive företags dellburkar.

Annars det var en sådan återfjädande knapp jag menar, hur bra den passar vet jag dock inte. Men funktionsmässigt så skall det fungera och det kan bli riktigt snyggt och bra om man har tur.

Reset knapp skulle funka i mitt läge eller???

Om man tittar på "Ljus tuta" på biltemas hemsida??
Det är väll en sådan:
/ BILTILLBEHÖR / BIL EL / STRÖMBRYTARE /

Visa stor bild

Ljustuta
Med fjäderbelastad arm och automatisk återgång till nolläge. Håldiameter: 12 mm. Längd: 50 mm. Max. 15 A.

Det är väll typ samma sak....som en återfjädrade vippströmbrytar.

Btw tror ni att det är svårt att byta "armen" på en sådan??
Vill ju inte direkt ha en sådan lång sak på den.... XD

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Reset knapp skulle funka i mitt läge eller???

Om man tittar på "Ljus tuta" på biltemas hemsida??
Det är väll en sådan:
/ BILTILLBEHÖR / BIL EL / STRÖMBRYTARE /

Visa stor bild

Ljustuta
Med fjäderbelastad arm och automatisk återgång till nolläge. Håldiameter: 12 mm. Längd: 50 mm. Max. 15 A.

Det är väll typ samma sak....som en återfjädrade vippströmbrytar.

Btw tror ni att det är svårt att byta "armen" på en sådan??
Vill ju inte direkt ha en sådan lång sak på den.... XD

Ja du klarar dig med resetknappen. Dessutom har du funktionen kvar med återfjädrande vippströmställare (den går att hålla inne den med), problemet uppstår om du ej har en återfjädrande och bygger elektronik som fixar problemet ändå. -Vilket inte är en lätt eller bra lösning, bara att det går att göra.

Angående den ljustutan på biltemas hemsida så kanske den passar, om nu håldiametern är ungefär samma.

Byta arm tror jag är svårt, dock går det kapa den och snygga till eller montera på en plasthätta(plastöverdrag):

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf... (dyrt ställe)
Eller gummihätta med O-ringstätning längst till höger på bilden som jag tycker är grymt snygg, men då skall man ha rätt storlek. Det är dock ej säkert att de vanliga plasthättorna passar heller för den delen. De ser ut att vara lite för korta..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja du klarar dig med resetknappen. Dessutom har du funktionen kvar med återfjädrande vippströmställare (den går att hålla inne den med), problemet uppstår om du ej har en återfjädrande och bygger elektronik som fixar problemet ändå. -Vilket inte är en lätt eller bra lösning, bara att det går att göra.

Angående den ljustutan på biltemas hemsida så kanske den passar, om nu håldiametern är ungefär samma.

Byta arm tror jag är svårt, dock går det kapa den och snygga till eller montera på en plasthätta(plastöverdrag):
http://www.elfa.se/images/lowres/l1462.jpg
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf... (dyrt ställe)
Eller gummihätta med O-ringstätning längst till höger på bilden som jag tycker är grymt snygg, men då skall man ha rätt storlek. Det är dock ej säkert att de vanliga plasthättorna passar heller för den delen. De ser ut att vara lite för korta..

Borde det inte finnas en sådan Plashätta (plastöverdrag) som är något liknade krom?
För då borde man väll kunna få "Ljustutan" att likna den andra väldigt bra?? (och med lite tur det vill säga)
Eller vad tror ni??

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Borde det inte finnas en sådan Plashätta (plastöverdrag) som är något liknade krom?
För då borde man väll kunna få "Ljustutan" att likna den andra väldigt bra?? (och med lite tur det vill säga)
Eller vad tror ni??

Kan finnas, likaså kan det finnas färdiga återfjädrande vippströmströmställare med skyddslock, eller bara återfjädrande vippströmströmställare i rätt storlek och i din önskefärg. Du är långtifrån den första som jag har hört som viljat ha en sådan här knapp, så en efterfrågan finns och då kan de mycket väl säljas färdiga.
Problemet är dock att hitta dem.. Likaså hitta ett kromfärgat plasthätta eller de andra. Sverige har dessutom dåligt utbud på elektronik, visst svindyra elfa har lite, men annars så man blir ofta tvungen att söka i usa/kina etc.
(Jag vet inte vad plasthätta heter på engelska, dessutom är det ett generellt ord som beskriver en sak med en viss egenskap.)

Visa signatur

Permalänk
Citat:

jag har monterat biltemaströmbrytaren nu (jag ska dock koppla den till en fläkt)
http://sweclockers.com/album/?id=2836

och ja, det är som "BlueBerryBoy" skrev, den är ganska stor och lite trög. var dock inget problem tycker jag.

Visa signatur

Main Fractal Design Define R2. Gigabyte GA-P67A-UD3. Intel Core i5 2500K. Asus GTX760-DC2OC. Samsung 840 PRO 128GB. 2x SpinPoint F4 320GB. Samsung SpinPoint 500GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-620HX 620W.
HTPC Lian Li PC-V351B. MSI K9AGM2-FIH. AMD Athlon 64 X2 5600+. XFX HD4850 1GB. Samsung SpinPoint 250GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-520HX 520W.

Permalänk
Medlem

Det blev ju riktigt nice ju. =D snyggt jobbat.

Tillbaka till det första. Om man använder en "Reset knapp" så är det ju inga direkt problem med att använda en sådan som "Start knapp".

Kom på en grej till, det här mad att hålla in knappen så startar den om.....det kommer väll hända om man glömer att slå tillbaka Vippströmbrytaren. (Den första från Biltema).
Eller är jag helt fel ute???

Visa signatur

Permalänk

ja, efter en viss tid (tror det är 4-5 sec, ibland fortare) så startas datorn om. precis samma som att hålla inne en vanlig startknapp.

Visa signatur

Main Fractal Design Define R2. Gigabyte GA-P67A-UD3. Intel Core i5 2500K. Asus GTX760-DC2OC. Samsung 840 PRO 128GB. 2x SpinPoint F4 320GB. Samsung SpinPoint 500GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-620HX 620W.
HTPC Lian Li PC-V351B. MSI K9AGM2-FIH. AMD Athlon 64 X2 5600+. XFX HD4850 1GB. Samsung SpinPoint 250GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-520HX 520W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av volvopowr
ja, efter en viss tid (tror det är 4-5 sec, ibland fortare) så startas datorn om. precis samma som att hålla inne en vanlig startknapp.

Joo, undrar om det funkar.

Nu ska jag bara vänta tills vi har gjort om rummet...
Gaah kommer ta hur lång tid som helst... XD

Visa signatur