CF fråga för R4870 X2

Permalänk

CF fråga för R4870 X2

Jag läste att om man har 2 st Radeon R4870 så får man själv aktivt välja att köra crossfire, jag kanske missförstod men...

Nu är min fråga, på ett radeon R4870 x2, körs det konstant i crossfire mode eller man behöver själv aktivera det på något sätt?

Nästa fråga, är det nån stor fördel/skilland med att ha ett X2 kort gentemot att ha 2 st enkla?

Permalänk

Aktivt välja crossfire?
Du sätter på det, sen är det på tills du stänger av det, sen är det avstängt tills du sätter på det. och så vidare.

Det är nog typ samma, jag köpte 2 kort för ja inte orkade vänta på X2, sen sägs det vara lättare att klocka 2 kort än 1 X2.

Välj själv

Visa signatur

Antec Nine Hundred | Cooler Master M700w | Intel Core 2 Duo E8400(Zalman CNPS9700LED) | Asus Rampage Formula x48 | Kingston HyperX 4x1gb | WD 250gb x2 (Raid0) | 2 x Gigabyte Radeon HD4870 CrossfireX @ stock | Audigy 2 ZS | Zalman MFC-M1 controller | 3dmark06: 20151 Vantage: P12912
|

Permalänk
Medlem

jag skulle ta 1 x2, eftersom du kommer antagligen inte kunna klocka upp så högt som det ligger på, utan vattenkyling..

Ja det finns själv klart fördel med x2, du kan köra "quad-fire", lite på hittat, men det blir ju quad med 2 st x2, 4 kärnor...

+ Två grafikkort kommer drar mer EL än 1 x2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psycho_nr1
Aktivt välja crossfire?
Du sätter på det, sen är det på tills du stänger av det, sen är det avstängt tills du sätter på det. och så vidare.

Det är nog typ samma, jag köpte 2 kort för ja inte orkade vänta på X2, sen sägs det vara lättare att klocka 2 kort än 1 X2.

Välj själv

Vad jag menar, med ett X2 är det alltid crossfire på det? eller man enablar det själv?

Permalänk
Medlem

Faktum kvarstår ju att ett 4870x2 fungerar bättre än två 4870, även om de sistnämnda klockar bättre. Ett 4870x2 är billigare, drar mindre ström, har 2 gigabyte minne, tar mindre plats och låter troligen mindre. Så enligt mig så är valet enkelt. Dock så blir strömregulatorerna sjukt varma på mitt kort och fläkten gör panikstarter upp i 5000 rpm. Det borde avhjälpas på en fläkt som blåser på kortet.

Och nej man behöver inte aktivera CrossFire i CCC.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Hm, det här var nytt för mig: kan man stänga av den interna crossfiren på ett X2-kort? Var/hur gör man det i sådana fall, och hur kommer Windows att se kortet då, som två separata eller?

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psycho_nr1
Aktivt välja crossfire?
Du sätter på det, sen är det på tills du stänger av det, sen är det avstängt tills du sätter på det. och så vidare.

Det är nog typ samma, jag köpte 2 kort för ja inte orkade vänta på X2, sen sägs det vara lättare att klocka 2 kort än 1 X2.

Välj själv

sitter och funderar på ett 4870 till så jag kan köra CF. Är du nöjd med det, blir det extra fjutt datorn. Funderar på att byta till ett 4870X2 men eftersom jag redan har ett 4870 så köper jag hellre ett till. Blir billigare.

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ankan_84
sitter och funderar på ett 4870 till så jag kan köra CF. Är du nöjd med det, blir det extra fjutt datorn. Funderar på att byta till ett 4870X2 men eftersom jag redan har ett 4870 så köper jag hellre ett till. Blir billigare.

Funkar kanon.
Ja har nog fått korten dom har slängt runt med iofs för mina verkar knäppa, men generellt så funkar det minst lika bra som ett X2

Visa signatur

Antec Nine Hundred | Cooler Master M700w | Intel Core 2 Duo E8400(Zalman CNPS9700LED) | Asus Rampage Formula x48 | Kingston HyperX 4x1gb | WD 250gb x2 (Raid0) | 2 x Gigabyte Radeon HD4870 CrossfireX @ stock | Audigy 2 ZS | Zalman MFC-M1 controller | 3dmark06: 20151 Vantage: P12912
|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth
Hm, det här var nytt för mig: kan man stänga av den interna crossfiren på ett X2-kort? Var/hur gör man det i sådana fall, och hur kommer Windows att se kortet då, som två separata eller?

Det ska nog vara ganska svårt (läs omöjligt) om jag inte har läst helt fel.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marteN_larsson
Det ska nog vara ganska svårt (läs omöjligt) om jag inte har läst helt fel.

Är väl bara att deaktivera Catalyst AI?

Permalänk
Medlem

Jag har (ett par timmar till) ett 3870x2 och stänger du av Catalyst AI så dör crossfire.
Men du kan även välja att klicka bort CrossFire, då kör det bara på den primära kärnan---

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Är väl bara att deaktivera Catalyst AI?

Mjo, men man får väl knappast upp det som två separata grafikkort då? Alltså borde det rimligen inte finnas någon anledning att stänga av crossfire förutom de få fallen då det faktiskt ger sämre prestanda.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC