Permalänk
Medlem

Argument för/emot fildelning

Tjena.
skulle vilja ha lite ovanliga för och motsatser om fildelning,
så är det någon som har ett bra påstående, skriv det här!:>

Alla tankesätt och spekulationer är välkomna.
Är glad för allt som kan användas.
Tack på förhand!

// sAjt

Permalänk
Hedersmedlem

Genom att fildela utnyttjar man oftast bandbredden bättre än genom att tillhandahålla material från en eller ett par punkter till alla. Leverantören är inte beroende av att själv ha en mega uppkoppling.
Man kan även prioritera kommunikation så att man inte belastar flaskhalsar i nätverket i onödan. Om man tex har ett 10 users som sitter på ett eget snabbt nätverk med en gemensam långsam uppkoppling så behöver dessa 10 i princip bara ladda ner 1 kopia av materialet de vill åt. Resten av trafiken kommer att vara inom deras eget snabba nätverk.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

??? Fildelning är lagligt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sohmoo
??? Fildelning är lagligt!

Euum... det beror på vilken typ du menare... du kanske menar vanlig nerladdning från tex microsoft eller nåt, men tro inte att det är lagligt att ladda ner spel och sånt

Visa signatur

Skrotar bilar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoobZone
Euum... det beror på vilken typ du menare... du kanske menar vanlig nerladdning från tex microsoft eller nåt, men tro inte att det är lagligt att ladda ner spel och sånt

man kan visst ladda ner spel lagligt, det som du syftar på är isf piratkopierade spel. Språkpoliseri kanske...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAjt
Tjena.
Det är lite som så att vi ska i skolan skriva en argumenterade uppsats om fildelning, skulle vilja ha lite ovanliga för och motsatser om fildelning,
så är det någon som har ett bra påstående, skriv det här!:>

Jag är för i denna uppsats, så en bra övertygelse om att det borde vara lagligt hade varit det bästa.
Är glad för allt som kan användas.
Tack på förhand!
// sAjt

Precis som sohmoo skrev så är det lagligt att dela med sig av sina filer så länge upphovsrätten upprätthålls. Det är på senare tid som fildelning automatiskt klassas in som att dela med sig av olagligt material.

Jag laddar själv ner olagligt material men jag känner att mitt samvete är rent då jag köper produkterna som är bra. Jag tänker inte köpa grisen i säcken, om man säger så. Men att betala för sig tycker jag är viktigt för flera orsaker. Bland annat för att alla i Sverige har råd med det men även för att upphovsmakarna behöver pengarna för att fortsätta.

Jag hoppas och tror att jag inte är ensam om att köpa grejerna man använder?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Självklart så är det (i dagens läge) olaglig fildelning det ska skrivas om.
tack för svaren än så länge:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Jag hoppas och tror att jag inte är ensam om att köpa grejerna man använder?

Oh hell no
Instämmer till fullo, jag tycker själv (min uppfattning om rätt och fel tål att klankas på) att det är oklanderligt att vilja testa först, innan man gör ett köp. Vem provkör inte en bil innan de köper den liksom? Visst, 600kr för ett datorspel är bra mkt mindre än 400 000kr för en bil, men samtidigt får man ha i åtanke att majoriteten av spelköparna är fattiga studenter som inte tjänar 30 000kr/mån.. --> Tight ekonomi---> Medveten konsument, förhoppningsvis.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Jag hoppas och tror att jag inte är ensam om att köpa grejerna man använder?

Absolut inte. Jag laddar mest ner TV-serier, och de jag gillar köper jag på DVD.

Finns förstås undantag också, jag har exempelvis inte råd att betala för 3D Studio Max, det är inget jag direkt kan göra nåt åt

Visa signatur

CCNA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freelancer42
Finns förstås undantag också, jag har exempelvis inte råd att betala för 3D Studio Max, det är inget jag direkt kan göra nåt åt

Sen kan man fundera på om tillverkaren förlorar något på att du fipplar runt i 3DSMax på fritiden? Knappast någonting...du använder det inte proffessionellt (tjänar pengar på det)?
Skulle snarare säga att de tjänar på att du testar det....om du senare i ditt jobb behöver ett 3D-program...vilket skulle du välja, - det du kan eller nåt okänt? Valet är uppenbart.

Tjänar man inte pengar på andras arbete, är det ok.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Sen kan man fundera på om tillverkaren förlorar något på att du fipplar runt i 3DSMax på fritiden? Knappast någonting...du använder det inte proffessionellt (tjänar pengar på det)?
Skulle snarare säga att de tjänar på att du testar det....om du senare i ditt jobb behöver ett 3D-program...vilket skulle du välja, - det du kan eller nåt okänt? Valet är uppenbart.

Tjänar man inte pengar på andras arbete, är det ok.

Precis vad jag tycker. Nej, jag använder det inte kommerciellt, bara leker med det. Ingen som förlorar nåt på det.

Visa signatur

CCNA

Permalänk
Medlem

Jag är kluven i frågan då det finns några parametrar man bör ta hänsyn till, men ska man hårddra det så tycker jag svaret är enkelt och det är nej, i alla fall i sann kapitalistisk marknadsekonomisk anda.

Vi lever i ett samhälle där varor kostar pengar och då ska man betala för sig. Det spelar ingen roll om ägaren till verket direkt skadas av att man inte betalar för sig, han äger verket och har bestämt att det skall kosta pengar.

Det som talar för fildelning av piratkopierat material är att fildelning kan agera som stor konkurrent mot musik/film/data-branchen för att få dem att sänka priserna. Det är en ej-fungerande marknad där de stora bolagen försöker kontrollera marknaden och inte anpassar sig efter marknaden.

Den priskartellen som råder på musik är helt vansinnig.
Varenda CD-skiva kostar 150 kr (realisationer och utförsäljning undantaget) och varenda DVD kostar 199 kr. Ta iTunes, varför ska varje låt kosta 9 kr? Priset på en vara bestäms av kostnaden för att producera varan och vilket pris marknaden är villig att betala. INTE SONY/UNIVERSAL mfl som sätter 9 kr på varenda låt och 199 kr på varenda film.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Tjänar man inte pengar på andras arbete, är det ok.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Sen kan man fundera på om tillverkaren förlorar något på att du fipplar runt i 3DSMax på fritiden? Knappast någonting...du använder det inte proffessionellt (tjänar pengar på det)?
Skulle snarare säga att de tjänar på att du testar det....om du senare i ditt jobb behöver ett 3D-program...vilket skulle du välja, - det du kan eller nåt okänt? Valet är uppenbart.

Tjänar man inte pengar på andras arbete, är det ok.

I detta fall med utvecklingsverktyg så håller jag med resonemanget att "tjänar man inte pengar på andras arbete, är det ok".

Däremot så kan andras arbete baseras på en produkt som man inte utvecklar något i. Ta Windows XP som exempel. Ett operativsystem där du inte tjänar pengar på att använda, alltså inte ok.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Avstängd

Argument för
* I ett demokratiskt samhälle om majoriteten av befolkningen vill fildela, så måste det vara lagligt.
* Sharing is caring.
* Ljud och film blir kultur och tillhör alla.
* Lagar stiftades inte för folket, de stiftades av giriga organisationer för deras egna intressen. Genom korruption, mutor och lobbyister så har de förstört upphovsrättslagen genom att göra den hårdare, bredare, större och tiden då ett verk är skyddat längre. Mycket längre än vad det ska vara.
* Copyright var för att motivera artister att skapa verk. Men då ska de inte gälla i hundra år, och efter artisten är död.
* Om en person inte hade laddat ner en låt, så hade han antagligen ändå aldrig köpt den.
* Många av spelen, programmen och filmerna kommer med DRM, irriterande kopieringsskydd, måste ha CDn i när man spelar, serie nycklar som man tappar bort, skivor som blir repiga, etc. Mycket bättre att ladda ner, då slipper man DRM och irriterande kopieringsskydd, och behöver inte ha CDn i när jag spelar. Varför betala för något sämre än vad jag kan ladda ner gratis?

Argument emot
* Man bör bojkotta och istället stödja oberoende artister, fri media, fri mjukvara, open source, Creative Commons, etc.

Permalänk

Här är ett annat väldigt bra argument för fildelning:
http://www.sweclockers.com/nyhet/8246-electronic_arts_begrans...

Inte en chans att jag kommer att köpa Spore nu.

Visa signatur

CCNA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Argument för
* I ett demokratiskt samhälle om majoriteten av befolkningen vill fildela, så måste det vara lagligt.

Så om en majoritet av befolkningen tycker att man bör skjuta homosexuella så måste alltså det vara lagligt enligt dig?

I ett demokratiskt samhälle så ska man även skydda minoriteternas rättigheter, i detta fall upphovsmännen, som ska kunna leva på deras arbete.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Argument för

* Ljud och film blir kultur och tillhör alla.

Varför tillhör ljud och film alla ? Vill gärna höra en utveckling av det argumentet.

Det ni alla för-fildelare måste inse är att om Sverige skulle göra det helt lagligt att ladda ner allt material så skulle Sveriges konkurrenskraft mot andra länder minska drastiskt. Arbetskraft skapas genom företagande, vilka företag som producerar musik/film m.m. vill ha ett kontor där ingen betalar för sig?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

då för fanstygen sänka priser först..

alla har t.ex inte råd med att köpa allt de dem vill ha i mjukvaruväg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Varför tillhör ljud och film alla ? Vill gärna höra en utveckling av det argumentet.

Det ni alla för-fildelare måste inse är att om Sverige skulle göra det helt lagligt att ladda ner allt material så skulle Sveriges konkurrenskraft mot andra länder minska drastiskt. Arbetskraft skapas genom företagande, vilka företag som producerar musik/film m.m. vill ha ett kontor där ingen betalar för sig?

Dock, om alla vet att Sverige är en fri-zon där företag (och privatpersoner) är säkra från miljardkonglomeratens alla advokater/lobbyister kommer vi tjäna i infrastruktur och får mycket stark konkurrenskraft av detta.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och 10G.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Argument för
* I ett demokratiskt samhälle om majoriteten av befolkningen vill fildela, så måste det vara lagligt.

- Jaha, så om majoriteten av all befolkning vill döda varandra så borde det vara lagligt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
* Sharing is caring.

- No way!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
* Ljud och film blir kultur och tillhör alla

- Kultur?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Dock, om alla vet att Sverige är en fri-zon där företag (och privatpersoner) är säkra från miljardkonglomeratens alla advokater/lobbyister kommer vi tjäna i infrastruktur och får mycket stark konkurrenskraft av detta.

Kommer aldrig inträffa... Om ett amerikanskt företag drabbas så råder amerikanska lagar. Samma logik som att om du åker som turist till England och rånar en bank så går du ju inte fri bara för att det råkar vara lagligt att råna banker i Sverige... Dessutom så är piratkopiering stöld... Dock så är det en i Sverige/världen en väldigt accepterad och utbredd form av stöld. Lösningen för artisterna/skivbolagen ligger i att sälja musik med mervärde. Samt gå bort ifrån det uråldriga mediet CD-skivor... Var väl på 90-talet man gick runt med en walkman-CD i väskan?

Köp 10 Mp3 från en artist och få en turné-tshirt på köpet eller något liknande...

Eller ett joint venture mellan skivbolagen och företagen som tar fram Mp3-spelare... att man kan köpa en tex. J-Lo iPod packad med J-Lo album och en specialdesignad spelare med J-Lo motiv.

Om jag kom på 2 helt ok förslag klockan 07:43 en måndag så borde väl ett stort skivbolag kunna komma på minst 1000 sätt att få ut sina låtar mot betalning innan dagens slut?

Funkar det att kränga vatten i snygga flaskor svindyrt i ett land som Sverige som kan stoltsera med ett av världens bästa kranvatten så borde man kunna hitta en lösning även för musik.

*Edit: stavfel

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Instämmer till fullo, jag tycker själv (min uppfattning om rätt och fel tål att klankas på) att det är oklanderligt att vilja testa först, innan man gör ett köp. Vem provkör inte en bil innan de köper den liksom? Visst, 600kr för ett datorspel är bra mkt mindre än 400 000kr för en bil, men samtidigt får man ha i åtanke att majoriteten av spelköparna är fattiga studenter som inte tjänar 30 000kr/mån.. --> Tight ekonomi---> Medveten konsument, förhoppningsvis. [/B]

Det argumentet är ju bara så urvattnat med tanke på att man i 99% av fallen kan ladda ner en demo version av spel som man är intresserade av innan man köper dem. Demot brukar räcka rätt så bra för att få en känsla för om det är skoj eller ej. Att hävda att man laddar ner tex spel för att man vill testa dem är bara en dåres försvarstal.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

totalt ointressant fråga, kopiera filmer och musik har gjorts så länge det har funnits möjligheter att göra det.

själv är jag gammal o har 100 tals vhs band som inte är köpta om man så säger .... ligger dock i källaren nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Dessutom så är piratkopiering stöld... Dock så är det en i Sverige/världen en väldigt accepterad och utbredd form av stöld.

Stöld? Det är väl knappast stöld! Om jag tar dina pengar då har du inte kvar dom, men om jag kopierar din skiva, då har jag inte tagit nåt, bara kopierat. Om det sedan räknas som olagligt är en sak, men det kan väl aldrig räknas som stöld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelmazo
Stöld? Det är väl knappast stöld! Om jag tar dina pengar då har du inte kvar dom, men om jag kopierar din skiva, då har jag inte tagit nåt, bara kopierat. Om det sedan räknas som olagligt är en sak, men det kan väl aldrig räknas som stöld.

Självklart är det stöld... du utnyttjar något som någon annan äger utan att betala ägaren dess rättmätiga arvode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Självklart är det stöld... du utnyttjar något som någon annan äger utan att betala ägaren dess rättmätiga arvode.

Det heter egenmäktigt förfarande... men sen kommer det till fildelning.. det var en som sa att majoriteten tycker att fildelning ska vara lagligt.. då börjar ni och säga att om majoriteten av befolkningen skulle döda varandra så skulle det också vara lagligt.. wtf?!?!?! .. som om jämföra potatis med pasta... inte ens lika??.. tänk lite innan ni skriver om jämföring.. om sverige skulle rösta för eller emot fildelning vilka skulle vinna.. om APB fick spåra fildelarna via ip adresser skulle 70% av sveriges befolkning sitta i fängelse.. inklusive dom som har "kopierat" musik via kasset eller filmer via VHS.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vinvega
Det heter egenmäktigt förfarande... men sen kommer det till fildelning.. det var en som sa att majoriteten tycker att fildelning ska vara lagligt.. då börjar ni och säga att om majoriteten av befolkningen skulle döda varandra så skulle det också vara lagligt.. wtf?!?!?! .. som om jämföra potatis med pasta... inte ens lika??.. tänk lite innan ni skriver om jämföring.. om sverige skulle rösta för eller emot fildelning vilka skulle vinna.. om APB fick spåra fildelarna via ip adresser skulle 70% av sveriges befolkning sitta i fängelse.. inklusive dom som har "kopierat" musik via kasset eller filmer via VHS.

Problemet är att folk inte förstår att det kostar pengar att framställa film, musik, spel och program och tycker sig ha rätt att använda dem utan att betala "eftersom de ändå inte skulle ha köpt dem" eller liknande. Att jämföra med att legalisera mord är kanske lite djärvt, varför inte folkomrösta om huruvida man skall ha rätt gratis hämta matvaror i butikerna? Folk är förvisso inte vana vid detta ännu, men det vore ju jättepraktiskt att ha fri tillgång och de enda som drabbas är ju producenter och handlare. Dessa har ju dock så länge haft överpriser, och vad är det som säger att man skall kunna leva på att sälja mat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Problemet är att folk inte förstår att det kostar pengar att framställa film, musik, spel och program och tycker sig ha rätt att använda dem utan att betala "eftersom de ändå inte skulle ha köpt dem" eller liknande. Att jämföra med att legalisera mord är kanske lite djärvt, varför inte folkomrösta om huruvida man skall ha rätt gratis hämta matvaror i butikerna? Folk är förvisso inte vana vid detta ännu, men det vore ju jättepraktiskt att ha fri tillgång och de enda som drabbas är ju producenter och handlare. Dessa har ju dock så länge haft överpriser, och vad är det som säger att man skall kunna leva på att sälja mat?

Men sen är det ju skivbolagen som förlorar på det och inte artisterna eftersom skivbolagen bruka ta 60-80% av intäkterna... och om en artist har dåligt med pengar kan ju den personen alltid göra en tv-seire

Citat:

varför inte folkomrösta om huruvida man skall ha rätt gratis hämta matvaror i butikerna?

fildelning så tar man ju bara en bit utav kakan sen delar med sig..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vinvega
Men sen är det ju skivbolagen som förlorar på det och inte artisterna eftersom skivbolagen bruka ta 60-80% av intäkterna...

Nu kan det ju vara så att artisterna av någon anledning tycker att det är värt att ge dessa pengar till bolagen, kanske fyller de någon funktion?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vinvega
fildelning så tar man ju bara en bit utav kakan sen delar med sig..

Man tar något man inte har rätt till och ser sedan till att även andra gör det, menar du. Med resultat att upphovsmannen tjänar mindre än vad han skulle ha gjort annars.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Man tar något man inte har rätt till och ser sedan till att även andra gör det, menar du.

det är ju upp till varje person om den vill ladda ner eller inte..

ingen som tvingar.. men tycker att vi är lite off topic här.. det är nog inte vad killen ville.. han ville ha för och nackdelar med fildelning .. inte moralpredikningar och annat tjafs.