Försöksperson /sälja din kropp till vetenskapen

Permalänk
Medlem

Försöksperson /sälja din kropp till vetenskapen

Tjena tänkte höra om någon av er har varit försöksperson och kan dela med er av den erfarenheten? ska nämligen själv vara de så de vore kul och veta hur de var för er.

Har ni legat som de på karolinska är jag extra intresserad av att höra hur de var, har hört att de ska vara rätt schyst, typ datorer biljardbord 52tums tv med massa spel och mycket filmer osv.

kommer ligga inne 10dagar följt av 2återbesök, de jag ska testa är ett antibiotika, för detta kommer jag få 28000.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem

Jävlar vilken lön. Trodde inte det var så mycket pengar involverat i att sälja sin kropp åt doktorer. Har du fått reda på något om antibiotikat du ska prova? Jag menar om de har gjort prover tidigare med samma medicin eller vad det kan innebära för koncekvernser och bieffekter?

Permalänk
Medlem

har fått ett par sidor med info och kommer få mer väl på plats man kan hela tiden hoppa av osv, verkar ganska säkert men man vet ju aldrig. är en fas 1 studie jag ska delta i, preparatet hade tydligen gått till fas 3 tidigare men de var tvungen att ta de åter till fas 1, för att ta reda på hur de inverkade på mag och tarm floran. hade inte varit några allvarliga biverkningar under de tidigare studierna så de känns ganska tryggt.

saxat från wikipedia

Läkemedelsprövningar

Alla läkemedel måste genomgå djurstudier på minst två djurslag innan det kan ges till mänskliga försökspersoner. Försöken på människor görs sedan i 3 faser.

* Fas I studier görs på ett fåtal friska frivilliga för att se om läkemedlet tolereras av människor och få en aning om lämplig dos. I denna grupp ingår oftast inte fertila kvinnor.

* Fas II studier görs på en liten homogen grupp patienter. De har ofta väldigt likartad sjukdom och får inte äta andra läkemedel. I denna grupp ingår både män och kvinnor.

* Fas III studier görs på större och lite mer varierade patientpopulationer. Här kan till exempel läkemedlets effekt på gamla undersökas. I denna grupp ingår män, kvinnor och ibland speciella grupper som äldre och barn.

Efter fas III kan läkemedelsföretaget ansöka om att deras preparat ska bli godkänt. När produkten är ute på marknaden fortsätter så kallade Fas IV studier, bland annat för att se till att inga allvarliga, oväntade biverkningar dyker upp.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem

Hmm. Vart vänder man sig för att delta i sånna här grejer? Som student (eller kanske till och med som människa) kan man juh aldrig få för mycket pengar.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

Det är sällan det rör sig om så stora summor/tester, dock s finns det oftast lappar uppsatta på sjukhusen, finns det här i Umeå iaf. Bara att ta en lapp och ringa och se om man får vara med eller ej.

Summan man får kan vara allt från inget till som i det här fallet, beror helt på vilka det är som utför testet.

Permalänk
Medlem

Glöm inte bort varför man testar..
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=569794

Finns ju lite risker som man bör vara medveten om

Permalänk

Uhm, vadå säljer din kropp? Vad pratar du om?
När du "säljer din kropp" så ger du bort kroppen, dvs. efter du dör. Som det är nu så låter du dem bara göra experiment, enorm skillnad.

head - givetvis finns det risker med allt inom vetenskapen. Men det är inte direkt så att det är vanligt att man får livshotande sjukdomar efter ett läkemedelstest... Dessutom kan man ju vara säker på att man kommer få rikligt med kompensation om något går fel.

Givetvis finns det inget som säger att du behöver bry dig om något annat än pengarna, men du får ju tänka på att du faktiskt hjälper vetenskapen också! Utan dubbelblindtest så hade mänskligheten inte kommit särskilt långt.

Jag tycker definitivt att du ska göra det om du vill. Riskerna är små, du får riktigt mycket pengar i det här fallet och du gör vetenskapen en tjänst.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!