Tversity + xbox360 + .mkv-filmer = sant?

Permalänk

Tversity + xbox360 + .mkv-filmer = sant?

Försökt köra upp .mkv-filmer genom att streama dom till xboxen, men xboxen reggar inte ens att de finns. Kan jag använda tversity för att få xboxen att köra även dessa filmfiler?

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

Kort svar: Ja.

Långt svar: Ja, men du måste även aktivera "transcoding", så att din dator streamar det till din xbox. Detta aktiveras i Settings>Transcoder Settings. Själv har jag min satt till "Only when needed".

Lycka till!

edit: oh, har du problem med att din dator inte riktigt hinner med (det är förvånansvärt tungt) så ställ ner upplösningen på videon under. Använder själv senaste versionen av tversity, bytte tidigare i veckan.

Visa signatur

Asus UL30VT
Server: core2duo E4400, 2GB RAM, 4x500GB raid 5 + 2x200GB HDD.

Permalänk

Jo, det blir trögt på datorn - skittunga filer :/ Syftet var väl att jag ville kunna köra lite mer högupplöst via hdmi-kabeln, men som du säger - om inte ens datorn (som ju är den manick som faktiskt spelar upp filmen egentligen?) klarar av att spela upp den utan att hacka, så kanske det inte blir så bra?

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Medlem

Tja du kan altid remuxa om dem till mp4, oftast så används mkv totalt i onödan, enda anledningen för att igentligen använda mkv över mp4 är att mkv stödjer ett antal fler ljudformat.

Så ja om du remuxar om den till mp4 så krävs ofta att man encodar om ljudet, men inte alltid. och det tar heller inte vidare många minuter att göra så här.

Samt efter det funkar filmerna galant på t.ex. Xbox 360.

Finns massor av guider om hur man gör det så bara googla efter det.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk

Och om man remuxar mkv till mp4 så får man fortfarande full-hd upplösning?

Visa signatur

Bro!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanTheMAN!
Och om man remuxar mkv till mp4 så får man fortfarande full-hd upplösning?

Ja.
Googla tsmuxergui för mer info.

Permalänk

Det ska jag göra. Tacka för hjälpen

Visa signatur

Bro!