Virtualisering, hur gör man?

Permalänk
Medlem

Virtualisering, hur gör man?

Ok, vet vad virtualisering är, men, itne så mycket mer, har letat lite men inte hittat, jag vill kunna installera nån (vmware?) på en ren datorn, sen instalera lite olika OS, vista, linux, solaris osv. Vilken virtualiserings prog. skall jag använda, det finns väl gratis? Eller måste man köpa nått dyrt?

Gärna om någon har länkar till lite najs guider, så är det bara att posta.

mvh Peter

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt ganska tunnt område här på sweclockers. Jag har provat lite med viritualisering med vmWare. De hare en gratisversion som du kan ladda ner från deras hemsida (Workstation). Med den kan du skapa nya virutiella system.

Det du får välja vilka komponenter som ska ingå i de virutiella systemen och där efter är det bara att installera valfritt operativsystem nästan som vanligt.

På vmWares hemsida finns ett antal linux-distar som du kan ladda ner och köra direkt.

Jag har provat att köra en server (win 2003) och kört pfSence som brandvägg i en virutialiserad dator. Tanken är att den ska expanderas innom kort till att även bli webserver. Detta upplägget är inte lika säkert som att köra pfSence på en dedikerad dator men räcker för mig.

På pfSence hemsida finns en interaktiv guide om hur du installerar brandväggen i vmWare.

Det smidigaste är att det gårt enkelt att stoppa in ett till OS om man vill testa och lära sig mer om någon annat os.

/zonar

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Finns en hel del olika lösningar men vmware är fortfarande störst.
www.vmware.com/go/getesxi/

Permalänk
Medlem

Det finns olika typer av virtualisering som jag känner till.

1. Applikationsvirtualisering

Bygger på att ett vanligt operativsystem är installerad på datorn.

Efter det så installeras virtualiseringsmjukvaran (vrm).

I vrm så skapas virtuella världar med datorer vilka man kan överblicka i en VMM (Virtual Machine Monitor).

Till sist så installeras ett operativsystem som vanligt i den/de virtualiserade datorn/datorerna.

Ett tilläggsprogram kan installeras i den virtuella datorn som gör att den ”vet om” att den är virtualiserad och drar nytta av det.

Fördelar:
* Är lätt att experimentera och bra att utföra tester i.

* Billiga och lätta att lära sig och i många fall t o m gratis.

* Går i många fall att börja med applikationsvirtualisering och sedan växa in i ett större system. (Vmware använder samma filformat på sina virtuella datorer i alla sina lösningar).

* Vmwares lösning stödjer 64-bitarssystem i en virtuell maskin vilket saknas i Microsoft Virtual Server, men stödjs i Microsoft Hyper-V som släpptes nyligen.

* Alla de virtuella datorerna körs oberoende av varandra vilket gör att om en dator kraschar så drar den inte med sig resten av datorerna i fallet.

* Paravirtualisering - Är när datorn "vet" att den är virtualiserad och drar fördel av det. Man installerar virtualiseringsprogrammets tilläggsprogram. (Virtual PC: Virtual Machine Addons. Vmware: Vmware Tools)

Nackdelar:
* Kan tyvärr bli ganska långsam eftersom det är så många "program-lager" från den virtuella maskinen till hårdvaran, vilket kan göra upplevelsen slö på långsammare datorer. (Det är ju trots allt med en virtuell dator igång redan 2st datorer som delar på alla datorns resurser. Hårdvaran ägs inte direkt av virtualiseringsprogrammet eftersom värdsystemet ligger mellan den fysiska datorn och virtualiseringsprogrammet.

Själv använder jag Virtual PC för att det är gratis att använda, men det kräver windows installerad på värdmaskinen och är lite slö, men det duger för tester och experiment.

2. Hypervisorvirtualisering

* En fysisk dator installeras direkt med hypervisorprogrammet eller i Microsofts fall med Hyper-V en ”core” variant av Microsoft Server 2008.

* Virtualisering med en hypervisor gör att de virtuella maskinerna kommer närmare hårdvaran genom att hypervisorn har inbyggda drivrutiner för hårdvaran. Detta gör att prestanda och tillgängligheten ökar.

* Paravirtualisering finns med denna modell precis som med applikationsbaserad virtualisering (installation av leverantörens tilläggsprogram för att låsa upp finesser).

Fördelar:

* Bra prestanda

* Bra tillgänglighet

* Hypervisorn ”äger” hårdvaran vilket gör att den får tillgång till fler finesser och funktioner.

* Mindre systemresurser krävs vid drift.

* I den händelse att en virtuell dator kraschar så drar den inte med sig resten av datorerna eftersom de körs oberoende av varandra.

Nackdelar:

* Hårdvaran måste vara certifierad för en viss virtualiseringsprodukt.

* Programmen har högre inlärningskurva än applikationsvarianterna eftersom det ofta handlar om ickestandardiserade filsystem och operativsystem som används i hypervisorn.

* Det är generellt ganska dyra lösningar. Kan bli upp till flera tusentals kronor per program, eller så licensieras programmen per processorkärna eller virtuell instans.

3. Containerbaserad virtualisering

* Här installeras en vanlig dator med ett serveroperativsystem där man sedan installerar en programvara som gör ”skuggkopior” av originalserverns operativsystem. Ett sådant program är Microsoft Softgrid.

* Dessa ”skuggkopior” har sina egna lösenord och systemmappar men är egentligen bara en ny instans av grundsystemet.

* Skuggkopiorna delar operativsystemfiler från grundsystemet.

Fördelar:

* Den bästa prestandan av de tre teknikerna.

* Rymmer flest virtuella datorer per server eftersom inga andra program än själva virtualiseringen körs.

* Inga bekymmer gällande kompabilitet eftersom det är ett och samma operativsystem som körs.

Nackdelar:

* Om en dator kraschar rejält kommer den att dra med sig de andra i fallet eftersom de delar samma systemfiler.

* Du är låst till att använda just detta Windowssystem och kan inte välja fritt mellan operativsystem som med de två andra teknikerna.

* Om du uppdaterar systemet så kommer det påverka samtliga virtuella instanser.

* Ofta kräver virtualiseringsprogrammen att uppdateringar Windowsservrarna sker genom en speciell uppdateringstjänst som leverantören av virtualiseringsprogrammet tillhandahåller.

Hoppas det ger dig ett hum om hur det fungerar.

Annars gör du så här med Virtual PC:

1. Installera programmet på en valfri Windowsdator.

2. Starta programmet

3. Klicka på New för att skapa en ny virtuell dator.

4. New Virtual Machine Wizard startar.

5. Klicka Next

6. Markera Create a virtual Machine och klicka next.

7. Ge datorn ett namn samt ange vart den ska ligga på hårddisken. Klicka next.

8. Nu får du ange vilket typ av operativsystem som är tänkt att ligga på datorn. Klicka sedan next.

9. Ange hur mycket RAM som den virtuella datorn ska få tillgång till. Var uppmärksam på att inte ge den för mycket för det kan sänka din riktiga installation ordenligt. Klicka next.

10. Eftersom du skapar en ny dator så markera A new virtual hard disk och klicka next.

11. Ange vart den ska vara samt hur mycket hårddisk den ska ta i anspråk. Klicka next.

12. Klicka på Finish och du är klar.

Se till att ha installationsmedium tillgänglig nu för nu ska du installera ett operativsystem på den nyskapade datorn. Det funkar med både .iso-filer och vanliga CD/DVD-rom skivor.
Du måste själv ställa in i Settings för den virtuella maskinen hur du vill att den ska fungera eller klicka på CD-menyn i den startade datorns fönster.

Lycka till önskar jag nu. Glöm inte att din muspekare kan "bli inlåst" av virtualiseringsfönstret. klicka på Alt Gr för att släppa muspekaren fri. Detta gäller tills du har installerat Virtual Machine Addons från "action"- menyn i virtualiseringsfönstret när du installerat din virtuella maskin med ett operativsystem.

Permalänk
Medlem

Finns även VirtualBox som numera ägs av Sun. Fungerar ganska enkelt och smidigt. Ytterligare ett alternativ är Xen som jag dock har fått för mig att det är lite mer att pilla med för att få det att fungera...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Ok, vet vad virtualisering är, men, itne så mycket mer, har letat lite men inte hittat, jag vill kunna installera nån (vmware?) på en ren datorn, sen instalera lite olika OS, vista, linux, solaris osv. Vilken virtualiserings prog. skall jag använda, det finns väl gratis? Eller måste man köpa nått dyrt?

Gärna om någon har länkar till lite najs guider, så är det bara att posta.

mvh Peter

Mycket copy paste från wiki ser jag

Om man kollar på just Vmware, så har de två applikationer som är helt gratis.

ESXi och VMware server.
Det som skiljer dess två är att:

VMware Server är som vilken applikation som hälst. Du installerar applikationen på din nuvarande windows/linux installation. Där efter kan du skapa dina virtuella datorer i den applikationen. Du behöver alltså ett OS installerat på datorn, innan du kan skapa dina virtuella klienter.

ESXi är lite annorlunda. Där dedicerar du en hel dator BARA till virtuallisering. Vid installationen bootar du din dator från en CD och installerar en liten applikation (700mb). För att sedan administrera denna dator måste du har en vanlig dator med Windows/Linux och köra en administrationsmjukvara (man får med). Detta är en sk. Bear metal platform, den körs direkt på hårdvaran utan mellanliggande OS.
Nackdelen är dock att listan på suportad hårdvara är kortare.
Dvs. har du en fungerande dator så kan du vara säker på att VMware server fungerar på den men det är inte säkert att ESXi fungerar.

Finns en artikel hos IDG där de jämför 4 olika virtuelsieringsapplikationer/plattformar: http://www.idg.se/2.1085/1.183331/microsofts-hyper-v-mot-vmwa...

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Ok tack för hjälpen!

Det jag ville ha är ett system som jag kan installera på en dator, UTAN OS i botten, så jag valde ESXi, det fungerar väl så? Hållerp å att ladda hem det nu iaf.

Bara jag inte får problem med hårdvaran, ska köras på en Opteron 165, Asrock mobo (glömt modellnamn) med nforce4 chipset och inbygd 6150 tror jag det var. vanlig SATA disk och 2gb minne.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

ESXi är väldigt känsligt för vilken sata-controller som används men det finns olika sätta för att hacka om image-filen och utöka stödet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahlgren
ESXi är väldigt känsligt för vilken sata-controller som används men det finns olika sätta för att hacka om image-filen och utöka stödet.

jasså? har du någon länk till hacket?

det ska finnas en pdf med controllers som stöds, på vmwareshemsida

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta börjar bli en ganska bra tråd om viritualisering.

Tittade kort på ESXi eftersom den går att ladda ner gratis.Dock konstaterade jagefter att ha tittat i vilken hårdvara som stöds att den troligen inte skulle gå att installera på en "vanlig" dator med G45 och ICH10R.

Är det någon som har prova installera den på en "vanlig" dator och även jag är mycket nyficken på detta "hacket" för att lägga till support.

mvh
zonar

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

japp har installerat det på en vanliga HP DC7600 fungerar bra... bootar från USBsticka och lagrar på de virtuella datorerna på disken

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kliv ned ett steg och ta ett P/G35 och ich 9 så funkar det lite smidigare enligt vad man hittar på nätet. P5E-V bör ju funka. P5E-VM är dokumeterat fungerande

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Kom bara att tänka på en annan typ av virtueallisering när ni ändå är inne på områden. Vad jag har hört kan man hyra en virtuell server som man sedan kan använda som webbserver utåt eller andra tjänster. På så viss slipper man ha ta hand om den fysiska hårdvaran men även internetuppkopplingen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
jasså? har du någon länk till hacket?

det ska finnas en pdf med controllers som stöds, på vmwareshemsida

Här står det lite, http://www.grid.org/blog/cameron/updating-vmware-esxi-disk-du...

Kan kolla med kollegan sen vilken sida infon hittades på var inte så involverad i ESXi servern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Kom bara att tänka på en annan typ av virtueallisering när ni ändå är inne på områden. Vad jag har hört kan man hyra en virtuell server som man sedan kan använda som webbserver utåt eller andra tjänster. På så viss slipper man ha ta hand om den fysiska hårdvaran men även internetuppkopplingen.

Ja? Men det är ju administreringen och installationen man vill göra annars skulle man ju kunna hyra en webb/SQL/storage - server på massa olika ställen.
Tex: http://www.ipeer.se/vps.php

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vissa CPUer och BIOS är hårdvarumässigt förberedda för virtualisering.

1. Kan någon förklara varför och vilka fördelar detta har?
2. Vilka virtualiseringsprogram drar nytta av detta?

Det jag känner till är W7 som kan virtualisera XP, men som sagt då krävs stöd av CPU och BIOS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer

Det jag känner till är W7 som kan virtualisera XP, men som sagt då krävs stöd av CPU och BIOS.

1. Prestandaökning vad jag har förstått

2. Vmware

Visa signatur

Permalänk

Kör själv på Viritual pc 2007 som är gratis tycker det duger till vad jag använder det till gott och väl

kan ju testa det
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=04D2...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Finns numera en hel del program som använder sig av detta för att förbättra virtualiseringen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_vt#Software_using_AMD-V_an...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palmie
Finns numera en hel del program som använder sig av detta för att förbättra virtualiseringen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_vt#Software_using_AMD-V_an...

Jodå, jag har läst en del, bla. den du citerar.

Vad jag vill veta är vad det betyder i praktiken för en hemmaanvändare som vill virtualisera med eller utan hårdvarustöd samt vilka miljöer som drar nytta av detta samt hur pass effektivare det blir?

Orkar alltså inte läsa igenom kilometerlånga utredningar utan behöver bara några korta slutsatser från er som kan/vet/provat.

Permalänk
Medlem

På jobbet sitter jag heltid och utvecklar i virtuell miljö

2-3 maskiner har jag alltid igång - beroende på vilket projekt jag jobbar i

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Spelar ingen större roll för en hemanvändare.
Virtualbox stödjer både med och utan VT. Nästan Alla moderna processorer har det så då kan man lika gärna använda det. Själv har jag vitaliserat på en 5 år äldre P4 och gick skapligt det med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Spelar ingen större roll för en hemanvändare.
Virtualbox stödjer både med och utan VT. Nästan Alla moderna processorer har det så då kan man lika gärna använda det. Själv har jag vitaliserat på en 5 år äldre P4 och gick skapligt det med.

Mao menar du att hårdvarustödet inte tillför någon extra prestanda?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Mao menar du att hårdvarustödet inte tillför någon extra prestanda?!

ja är i alla fallt inget avgörande för en hemanvändare.
Den som har lust kan testa och avgöra själv.