Datorn "tänker så det knakar", hög HDD belastning. Hjälp!

Permalänk

Datorn "tänker så det knakar", hög HDD belastning. Hjälp!

Hej hej Sweclockers.

Jag har haft ett problem en längre tid som verkligen börjar gå mig på nerverna. Jag byggde ihop den här datorn för ganska exakt ett år sedan med förhoppningen att den skulle hålla länge och väl.

Nu har jag de senaste månaderna märkt att den "tänker så det knakar", bokstavligen talat. Det sker väldigt ofta och speciellt när jag öppnar ett program, stänger av ett program, öppnar en mapp eller till och med när jag högerklickar på skrivbordet... osv. När jag använder min datorn normalt med andra ord.

När jag gör det ovannämda börjar det knaka i maskineriet och allt blir väldigt segt, ibland i 15-30 sekunder innan programmet kommer igång eller den lilla menyn från högerklicken hoppar fram.

När jag väl är inne i spelet eller programmet brukar det flyta på väldigt bra. Men ibland börjar det knaka även i relativt simpla spel som World of Warcraft och jag åker ner på 5-10 FPS (50-100 normalt, V-synch av).

Det kanske är värt att nämna att jag gör så gott jag kan för att hålla datorn i trim; regelbundna viruskollar, defrags, diskrensningar etc. Inget hjälper. Jag har de senaste drivrutinerna till mina komponenter vad jag vet. http://www.drivershq.com/ (Driver Detective) säger att allt är uppdaterat.

Jag är inte speciellt duktig på felsökningar, men utifrån det knakande ljudet drar jag slutsatsen att det är HDD:n som inte mår helt bra. Jag körde ett program jag fick med i senaste Nvidia-drivrutinerna, NvidiaMonitor. Här kan jag se en hög Disk Load i stort sett hela tiden vid normalt användande. Den går nästan alltid upp till 100% när jag startar upp ett program. Jag skickar med en bit av event log och en bild.

EVENT LOG och graf, här startar jag Mozilla Firefox, det ska ju gå smärtfritt...

Current Time CPU(%): Disk(%): Network(%): Memory(%): 2008/11/10 23:49:7 43 % 0 % 0 % 30 % 2008/11/10 23:49:11 4 % 8 % 0 % 30 % 2008/11/10 23:49:15 8 % 73 % 0 % 30 % 2008/11/10 23:49:19 4 % 0 % 0 % 30 % 2008/11/10 23:49:23 16 % 100 % 0 % 30 % 2008/11/10 23:49:27 5 % 96 % 0 % 31 % 2008/11/10 23:49:31 40 % 30 % 0 % 36 % 2008/11/10 23:49:35 14 % 0 % 0 % 38 %

Systeminformation:

Operativsystem:
Microsoft Windows XP Professional 64-bit.
Processor:
AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 6000+ 3.0GHz
Processorkylare:
Den som följde med processorn. Uppdaterar detta när lådan är funnen.
Moderkort:
K9N SLI Platinum (MSI MS-7250)
Minne:
Corsair XMS2 PC6400 800MHz 2 GB ( 2 x 1 GB ) -
Grafikkort:
NVIDIA GeForce 8800 GTS 320MB

Hårddisk:
Western Digital 500GB (WD5000AAKS)
Formfaktor: 3.5" x 1/3H
Kapacitet: 500 GB
Typ av gränssnitt: Serial ATA-300
Buffertstorlek: 16 MB
Egenskaper: Data Lifeguard, Shock Guard, IntelliSeek, Preemptive Wear Leveling (PWL)
Standarder som följs: S.M.A.R.T.
Hårddiskens överföringshastighet: 300 MBps (extern)
Söktid: 8.9 ms (medel)
Spår-till-spår-söktid: 2 ms
Genomsnittlig åtkomsttid: 4.2 ms
Spindelhastighet: 7200 rpm

Nätaggregat:
Corsair HX 520W
Övrig kylning:
Två fläktar, cirka 10cm diameter. Ett insug på sidoplåten och ett utblås på baksidan (tror jag).
Övriga komponenter:
DVD-brännare.

För övrigt fick datorn 9xxx poäng i 3D-mark06 med ovannämda specifikationer och gruninställningar i 3Dmark. Är det något att förvänta sig utifrån min hårdvara?

Säg gärna till om ni behöver mer information så fixar jag det.

Mycket tacksam för alla svar, Mvh Kenny Berg.

Permalänk
Medlem

Det låter som att den cachar på disken...

Öppna aktivitetshanteraren och titta om Allokerat minne överstiger ditt fysiska minne (i ditt fall 2GB). Om det gör det eller ligger väldigt nära så är det så att datorn använder hårddisken som minne. Då går datorn mycket segt.

Om det är så är det bara köpa lite extra minne.

DDR2 kastar dom ju efter en i dagens läge :).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BuRTiL
Det låter som att den cachar på disken...

Öppna aktivitetshanteraren och titta om Allokerat minne överstiger ditt fysiska minne (i ditt fall 2GB). Om det gör det eller ligger väldigt nära så är det så att datorn använder hårddisken som minne. Då går datorn mycket segt.

Om det är så är det bara köpa lite extra minne.

DDR2 kastar dom ju efter en i dagens läge :).

Så här ser det ut när jag startar WoW. Om jag förstår rätt så använder jag bara runt hälften av mitt minne? Är jag ute och cyklar nu?

Mvh Kenny Berg.

Permalänk
Medlem

Jo det ser ju bra ut.
Då bode du ha ca 800000 i allokerat totalt.

Kolla så att du inte har något antivirus program som har fått fnatt och scannar disken helatiden.

dvs döda lite antivirus processer och se om det blir bättre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BuRTiL
Jo det ser ju bra ut.
Då bode du ha ca 800000 i allokerat totalt.

Kolla så att du inte har något antivirus program som har fått fnatt och scannar disken helatiden.

dvs döda lite antivirus processer och se om det blir bättre.

Nej det gör ingen skillnad. Vad jag har märkt är att Page File usage ligger väldigt högt, tror jag. När datorn bara står på ligger den på 5-800MB, och alltid över 1,2GB i spel. Det låter väldigt högt och kanske orsakar problem? Skickar med bilder på aktivitetshanteraren i spel och idle.

WoW-spelande:
http://tinypic.com/view.php?pic=2s16j6c&s=4

Idle:
http://tinypic.com/view.php?pic=34zft44&s=4

Kenny Berg

Permalänk
Medlem

Kolla så att du inte har Indexing services på.

Kontroll panelen->windows Components skall inte vara ibockad.

Prova att ta bort filer som är äldre än 3 månader i C:\WINDOWS\Prefetch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BuRTiL
Kolla så att du inte har Indexing services på.

Kontroll panelen->windows Components skall inte vara ibockad.

Prova att ta bort filer som är äldre än 3 månader i C:\WINDOWS\Prefetch

Indexing services var redan av. I min prefetch-mapp fanns det inga filer som var äldre än 2-3 dagar så det var inte mycket att radera.

Fler idéer, någon? Alla tips välkommnas varmt.

Kenny Berg

Permalänk
Medlem

Jag hade nog gjort en ominstallation och sett om problemet kvarstod.