S.M.A.R.T FAIL, hur veta mer?

Permalänk
Medlem

S.M.A.R.T FAIL, hur veta mer?

Min 2 månader gamla Seagatedisk (500gb) lämnade in hastigt och lustigt och nu har jag fått en ny disk från Dustin. Denna disk tickar konstigt ibland och gör datorn extremt seg av och till. Just nu har den fungerat bra några timmar, men imorse tickade den massor och typ fryser datorn i någon minut för att sen gå vidare o.s.v...
Jag har kört Seagate Tools för Windows där den passerar alla test förutom S.M.A.R.T där den failar varje gång.
Men jag kan inte få ut mer info än att det står "SMART - FAIL"..

Detta är ju inget bra tecken och jag antar att jag bör kontakta Dustin igen för att få disken utbytt åter igen?
Men den viktigaste frågan här är hur jag får ut mer info ur S.M.A.R.T? Jag vill veta vad det är som brakat ihop, inte bara att den failar på testet?
Finns det något program som visar mer info?
(Jag har prövat speedfan, men där är alla värden "OK" enligt speedfan)

Bifogar en bild från speedfan:

Finns det något annat program som kan verifiera vad det är som failar, eftersom Seagate Tools bara talar om att SMART failar..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Permalänk
Medlem

SMART error = RMA, bara skicka tillbaks skiten o få en ny

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Smidigt av speedfan att lista data, men inte vilken ID den aktuella posten har "(Unknown attribute)". Hex räknar inte jag i huvudet heller

I linux finns smartctl som också ger all smart-data, men även kan utföra vissa tester och visa loggar. I windows är HD tune rätt nice, visar ungefär det du postade, fast med ID så man vet vilken post som är vilken.

SMART kan vara lite lurigt ibland. Vissa tillverkare använder olika enheter på samma data, och sparar data på olika poster i SMART. Hur som helst kan så har du ganska grova värden på Raw Read Error Rate och Reallocated Sector Count. Seagate ger alltid höga siffror på Read Error rate av någon anledning (något inbyggt selftest som pillar omkring kanske), men värdena är ändå väldigt höga. Spara den aktuella SMART-datan och kolla igen om en dag eller två, och se vad som har blivit sämre.

Ger inte seagate tools nån felkod man kan kolla upp btw?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Hedersmedlem

Att ha problem med 2 diskar efter varandra är väldigt ovanligt. Vad har du för nätagg och moderkort? Märke/modell/ålder?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Att ha problem med 2 diskar efter varandra är väldigt ovanligt. Vad har du för nätagg och moderkort? Märke/modell/ålder?

Nätagget är ett Seasonic, modell SS430HB, ska vara helt ok nätagg.. Moderkortet är några år gammalt, men jag har 3 diskar till i burken som lirar utan problem och har gjort de senaste åren, så tror inte att min hårdvara skulle vara problemet. Har naturligtvis testat och kört utan dessa diskar också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Smidigt av speedfan att lista data, men inte vilken ID den aktuella posten har "(Unknown attribute)". Hex räknar inte jag i huvudet heller

I linux finns smartctl som också ger all smart-data, men även kan utföra vissa tester och visa loggar. I windows är HD tune rätt nice, visar ungefär det du postade, fast med ID så man vet vilken post som är vilken.

SMART kan vara lite lurigt ibland. Vissa tillverkare använder olika enheter på samma data, och sparar data på olika poster i SMART. Hur som helst kan så har du ganska grova värden på Raw Read Error Rate och Reallocated Sector Count. Seagate ger alltid höga siffror på Read Error rate av någon anledning (något inbyggt selftest som pillar omkring kanske), men värdena är ändå väldigt höga. Spara den aktuella SMART-datan och kolla igen om en dag eller två, och se vad som har blivit sämre.

Ger inte seagate tools nån felkod man kan kolla upp btw?

Nix, Sea tools gör ju inte det av någon anledning.. Ganska dåligt program.. Talar om att något är fel, men inte vad :/
Ska kika upp de här andra alternativen nu!
Tack alla för svar!

EDIT:
Här är info från HD-Tune:

Här visar den ju att disken är "ok" ?
Fast värdena ser ju lite suspekta ut..

Visa signatur

WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux

Permalänk
Medlem

Som sagt skicka tillbaks disken... ska inte se ut så där. Inget att diskutera

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Som sagt skicka tillbaks disken... ska inte se ut så där. Inget att diskutera

Ja asså, det är skillnad på vad vi tycker om en disks RMA-status och det man tycker dit man skickar disken.

Kolla alltid innan du skickar disken att man accepterar byte, annars åker du på dubbel frakt + felsökningsavgift.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Ja asså, det är skillnad på vad vi tycker om en disks RMA-status och det man tycker dit man skickar disken.

Kolla alltid innan du skickar disken att man accepterar byte, annars åker du på dubbel frakt + felsökningsavgift.

Väldigt sant. Men med tanke på att disken faktiskt klyddar rent funktionsmässigt också så vore det illa om de inte byter ut den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har just RMA'at en Samsung 750GB och bifogade SMART-status som sa' nå't om Unidentified error ....

Disken har varit i drift 50 timmar och redan slut...

Så nu får man väl köra RAID1 på varenda SATAns disk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Har just RMA'at en Samsung 750GB och bifogade SMART-status som sa' nå't om Unidentified error ....

Disken har varit i drift 50 timmar och redan slut...

Så nu får man väl köra RAID1 på varenda SATAns disk

Det är fan konstigt att kvaliteten verkar bli sämre på diskarna.. Jag skojar inte när jag säger att jag aldrig någonson haft problem med en hårddisk innan.. Då har jag tills ganska nyligen till och med haft igång gamla 8GB-diskar i drift i min lilla server..
170MB, 850MB, 2,1GB, 4,3GB, 6,4GB, 8GB, 17,2GB, 60GB, 120GB, 160GB, 300GB, 250GB-diskar.. Har haft i stort sett varenda märke såsom Quantum fireball, Seagate, Maxtor, Western Digital, Samsung, Hitachi o.s.v.. Dock har de flesta varit IDE-diskar.. Det är nu när jag övergått en del till SATA som jag fått problem. Jag har alltså inte haft problem med en enda disk innan dessa två Seagatediskar på 500GB..
(jo förresten, jag bytte till mig en defekt Samsung 250GB en gång, men den var paj redan när jag fick den.. SATA var den också.)

Värt att notera är att jag kör några av mina IDE-diskar på SATA-kontrollern genom att stoppa på en adapter på IDE-diskarna så att de blir SATA-diskar och detta har fungerat utan problem också. Det är just de diskar som på riktigt är SATA-diskar som jag haft problem med.. Är SATA-diskar överlag kassare än äldre IDE-diskar eller vad är det frågan om ??
Blir iallafall till att inhandla lite fler diskar och köra mina gamla diskar som backup i en filserver här i framtiden för jag vågar verkligen inte lita på mina diskar längre, inte som jag gjort förut iaf.. (Jo, jag vet att man inte ska lita på hårddiskar, någonsin.. Men de har varit ganska tillförlitliga om man säger så..)

Jag har skickat ett mail till dustinhome angående min halvtrasiga hårddisk iallafall och får se vad dom säger, jag återkommer här vad jag får för svar.. Grejen är ju att hårddisken fungerar, men värdena visar ju att det inte är så bra..
Ett av hårddiskövervakningsprogrammen jag körde visade liksom att en gammal Maxtordisk som gått 42963 timmar (!!) hade bättre hälsa än denna Seagate som gått typ 8 timmar max.
Det är inte helt bra.

Visa signatur