Permalänk

Hur grova kablar?

Har fått ett uppdrag här i dagarna som involverar att bygga ett ganska okey ljudsystem i en bil.
Behöver helst en formel så jag kan räkna ut hur pass grova kablar jag ska ha till Slutstegen och till högtalarna.
Tänkte att någon på Sweclockers borde ju kunna det här:P
Bygglogg på bilen och ljudsystemet kommer bara projektet påbörjas...

Visa signatur

BenQ XL2420G G-Sync | Asus Z170 Pro Gaming | I7 6700K@4500000000Hz | Dominator DDR4 4x4gb@2850mhz | Asus GTX 970 Strix | Intel 520 2x180GB SSD, WD 4TiB RED and NAS 3x4TiB i RAID-Z1 | 1TB VM Drive | 180GB SSD | XigmaNAS Xeon E3-1225 v3 | 20GB ECC DDR3 | (Dell T20 based) |
Jag bad min vän skicka en tarball så jag kunde kompilera en app till min Android-testlur, det var visst inte Linux i alla fall...

Permalänk
Medlem

Vilket slutsteg o. högtalare används ?

En generell regel är att använda så grova kablar som möjligt, speciellt på strömmatningen.

För övrigt borde detta finnas uppgifter på rekommenderad area på resp. tillverkares hemsida.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twoedge
Vilket slutsteg o. högtalare används ?

En generell regel är att använda så grova kablar som möjligt, speciellt på strömmatningen.

För övrigt borde detta finnas uppgifter på rekommenderad area på resp. tillverkares hemsida.

Ska försöka ordna fram data om slutsteget och basarna.
Är dock lite svårt när dem grejjerna är i Stockholm nu och jag är i Mora.

Vet att slutsteget är ett Genesis modell handbyggt, ska ordna fram information om leksakerna så snart som möjligt.

Visa signatur

BenQ XL2420G G-Sync | Asus Z170 Pro Gaming | I7 6700K@4500000000Hz | Dominator DDR4 4x4gb@2850mhz | Asus GTX 970 Strix | Intel 520 2x180GB SSD, WD 4TiB RED and NAS 3x4TiB i RAID-Z1 | 1TB VM Drive | 180GB SSD | XigmaNAS Xeon E3-1225 v3 | 20GB ECC DDR3 | (Dell T20 based) |
Jag bad min vän skicka en tarball så jag kunde kompilera en app till min Android-testlur, det var visst inte Linux i alla fall...

Permalänk
Medlem

Jag kan ingenting om bilstereo men i en kåk kan du ju skicka 2860W (220x13) genom 1.5mm2 kabel.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Jag kan ingenting om bilstereo men i en kåk kan du ju skicka 2860W (220x13) genom 1.5mm2 kabel.

Om du nu istället för 230 volt (220) räknar med 13 volt så blir strömmen ganska mycket högre.

Dessutom så ger 13 amp. inte så stort spänningsfall procentuellt sett.

1 V mindre gör inte så mycket vis 230 V.

1 V mindre vid 13 V gör en jädra skillnad.

Om inte jag sen minns fel så är väl genesis slutstegen klass A med rejäla strömanslutningar.

I så fall är det 33mm2 kabel som gäller.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem

Twoedge> Nja.... Det är bara ngr i Series III som är klass A. Tror det är två steg.
Resten är klass AB.

Dessutom har basarna INGET med det att göra vad man skall ha för säkring.
Det är stegen som avgör. Se nedan.

chevrolet_malibu> Beroende på vad det är för steg avgör kabeltjockleken.
Rättare sagt...vad stegen drar i ström avgör.

Mina steg är totalt avsäkrade internt till 150A och jag använder 50mm2 bak till dem som får avsäkras med 200 eller 300A beroende på vilken tabell man tittar i (jag kikar på EMMAS regelverk då de har högre krav).
Ifrån denna 50mm2 använder jag ett säkringsblock med två st. säkringar på 80A och vidare till stegen har jag 20mm2. Dessa är godkända för upp till 80A men de är inte längre än 2 resp 4 dm och ger ingen spänningsförlust att tala om i samanhanget.
Detta nämnde jag bara som exempel men jag kan inte säga följande tillräckligt ofta:
Hellre en överdimensionerad strömförsörjning än för klen.

Bara så du vet....det är inte stegen man säkrar av framme vid batteriet...det är kabeln bak till stegen. Säkringen är till för att förhindra kabelbrand vid ev. kortslutning.

Så....min fråga är:
Kan du ta reda på vilka steg det rör sig om mer exakt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonefox
Twoedge>
TEXT
Så....min fråga är:
Kan du ta reda på vilka steg det rör sig om mer exakt?

Ska försöka få tag på hon som har bilen senare idag.
Ska försöka ta reda på modell på både högtalarna och stegen.

EDIT: Kunde bara inte låta bli, här är bilen:
http://www.garaget.org/?car=33267

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chevrolet_malibu
Ska försöka få tag på hon som har bilen senare idag.
Ska försöka ta reda på modell på både högtalarna och stegen.

EDIT: Kunde bara inte låta bli, här är bilen:
http://www.garaget.org/?car=33267

Det räcker med stegen....
BTW....om du själv häckar på Garaget så kan du få snabbare svar där....

Enligt EMMAS regelverk så ser det ut såhär:

125A 25mm2
150A 30mm2
200A 50mm2

Jag skulle tro att du får använda dig av 30 (33 är vanligast) eller 50mm2 beroende på hur stegen är avsäkrade.
Detta är vad kablarna får avsäkras med MAXIMALT.

Det finns andra tabeller där spänningsfall räknas in med max 0.5V spänningsfall, men den bryr jag mig inte om då jar haf runt 5m 50mm2 i min bil och får ett spänningsfall på 0,2V. Och enligt EMMAS tabell för den biten så skulle jag behövt 70mm2 i min bil.

Permalänk
Medlem

Vill man räkna ut spänningsfallet på en kabel så gör man så här.
Strömmen*0,0175 (koppars resistivitet)*längd i meter (på kabeln, dvs båda kablar tillsammans, minus och plus), dela resultatet med arean på kabeln. Detta ger totala spänningsfallet i volt, MEN den inre resistansen i batteriet är inte medräknad.

Om man fokuserar på endast kabeln och leker med följande värden.
Total kabellängd 6m
Kabelarea 50mm²
Strömförbrukning 150A
150*0,0175*6/50=0,315V
Kabelresistans 2,1mΩ

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk