Följ Black Week på SweClockers

Trasig skiva = Köp ny licens?

Permalänk

Trasig skiva = Köp ny licens?

Jag har lyckats repa min xp skiva så den inte går att använda, nu är min frågan. kan jag möjligen ladda ner en "svart" version av windows och sedan använda min lagliga kod?

eller är detta inte tillåtet?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det finns väl rena skivor ute eller ?..

jaja annars är det bara ta en skiva, se till så du får rätt version bara. Annars kan du ju alltid låna kanske?

Permalänk
Medlem

det är definitivt inte tillåtet att ladda ner en "svart" version bara för att du har en licenskod. Kontakta din datortillverkare eller om det är en fulllicens microsoft om att köpa en ersättningsskiva till ett lågt pris.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Det går, se bara till att det är rätt version (det finns många).
Om det är lagligt, jag skuille vilja se MS dra ett sådant mål till rätten. Att påstå att det definitift inte är tillåtet är nog att dra det för långt. Du äger ett exemplar av programmet och kommer inte att råka illa ut. Inte innan IPRED i alla fall

Visa signatur

| Intel I7 12700k | Noctua NH-U12A | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 5200mhz | Samsung 980 Pro M.2 NVME 2TB | Seagate FireCuda 520 2TB | Samsung 970 pro 1TB | WDC WD30 3TB | Gigabyte RTX 3070 Aorus | Fractal Design Define R6 Black | Gigabyte Aorus P850W | Asus VG258 24" 165Hz | Benq 24" |

Permalänk
Medlem

Det är inte lagligt, men det har diskuterats på Swec flera gånger och det är fortfarande ingen som har kommit med ett rimligt argument till varför det skulle vara fel.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

diskuterade det med en datorförsäljare nyligen, han sa att han tyckte själv det verkade som att microsoft "ville" att man skulle ha en svart windowsinstall och sen använda den lagliga koden

Visa signatur

Ridå

Permalänk

Hur trasig är skivan? kan du kopiera filerna kanske från i386 katalogen så borde det gå att skapa en ny cd av de filerna.

edit: hittade detta

http://www.howtohaven.com/system/createwindowssetupdisk.shtml

Visa signatur

You can't fix stupid.

Permalänk
Inaktiv

Enklast är ju om du laddar ner en ny skiva, annars får du ringa till Microsoft (har för mig att det kostar en hundralapp eller två)

Men du kan ladda ner en skiva och använda din nyckel på den "piratade" versionen, så länge det är rätt version du laddar hem. Enklast är väl att låna från en kompis eller nåt och därefter kopiera skivan

Sen om det är lagligt eller inte känns skit samma i det här fallet, det drabbar ju ingen!

Permalänk
Medlem

Om man kan beställa nya skivor från Microsoft så borde det vara samma sak som att beställa recovery skivor från tex HP, Packard Bell etc om man av något skäll inte har några skivor när det behövdes.

Dvs Om man bara får nya skivor men ingen kod så borde de vara sak samma hur en ens nya skiva levererades (Brevlådan, Internet etc). Kostnaden för att beställa nya skivor är väll för arbetet, skivan och frakten? Priset låter mycket lägre än det skulle vara om du gick till affären och köpte en komplett dubbelt med ny kod och allt.

Ny skiva men ingen kod, OK ?

Man får väll forfarande göra en backup av sin lagliga skiva ifall den ena skulle bli förstörd, skadad, försvinna etc ?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Von SataS
Hur trasig är skivan? kan du kopiera filerna kanske från i386 katalogen så borde det gå att skapa en ny cd av de filerna.

edit: hittade detta

http://www.howtohaven.com/system/createwindowssetupdisk.shtml

Kan ju vara så att filerna kan "läsas" men är korrupta ändå. Så bara för att man kan kopiera dem så ska man ju inte känna sig helt säker. Microsoft skickar ju inte direkt med MD5 hashsummor på alla filer...

Ett alternativ till att beställa ny skiva från microsoft (retail) eller datortillverkaren (OEM) kanske är att reparera nuvarande:
http://www.cdreparatoren.se
Finns fler aktörer på marknaden.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jag kontaktade Microsoft en gång med frågan om man kunde köpa/få en XP pro OEM skiva då den som följde med datorn inte finns kvar, det var en Compaq dator men det var inte HP/Compaqs OEM-version utan Microsofts. Det skulle gå men det lät så besvärligt då jag var tvungen att ringa ett annat nummer (och ytterligare telefonkö). Jag frågade om det var ok att låna en skiva av någon för att installera om datorn, det hade de inga invändningar emot, så länge jag hade en laglig licens, så jag lånade en skiva och installerade om burken och aktiverade windows via nätet och det funkade perfekt.

Så man kan ju undra om det är lagligt att kopiera en kompis skiva om sin egna skiva är skadad/försvunnen, det kan ju lika gärna vara en säkerhetskopia av den egna skivan..... Det är ju ingen skillnad på innehållet på skivorna om det är samma version av windows.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Vad jag förstått så äger man inte själva operativsystemet, det gör ju Microsoft.
Man köper helt enkelt en licens från Microsoft för att kunna få använda deras produkt.
Sedan är det väl "skit samma" vilken skiva man använder.
Man har ju köpt en licens för att använda produkten som finns på skivan.

Ungefär som när man hyr en bil.
Man äger ju inte bilen utan man betalar en summa pengar för att kunna få använda den.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)