Ringa arbetsgivare som inte söker arbetare..

Permalänk
Medlem

Jag inser att jag har uttryckt mig rätt illa. Givetvis menar jag inte att man aldrig någonsin kan få en anställning genom att ringa en arbetsgivare. Vad jag menar är att det är lönlöst att ringa runt stora mängder företag på måfå, såsom arbetsförmedlingen vill att man ska göra.

Senteced har skrivit ett par utmärkta inlägg i denna tråd. I ett av dessa kan man bl.a. läsa att arbetsgivare drar sig för att annonsera ut lediga jobb. Varför är det så? Kan det vara för att arbetsförmedlingen sätter press på arbetssökarna att söka stora mängder arbeten, helt omdömeslöst, så att arbetsgivarna drunknar i meningslösa ansökningar från personer som varken har viljan eller kompetensen för arbetet.

Detta vill arbetsförmedlingen kontra genom att tvinga folk att omotiverat ringa runt till en mängd företag. Det är inte troligt att arbetsgivarna blir gladare av att få en mängd nonsenssamtal från ointresserade människor som låtsas söka jobb som inte finns, än de blir av att få sina inkorgar fyllda med spam.

Arbetsförmedlingens taktik är alltså att uppmana arbetssökanden att spamma alla kanaler för arbetssökning, ända tills förhållandet mellan relevant information och irriterande brus är så usel att arbetsgivarna går över till andra metoder för att tillsätta platser, varefter arbetsförmedlingen utvecklar metoder för att spamma även dessa. Jättebra, verkligen!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

AMS är det mest värdelösa som finns. De är verkligen sjukt dåliga. De hjälper inte till någonting. tidigt år 2007 tror jag det var som jag skulle ha a-kassa ett tag. Hade då utbildning inom elektronik och hade sommarjobbat och lite extra och så i brädgård. Fick ett brev eller om det var så att de ringde från ams och då ville de att jag skulle söka jobb på en verkstad/bildelsfirma där jag skulle sälja bildelar. Jag kan knappt något om bilar. Hade det inte varit bättre att de hjälpte en att hitta ett jobb som man passar för och är intresserad av? Sen krånglade a-kassan en massa också så jag sket i alltihop tillslut. Det valet har man ju när man fortfarande bor hemma^^

Sen kan jag ju säga att jag inte håller med Ilja. Varje företag kommer ju behöva nyanställa en ny person på varje företag för att sitta och säga nej vi är inte intresserade i telefon! Skitbra.... Nej jag håller med dig väldigt mycket.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Sen kan jag ju säga att jag inte håller med Ilja. Varje företag kommer ju behöva nyanställa en ny person på varje företag för att sitta och säga nej vi är inte intresserade i telefon! Skitbra.... Nej jag håller med dig väldigt mycket.

Det är ju en strålande idé! Be alla du känner ringa enerverande samtal till företag som inte har telefonist, så de blir tvingade att personligen ta hand om alla samtal. Därefter ringer du och frågar om de behöver en telefonist. Du är ett geni!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Det är ju en strålande idé! Be alla du känner ringa enerverande samtal till företag som inte har telefonist, så de blir tvingade att personligen ta hand om alla samtal. Därefter ringer du och frågar om de behöver en telefonist. Du är ett geni!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Gammalt snack tycker jag. Sommarjobb möjligtvis. Kvalificerade jobb söker man. 3 av 3 riktiga jobb har jag fått den vägen i alla fall. En arbetsgivare som bara går genom kontakter missar ju hur mycket kompetent folk som helst.

Absolut, men poängen är väl att de missar "alla" som är helt fel också.

Oftast behöver man inte någon med spetskompetens utan någon som fungerar bra i praktiken och folk som kommer in genom kontakter har ju på ett eller annat sätt redan visat för någon att de är vettiga.

Visst, de kanske missar många guldkorn - men hur lätt är det att hitta ett guldkorn bland många hundra som söker? Risken finns ju ändå att man lägger mycket resurser på det hela och resultatet blir någon som inte passar alls.

Det är inte bara en mardröm att söka jobb - att anställa folk är ingen lek det heller...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag inser att jag har uttryckt mig rätt illa. Givetvis menar jag inte att man aldrig någonsin kan få en anställning genom att ringa en arbetsgivare. Vad jag menar är att det är lönlöst att ringa runt stora mängder företag på måfå, såsom arbetsförmedlingen vill att man ska göra.

Senteced har skrivit ett par utmärkta inlägg i denna tråd. I ett av dessa kan man bl.a. läsa att arbetsgivare drar sig för att annonsera ut lediga jobb. Varför är det så? Kan det vara för att arbetsförmedlingen sätter press på arbetssökarna att söka stora mängder arbeten, helt omdömeslöst, så att arbetsgivarna drunknar i meningslösa ansökningar från personer som varken har viljan eller kompetensen för arbetet.

Detta vill arbetsförmedlingen kontra genom att tvinga folk att omotiverat ringa runt till en mängd företag. Det är inte troligt att arbetsgivarna blir gladare av att få en mängd nonsenssamtal från ointresserade människor som låtsas söka jobb som inte finns, än de blir av att få sina inkorgar fyllda med spam.

Arbetsförmedlingens taktik är alltså att uppmana arbetssökanden att spamma alla kanaler för arbetssökning, ända tills förhållandet mellan relevant information och irriterande brus är så usel att arbetsgivarna går över till andra metoder för att tillsätta platser, varefter arbetsförmedlingen utvecklar metoder för att spamma även dessa. Jättebra, verkligen!

Det är för att dom själva måste bevisa att dom fått X antal personer att söka Y antal jobb. Underbart system där effektiviten är det sista dom bryr sig om.