Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag inser att jag har uttryckt mig rätt illa. Givetvis menar jag inte att man aldrig någonsin kan få en anställning genom att ringa en arbetsgivare. Vad jag menar är att det är lönlöst att ringa runt stora mängder företag på måfå, såsom arbetsförmedlingen vill att man ska göra.
Senteced har skrivit ett par utmärkta inlägg i denna tråd. I ett av dessa kan man bl.a. läsa att arbetsgivare drar sig för att annonsera ut lediga jobb. Varför är det så? Kan det vara för att arbetsförmedlingen sätter press på arbetssökarna att söka stora mängder arbeten, helt omdömeslöst, så att arbetsgivarna drunknar i meningslösa ansökningar från personer som varken har viljan eller kompetensen för arbetet.
Detta vill arbetsförmedlingen kontra genom att tvinga folk att omotiverat ringa runt till en mängd företag. Det är inte troligt att arbetsgivarna blir gladare av att få en mängd nonsenssamtal från ointresserade människor som låtsas söka jobb som inte finns, än de blir av att få sina inkorgar fyllda med spam.
Arbetsförmedlingens taktik är alltså att uppmana arbetssökanden att spamma alla kanaler för arbetssökning, ända tills förhållandet mellan relevant information och irriterande brus är så usel att arbetsgivarna går över till andra metoder för att tillsätta platser, varefter arbetsförmedlingen utvecklar metoder för att spamma även dessa. Jättebra, verkligen!