Permalänk
Glömsk

Liten roundup: saltlakrits

Djungelvrål

Klassikern. Bra smak av salmiak. Dock lite vek smak.

Betyg: 4/5.

Tyrkisk Peber

Smakar mer starkt än salt. Lite sliskig.

Betyg: 2/5.

Salta Katten

Smakar mer lakrits än salt, dock inte helt fel smak.

Betyg: 3/5.

Lakrisal

Orgasmisk. 7000 solar.

Betyg: 5/5.

Har ni några tips på bättre salmiak skulle det uppskattas.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Lotusbilar
Gammal klassiker tillsammans med konkurrenten, den röda Ferraribilen.

Betyg: 4/5

Halvas salmiakmattor
Går att hitta i välsorterade lösviktsgodisaffärer. Stora och platta kvadratiska "mattor" med perfekt balans mellan sältan och lakritsen.

Betyg: 5/5

Visa signatur

"Inte alltid, bara ibland"

Permalänk
Medlem

Strong Salmiak

Den godaste salmiak som jag avnjutit iaf
Man vill bara ta en till, och en till och en till..
Varning! Denna oemotståndliga salmiak tar snabbt slut!

5/5 toasts, kanongod

Finns lite varstans på kioskena här i Norrbotten har jag sett..
kanske också någon annanstans?

Permalänk
Medlem

Lakrits är gott!

Denna har morsan köpt på båten ibland:

Har tyvärr tröttnat lite på den nu, men rekommenderar ändå.

Sen gillar jag ofta att suga på "ytbeläggningen" av filidutter etc. Gillar förstås hela filidutten, men det är bara det yttre lagret som är salmiaksmak.

Jag gillar det mesta i lakritsväg faktiskt... så länge vi inte börjar prata sötlakrits, för där har jag färre favoriter. Mycket saltig smak brukar jag gilla.

En lite udda godis som jag hade svårt för i början (men kan proppa i mig hur många som helst av numera) är terva leijona (tjärpastiller kallas dom även). De blir nästan beroendeframkallande efter ett tag!

Justerade slarvfel.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Jag gillar Panda Lakris, Pepe Lakris och Skippers Pipe. Men dem är andra sidan sötlakris.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klixman
Lotusbilar
Gammal klassiker tillsammans med konkurrenten, den röda Ferraribilen.

Betyg: 4/5

Finns dom fortfarande? Har inte sett dom på flera år.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk

Jättesalt

Små, billiga och jäkligt goda.

4/5

Pepprade dödskallar

Så fort de vidrör tungan känner man saltheten som kryper in i en och får hela kroppen att spritta. Om jag inte minns fel så innehåller de pulver också?

5/5

Sötlakrits är för övrigt vidrigt, jag blir alltid lika utom mig när jag märker att jag råkat köpa fel burk med Salta Pingviner i taxfreen...

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk
Medlem

tycker Djungelvrål är godast av alla faktiskt, men jag är väldigt svag för söt lakritsen i "gott & blandat", dom med hål i

får man som outbildad godis ätare fråga vad skillnaden på salmiak och lakrits är? har alltid trodd att det var olika namn på samma sak.

Permalänk
Glömsk

Salmiak är ett annat namn för ammoniumklorid. Det är det salta ämnet som finns på djugelvrål, eller som tillsatser i annan lakrits.

Salmiak är i princip bara populärt i norra europa (skandinavien och nederländerna). I resten av världen brukar folk tycka det är riktigt äckligt, och det finns ofta med i listor över den äckligaste maten (tillsammans med surströmming, haggis osv).

Förresten, när vi väl pratar lakrits: Man bör inte äta för mycket lakrits! Det ger förhöjt blodtryck. Så ni som äter lakrits varje dag bör sluta med det.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Halva Gammla Bilar (Vanhat Autot)
Rigtigt goda specielt dom stora som säljs styckevis.

Saltpastiller, Pingvin
Hårda men bra salmiak smak.

Pantteri, Fazer
Rigtigt goda och mjuka, men sockrika.

Salmiakki Koskenkorva
Bra smak av salmiak (32%)

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
...

Förresten, när vi väl pratar lakrits: Man bör inte äta för mycket lakrits! Det ger förhöjt blodtryck. Så ni som äter lakrits varje dag bör sluta med det.

Eller om man som i mitt fall har lite lågt blodtryck, hänge er åt det varje dag...

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Salta balkar är den godaste saltlakritsen.

Den svarta uppe till höger.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

salt sill!
"I de lugnaste vatten simmar de saltaste fiskarna. De är sega, smakar saltlakrits och är vidunderligt goda. "

Permalänk
Medlem

Djungelvrål
+1

Jösses vad sugen man blev nu, inte blev det bättre när det postas läckra bilder.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Lite jobbigt att klockan är 3 på natten, inget som har öppet nu :< och dessutom ska man till tandläkaren imorgon..
Måste säga att söt lakrits är min favorit, de runda sakerna i gott och blandat påsarna är väldigt goda fast djugelvrål går alltid ner det med

Visa signatur

: AMD Ryzen9 9900X : 64GB RAM : Nvidia RTX 4070 Ti Super :

Permalänk
Medlem

Hola, lakritsconnoisseurer!

Gillar faktiskt det mesta när det kommer till lakrits om jag ska vara ärlig, men ett par favoriter är givetvis djungelvrål men också dom runda, mjuka lakritsbollarna med socker runtom...ganska sega att tugga i.

Här är iaf ett axplock från kvällens gottpåse, finns mer lakrits att välja på när man får plocka själv Ledsen för kvaliten, orkade bara med mobilen.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Den här tråden borde förbjudas! Jag som älskar saltlakris, men är i usa så det är inte så lätt att få tag på

Visa signatur

Deck me out

Permalänk
Medlem

Ååh saltlakrits... Damn!

Jag måste hålla med bobamatics dom där dödskallarna är brutala mot tungan

Sen är juh även saltlakritsglass förbaskat gott

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, PS5, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Klipsch RP500-m + Klipsch R-121SW

Permalänk
Medlem

Men.... varför? Nu vattnas det bara i munnen.

Salmiakki är grymt gott, men äter det inte så ofta.

Måste nog säga Jättesalt som bobamatics länkade är godast enligt mig.

Men äter allt möjligt, inte så stor skillnad. Inte bra att äta för mycket då både tungan och gommen inte mår så bra av det.

Permalänk

Lakrisal som är en utveckling Bronzol är min favorit. Synd att de inte idag kan göra lika bra tvreklam: http://www.provision.se/Showroom/VAARA_KLASSIKER/1409_Bronzol

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoClue
Halva Gammla Bilar (Vanhat Autot)
Rigtigt goda specielt dom stora som säljs styckevis.

Saltpastiller, Pingvin
Hårda men bra salmiak smak.

Pantteri, Fazer
Rigtigt goda och mjuka, men sockrika.

Salmiakki Koskenkorva
Bra smak av salmiak (32%)

Pingvin är min favorit!

Permalänk
Medlem

Åh, jag har letat mig fördärvad efter saltlakrits här i norra Norge.

Någon vänlig själ, skicka djungelvrål och de där balkarna till mig ;_; Vad som helst, så länge det är salt! De har inte ens normal och god choklad här. Jag är desperat

.. Tror jag drägglade på min laptop

Visa signatur

Oh, I love you Swec! ^^
OH! Kolla, jag har en autograf utav en moderator!! YAY!
Inte det uttrycket, tack! /GAPa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Hola, lakritsconnoisseurer!

Gillar faktiskt det mesta när det kommer till lakrits om jag ska vara ärlig, men ett par favoriter är givetvis djungelvrål men också dom runda, mjuka lakritsbollarna med socker runtom...ganska sega att tugga i.

Här är iaf ett axplock från kvällens gottpåse, finns mer lakrits att välja på när man får plocka själv Ledsen för kvaliten, orkade bara med mobilen.

http://img253.imageshack.us/img253/6046/p180209034501ee0.jpg

åh, blå fisk och röda snusmumrikar! äter fan sällan och aldrig smågodis, men när man väl gör det så är dom en självklarhet i påsen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Salta balkar är den godaste saltlakritsen.

Glömde den helt...

Dragster 3000 är också goda

också

Visa signatur

Desktop: i7 2600k @ 4.2GHz, RX480, z77-MPOWER, 16GB DDR3, 120GB+240GB SSD, 3TB HDD, FD R4, 750W
Laptop: Asus x550J + MSI GE620DX | Mobil: Nexus 6P + Nokia X2 DS | Konsol: PS4, PS3 & PSVita

Permalänk
Inaktiv

Sånna där pingvin hade en godisaffär här förut på lösvikt... så jag köpte en hel låda sånna... tyvärr så är dom slut...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Salmiak är ett annat namn för ammoniumklorid. Det är det salta ämnet som finns på djugelvrål, eller som tillsatser i annan lakrits.

Salmiak är i princip bara populärt i norra europa (skandinavien och nederländerna). I resten av världen brukar folk tycka det är riktigt äckligt, och det finns ofta med i listor över den äckligaste maten (tillsammans med surströmming, haggis osv).

Man kan få huvudvärk samt att lakrits har laxerande egenskaper.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk

Dragster 3000 var det längesedan man såg i hyllorna. dock skulle man motförmodan få tag på de är de föråldrade och hårda som granit.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Entusiast

Salt Pastiller från Pingvin är absoluta favoriten. Salta balkar är också en höjdare. Just nu sitter jag och suger på rålakrits vilket är väldigt trevligt. Väldigt koncentrerad lakritssmak med rökta toner.

Edit, glömde nämna Haribos piratos och salta nappar!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Musikälskare

GIEF!!!

Visserligen har mossan å fassan en godisbutik så jag får dra dit å proviantera xD

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ni måste prova Skipper Mix av Haribo, satan vad salta och goda de är! De ser ut som vanliga billiga äckliga smaklösa lakritsbitar i påsen, men smakar extremt mycket. Rekommenderas starkt!

http://haribo.se/planet/se/info/core/index.php?page=products&...

Dragster 3000 är också mycket goda, sedan finns en hel del annat som man inte kommer på såklart.