Permalänk
Medlem

Tv kort, vilket?

Jag har precis köpt en Benq E2200HD- 22tumsskärm till min dator och tänkte i samma veva passa på att kasta ut min tjock-tv för att den tar för mycket plats....

...Tänkte istället köpa ett Tv-kort som passar, som jag kan koppla in i datorn, vill inte ha något externt kort. Så kan jag använda min Benq som både tv och datorskärm.

Vad är det för typ av Tv-kort som skulle kunna passa mig? Såg det fanns PCIe och PCI, hur vet jag om jag har PCI-express i datorn? Jag har ett Gigabyte GA 945P-DS3 moderkort.
(har enligt lavalys everest PCIex1, PCIex16 och PCI)

Nu bor jag i en lägenhet (privat), jag får in kanaler direkt via antennuttaget till min tjocktv. Jag har ingen digitalbox eller liknande. Är det analogt då eller? Jag behöver inte kunna spela in eller något, tittar sällan på tv, men tänkte det kan ju vara bra ibland att ha. Så ett kort som får in kanalerna med bra kvalitet är det jag söker. Hade varit trevligt om jag kan använda Media Center till att spela upp TV-kanalerna med! För jag använder mediacenter för uppspelning av filmer och liknande, har redan en MCE-fjärrkontroll, så behöver ingen mer sådan.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain Acid
https://www.inet.se/datorkomponenter/tv-kort/hauppauge-wintv-...

sånt kanske?

Glöm inte fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/

Ah tack för det, grymt med fraktfritt med
Dock hade det där kortet utgått, så kunde inte köpa det!
Men trevligt att veta att man kan få det fraktfritt, så inga andra kort att rekommendera?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Utgått? hmm..konstigt. Från Inet får det väl bli fulla versionen då.
https://www.inet.se/datorkomponenter/tv-kort/hauppauge-wintv-...
Fast den är ju dyrare och fjärrkontroll hänger med.

Eller ett bulk från en annan sida.
http://www.dustinhome.se/pd_5010080836.aspx?csref=Prisjamfore...

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk
Medlem

Jag har tittat på ett Hauppauge! WinTV-HVR2200, Hybrid Card LP
som jag kan få från en kille på blocket för 1000kr inkl. frakt.
Detta kortet bör väl vara bättre än det du länkade till?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Nja, hybrid är bättre på digitaldelen men sämre på analogdelen har jag hört.
Så jag rekommenderar det inte, men vill du chansa så...

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W | Skärm: 2xSamsung 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Captain Acid
Nja, hybrid är bättre på digitaldelen men sämre på analogdelen har jag hört.
Så jag rekommenderar det inte, men vill du chansa så...

fast om jag flyttar och får digitaltv eller i framtiden skaffar digitlatv så måste det vara bättre då att jag har möjlighet att ta in digitala signaler?

Fast hörde att jag bara får in de fria kanalerna i Vista. Att jag isf var tvungen att ha ett floppy/firedtv-kort för att kunna få in alla kanaler i Vista?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Tänk i så fall också på vilken typ av digitala signaler du tror du kan komma att få om du i framtiden flyttar. Marksänd digital-tv kallas DVB-T, kabelsänd digital-tv är DVB-C och sattellit är DVB-S2 (nyare) och DVB-S (äldre typ). De olika typerna av mottagare är inte kompatibla med varandra (förutom möjligen DVB-S2 som jag tror även funkar med DVB-S).

För att få in annat än fria digitala kanaler behöver man kortläsare och stöd för denna kortläsare i programvaran. Firedtv och floppydtv funkar bra åtminstone i windows men i övrigt vet jag inte vad som funkar (det lär ha kommit stöd för Mac och Linux också på senare tid för dessa). Men nu är ju inte firedtv/fluppydtv några hybridkort utan endast digitala.

Jag tycker det är bättre att köpa separata kort för digitalt och analogt så slipper det bli någon dålig kompromiss.