Beskära svarta kanter i video?

Permalänk

Beskära svarta kanter i video?

hur klipper man bort de svarta kanterna som brukar finnas i t.ex filmer o sånt?

vad för program kan jag använda? jag blir galen på detta.. hittat 1 program men det funkade tydligen inte på min dator snälla hjälp någon!

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Medlem

Virtualdub klarar av det.
Vet inte om det är enkelt nog men man lägger till ett resize filter och väljer crop med den upplösning man vill ha. (går att trycka preview för att få ett snapshot på hur resultatet blir)

Permalänk
Medlem

Det är väl lite overkill bara för att klippa bort svarta kanter, men filmklippningsprogramet "adobe premiere pro" fungerar alldeles utmärkt till det.. Eller "final cut"

Jag antar att det finns något enklare program, men jag kan tyvärr inte hjälpa dig med det.

Lycka till

Permalänk
Medlem

Sony vegas klarar det också men det är nog också lite över död.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dsk
Virtualdub klarar av det.
Vet inte om det är enkelt nog men man lägger till ett resize filter och väljer crop med den upplösning man vill ha. (går att trycka preview för att få ett snapshot på hur resultatet blir)

ok tack så mkt för era svar killar! tyvär så är det nått fel på dehär jävla viritualdub (färgerna fuckar sig) + att den kan bara spara filer i .AVI format vilket förstör min .wmw kvalité..

asså problemet är egentligen att efter att jag använt Windows Movie Maker så blir det svarta kanter i hörnen av filmen när man sparar om ni fattar... nån idé hur jag slipper de jävla hörnen?!

finns ju bara 2 olika alternativ, 4:3 eller 16:9!?

filmen ska upp på youtube o därför vill jag helst ha bredbild, 16:9 el liknande.

skulle annars kunna omvandla filmen så att pixlarna blir från ex. 800x600 -> 800x400 om ni fattar.. och ja jag VET att kvalitén försämras som fan.

vilket program kan ändra det på de viset??

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk

Du kan ju alltid ta en titt på Handbrake (freeware).
http://handbrake.fr/?article=download

Det ska gå att göra en crop med det. Verkar inte gå att spara i wmv men väl i mycket bra kvalitet i H.264 eller MPEG4 med XviD/FFmpeg.

Visa signatur

The Programmer