Nytt Geforce GTX 295 i maj

Permalänk
Melding Plague

Nytt Geforce GTX 295 i maj

Den kommande månaden lanserar Nvidia ett uppdaterat Geforce GTX 295. Nyheterna är en ny layout och högre klockfrekvenser.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ja där ser man.

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem

Undrar varför de inte gjorde så här från början, smidigare att lösa kylningen på det här sättet.

Permalänk

Ny design kanske är bra men tycker annars det är helt onödigt

Permalänk
Medlem

kappan efter vinden...

Permalänk
Medlem

varför börjar detta lukta en ny 8800/9800/250 serie??

Visa signatur

"overclocked budget-monster":amd athlonX2 5200+@ 3.2 ghz -:- k9a2vm -:- 2600pro 512mb (core:850 mem:580) -:- 2gb crosair...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divil
kappan efter vinden...

Jo, det är ju bättre att stå på sig och inte ge kunderna vad de vill ha.

Känns som ett rätt onödigt kort ändå, lär inte prestera många procent bättre.

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem

Kanske blir lite tystare men det blir varmare i chassit med den konstruktionen.

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWiFT.87
Undrar varför de inte gjorde så här från början, smidigare att lösa kylningen på det här sättet.

fel. dubbel mackan kommer ha bättre temperaturer än denna.
ända som kommer vara bättre med denna modell är 3e parts kylare/enklare montering av alternativ kylning.

men som vi har sett på 4870x2 så finns det inte särskilt många 3e parts kylare.

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWiFT.87
Undrar varför de inte gjorde så här från början, smidigare att lösa kylningen på det här sättet.

De skulle antagligen gjort så om de haft tid, eller en bra lösning/kylning på singlekort. GTX 295 "dubbel" släpptes i januari, så bara 4-5 månaders sen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
...ända som kommer vara bättre...

ända = arsle, röv, häck bland annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minimaiser
Jo, det är ju bättre att stå på sig och inte ge kunderna vad de vill ha.

Känns som ett rätt onödigt kort ändå, lär inte prestera många procent bättre.

Tror inte att Nvidias vändning har så mycket med kundernas önskemål att göra bara. Först bojkotta konstruktionen När AMD presenterar den, sedan gör dem likadant själv.

Permalänk
Medlem

Om de tänkt att kortet ska hålla tills deras nästa generation kommer ut och kanske lite mer, så är det mest troligt att de designat detta kort för att spara pengar. Är säkert markant billigare att tillverka.

Permalänk

får man lov att säga "Onödigt" ?

Permalänk

Bah, onödigt. UTVECKLA NYTT! Och de håller på med GT300, jag vet. Men fixa mellanklassen först.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rackarungen
får man lov att säga "Onödigt" ?

Varför det? GTX 295 säljer bra, till och med så att det varit svårt att hitta i affärer (av 6 märken är det 1 som fanns i lager på komplett). Om det är billigare att tillverka denna singel PCB variant och det ska säljas ett bra tag till kan NVidia tjäna en del pengar på detta.

Permalänk

Varför lägga 5000:- på detta när man kan vänta lite till på GT300 och få directX 11 på köpet, för typ samma peng skulle jag gissa??

Permalänk
Moderator
Testpilot

Måste säga att jag ser verkligen inte meningen med denna release och varför man har lagt en massa resurser på att utveckla en HD4870x2 klon. Kanske är det för att få erfarenhet för kommande lösningar i GT300-serien.

Helt meningslös release om man inte kan lyckas pressa priset. Skillnaden blir ju minimal, MEN vi vet ju faktiskt inte om frekvenserna är rätt just nu.

Sen angående att det blir billigare att producera ett singel-PCB-kort så är inte det säkert. Eftersom det krävs ett mer avancerat upplägg av elektroniken på en singel-PCB med dubbel GPU. Att t.ex. HD4870x2 är billigare handlar om att RV770-kärnan har betydligt bättre yield än GT200.

Visst finns det ett par dollar att spara per grafikkort eftersom man slipper använda mindre material till PCB:er men med tanke på de låga volymerna som GTX 295 tillverkas i så är det tveksamt vad detta ger i förtjänst med tanke på det mer invecklade elektroniska schemat som uppstår.

Som jag sade innan så tror jag det handlar om att förfina processen för kommande generationer och inte så mycket om att spara pengar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Varför det? GTX 295 säljer bra, till och med så att det varit svårt att hitta i affärer (av 6 märken är det 1 som fanns i lager på komplett). Om det är billigare att tillverka denna singel PCB variant och det ska säljas ett bra tag till kan NVidia tjäna en del pengar på detta.

Snarare så att det inte säljs så många kort över huvud taget och Nvidia därför inte producerar för fulla muggar. Absoluta High end-marknaden är väldigt liten.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moonglum
...det blir varmare i chassit med den konstruktionen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av McVit
dubbel mackan kommer ha bättre temperaturer än denna.

En stilla undran; vad är det som talar för högre temperaturer med enkelt kretskort (till skillnad mot "dubbelmackan")?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divil
Först bojkotta konstruktionen När AMD presenterar den, sedan gör dem likadant själv.

Fel.
Det är inte konstruktionen de vände sig emot utan om att en GPU skulle ersättas av flera små GPU.

OT: Meningslös release i mina ögon.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Men om dom ändrar så att det e 2 gpus på ett kort borde det ju bli så att man kan köpa 3dje parts kylare annat än vattenkylning? vilket är ju bra tkr jag, för jag har ett 9800gx2 som har blivit knäpp och går fläkten upp för fulla muggar 1 gång så slutar den inte stå och brumma på högsta rpm förrens man startar om datorn vilket är fruktansvärt stördande...

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av +_+
Men om dom ändrar så att det e 2 gpus på ett kort borde det ju bli så att man kan köpa 3dje parts kylare annat än vattenkylning? vilket är ju bra tkr jag, för jag har ett 9800gx2 som har blivit knäpp och går fläkten upp för fulla muggar 1 gång så slutar den inte stå och brumma på högsta rpm förrens man startar om datorn vilket är fruktansvärt stördande...

Nej tyvärr är det inte så enkelt eftersom det sitter två gpu:er i och RAM-minnen lite utspritt på kortet så blir det väldigt svårt att göra bra eftermarknadskylare och framför allt är marknaden VÄLDIGT smal så det är högst osannolikt att det kommer komma eftermarknadskylare till detta kort mer än vattenkylning då.

Dessutom så kanske orginalkylare kommer vara väldigt bra?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

De dissar sig själva!

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Fel.
Det är inte konstruktionen de vände sig emot utan om att en GPU skulle ersättas av flera små GPU.

OT: Meningslös release i mina ögon.

Det är möjligt att jag missminde mig, dock så väljer Nvidia att göra som AMD/ati och det är det som är det intressanta.

Edit: Att vara emot "multigpu" och sedan själv tillämpa det anser jag vara "att vända kappan mot vinden" enligt mitt första inlägg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Måste säga att jag ser verkligen inte meningen med denna release och varför man har lagt en massa resurser på att utveckla en HD4870x2 klon. Kanske är det för att få erfarenhet för kommande lösningar i GT300-serien.

Som jag sade innan så tror jag det handlar om att förfina processen för kommande generationer och inte så mycket om att spara pengar.

Men jag undrar då varför det släpps ut på marknaden just nu. Kunde inte produkten stanna kvar i labbet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Helt meningslös release om man inte kan lyckas pressa priset.
...
Som jag sade innan så tror jag det handlar om att förfina processen för kommande generationer och inte så mycket om att spara pengar.

Hur ska du ha det?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Snarare så att det inte säljs så många kort över huvud taget och Nvidia därför inte producerar för fulla muggar. Absoluta High end-marknaden är väldigt liten.

Nej det är fel, GTX 295 har sålts så mycket att de haft svårt med efterfrågan.

Sen är förstås all försäljning relativ. Jag skulle kunna säga att alla ATI kort har sålt dåligt i jämförelse med Intels inbyggda grafikkort.

Permalänk
Medlem

Jaha, vad ska detta kort heta då? GTX 295? Kunde dom inte döpa det till GTX 260 bara för att skapa ÄNNU mer förvirring? Kan vara ganska avgörande för vissa kunder om man köper kortet i form av dubbelmacka eller singel-PCB då de tar upp olika mycket plats längs olika axlar, och bland de entusiaster som köper såna kort är nog inte vattenkylning ovanligt och då vill man ju inte gå ut och gambla om vilket kort man ska få.

Vore väl ändå bäst om dom bara skippade detta och satsade på singelmacka till GT300 istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
Jaha, vad ska detta kort heta då? GTX 295? Kunde dom inte döpa det till GTX 260 bara för att skapa ÄNNU mer förvirring?

Vore väl ändå bäst om dom bara skippade detta och satsade på singelmacka till GT300 istället.

Det kommer att fasa ut GTX 295 "dubbel", så ingen stor förvirring. Visst kan det vara viktigt för de som köper att veta vilket kort man får, men jag kan mycket väl tänka mig att de gamla korten kommer reas ut vilket gör att man får de äldre kortet billigare. Skillnaden i prestanda är absolut minimal.

GT300 är bara rykten, ingen som vet vad de kommer att komma i för olika designs. Dessutom, varför ska de rulla tummarna till GT300? Om nu ATI kommer med nya kort redan i sommar kanske NVidia behöver göra nytt GTX295 som går att sänka pris på framöver (billigare produktion).

Permalänk
Medlem

kommer säkert heta något löjligt som gtx 295 v2.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mackenzie
Varför lägga 5000:- på detta när man kan vänta lite till på GT300 och få directX 11 på köpet, för typ samma peng skulle jag gissa??

Varför lägga 5000:- på GT300 när du kan få GT400 för samma peng och DX12 på köpet?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro