Permalänk
Medlem

Datorn stänger av sej själv?

Hej!
nu är det så att jag byggde ihop en dator till min kusin för ca5 månader sedan. Och nu idag så slutade den att funka. Han hade suttit och spelat lite Counterstrike Cource när den frös så han skulle sätta av, sa han. Men han hade tryckt på reset istället. Men i alla fall så sattes ju datorn på igen och man kom fram till skärmen där det står att windows har stängts ner på ett felaktigt sätt och han tar starta windows normalt. när då Windows började att "ladda" när det är en windows flagga och en ladd grej under så sa han att allting var lite suddigt och efter 3 sekunder så sattes datorn av. han hade testat några gånger innan jag kom bort och det blev likadant varge gång. när jag tittade på den så startade jag och tästade att starta i felsäkert läge men den han inte ladda färdigt då heller innan den sattes av. när jag sedan satte på datorn igen så small det till ifrån nätagget och det "blixtrade" till och det gick inte att starta datorn över huvud taget igen. Det är ju dock inte säkert att det är agget som det var fel på utan att det kan ha varit nåt mer.
tacksam för svar
MVH:)
EDIT: datorn består av:
E8400 @stock
Asur radeon 4850
msi neo2 fr p35 med senaste bios
XILENCE REDWING NÄTDEL 480W
samsung dvd brännare WD caviar blue 320 gb hdd
apieava x-cruiser (stavning)
kan ha glömt nåt

Permalänk
Medlem

Tja, som det låter så har nog nätdelen gott sönder. Du får helt enkelt felsöka, ta en fungerande nätdel och koppla in som första steg.

Permalänk
Medlem

men var det nätdelen som var sönder innan också? det är ju frågan, att nätdelen var sönder har jag redan räknat ut

Permalänk
Medlem

Skaffa dig ett riktigt nätagg till att börja med. Återkom sen med resultat.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

jag har inget annat nätaggregat jag kan testa med ( mitt egna är för klent )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sh1ft
jag har inget annat nätaggregat jag kan testa med ( mitt egna är för klent )

Be honom att köpa ett corsair 450w?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

borde det inte gå på garantin? har inte lusta att köpa ett nytt agg till honom då jag har bestämmt allt som ska vara i datorn och byggt den, har varit endel problem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sh1ft
borde det inte gå på garantin? har inte lusta att köpa ett nytt agg till honom då jag har bestämmt allt som ska vara i datorn och byggt den, har varit endel problem

Ingen aning, kolla upp det på deras hemsida och eventuellt ringa dom eller så.

Och det är väl hans dator så han köper väl nätagget? Eller om du får dålig samvete så kan ni ju alltid dela på kostnaderna.

Men utan ett nytt nätagg kan du tyvärr inte göra mer.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Verkar ju inte råda nåt tvivel om att det är nätagget. Förhoppningsvis har inte några andra delar i datorn dött men det visar ju sig senare. Det är priset man får betala om man köper ett för dåligt nätagg.

Corsair HX520/620 är rätt bra. Annars kan du kolla på http://www.80plus.org och kolla priset på prisjakt så hittar du nog nåt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0

Corsair HX520/620 är rätt bra. Annars kan du kolla på http://www.80plus.org och kolla priset på prisjakt så hittar du nog nåt.

Känns lite överdrivet.
Något av dessa två skulle räcka tror jag: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=436#rparams=k=s37523975

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem

Xilence "redwing" 480W med sin fantastiskt röda fläkt är egentligen enbart avsett att driva den inbyggda fläkten, allt annat är överkurs. Agget heter som det gör av en anledning.:D

Köp ett VX450. 690kr på Misco. Riktig kvalité till ett humant pris.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Xilence "redwing" 480W med sin fantastiskt röda fläkt är egentligen enbart avsett att driva den inbyggda fläkten, allt annat är överkurs. Agget heter som det gör av en anledning.:D

Köp ett VX450. 690kr på Misco. Riktig kvalité till ett humant pris.

Det var det jag ville få fram...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hedersmedlem

För oss som var med när det begav sig:

"Blixtar och dunder magiska under
Plötsligt en dag har det hänt
Åh, vilken tur, (du är en lyckofigur)
En dag i staden, (du gick där och tänkte)
På esplanaden, (då såg du nåt som blänkte)
Det kändes som jag hade vingar
Åh, vilken underbar dröm"

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Läste på dustinhome att den nätdelen har 2 års garanti.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
För oss som var med när det begav sig:

"Blixtar och dunder magiska under
Plötsligt en dag har det hänt
Åh, vilken tur, (du är en lyckofigur)
En dag i staden, (du gick där och tänkte)
På esplanaden, (då såg du nåt som blänkte)
Det kändes som jag hade vingar
Åh, vilken underbar dröm"

Hehehehe

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

jo, altså jag är inte dum i huvudet, jag vet att nätdelen är sönder, jag vet att den är dålig, och jag vet att jag inte kan göra något utan en ny. men jag frågade om det är något annat fel också då den var väldigt konstig innan agget smällde:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sh1ft
jo, altså jag är inte dum i huvudet, jag vet att nätdelen är sönder, jag vet att den är dålig, och jag vet att jag inte kan göra något utan en ny. men jag frågade om det är något annat fel också då den var väldigt konstig innan agget smällde:)

Vi här på sweclockers, vi har en ganska stor kunskap om datorer. Det är det ingen tvekan om, MEN vi är varken synska eller kan trolla.
Alltså kan vi varken bara genom egen tankekraft få reda på vad som är fel i din kusins dator ELLER trolla fram ett nytt nätagg åt dig.

Så jag föreslår, köp ett corsair agg, ett 450W och prova, är det något mer som är sönder så märks det nog ska du se.

Permalänk
Avstängd

He he... gillar det sista inlägget av LillFredde. Och med citatet inklistrat kan det bli bättre?

Men för att inte vara OT. Har du rätt licensnyckel till ditt OS? för mitt OS hade en fel nyckel (en dator nån byggt åt mig en gång i tiden:P) och datorn frös och man fick reseta.:S Men När jag köpt en äkta nyckel av Microsoft så funkade allt igen.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sh1ft
jo, altså jag är inte dum i huvudet, jag vet att nätdelen är sönder, jag vet att den är dålig, och jag vet att jag inte kan göra något utan en ny. men jag frågade om det är något annat fel också då den var väldigt konstig innan agget smällde:)

Eftersom den var konstig innan har väl spänningarna varit helt åt skogen. Andra fel kan det definitivt ha blivit när agget dog, om du har otur. Det är bl a därför man inte ska snåla på strömförsörjningen. Det är inte värt det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

ok, tack för alla svar. har nu skaffat nytt nätag åt honom så jag kan nu fortsätta felsöka. Klarar nog att fixa allt själv nu:)