Permalänk
Medlem

Studentbilder tips

Tjollahopp!

Ska fota en polare och min systers student på fredag. Någon som har tips på hur man tar dom bästa bilderna? Vinklar osv.
Det jag har att leka med i optik är det jag har i sign.

//Lasse

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

*Ett bra tips är att stå i skuggan för att få mjukare kontraster, om det är möjligt vill säga

*Korta skärpedjup blir snyggt.

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Medlem

Ja ok! Ska försöka schasa in offren i skuggan om jag kan!
Hur är det med blixt? Kan man köra med den inbyggda på nersatt ljusstyrka eller ska man skita i den helt?

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse.L
Ja ok! Ska försöka schasa in offren i skuggan om jag kan!
Hur är det med blixt? Kan man köra med den inbyggda på nersatt ljusstyrka eller ska man skita i den helt?

Om du inte är bekant med blixten så tycker jag att du ska undvika att använda den. Dra ut morsan i trädgården när ljuset är som det kommer att vara på den stora dagen och öva med inställningarna så att du kan få dig en uppfattning om när det kan vara bra med blixt.

Är det extremt starka kontraster så kan blixt vara bra. Men om solen ligger så hårt på ansiktet så kommer personen att kisa. Och det vill vi gärna undvika. Blixt kan vara bra om bakgrunden är väldigt ljus och ansiktet är i skugga.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Tack för tipset Boo, har tänkt att göra en hemmagjord bouncer av en gammal Ajax flaska för att inte få så starkt ljus. Men jag får se hur det blir.
Några fler tips?

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag har kollat lite på den sista, men kommer antagligen inte hinna få hem en sådan tills på fredag. Så därför ska jag testa med en bit flaska, går det inte så skiter jag i blixten helt.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Reflexskiva av något slag för att jämna till ljuset i ansiktet är att rekommendera. Funkar i princip med vad som helst som är vitt ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Typ ett vitt A4 papper?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gärna lite större
Min skärm som jag har är kanske 80cm i diameter.

Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]

Permalänk
Medlem
Citat:

Typ ett vitt A4 papper?

Ja, typ allt som är vitt. Papper känns väl lite fladdrigt kanske, men tejpa fast det på lite kartong så det blir styvt. Folie fastlimmat på kartong är populärt bland fotografer, eftersom reflexskärmar är dyra och händer ibland att de glöms, kommer bort etc.

Är man ovan med blixt så kan de förstöra mer än de underlättar, har märkt detta själv. Försök fånga glädjen i bilderna, typ utspringet, kramarna från familjen och vänner... När någon hänger något runt halsen, etc. Korta skärpedjup på rätt ställen kan vara effektfullt! Försök undvik att åka med på släpet, brukar förekomma en del öl-duschar, men man bli fint med bilder från marken också.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips, ni som bor i Ystad vet hur vädret var i fredags. Så många bra bilder blev det tyvärr inte. Det rann vatten ur kameran när jag kom hem, hade en plastpåse över, men det hjälpte inte mycket det. Lyckligtvis funkar den igen.

Denna blev en av de bättre. Men den blev ändå inte helt lyckad, med stelfrusna händer och folk som i det närmaste slåss med paraplyer är det inte lätt att få skarpa bilder inte..

Färgerna och skärpan är mycket bättre i större format.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Ögonblicksbilder är alltid skojiga "school no more!" och det ser nästan ut som om tjejen till vänster har tre ben.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Ögonblicksbilder är alltid skojiga "school no more!" och det ser nästan ut som om tjejen till vänster har tre ben.

haha ja det gör det faktiskt, har inte sätt det innan

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

haha va ballt

Härlig studentbild du fick, School's out ! ( Alice cooper )

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för alla tips, ni som bor i Ystad vet hur vädret var i fredags. Så många bra bilder blev det tyvärr inte. Det rann vatten ur kameran när jag kom hem, hade en plastpåse över, men det hjälpte inte mycket det. Lyckligtvis funkar den igen.

Denna blev en av de bättre. Men den blev ändå inte helt lyckad, med stelfrusna händer och folk som i det närmaste slåss med paraplyer är det inte lätt att få skarpa bilder inte..

http://pici.se/pictures/nuqLIDklZ.jpg

Färgerna och skärpan är mycket bättre i större format.

Det blev ju bra det där! kameran klarar sig, den tål mer än man tror!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Tack, jo man blev lite orolig när kameran började bläddra och zooma i bilderna själv sen när man kom hem

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När vi ändå är inne i lite fotande i regn, hur mycket vatten tål en kamera utan allväderskydd egentligen? Var på en konsert för några dagar sen, vissa sprang runt med plastpåsar över kameran, andra gick runt med sina kameror utan skydd alls i regnet. Själv blir man typ rädd när det kommer några droppar på kameran

Permalänk
Avstängd

Haha dina motiv står upp iaf ^^ tog också studenten i fredags och innan vi skulle springa ut så hade vi varit hos en polare och "stärkt" oss lite så när vi springer ut så trillar tre av oss vi är 8 pers i klassen och många skrattade men vi var så fulla så vi brydde oss inte :D, fin bild

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Medlem

Grym bild

Visa signatur

Min hemsida med galleri

Permalänk

Fin bild!

Permalänk
Medlem

Snyggt foto!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganjaman
Haha dina motiv står upp iaf ^^ tog också studenten i fredags och innan vi skulle springa ut så hade vi varit hos en polare och "stärkt" oss lite så när vi springer ut så trillar tre av oss vi är 8 pers i klassen och många skrattade men vi var så fulla så vi brydde oss inte :D, fin bild

haha!

Tack för alla kommentarer, skit kul att höra!

Visa signatur