"Twin" minne, kan jag lägga till en extra minnesmodul?

Permalänk

"Twin" minne, kan jag lägga till en extra minnesmodul?

Hej alla datorvetare,

1. Jag har för tillfället 2 gb RAM (Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 2GB KIT CL5, 800 mhz) och har således två lediga RAM slots. Jag undrar om jag kan lägga till endast en extra gig minne eller måste jag köra "twin" på resterande för att de ska vara kompatibelt eller så?

2. Just nu är min Nforce 650i nordbrygga som sitter på min Asus P5N-e SLI ganska varm men under kontroll med hjälp av tredjepartskylning och jag vill inte att temperaturerna ska stiga. Jag undrar lite om värmeutvecklingen kommer att öka markant om man stoppar i mer minne i burken?
Jag överklockar inte något - varken minne eller processor då jag gillar svala komponenter som inte kräver kylningslösningar som leder till oväsen.

Tack på förhand

Permalänk
Avstängd

Det ska inte öka just någonting om du stoppar i mer minne, jag har iaf aldrig vart med om en ökad temp efter att ha stopat i mer minne!

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjEmil
Det ska inte öka just någonting om du stoppar i mer minne, jag har iaf aldrig vart med om en ökad temp efter att ha stopat i mer minne!

MVH

Tack för svar. Runt minnesslottarna finns dessutom inget som kyler... vill inte att ännu mer varm luft ska stagnera kring det området. Själva minnesmodulerna blir ganska varma under belastning men jag kan hålla kvar fingret på dem utan problem. Men jag är som sagt lite orolig över nordbryggan... just nu kyler en Thermalright HR-05 den passivt med endast lite vindpustar från CPU fläkten (en Nexus 92mm ~850 rpm på en Ninja Mini) och högre temperaturer vill jag som sagt inte ha.

Permalänk
Medlem

För att svara på din första fråga så kommer det fungera med att stoppa i endast ett minne till. Något att tänka på är dock att minnena helst ska sitta i par, för att kunna utnyttja så kallad "dual channel", vilket ökar prestandan. Om du stoppar i endast ett minne till så kan du inte använda dual channel, vilket försämrar prestandan något jämfört med vad du har nu. Om det blir en märkbar försämring är dock tveksam, men helst bör du alltså stoppa i två minnen till om du vill ha mer minne.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
För att svara på din första fråga så kommer det fungera med att stoppa i endast ett minne till. Något att tänka på är dock att minnena helst ska sitta i par, för att kunna utnyttja så kallad "dual channel", vilket ökar prestandan. Om du stoppar i endast ett minne till så kan du inte använda dual channel, vilket försämrar prestandan något jämfört med vad du har nu. Om det blir en märkbar försämring är dock tveksam, men helst bör du alltså stoppa i två minnen till om du vill ha mer minne.

Tack.
Aha, det var intressant... så i teorin kan en minnesmodel sacka ner och bli en bromskloss även för de övriga minnena eller gäller det bara för det specifika modul som sitter ensamt?
Jag köper gärna 2 extra gb ram, men 1) jag vet inte riktigt hur jag kan utnyttja hela mängden minne i Linux nämligen. 2) Jag fick flytta mina RAM minnen till de tomma slotsen för när jag försökte installera Ninja Mini, slog fläkten i minnena... två extra gig skulle då leda till samma problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av newtoninja
Tack.
Aha, det var intressant... så i teorin kan en minnesmodel sacka ner och bli en bromskloss även för de övriga minnena eller gäller det bara för det specifika modul som sitter ensamt?

Om du inte har minnena parvis så avaktiveras dual channel helt. Så det går vad jag vet inte att köra dual channel på bara några minnen, utan det är allt eller inget som gäller. Däremot så kräver dual channel att minnena sitter på rätt plats om man bara har två minnen (dvs. när man inte fyller alla platser), så det är inte ens säkert att du har dual channel på nu. Men oavsett så gör dual channel i praktiken oftast inte så mycket, så om du har nytta av det extra minnet så ger det förmodligen bättre prestanda att bara sätta i ett minne än inget alls.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Om du inte har minnena parvis så avaktiveras dual channel helt. Så det går vad jag vet inte att köra dual channel på bara några minnen, utan det är allt eller inget som gäller. Däremot så kräver dual channel att minnena sitter på rätt plats om man bara har två minnen (dvs. när man inte fyller alla platser), så det är inte ens säkert att du har dual channel på nu. Men oavsett så gör dual channel i praktiken oftast inte så mycket, så om du har nytta av det extra minnet så ger det förmodligen bättre prestanda att bara sätta i ett minne än inget alls.

Tack för utförligt svar. Nu klarnar det. Ja, det är mycket möjligt att jag inte kör dual channel nu eftersom jag flyttade på minnena från deras ordinarie slots (pre-konfiggad från butik), som är gula, till de svarta slotsen...
aj då. Men prestandaförlusterna verkar inte vara stora. Jag märker i alla fall inget.
Jag ska kika på en extra gig ram.

Jag kikar lite på denna:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=311292