Permalänk
Medlem

tv-kort hur fungerar det

Som rubben lyder så undrar jag hur ett tv-kort funkar
+
är det bra kvalite på tv-kort?
är det "plugg and play" kort?

Visa signatur

Coler Master 534 - Gigabyte ga q35m s2 - Corsair vx550 -corsair XMS2 4GB - Hitachi 500GB - intel core 2 quad 9400 - Samsung dvd - XFX HD 4770 - Win XP

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/TV_tuner_card
+
Samma kvalité som det hade vart om det visats på TV.
Sätt i kortet, sätt i antenn sladd, sätt i skivan och installera drivrutiner, klart.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonte14
Som rubben lyder så undrar jag hur ett tv-kort funkar
+
är det bra kvalite på tv-kort?
är det "plugg and play" kort?

-------------------------------
Nu får du allt precisera dig lite mer, exakt vad är det du vill åstadkomma med ett eventuellt köp av tv-kort, leverantör, betaltvkanaler, fria kanaler o s v?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Om du är intresserad av ett tv-kort, skaffa ett som passar din mottagning (typ marksänd digital tv, analog kabeltv eller något annat), med erkänt bra drivrutiner och uppspelningsprogram.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

nja inte direkt köpa men det skulle vara skönt att frigöra uttrymme i rummet (men bara fundderar) Dom fria kanalerna via en antennkabel

Men om man ska ha tv-kort vad är minimum kraven på komponenterna på ett ungefär

Visa signatur

Coler Master 534 - Gigabyte ga q35m s2 - Corsair vx550 -corsair XMS2 4GB - Hitachi 500GB - intel core 2 quad 9400 - Samsung dvd - XFX HD 4770 - Win XP

Permalänk
Medlem
Citat:

dom fria kanalerna via en antennkabel

--------------------
Kej, har du någon typ av leverantör av tv i huset du bor i, exempelvis comhem eller är de det fria marknätet som gäller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

typ comhem

om man köper tv-kort ska man köpa extern eller intern(usb eller pci-kort)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ifall du har comhem, så behöver du ett helt analogt tvkort för att få de fria kanalerna, ifall du vill se alla kanalerna digitalt, finns bara ett enda alternativ i det läget, dvs firedtv eller floppydtv

Men nöjer du dig med det analoga utbudet så kan du köpa vilket analogt tvkort som helst och koppla till ditt comhem uttag, men det blir då bara de kanaler du har utan att koppla in digitalbox

Själv föredrar jag internt kort ifall det går, de är oftast bättre då de inte behöver dra ner på storleken på komponenterna, men usb funkar ju också såklart

Visa signatur

Permalänk
Medlem

finns det någon typ av dåligt kort eller är dom flesta medium bra eller BRA
http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=HAU-1059 är deethär ett bra kort??

Visa signatur

Permalänk

kortet du länkade har 2 naktdelar, inget stöd för CA/CI-modul dvs kortet du stoppar in ditt betalkort, går iofs att lösa via en USB pryl.
Sen saknar den stöd för HDTV + digitaltv vilket inte gör den så framtidssäker.

Är lite slö i skallen så förstod inte vilket medium du tänkt köra på, dvs DVB-T, DVB-S eller DVB-C

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB SATA SDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem

köra på, dvs DVB-T, DVB-S eller DVB-C
det där fattade jag inte :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

köra på, dvs DVB-T, DVB-S eller DVB-C
det där fattade jag inte :/

dvb-t Den digitaltv som sänds via antenn
dvb-s digital parabol sändning
dvb-c digital kabeltv
källa: wikipedia
Vad comhem sänder med vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Comhem sänder de fria kanalerna (ingen digitalbox) analogt och betalkanalerna som DVB-C (digital kabeltv)

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.