Permalänk
Skrivet av BareHipster:

Aha.
Men alltså, jag ser ingen anledning till varför dem inte skulle få plats.

Jag har för mig att det är någon plast-grejj vid bottenfläkten som skall hålla fast själva fläkten. Vet du om det går att få bort den utan att behöva ta bort filtret?

Visa signatur

Silverstone Fortress FT02B | XFX XXX Edition 750W| be quiet! DarkRock Pro C1 | Intel Core i5 2500K | Corsair 16GB 1600MHz 9-9-9-24/VENGEANCE LP | Asus Sabertooth p67 | Asus GTX 680 DirectCUII | Samsung Evo 850 250gb + 1tb western digital green

Permalänk
Skrivet av Detektivbyrån:

Jag har för mig att det är någon plast-grejj vid bottenfläkten som skall hålla fast själva fläkten. Vet du om det går att få bort den utan att behöva ta bort filtret?

Kapa bort "piggarna" är det som gäller om du inte vill byta ut filtret, eller ta bort det.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Avstängd

Detektivbyrån:
Lite osäker där, om det inte går så är det väl bara att köpa ett billigt filter och sätta fast det med radiatorn i botten istället för fractal designs lösning?

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Fractal Design Define Mini

Hallå FD!
Sitter med delarna till min nya burk men det fattas en liten sak; har inget chassi!
När kommer Define Mini? Enligt Sweclockers ska de komma i mars och det finns inte mycket mars kvar nu.

Visa signatur

[ Fractal Design Newton R2 1000W ] [ Intel Core i7 2600K ] [ Asus P8P67-M PRO ] [ Gainward GTX 580 "GOOD" ] [ 16GB Corsair Vengeance 1600MHz ] [ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm ] [ 4xScythe Gentle Typhoon 1150rpm ]

allt liggande i sina lådor i väntan på Define Mini

Permalänk
Medlem

Fractal svarade i den tråden du länkar. sista komentaren i tråden.

Fractal design 23mars "Vi har avvaktat med svar här då vi drabbats av förseningar. Vi har fortfarande inte något jättenytt att säga förutom att Define Mini nu är pålastade på en båt som lossar godset under april. Vågar inte säga mer än att det ser ut att bli mitten april från dem datum vi har fått idag. "

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Avstängd

finns arc mini och köpa? om inte när börjar dem säljas o vad kommer dem kosta?? Mvh

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Define R3 igår och började genast bygga ihop min nya dator och den är i stort sett färdig. Men där är en svart sata kabel (eller liknande) som jag inte vet vart den ska. Jag har letat igenom manualer och dyl men hittar inte dess funktion. Hjälp uppskattas. mvh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rated_M:

Jag köpte ett Define R3 igår och började genast bygga ihop min nya dator och den är i stort sett färdig. Men där är en svart sata kabel (eller liknande) som jag inte vet vart den ska. Jag har letat igenom manualer och dyl men hittar inte dess funktion. Hjälp uppskattas. mvh

Bild eller så? om den kommer från fronten kan det handla om en usb/ljudkabel så att du kan koppla in din kringutrustning där.

Mvh,
Maedas

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon136857:

Bild eller så? om den kommer från fronten kan det handla om en usb/ljudkabel så att du kan koppla in din kringutrustning där.

Mvh,
Maedas

Som den svarta vid HDDn, en svart platt sata kabel. Det ser ut som att den ska sitta i en HDD men det känns inte logiskt.

mvh

EDIT: aaa kom på nu, den ska ju naturligtvis sitta i moderkortets sata ingång (facepalm) så går det när du sitter och bygger över natten.

Permalänk

Byggde precis klart min nya dator i ett Fractal Design XL.

Det första jag märker när jag ska starta datorn är att startknappen inte fungerar på chassit, så jag fick starta datorn via knappen på moderkortet. Efter att ha installerat alla drivrutiner etc. så stänger jag av datorn för att testa startknappen igen, men den funkar fortfarande inte.
Så jag och farsan (som är maskinelektriker) tog fram voltmetern och mätte, och upptäcker att det inte är någon kontakt mellan knappen och kabeln POWER SW. Hur ska jag göra för att fixa problemet? Behöver jag lossa på hela fronten och kolla något, i så fall hur gör jag det?

Tacksam för alla svar som kan hjälpa! Förövrigt ett trevligt chassi att arbeta i

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk

Dåligt med respons här, men som jag skrev i mitt inlägg ovanför så fungerar inte power knappen på chassit... det är ganska irriterande att behöva ta bort sidopanelen och trycka på den lilla Power knappen på moderkortet varje gång man ska starta datorn. Tur att moderkortet har en power knapp iaf, annars hade jag inte fått igång datorn på nått sätt :/

Allt annat på chassit fungerar... lysdioden runt startknappen, reset knappen, alla USB portar fungerar. Men just startknappen är helt död. Vad ska jag göra för att få den att fungera? tack.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Dåligt med respons här, men som jag skrev i mitt inlägg ovanför så fungerar inte power knappen på chassit... det är ganska irriterande att behöva ta bort sidopanelen och trycka på den lilla Power knappen på moderkortet varje gång man ska starta datorn. Tur att moderkortet har en power knapp iaf, annars hade jag inte fått igång datorn på nått sätt :/

Allt annat på chassit fungerar... lysdioden runt startknappen, reset knappen, alla USB portar fungerar. Men just startknappen är helt död. Vad ska jag göra för att få den att fungera? tack.

Går det inte starta med resetknappen?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Skrivet av Konichiwa:

Går det inte starta med resetknappen?

Nej det fungerar tyvärr inte om man har kablarna som de ska vara.

Kanske om jag sätter Reset kabeln på de där piggarna på moderkortet där Power kabeln ska sitta, men resetknappen är ju inte heller den enklaste att komma åt, behöver typ en skruvmejsel eller något annat litet för att trycka in den.

Men det är ju ganska självklart att startknappen ska fungera, och om den inte gör det så måste det ju åtgärdas.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Nej det fungerar tyvärr inte om man har kablarna som de ska vara.

Kanske om jag sätter Reset kabeln på de där piggarna på moderkortet där Power kabeln ska sitta, men resetknappen är ju inte heller den enklaste att komma åt, behöver typ en skruvmejsel eller något annat litet för att trycka in den.

Men det är ju ganska självklart att startknappen ska fungera, och om den inte gör det så måste det ju åtgärdas.

Tänkte bara tills du får den utbytt.
Och bättre och maila. Då får du svar snabbt som attan.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Skrivet av Konichiwa:

Tänkte bara tills du får den utbytt.
Och bättre och maila. Då får du svar snabbt som attan.

Sant. Vart ska jag maila? Ser helst att jag kan skriva på svenska. Har kollat på Fractal Designs hemsida och verkar bara som att man kan skriva på engelska där och det finns bara telefon nummer för USA om jag minns rätt.

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Sant. Vart ska jag maila? Ser helst att jag kan skriva på svenska. Har kollat på Fractal Designs hemsida och verkar bara som att man kan skriva på engelska där och det finns bara telefon nummer för USA om jag minns rätt.

support@fractal-design.com

Jag skrev på svenska och fick svar på svenska när mina fläktar var sönder

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Arc Mini

Är på gång och letar efter komponenter till ett passivt vattenkylt litet spel system och ramlade över erat "Arc Mini" chassi på hemsidan. Finns det något datum när det är tänkt att det ska finnas i butik? Såg ett nyhetsinlägg på första sidan så fick kännslan av att det var rykande nya prylar

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=807663

Mvh Jonas

Permalänk
Hedersmedlem

Goddag Fractal.

Under min moddning plockade jag isär mitt Newton R2 1kW, till min "fasa" så hittade jag ett par kondensatorer från Nippon Chemi Con (det var bra) men tyvärr så var de bara speccade till 85C. Till er gold serie som ska komma snart så hoppas jag verkligen att ni sätter i kondensatorer som är speccade till 105C. Livslängden på nätagget ökar avsevärt om man har kondensatorer som tål värme bättre.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leewp:

Är på gång och letar efter komponenter till ett passivt vattenkylt litet spel system och ramlade över erat "Arc Mini" chassi på hemsidan. Finns det något datum när det är tänkt att det ska finnas i butik? Såg ett nyhetsinlägg på första sidan så fick kännslan av att det var rykande nya prylar

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=807663

Mvh Jonas

Var också väldigt sugen på detta chassit, mailade fractal häromdan och fick precis detta svaret:

We are glad that you like the ARc Mini case,
The ARC Mini case is delayed in the production and we will have the case in Sweden ca. end of may,
Sorry for the delay.

Lutar lite åt Lian li a04b nu, hade dock föredragit arc :S

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av leewp:

Är på gång och letar efter komponenter till ett passivt vattenkylt litet spel system och ramlade över erat "Arc Mini" chassi på hemsidan. Finns det något datum när det är tänkt att det ska finnas i butik? Såg ett nyhetsinlägg på första sidan så fick kännslan av att det var rykande nya prylar

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=807663

Mvh Jonas

Skrivet av G4jm0r:

Var också väldigt sugen på detta chassit, mailade fractal häromdan och fick precis detta svaret:

We are glad that you like the ARc Mini case,
The ARC Mini case is delayed in the production and we will have the case in Sweden ca. end of may,
Sorry for the delay.

Lutar lite åt Lian li a04b nu, hade dock föredragit arc :S

Precis som mina kollegor bekräftar så lutar det åt maj nu.

Skrivet av MulleEng:

Goddag Fractal.

Under min moddning plockade jag isär mitt Newton R2 1kW, till min "fasa" så hittade jag ett par kondensatorer från Nippon Chemi Con (det var bra) men tyvärr så var de bara speccade till 85C. Till er gold serie som ska komma snart så hoppas jag verkligen att ni sätter i kondensatorer som är speccade till 105C. Livslängden på nätagget ökar avsevärt om man har kondensatorer som tål värme bättre.

Våra uppdaterade modeller kommer inte ha några likheter med dem gamla. Dem byggs om helt från grund och uppåt.

Permalänk

Hej Fractal!

Tänkte höra hur det går med att producera en fönsterpanel till Define R3? Förde mailkorrespondens med er strax innan jul om saken, och fick då höra att ni skulle släppa en sådan, men jag har inte sett den på marknaden eller er hemsida ännu. Är den kvar på ritbordet eller kasserad helt?

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fractal Design:

Våra uppdaterade modeller kommer inte ha några likheter med dem gamla. Dem byggs om helt från grund och uppåt.

Kommer det fortfarande vara ATNG som OEM tillverkare eller kommer ni byta?

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Ungefär hur lång tid tar det för saker att komma från er? Jag har problem med startknappen och när jag kontaktade er på support@fractal-design.com i lördags om det så fick jag skriva namn, adress etc. och efter det fick jag aldrig något mer svar. Jag antar att jag inte behöver ett svar heller eftersom det var allt ni behövde för att skicka något med post, men är nyfiken över hur länge det tar ungefär för att något ska levereras från er, kommer jag behöva vänta länge till eller kommer det vilken dag som helst?

Tack

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Ungefär hur lång tid tar det för saker att komma från er? Jag har problem med startknappen och när jag kontaktade er på support@fractal-design.com i lördags om det så fick jag skriva namn, adress etc. och efter det fick jag aldrig något mer svar. Jag antar att jag inte behöver ett svar heller eftersom det var allt ni behövde för att skicka något med post, men är nyfiken över hur länge det tar ungefär för att något ska levereras från er, kommer jag behöva vänta länge till eller kommer det vilken dag som helst?

Tack

Kommer vilken dag som helst

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Nu har det gått 5 arbetsdagar, inte ett tecken på att något ens har skickats. Hur länge brukar det ta i vanliga fall för Fractal att skicka en replacement (i detta fall ett chassi eller en del av ett chassi)?

Går det på något sätt att kolla om ni har skickat något, för jag fick ju inget svar eller något sånt på att ni skickade det, jag skrev bara mina uppgifter sen blev det tyst...

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk

Är chassit Core 3000 också försenat till slutet av maj?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MulleEng:

Goddag Fractal.

Under min moddning plockade jag isär mitt Newton R2 1kW, till min "fasa" så hittade jag ett par kondensatorer från Nippon Chemi Con (det var bra) men tyvärr så var de bara speccade till 85C. Till er gold serie som ska komma snart så hoppas jag verkligen att ni sätter i kondensatorer som är speccade till 105C. Livslängden på nätagget ökar avsevärt om man har kondensatorer som tål värme bättre.

Skrivet av Fractal Design:

Våra uppdaterade modeller kommer inte ha några likheter med dem gamla. Dem byggs om helt från grund och uppåt.

Det var ju inte svaret på frågan. Funderat på att bli politiker?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv

Införskaffade en Fractal Design Define R3 Vit och tyckte att den vita inte alls är lika rolig som den Svarta R2:an som sambon har. I jämförelse med R2:an så flexar moderkortsplåten på R3:an mer. Sen föredrar jag den R2:ans dämpmaterial mer än R3:ans.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av flaxehytt:

Nu har det gått 5 arbetsdagar, inte ett tecken på att något ens har skickats. Hur länge brukar det ta i vanliga fall för Fractal att skicka en replacement (i detta fall ett chassi eller en del av ett chassi)?

Går det på något sätt att kolla om ni har skickat något, för jag fick ju inget svar eller något sånt på att ni skickade det, jag skrev bara mina uppgifter sen blev det tyst...

Utan att veta mer exakt vad det är så kan jag inte kolla är jag rädd. Maila till supporten och fråga vart ditt gods befinner sig, det kan ha försvunnit på vägen, eller så kanske reservdelen är tillfälligt slut.

Skrivet av Lind3mann:

Är chassit Core 3000 också försenat till slutet av maj?

Nej. Men exakt när det släpps vet jag inte idag.

Skrivet av MultiMan:

Det var ju inte svaret på frågan. Funderat på att bli politiker?

Jag menar alltså att vi kommer göra om dem helt, men eftersom grunden inte är satt ännu vet vi helt enkelt inte specifikationer riktigt ännu. Men jag skulle våga säga att vi förmodlligen kommer överdimensionera där vi kan, och speciellt kondensatorer som är en avgörande komponent. Men tyvärr kan jag personligen inget om nätdelar så det är en konsult som skall göra ritningen, med tillbehör osv, så innan vi har data från honom har vi inget direkt att berätta tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av G4jm0r:

Var också väldigt sugen på detta chassit, mailade fractal häromdan och fick precis detta svaret:

We are glad that you like the ARc Mini case,
The ARC Mini case is delayed in the production and we will have the case in Sweden ca. end of may,
Sorry for the delay.

Lutar lite åt Lian li a04b nu, hade dock föredragit arc :S

Japp kollat på A04B med, jag har ingen panik dock så väntar lite. Tack för svaret kompis!