Följ Black Week på SweClockers

Hårddiskproblem, startar endast med speciell.

Permalänk
Medlem

Hårddiskproblem, startar endast med speciell.

Hejsan

För några månader sen så startade inte min dator, efter många försök märkte jag att den startade med en annan hårddisk. Trodde att min ursprungliga var sönder, men nej, den fungerade om den användes samtidigt som den andra(även som master).

Det jag vet nu är att den andra hårddisken måste vara inkopplad för att moderkortet ska hitta någon annan hårddisk.

Den hårddisken som gör att allt fungerar är gammal, sep00 enligt etiketten och är en Ibm deskstar dtla-307045 46,1gb. Den låter och vibrerar väldigt mycket även om man stänger av den i bios och inne i windows, vilket är främsta anledningen att jag vill bli av med den.

Operativsystem: Microsoft Windows XP Pro med SP2 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.40GHz, s478, prescott
Processorkylare: Inbyggd. Kopplad till ända fläkten på 92mm
Moderkort: Shuttle FB61, Intel 865G chipset
Minne: 1*1024mb Kingston PC3200
Grafikkort: Asus ah3450 512mb AGP
Hårddisk: Seagate 320GB 3320620A ide+Ibm deskstar dtla-307045 46,1gb
Nätaggregat: 250w shuttle Silent-X
Övriga komponenter: -

Testat:
-Starta med olika hårddiskar
-Starta med diskläsare.
-Rensa cmos
-Leta glappkontakt
-Leta genom bios(ide auto detection)

Frågan är vad som hänt och hur jag löser det.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på att inte hitta hårddisken och att inte hitta Windows. Vilken är det/Vad säger medelandet?
Vilken hårddisk måste vara i för att Windows ska starta?
Är båda kopplade till samma IDE kabel eller till 2 st olika?
Är båda diskarna IDE?

Gissar att du gjort 2 fel:
1. Master/slave sitter fel. Har du 2 på samma kable måste du kolla båda enheterna.

Master (helst) längst ut på kabeln.
Slave (helst) i mitten på kabeln.

Ensam på kabeln = Master (helst).

Cabel Select (CS) brukar inte funka trots att man gjort rätt (Då ska båda vara CS).

2. Du hade flera hårddiskar kopplade när du installerade Windows. Det betyder att när den andra hårddisken tas bort, formatera, kraschar etc så startar inte Window.

Därför ska du bara ha 1 hårddisk och 1 CD/DVD läsare kopplad när du installerar Windows för att slippa dessa mystiska fel. Helst även 1 partition. De andra partitionerna / hårddiskarna skapar / kopplar du in efter att Windows CD/DVD skivan är klar. Det fixas i diskhanteraren.

Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Hantera / Diskhantering.
Beroende på var/vilken bild av din hårddisk / partition du höger klickar på får du upp till 3 olika menyer.

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på att inte hitta hårddisken och att inte hitta Windows. Vilken är det/Vad säger medelandet?
Det är alltså som att ingen hårddisk är inkopplad, inget annat felmeddelande. I bios dvs.
Vilken hårddisk måste vara i för att Windows ska starta?
Båda, windows är installerat på den nya, men den hittas ej utan den äldre.
Är båda kopplade till samma IDE kabel eller till 2 st olika?
Testat båda, ingen skillnad.
Är båda diskarna IDE?
Ja.

1. Nej, testat alla kombinationer, med ett o två stift. Även ensam på kabel och längst in och ut på en kabel.
2. Datorn fungerade och installerades med en hårdisk(Seagate 320GB 3320620A IDE)(som jag vill använda), men sen slutade bios hitta den och vill bara hitta den om den andra är inkopplad.

Permalänk

Prova att bygla Cable Select (CS) och sätt den längst ut på kabeln.

Jag hade liknande problem för några år sedan (när jag fortfarande hade IDE)
Då ville inte datorn hitta diskarna alls om de var master/slave byglade utan funkade bara i CS-läge