Permalänk
Medlem

Strumpa sladdar, rekommenderat?

Tänkt plocka ihop en dator inom kort, efter bara en liten stund av att oogla delar så blev jag sugen på att göra något som ser trevligt ut, färgmatchning av komponenter osv.

Såg lite bilde på folk som strumpat (eller sleevat) sina sladdar i lådan, såg försbaskat snyggt ut. Det går på nästan en tusenlapp att göra det verkar det som och exakt hur mkt jobb det är att sleeva varje sladd vet jag inte men det är mycket iaf (gissar 20+h minst?).

Så min fråga är om ni som har erfarenhet av det rekommenderar det? Det e alltid risk att man får problem med glappande kontakter/sladdar osv och garantin ryker på nätagg och gissningsvis en del andra saker med.

Ett annat alternativ vore att köpa sån räfflad svart kabelskyddsslang, såg ngn öppningsbar på elfa.se som kanske funkar men det kostar också en slant.

- Lite input vore trevligt <3

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Jo det är ju lite jobb att sleeve:a... men det är ju förbaskat snyggt så jag tycker absolut värt det. När du fått in snitsen så tar det inte så lång tid. Kan tänka mej 4-5h om du sleevar 24pins atx kabeln, 2st 6pins PCIe, 2 sata och 1st 8pins CPU kabel. Gå in på sidan jag länkat och ta sleevekit, sen väljer du en passande färg på 10meter till, går på kanske 600 spänn nått sånt.
http://en.mdpc-x.com/mdpc-sleeve/sleeve-kits-+-tools/mdpc-sle...

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Sidan flipstah länkade till är nog den bästa i den här delen av världen, den rekommenderas starkt!

Du bör även införskaffa någonting att lossa pinnarna från kontakterna med så att du får lös kablarna. MDPC har ett verktyg, ett bra sådant, men det kostar 24,90 €. Själv har jag någon gång tagit loss dem med ett par sandpapprade hårspännen, du måste bara ha någonting tillräckligt smalt.

Kom ihåg att du, som du nämnt, förlorar garantin på nätaggregatet om du öppnar det. Däremot tror jag inte många brukar ha problem med glappande kablar eller dylikt, gör det ordentlig bara.

Några timmar tar det om man gör det fint, men jag tror inte det tar längre än 8-10 h kanske.