Möte med facket & jobbet - På vilka grunder får arbetsgivare säga upp en?

Permalänk
Medlem

Möte med facket & jobbet - På vilka grunder får arbetsgivare säga upp en?

Hej

Jag har rört om lite i grytan på mitt jobb och nu ska dem fixa ett möte mellan mig och mitt fack samt motparten och dennes fack (tjänsteman).

Den senaste händelsen är vad jag gjorde när jag gick från vårat materiallager tillbaka till min maskin. Det jag gjorde var helt enkelt att ta upp min telefon och tryckte på "skicka" för att skicka iväg ett redan skrivet meddelande.
Tydligen fick man inte göra det säger min motpart i detta ärende. Inga sms får skickas på arbetstid. (vi har inga regler som styr detta och jag jobbar inte på ett företag med speciell säkerhet)

En annan händelse är när jag gått utanför en dörr i fabriken för att ta ett par nypor frisk luft då jag dem senaste 10 minuterna stått och rengjort saker med thinner/aceton/dylikt.

Ett annat problem är väl att jag säger precis vad jag tycker om någonting är fel och det verkar min motpart inte gilla. Hans tillvägagångssätt är alltid "korrekt" enligt han, varesig det tar 2h längre tid än mitt sätt. Han kanske helt enkelt inte kan acceptera att bli upplyst hur man löser en uppgift på ett effektivare sätt av en yngre person.
Jag har vid något tillfälle kallat motparten "inkompetent" samt "helt slut i huvudet". Kanske lite väl hårda ord, men faktumet kvarstår.
Att tillägga är att motparten är lillbrorsan till vår personalchef som bestämt att det ska vara ett möte.

Det finns ingen som skulle kunna påpeka att jag inte gör mitt jobb, då min nypa med luft eller mitt ivägskickade sms inte påverkar min produktivitet negativt.
Jag gör alltid det jag ska göra på mitt jobb, kommer aldrig försent, är knappt sjuk, samarbetar utomordentligt med alla förrutom min motpart.

Jag tycker personligen att nivån på detta är sjukt låg, så låg så att ni måste tro att det ligger något mer bakom det hela, men det gör det inte.
Jag skulle kunna sjunka lika lågt och börja fråga om dem 10 sekunders klickande till sr.se's webbradio ingår i motpartens arbetsuppgifter?

Så i väntan på datum och tid för det spännande mötet så vill jag ha lite tips och råd, gärna från er med liknande situation i bagaget.

Är det något man inte ska säga?
Är det något man ska framhäva?

MVH Niclas

Permalänk
Medlem

På ett sådant möte är det väl bara att löpa linan ut fullständigt.

Permalänk
Medlem

Att du tar en liten paus efter ett arbete med thinner är absolut ingenting du kan bli uppsagd för.

Har ni inga skrivna regler angående sms:en så är det bara att säga "sug min sure".

Kanske inte så trevligt att kalla honom inkompetent osv, men så länge du kan förklara varför du anser att så är fallet så är det ju bara så det är. Och det är inte heller nånting som kan ligga till grund för en uppsägning.

Det enda som egentligen kan få dig "sparkad" eller uppsagd är:

1. Stöld.
2. Att du konstant och trots skrivna varningar inte sköter ditt jobb.
3. Du är påverkad på arbetstid (och även då ska företaget först erbjuda hjälp till självhjälp).
4. Arbetsbrist (och tro mig, den är vanligast).

Visst finns det väl andra anledningar, men inga jag kan komma på.

Det är idiotiskt att dra in facket i sånt här, för det är uppenbart att ni helt enkelt inte drar jämnt. Det är bättre att försöka hitta en bra lösning där ni har så lite kontakt som möjligt.

Permalänk
Medlem

vafan vad sjukt... men det är nog chill, du äter dom till frukost, lunch och middag! samt kvällsmål.

Permalänk
Medlem

En arbetsplats är inte ett dagis och därför går man inte runt och säger till folk att de är inkompetenta. Man löser det på ett mer moget sätt.
Annars låter det inte som några farliga incidenter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
En arbetsplats är inte ett dagis och därför går man inte runt och säger till folk att de är inkompetenta. Man löser det på ett mer moget sätt.
Annars låter det inte som några farliga incidenter.

Blir det ett dagis för att man är ärlig och säger vad man tycker när personen i fråga vägrar ta till sig kritik?

Har inte mycket mer att tillägga än vad de tidigare redan skrivit.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Blir det ett dagis för att man är ärlig och säger vad man tycker när personen i fråga vägrar ta till sig kritik?

Om man tycker att det verkar lämpligt att säga åt folk att de är "helt slut i huvudet" måste väl nivån ändå anses vara rätt låg?

Permalänk

Det du bör göra är att försöka hålla dig till en mogen samtalston. Att säga att någon är "helt slut i huvudet" eller liknande gör ingenting för att klara upp situationen. Att hålla en lugn samtalston och välja dina argument noga är enormt viktigt för att gå vinnande ur en sån konversation.

Tänk dig såhär, att varje mening du inleder bör ha känslan av att du har lyssnar och reflekterat över vad din motpart sagt. Till exempel att börja en mening med "Det ligger någonting i det du säger men..." är ett enormt mycket trevligare sätt att möta ett påstående än att bara säga att han har fel.

Att till exempel säga "mitt ivägskickade sms inte påverkar min produktivitet negativt" är faktiskt inte ett så bra argument om du bara säger det rakt ut. Men om du arbetar in det i en mening som säger "jag förstår varför ni har den policyn och jag respekterar den, men i det här fallet anser jag att det inte påverkar min produktivitet negativt" så är den mycket mera övertalande.

Du skulle kunna ta en helt annan väg och visa att du har rätt och de har fel. Men vill du ha en dräglig arbetssituation så kräver det att du visar en respekt och hänsyn, jag säger inte att du måste respektera personen, bara att du bör _visa_ respekt. Gå in i mötet med tanken att detta är någonting bra, detta är en chans att ordna upp situationen så att ni alla kan trivas där ni arbetar. Går du in i mötet med inställningen att det är en boxningsrond så kommer du förlora i längden även om du har rätt.

Som sagt, detta hänger ihop med hur mycket du är villig att göra för att behålla ditt jobb. Visserligen kan inte arbetsgivare lätt sparka dig, men de kan göra livet så surt för dig att du slutar.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Re: Möte med facket & jobbet - På vilka grunder får arbetsgivare säga upp en?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skorpion

Är det något man inte ska säga?
Är det något man ska framhäva?

MVH Niclas

Att du är ute på djupt vatten när du kallar kollegor "inkompetenta" och påstår att denna är "helt slut i huvudet" är det väll ingen som tvekar på. Att du väljer personalchefens bror som måltavla för dessa påhopp är dessutom fruktansvärt otaktiskt.

Mikael_Berglund har väldigt många bra synpunkter och tips men jag skall dra det ett strå längre.

Du bör gå till detta möte med inställningen att be om ursäkt för ditt beteende. Om du blir konfronterad angående ditt språkbruk gentemot dina kollegor bör du hävda att detta skedde i affekt och att det inte tillhör ditt vanliga språkbruk.

Jag hoppas verkligen att du har en tillsvidareanställning, annars ser det nog rätt mörkt ut.

Permalänk
Medlem

Tack för all feedback

Jag har tillsvidareanställning och är inte direkt rädd för att bli uppsagd.
Mina ordval har jag redan tänkt att be om ursäkt för då dem inte tillhör mitt vanliga språkbruk utan kom i stridens hetta

Personalchefen isig har haft stort förtroende för mig och har märkt att jag klarar mig utmärkt att arbeta självständigt och med andra. Detta var innan hans lillebror började jobba hos oss.

/Niclas

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte vad vissa verkar ha emot ordet inkompetent?
Jag tycker det är ett fullt giltigt ord för någon det passar in på. Inte heller tycker jag att man ska gå in med inställningen att det ska kravlas och bes om ursäkt om det inte finns anledning för det. Men det är vad jag tycker.

I verkligheten så kan det ibland behövas. Om er personalchef inte har objektiviteten nog att se bortom att det gäller just sin lillebror så är det ju ett förlorat slag redan där. Men det sätter ju också tonen gällande hur seriöst det är på stället så att klaga på att det är oseriöst eller otaktiskt att kalla någon "slut i huvudet" (även om det är det) är ju lite självbesegrande. Att man är släkt med chefen ska inte vara någon form av fripass.

Hade det vart jag så hade jag gått in med inställningen att jag visserligen skulle behöva be om ursäkt för det jag sagt men att det finns anledningar till att jag sagt det som behöver pekas ut de med.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Har denne "lillebror" en högre befattning än vad du har? Annars kan man ju tycka att han ska skita i hur du sköter ditt jobb, det är din chefs sak att ta upp isåfall.

Tjafs kan lätt uppstå på en arbetsplats men i ditt fall verkar det helt omotiverat att blanda in facket. Såna här saker löser man med en enkel diskussion.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Så facket och arbetsgivaren kallar till ett möte efter ett sms samt en nypa frisk luft?

Känns som att det finns mer information som du inte delgett.

I sådana här situationer där du brutit mot regler så är det enklast att skriva en skriftlig varning. Sedan så skickar man en kopia av denna till facket och ger dig en kopia. Upprepar du proceduren X antal ggr så har man sedan skäl till uppsägning pga du brutit mot av arbetsgivaren uppsatta regler och förordningar trots tillsägning.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Belga: Håller delvis med dig om ordet inkompetent. Tyvärr sticker det i ögonen för många och tar det som ett rejält personangrepp istället för att ta åt sig det på rätt sätt. Ska hädanefter använda ordet Oförmåga istället, är en bra synonym men inte lika laddat.

killawife: Jag vet inte om han har högre eller ej, det får vi nog disskutera på mötet. Så som jag ser det så är planeringen (som personen i fråga tillhör) längst ner på rankningen på kontoret. Denne lyder under personalchefen, vilket även jag gör enligt min tolkning. Planeringens jobb går ut på att se till så att rätt jobb kommer till rätt kund i rätt tid. Jag har aldrig vägrat köra ett prio-jobb eller varit orsaken till att ett jobb inte kommer fram i rätt tid.

Sentenced: Det och att jag sagt att denne är "slut i huvudet" och skrivit en "Avvikelselapp" där jag kallat gruppen Planeringens ignorans för inkompetens.

/Niclas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag fattar inte vad vissa verkar ha emot ordet inkompetent?
Jag tycker det är ett fullt giltigt ord för någon det passar in på. Inte heller tycker jag att man ska gå in med inställningen att det ska kravlas och bes om ursäkt om det inte finns anledning för det. Men det är vad jag tycker.

I verkligheten så kan det ibland behövas. Om er personalchef inte har objektiviteten nog att se bortom att det gäller just sin lillebror så är det ju ett förlorat slag redan där. Men det sätter ju också tonen gällande hur seriöst det är på stället så att klaga på att det är oseriöst eller otaktiskt att kalla någon "slut i huvudet" (även om det är det) är ju lite självbesegrande. Att man är släkt med chefen ska inte vara någon form av fripass.

Hade det vart jag så hade jag gått in med inställningen att jag visserligen skulle behöva be om ursäkt för det jag sagt men att det finns anledningar till att jag sagt det som behöver pekas ut de med.

Att säga att nån är inkompetent säger ingenting, bara skapar dålig stämning. Det man ska säga är varför man tycker någon är är inkompetent, t.ex. kan inte passa tider, dålig på att kommunicera o.s.v.. Det ska vara konstruktivt helt enkelt. Att bara säga "Du är dum!" är dagisaktigt.

Permalänk
Hjälpsam

Kan vara en bra idé att ringa det centrala facket, och fråga lite om vad som gäller, dom kan ju mer än det lokala.
En regel är väl också att vara vänlig och artig under mötet, men inte gå med på något som är illa för dig, utan be att få sova på saken.
Då kan du och facket diskutera det i lugn och ro och även ringa och snacka med det centrala, dom vet som sagt mycket mer om vilka lagar och avtal som gäller.

Nu skall man inte heller måla fan på väggen, det blir kanske helt enkelt ett möte där man konstaterar att en del inte fungerat helt bra, och man diskuterar hur man skall lösa det på bästa sätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Att säga att nån är inkompetent säger ingenting, bara skapar dålig stämning. Det man ska säga är varför man tycker någon är är inkompetent, t.ex. kan inte passa tider, dålig på att kommunicera o.s.v.. Det ska vara konstruktivt helt enkelt. Att bara säga "Du är dum!" är dagisaktigt.

Självklart är bara ren kritik aldrig bra. Om någonting så ska den vara konstruktiv. Men jag finner ingenting fel i ordet inkompetent. Är det så att man inte är kompetent nog att göra sitt jobb så är man inkompetent, så enkelt är det. Sen får man ta en diskussion för att komma fram till sätt att åtgärda detta och gå vidare, men inkompetent är inkompetent. Att säga detta om någon bör givetvis följas av vad som bör göras åt det, men ordet i sig är inte värre än att säga "du har inte kunskaperna som krävs".

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Självklart är bara ren kritik aldrig bra. Om någonting så ska den vara konstruktiv. Men jag finner ingenting fel i ordet inkompetent. Är det så att man inte är kompetent nog att göra sitt jobb så är man inkompetent, så enkelt är det. Sen får man ta en diskussion för att komma fram till sätt att åtgärda detta och gå vidare, men inkompetent är inkompetent. Att säga detta om någon bör givetvis följas av vad som bör göras åt det, men ordet i sig är inte värre än att säga "du har inte kunskaperna som krävs".

Att kalla någon inkompetent är betydligt mer laddat och samtidigt diffusare än att säga "Du har inte kunskaperna som krävs". Redan där har du ju specificerat problemet bra mycket bättre. Blahhzt har helt rätt i det han säger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aijoj
Att kalla någon inkompetent är betydligt mer laddat och samtidigt diffusare än att säga "Du har inte kunskaperna som krävs". Redan där har du ju specificerat problemet bra mycket bättre. Blahhzt har helt rätt i det han säger.

Givetvis finns det mildare sätt att säga det på, det finns det alltid. Men jag är också av åsikten att många i detta land mesar för mycket med kritik just för att folk tar det fel. Jag har träffat ytterst få människor som har haft vett nog att ta kritik (ens bra, konstruktiv kritik) på rätt sätt.

Att någon påpekar att man har fel eller gör fel är inte ett personligt påhopp vilket de flesta verkar ta det som. Folk är för känsliga vilket leder till att det till den punkt det blir luddigt och verkningslöst mesas med att peka ut brister.

Med andra ord så ser jag inte den så väldigt mycket mer negativa tonen i inkompetent. Det är mer negativt än "Du har inte kunskaperna som krävs" javisst, men knappast så att det skulle vara någon panik över ordvalet. Då tycker jag istället att "Du har inte kunskaperna som krävs" känns som att rulla in "inkompetent" i bubbelplast, vilket jag tycker är minst lika fel. Båda har sina tillfällen och bör användas därefter.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem
Citat:

Givetvis finns det mildare sätt att säga det på, det finns det alltid. Men jag är också av åsikten att många i detta land mesar för mycket med kritik just för att folk tar det fel. Jag har träffat ytterst få människor som har haft vett nog att ta kritik (ens bra, konstruktiv kritik) på rätt sätt.

Att någon påpekar att man har fel eller gör fel är inte ett personligt påhopp vilket de flesta verkar ta det som. Folk är för känsliga vilket leder till att det till den punkt det blir luddigt och verkningslöst mesas med att peka ut brister.

Med andra ord så ser jag inte den så väldigt mycket mer negativa tonen i inkompetent. Det är mer negativt än "Du har inte kunskaperna som krävs" javisst, men knappast så att det skulle vara någon panik över ordvalet. Då tycker jag istället att "Du har inte kunskaperna som krävs" känns som att rulla in "inkompetent" i bubbelplast, vilket jag tycker är minst lika fel. Båda har sina tillfällen och bör användas därefter.

Tror du någon som kallar en kollega för "helt slut i huvudet" framför sin kritik på ett konstruktivt sätt?

Här är mitt tips till TS: Du verkar ju göra ett bra jobb, låt inte en löjlig personlig konflikt förstöra det för dig! Det må låta präktigt, men jag tycker du ska vara den större mannen här och be om ursäkt för ditt påhopp. Sedan berättar du vad som föranledde din kommentar. Om du framför det på ett sakligt sätt tror jag du kommer få gehör för eventuella förbättringsförslag. Kanske det vore lämpligt med en obligatorisk friskluftspaus efter arbete med thinner?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

SKall de försöka säga upp dig på de grunderna kommer det kosta för arbetsgivaren.

Räkna isåfall med 12 månadslöner, tacka och ta emot var hemma och åk till Thailand och lev gott i ett års tid.

Ett alternativ är att de kan ge dig "varning" för personangrepp,--> arbetsmiljö problem kan arbetsgivaren hävda.

Om de nu skall dela ut en varning så måste facket vara närvarande som motpart i målet annars är varningen inte giltig.

Alternativt kunde skickat en skriftlig varning till dig via brev och en kopia till facket, annars är den inte heller giltig.
Därefter kan man bestrida varningen om den saknar grund och köra förhandling.

Verkar konstigt att de kallar till nån sorts förhandling direkt utan tidigare varning, för det stämmer väl att du inte har fått någon sådan sedan tidigare?
Som sagt grejen verkar mycket konstig, men iaf lycka till!
Vad är det för fackförbund som du är med i?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
Tror du någon som kallar en kollega för "helt slut i huvudet" framför sin kritik på ett konstruktivt sätt?

Fast nu var det ju inte "slut i huvudet" vi pratade om utan ordet inkompetent.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk

Om det nu är så att det är att företaget har anställt honom på premisserna att personen ifråga har den kompetens som eftersöks. Då kan det bli lite komiskt. Men det skulle inte vara första gången som den här typen av problem uppstår.
Som någon person sa här tidigare. Ta kontakt med centralorganistaionen och förklara ditt dilemma. Förneka inte det uppenbara och be om ursäkt för ordvalet. Om dom vill ta några beslut där ditt medgivande krävs, så be att få tänka över förslaget.

Ja, man kan bli uppsagd om det föreligger klara samarbetssvårigheter med övrig personal och/eller ledning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asteroid
Verkar konstigt att de kallar till nån sorts förhandling direkt utan tidigare varning, för det stämmer väl att du inte har fått någon sådan sedan tidigare?
Som sagt grejen verkar mycket konstig, men iaf lycka till!
Vad är det för fackförbund som du är med i?

Har ingen tidigare varning
Är medlem i GS (skogs, trä och grafiska facket)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cuteshark
Om det nu är så att det är att företaget har anställt honom på premisserna att personen ifråga har den kompetens som eftersöks. Då kan det bli lite komiskt. Men det skulle inte vara första gången som den här typen av problem uppstår.
Som någon person sa här tidigare. Ta kontakt med centralorganistaionen och förklara ditt dilemma. Förneka inte det uppenbara och be om ursäkt för ordvalet. Om dom vill ta några beslut där ditt medgivande krävs, så be att få tänka över förslaget.

Ja, man kan bli uppsagd om det föreligger klara samarbetssvårigheter med övrig personal och/eller ledning.

Är anställd som tryckare vilket jag även är utbildad som. Är väl 4% av folket som jobbar här som verkligen gått riktig utbildning för det dem jobbar med. Så jag är en av dem få %
Samarbetssvårigheterna vill jag inte påstå att jag har, kanske med en person, men jag tar det mer som att han har svårt att samarbeta med mig, inte tvärtom. Med resten av alla folk på jobbet funkar det bra. Det är inte bara jag som har "problem" med "lillbrorsan".

Ska tillbaka till jobbet nu imn (haft frivecka denna veckan) så får vi se när dem har tänkt att ha mötet.
Fick höra av mina arbetskamrater nu i fredags att dem står 100% bakom mig. Det känns mycket bra

/Niclas

Permalänk
Medlem
Citat:

Fast nu var det ju inte "slut i huvudet" vi pratade om utan ordet inkompetent.

Tvärtom, det är exakt det vi pratar om - se topic!

Min tanke var mer att man kan dra vissa slutsatser om en person som kallar en kollega som dessutom är chefens son för "helt slut i huvudet". Jag tror inte det föregicks av helt sakliga argument om man säger så.

Men som ett helt annat ämne håller jag med dig om att många kan vara dåliga på att ta konstruktiv kritik. Å andra sidan, hur ofta hör man någon ge saklig konstruktiv kritik? Det är onekligen ett spännande ämne. Jag önskar fler kunde inse att kritik som ges på rätt sätt är båda parter till gagn.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davyp3
Tvärtom, det är exakt det vi pratar om - se topic!

Min tanke var mer att man kan dra vissa slutsatser om en person som kallar en kollega som dessutom är chefens son för "helt slut i huvudet". Jag tror inte det föregicks av helt sakliga argument om man säger så.

Anledningen till att jag kallade Personalchefens lillebror för slut i huvudet var för att han gång på gång återkom med lösa påståenden om att jag gjorde något olaglig på jobbet. När han inte kan förstå ett enda ord jag säger till han så sa jag att han är helt slut i huvudet.
Hade jag vetat att han någon enda liten gång tagit åt sig av min kritik så hade jag sluppit säga dem där orden. Men det var som man säger: droppen som fick bägaren att rinna över.

/Niclas

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skorpion... gång på gång återkom med lösa påståenden om att jag gjorde något olaglig på jobbet.
/Niclas [/B]

Vilket högst troligt kan tolkas som förtal, vilket i sig är straffbart.

Permalänk

Re: Möte med facket & jobbet - På vilka grunder får arbetsgivare säga upp en?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skorpion
[B]En annan händelse är när jag gått utanför en dörr i fabriken för att ta ett par nypor frisk luft då jag dem senaste 10 minuterna stått och rengjort saker med thinner/aceton/dylikt.

Det är ju självklart helt rätt och få göra det. Du behöver väl inte ens behöva ha ursäkten thinner/aceton.

Tänk alla satan rökare som ska ut på sina 15 minuters rökstunder stup i kvarten.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad vill du åstadkomma med att kalla någon inkompetent? För när du ska ge kritik ska du helst ha ett mål med det, vilket i de flesta fall bör vara att åtgärda eller förbättra felet. Kör du med "Du har inte kunskaperna som krävs för att..." har du kommit en bra bit på vägen till att identifiera, arbeta på och förhoppningsvis lösa problemet. Det har inte så mycket med att använda mildare sätt att säga saker på som du verkar tro.

Det handlar om mycket mer än att "inkompetent" skulle vara ett laddat ord. Att ge och ta emot feedback är en hel vetenskap och jag är långt ifrån en expert på ämnet även om jag läst och utövat det en hel del. Men sånt som att man ska ge feedback på ett sätt om den andra personen lättare tar till sig är väldigt grundläggande.

Permalänk
Medlem

108 § Arbetstagare skall kunna tillbringa pauser i arbetet på lämplig plats. Om det behövs skall ett särskilt pausutrymme ordnas.

Pauser är korta avbrott som man har rätt att ta då och då under arbetstiden. Det bästa är om man kan avgöra själv när man ska ta paus, men på många jobb så går inte det. Då ska pauser ordnas genom avlösning eller stopp i produktionen/arbetet så att man kan gå ifrån.

Den paragrafen kan du mycket väl hänvisa till i båda fallen. Förutsatt att ni inte tillhör typen av arbetare som tar kafferaster 2-4 gånger per dag utöver lunchen.

Jag har inga som helst problem att skicka vare sig 1,2 eller kanske 5 sms på en dag. Tar max 1 minut per SMS och enligt arbetsgivaren har jag rätt till 5 minuter paus per timme.