Möte med facket & jobbet - På vilka grunder får arbetsgivare säga upp en?
Hej
Jag har rört om lite i grytan på mitt jobb och nu ska dem fixa ett möte mellan mig och mitt fack samt motparten och dennes fack (tjänsteman).
Den senaste händelsen är vad jag gjorde när jag gick från vårat materiallager tillbaka till min maskin. Det jag gjorde var helt enkelt att ta upp min telefon och tryckte på "skicka" för att skicka iväg ett redan skrivet meddelande.
Tydligen fick man inte göra det säger min motpart i detta ärende. Inga sms får skickas på arbetstid. (vi har inga regler som styr detta och jag jobbar inte på ett företag med speciell säkerhet)
En annan händelse är när jag gått utanför en dörr i fabriken för att ta ett par nypor frisk luft då jag dem senaste 10 minuterna stått och rengjort saker med thinner/aceton/dylikt.
Ett annat problem är väl att jag säger precis vad jag tycker om någonting är fel och det verkar min motpart inte gilla. Hans tillvägagångssätt är alltid "korrekt" enligt han, varesig det tar 2h längre tid än mitt sätt. Han kanske helt enkelt inte kan acceptera att bli upplyst hur man löser en uppgift på ett effektivare sätt av en yngre person.
Jag har vid något tillfälle kallat motparten "inkompetent" samt "helt slut i huvudet". Kanske lite väl hårda ord, men faktumet kvarstår.
Att tillägga är att motparten är lillbrorsan till vår personalchef som bestämt att det ska vara ett möte.
Det finns ingen som skulle kunna påpeka att jag inte gör mitt jobb, då min nypa med luft eller mitt ivägskickade sms inte påverkar min produktivitet negativt.
Jag gör alltid det jag ska göra på mitt jobb, kommer aldrig försent, är knappt sjuk, samarbetar utomordentligt med alla förrutom min motpart.
Jag tycker personligen att nivån på detta är sjukt låg, så låg så att ni måste tro att det ligger något mer bakom det hela, men det gör det inte.
Jag skulle kunna sjunka lika lågt och börja fråga om dem 10 sekunders klickande till sr.se's webbradio ingår i motpartens arbetsuppgifter?
Så i väntan på datum och tid för det spännande mötet så vill jag ha lite tips och råd, gärna från er med liknande situation i bagaget.
Är det något man inte ska säga?
Är det något man ska framhäva?
MVH Niclas