Vad är snabbast, getter eller får?

Permalänk
Medlem

Vad är snabbast, getter eller får?

Har en fråga som jag har suttit och klurat på ett tag..
Vad är snabbast en get eller ett får?

De borde ju vara lika snabba, vad tror ni?
Har ni några teorier?

Permalänk
Medlem

Vem är snabbast Kalle eller Olle?

Jag tror att de är lika snabba. Vad tror ni? Lika snabba lär de ju inte vara.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Getter är såklart snabbare än får!

1. De kan tänka själva. Även om de ofta tänker fel så kan de i alla fall bestämma sig för en riktning.
2. De är inte inbakta i massa ull som är ivägen för rörelser och erbjuder massa luftmotstånd.
3. Djävulen älskar getter, det måste ge några fördelar, äta plåt och springa fort tror jag är två av dem.

Du har inte sett så många djur på riktigt va?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Rent instinktivt skulle jag tro att geten är snabbare.
Fast man kanske lurar sig att tro att får är långsamma och osmidiga på grund av ullen.. hm.. detta var verkligen en lurig fråga, den tål kontempleras länge!

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Geten är ju getesnabb så jag tror inte fåret har en chans

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hultent3
Geten är ju getesnabb så jag tror inte fåret har en chans

Ängelholm säger du, säker på att du inte menar Göteborg?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

Get ca 17km/h.

Får ca 40km/h.

Källa: a-z-animals.com

Ganska oväntat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Ängelholm säger du, säker på att du inte menar Göteborg?

haha hurså ?

Visa signatur

- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalkyckling
Get ca 17km/h.

Får ca 40km/h.

Ganska oväntat.

Ja, det där var då verkligen inte vad jag hade tippat.
Men hur vet de att detta är maxhastigheten? Kan ju vara så att getter är intelligentare än får och därför inte slösar energi i onödan, till exempel på att springa så fort man orkar. För att resultatet ska få någon form av legitimitet borde fåret och geten jagas av till exempel ett lodjur eller liknande för att försäkra att det verkligen är toppfarten och inte någon jag-tänker-minsann-inte-springa-snabbare-än-såhär-för-då-kan-jag-inte-idissla-min-frukost-samtidigt-lunk.

Edit: Idisslar får?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Get ca 17km/h.

Får ca 40km/h.

Ganska oväntat.

väldigt oväntat.. nice sida

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En annan teori skulle ju i och för sig kunna vara att getter inte är skapade för att springa snabbt på plan mark. Getter trivs väl bäst i kuperad terräng med bergskammar och sådant.
Så för att dra en ack så välbehövlig bil-liknelse så är geten en Jeep och fåret en porsche. Eller.. nåja, en Skoda Felicia i alla fall. Lodjuret är en porsche.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
En annan teori skulle ju i och för sig kunna vara att getter inte är skapade för att springa snabbt på plan mark. Getter trivs väl bäst i kuperad terräng med bergskammar och sådant.
Så för att dra en ack så välbehövlig bil-liknelse så är geten en Jeep och fåret en porsche. Eller.. nåja, en Skoda Felicia i alla fall. Lodjuret är en porsche.

Mmm, skulle med tippa på att det är största anledningen. Getter gjorda för berg. Får för ängar.

Permalänk
Medlem

Visste ni att norska får har lång svans förresten?

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Mmm, skulle med tippa på att det är största anledningen. Getter gjorda för berg. Får för ängar.

Får är gjorda till indisk matlagning, inte ängar.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Får är gjorda till indisk matlagning, inte ängar.

haha du har rätt jag ger mig!

Det, ost och tofflor!

Permalänk
Hedersmedlem

Mmm. Gott.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe