Design-feedback: Emil Håkansson

Permalänk
Medlem

En annan detalj som talar emot att ha nätagget i dörren är vikten. T ex så väger ett corsair 1000w nätagg 4.5 kilo. Dels så måste dörren orka stå emot det vilket kräver rätt kraftig dörr, men chassit måste stå stabilt nog att det inte tippar. Och 4.5 kilo monterade på dörren när den öppnas fullt ut blir en stor hävstång.

Det är iofs ett av det största nätaggregaten på marknaden, men även ett mindre väger en hel del.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linqon
En annan detalj som talar emot att ha nätagget i dörren är vikten. T ex så väger ett corsair 1000w nätagg 4.5 kilo. Dels så måste dörren orka stå emot det vilket kräver rätt kraftig dörr, men chassit måste stå stabilt nog att det inte tippar. Och 4.5 kilo monterade på dörren när den öppnas fullt ut blir en stor hävstång.

Det är iofs ett av det största nätaggregaten på marknaden, men även ett mindre väger en hel del.

En lösning där PSU är placerad mellan de olika rummen i chassit och får kortast väg till komponenter. Egen utblåskanal för att inte påverka övriga komponenter med värmeavgivning?

/ Emil

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ID3KF<Emil

En lösning där PSU är placerad mellan de olika rummen i chassit och får kortast väg till komponenter. Egen utblåskanal för att inte påverka övriga komponenter med värmeavgivning?

/ Emil

Bättre, men tänk på att chassit måste stödja nuvarande standarder, jag tänker då på att det ska kunna klassifieras som ett ATX-chassi, om det ska vara bundet till speciellt hårdvara tror jag det blir svårt att sälja. Alltså måste det gå att använda alla olika ATX-nätaggregat, även de som är lite längre.

Jag tycker ändå att du borde försöka få till en lösning där nätaggregatet sitter någon annanstans, men utblås uppåt låter smart.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk

Jag valde att placera det så just för att inte ha något längdmässigt i vägen undertill
Kollar vidare för att hitta bättre placering. Eftersom vikten är ett faktum antar jag för övrigt att det vore optimalt att ha nätagg centrerat i chassi med en luftkanal in om jag inte kan placera det i för eller bak på chassi.

/ Emil

Permalänk
Medlem

Vänd hårddiskarna på tvären som på er referenschassi men ha dem kvar stående på långsidan. Det blir lättare att byta och pyssla med dem när de är på tvären speciellt ifall båda sidorna är lätta att öppna. Sedan kan du bygga hårddiskburen uppåt för att maximera antalet diskar.

Ställ CDrommen stående som GMC gjort i sin R2 modell http://metku.net/index.html?path=reviews/gmc-r-2-toast/index_... och R3 modell http://www.motherboards.org/imageview.html?i=/images/reviews/... --> chassit blir inte lika djup och CDrommen är minskar inte luftströmmen för hårddiskarna.

Permalänk
Medlem

Nättags placeringen blev skit bra nu tycker jag, bra med en egen luft kanal. Men den kanske borde endå va lite närmare det stora rummet (med tanke på var sladdarna kommer ut) fast med egen luftkanal dåra, så får diskarna mer plats kanske

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Gillar detta starkt.

Några saker jag skulle vilja se:

1. Tänk på att överblivna kablar från PSUn måste ta vägen någonstans. Något sätt att förvara dessa vore bra. Även överflöd om PSU-kablarna är långa.

2a. Något smart sätt att dra moderkortskablarna(24-pin samt 4/8-pin) samt eventuella grafikkortskablar(6/8-pin) från PSUn till motsvarande anslutning så att de inte stör luftflödet.

2b. Även hårddiskarna/optiska enheter behöver ström, då behöver du ett ganska stort hål i skiljeväggen under PSUn. Kabeldragning för strömkablarna samt hål för SATA/IDE kablar till dessa.

3. Ser gärna att alla tre bottenfläktarna är 200mm standard, för att få övertryck i chassit. (Eller så stora som möjligt. Cooler Master tex verkar ju gilla 230mm.)

4. Nuvarande position av PSUn är ganska smart, stör ej det nödvändiga luftflödet på något sätt. Däremot kommer det vara svårt att komma åt expansionsplatserna då PSUn är i vägen, samt att det blir svårt att få in ett moderkort. En löstagbar moderkortsplåt är alltså ett måste. Ett hål i denna moderkortsplåt för att underlätta montering av CPU-kylare skulle även vara fint.

5. Chassit ser väldigt högt ut. Du skulle nog kunna dra ner på höjden, tänk dock på att grafikkort kan bli väääääldigt långa.

Tillägg: 6. Bra ljudisolering. Även om du har stora hål för fläktarna där ljud kan krypa ut, så är blir det ju inte bättre om lådan förstärker ljudet med ekon och vibrationer. Något mjukt material i dörrarna kanske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Eftersom vikten är ett faktum antar jag för övrigt att det vore optimalt att ha nätagg centrerat i chassi med en luftkanal in om jag inte kan placera det i för eller bak på chassi.

/ Emil

Nätagg + diskar + allt annat har ju varit monterat i överdelen i alla chassin sedan urminnes tider och jag har aldrig hört talas om ett chassi som vällt, ärligt grabbar.

Ang. att fästa det på luckorna, Emil, undrar jag om inte 2-3 helt vanliga gångjärn från ikea will do the trick? Dom ska ju ta en hel dörr i vikt vertikalt och lär med sin volym ha ganska låga produktionskostnader.

http://www.ikea.com/se/sv/search/?query=g%C3%A5ngj%C3%A4rn

För övrigt vore det ju rätt snyggt med rödlackade ABSTRAKT dörrar på sidorna, nu när du är så intresserad av inredning. Jag skulle köpa ett chassi helt av Ikea delar

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk

Hej! Tack för all hjälp hittils!

Skulle behöva input för hur många usb/ firewire/ eSata som är önskvärt och rimligt att ha i frontpanel.
Vad änvänder ni portarna till? Hur ofta? Under hur lång tid?

Stort tack igen! / Emil

Permalänk
Medlem

4 usb, 2 combo USB/esata och kanske 1 firewire möjligen.

Till USB har jag mus, tangentbord, skrivare och mp3 sladd, sen har jag 2 kameror också var sladdar vanligen sitter i, så 6 st. Då har jag inget riktigt utrymme för extern hdd eller USBminne.

eSATA används i princip inte idag, firewire finns ju men har t.ex helt dumpats av Apple.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Då det är en stationär dator brukar jag främst använda de bakre portarna för mina prylar. Ett USB-minne kanske åker in någon gång. 2 USB-portar, 1 Firewire, 1 eSATA, ljud ut samt in?

Permalänk

Som Redkid säger, de allra flesta klarar sig med 2st frontusb portar 1st firewire och 1st esata kan vara trevligt att ha. Ganska få som använder e-sata fortfarande men det blir mer och mer populärt med tiden. Utöver det är det vissa som vill ha audio / mic i fronten. Det man använder frontportarna till är kortvarig anslutning av portabla saker såsom externa hddiskar usb minnen kameror mobiltelefoner osv, allt annat som mus, tangentbord osv kopplar man direkt på moderkortets anslutningar.

Hur högt hade du tänkt att chassit ska vara? Omkring 45-50cm borde vara lagom för den här typen av upplägg.

Hårddisk sektionen behöver knappast någon fläkt som blåser in frisk luft. Visst är det trevligt med övertryck, men ljudnivån spelar roll också och då är det viktigt att försöka hålla nere fläktantalet till ett minimum. Det räcker med en fläkt i taket som föser ut varm luft och några hål i botten som släpper in frisk luft (gärna någon form av dammfilter som täcker hålen). För moderkorts avdelningen borde 140mm fläktar bli lagom. De flyttar bra med luft, håller låg ljudnivå samt att de är lättillgängliga (många tillverkare som har 140mm i sitt sortiment).

Permalänk
Medlem

4 usb fram

4 USB har jag på min. Och jag använder dem alla rätt ofta faktiskt. En till min trådlösa USB-adapter, en till ipod laddning/tankning, en till kameran och den fjärde till usb-minne, mobil eller extern hdd. Jag låter ofta kablarna sitta kvar. Men det funkar med två fram också. Man kan ju ta en sak i taget och det är inte så ofta man behöver ha allt i kopplat..

Permalänk

Tack för alla tips och all feedback under vägen. Presentationen av projektet skedde förra tisdagen. Jobbar nu med att sammanfoga allt i en presentation som är förståbar
/ Emil