stänga locket på bärbar med en extern skärm + tangentbord/mus fråga

Permalänk
Medlem

stänga locket på bärbar med en extern skärm + tangentbord/mus fråga

kör med en extern skärm och vill inte att skärmen släcks ner baraför jag stänger locket på datorn. Vart hittar jag den inställningen?

Sen har jag kopplat till en trådlös mus och tangentbord. Ett logitech system med en sån "reciver". Måste man ha den recivern för trodde att alla såna var blåtand för har blåtand på den bärbara maccen. Men den hittade inga enheter. Så den recivern skickar någon radiokontakt till mus och tangentbord?

Sen skummar mitt tangentbord en hel del, skriver på den bärbara pga att den "laggar" som fan. Inte alltid den uppfattar när jag trycker ned en tangent. Och ibland kommer det ett par st vid en nedtryckning.
Är det ostabilt att köra "windows" enheter till en mac? Så jag borde kanske köpa mig någon mackompatibel?

Permalänk

Hmm jag tolkar det som att du vill använda din externa skärm med locket på din bärbara stängt?

Det enda jag gör för att få det att fungera är att jag stänger locket, väntar tills skärmen har släckts och sen trycker jag på tangentbordet/musen för att väcka datorn, och då startar den bara den externa.

Tror att du måste ställa in bland Bluetooth-inställningarna att bluetooth-enheter får lov att väcka datorn.

Permalänk
Medlem

Väldigt få trådlösa har blåtand. Det brukar stå tydligt om de har det. Recievern skickar troligt vis radio eller IR signaler till tangentbordet/musen. Apples tangentbord som är trådlösa har blåtand och är riktigt bra!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Penguin_SWE
Väldigt få trådlösa har blåtand. Det brukar stå tydligt om de har det. Recievern skickar troligt vis radio eller IR signaler till tangentbordet/musen. Apples tangentbord som är trådlösa har blåtand och är riktigt bra!

Såg deras tangentbord, verkar ju riktigt fräsht.
Men funderar på om man inte lika gärna ska köpa ett paket med mus och tangentbord. Och mac har ju inga vad jag kan se "sköna" musar.
Så då är det ju om man ska köpa logitech iaf då.

Annars köper jag mac tangentbordet och har kvar den trådlösa musen som jag har nu för den funkar ju faktiskt. Bara tangentbordet som strular. För man behöver inte installera egna drivrutiner på macdatorn? Om det kan vara något sånt som strular..

Permalänk
Medlem

Varför denna fixeringen kring mus och tangentbord paket? Jag har aldrig hittat ett paket där båda enheter är bra, ena kan vara bra, andra skit, eller vad har du hittat som du är nöjd med?

Iaf, en MX revolution i kombination med Apples trådlösa tgb är skitnice!

DiNovo edge kan anslutas till en Mac utan att behöva använda recievern!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

du går in i energi alternativ i kontrollpanelen, öppnar den ikonen, sen på fliken avancerat hittar du de..

tex "när jag stänger locket på datorn" etc etc.. brukar bara finnas 2 flervals alternativ.."

vóila, nu har du de fixat! kom ihåg att datorn blir varmare med locket stängt har jag märkt..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gtoxed
du går in i energi alternativ i kontrollpanelen, öppnar den ikonen, sen på fliken avancerat hittar du de..

tex "när jag stänger locket på datorn" etc etc.. brukar bara finnas 2 flervals alternativ.."

vóila, nu har du de fixat! kom ihåg att datorn blir varmare med locket stängt har jag märkt..

vissa bärbara suger in luften genom tangentbordet och en skärm som är i vägen hindrar luftflödet enormt.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
vissa bärbara suger in luften genom tangentbordet och en skärm som är i vägen hindrar luftflödet enormt.

Intels processorer efter 8086 och 8088 hade beteckningarna[1] 186, 286, 386 och 486, därav begreppet x86. Inför lanseringen av nästa processor hade Intels ledning allt mer börjat uppmärksamma, den än så länge svaga, men stadigt ökande, konkurrensen från andra tillverkare. Ett misslyckat försök att registrera sifferkombinationen 586 som juridiskt varumärke innebar att nästa processor istället fick heta Pentium (av penta = fem). Detta lämnade "namn" som 586, 5x86, 686 etc, öppna för konkurrenter som Cyrix, AMD, och IBM.
Från och med 1985 och introduktionen av Intel 386 är x86 en 32-bitarsarkitektur och denna är idag den överlägset vanligaste processorarkitekturen i persondatorer. De senaste åren, 2004-2006, har även den x86-kompatibla 64-bitarsarkitekturen AMD64 (x86-64) börjat vinna mark. Denna de facto-standard specificerades av AMD — Intels enda riktigt tunga konkurrent på x86-marknaden. AMD64 finns även implementerad av Intel under namnet EM64T, men ännu så länge bara i nyare varianter av Pentium 4 och Core 2, dock ej i äldre Pentium M eller Core (Centrino).
AMD har gjort väsentliga förbättringar i arkitekturen vid övergången till 64 bitar utan att förlora kompatibilitet med gamla program, ett förfarande som påminner om hur Intel passade på att förbättra (ortogonalisera) arkitekturen vid designen av 80386 och övergången till 32 bitar, också då med bibehållen kompatibilitet bakåt. Det kan även nämnas att AMD inte är någon ny uppstickare som det ibland sägs, AMD startades 1969 och Intel grundades 1968, båda för att tillverka bl.a halvledarminnen. Dock ägnade sig AMD länge vad gäller processorer åt licenstillverkning av befintliga kretsar, samt har fortfarande en klart mindre omsättning.
Ordet arkitektur står här främst för hur processorerna ter sig, betraktade utifrån, alltså ur en assemblerprogrammerares eller kompilatorskrivares perspektiv. Internt kan de de facto-standardiserade funktionerna vara implementerade på vitt skilda sätt, inte bara mellan olika tillverkare, utan även mellan skilda serier från samma tillverkare.
Bra exempel på detta är Pentium Pro kontra Pentium, eller den första Pentium 4 (Willamette) kontra föregångaren Pentium III; i båda fallen skiljer sig den interna uppbyggnaden nästan helt. Detta kan ställas i kontrast till t.ex Pentium II och Pentium III som var mycket lika vad gäller den interna konstruktionen.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Intels processorer efter 8086 och 8088 hade beteckningarna[1] 186, 286, 386 och 486, därav begreppet x86. Inför lanseringen av nästa processor hade Intels ledning allt mer börjat uppmärksamma, den än så länge svaga, men stadigt ökande, konkurrensen från andra tillverkare. Ett misslyckat försök att registrera sifferkombinationen 586 som juridiskt varumärke innebar att nästa processor istället fick heta Pentium (av penta = fem). Detta lämnade "namn" som 586, 5x86, 686 etc, öppna för konkurrenter som Cyrix, AMD, och IBM.
Från och med 1985 och introduktionen av Intel 386 är x86 en 32-bitarsarkitektur och denna är idag den överlägset vanligaste processorarkitekturen i persondatorer. De senaste åren, 2004-2006, har även den x86-kompatibla 64-bitarsarkitekturen AMD64 (x86-64) börjat vinna mark. Denna de facto-standard specificerades av AMD — Intels enda riktigt tunga konkurrent på x86-marknaden. AMD64 finns även implementerad av Intel under namnet EM64T, men ännu så länge bara i nyare varianter av Pentium 4 och Core 2, dock ej i äldre Pentium M eller Core (Centrino).
AMD har gjort väsentliga förbättringar i arkitekturen vid övergången till 64 bitar utan att förlora kompatibilitet med gamla program, ett förfarande som påminner om hur Intel passade på att förbättra (ortogonalisera) arkitekturen vid designen av 80386 och övergången till 32 bitar, också då med bibehållen kompatibilitet bakåt. Det kan även nämnas att AMD inte är någon ny uppstickare som det ibland sägs, AMD startades 1969 och Intel grundades 1968, båda för att tillverka bl.a halvledarminnen. Dock ägnade sig AMD länge vad gäller processorer åt licenstillverkning av befintliga kretsar, samt har fortfarande en klart mindre omsättning.
Ordet arkitektur står här främst för hur processorerna ter sig, betraktade utifrån, alltså ur en assemblerprogrammerares eller kompilatorskrivares perspektiv. Internt kan de de facto-standardiserade funktionerna vara implementerade på vitt skilda sätt, inte bara mellan olika tillverkare, utan även mellan skilda serier från samma tillverkare.
Bra exempel på detta är Pentium Pro kontra Pentium, eller den första Pentium 4 (Willamette) kontra föregångaren Pentium III; i båda fallen skiljer sig den interna uppbyggnaden nästan helt. Detta kan ställas i kontrast till t.ex Pentium II och Pentium III som var mycket lika vad gäller den interna konstruktionen.

felpost? men intressant läsning för övrigt

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur