Facit 4431 Terminal, kan den användas?

Permalänk

Facit 4431 Terminal, kan den användas?

Hej!
Nu har jag varit på ETA Auktion och fick tag på en FACIT 4431 Terminal för fem kronor, dock utan tangentbord. Men jag funderar på om jag kan använda den till någonting? Den fungerar och startar upp och visar modellnummer och lite annat info-krafs. Den har två konstiga uttag på baksidan, ena är antagligen ett telejack eller nått, det andra tror jag är video in eller ut. Kan man kanske koppla in video på den? Eller koppla den till tele-nätet?

:EDIT:

Ingen bild på teleuttaget, då den blev så mörk och dålig. Men det sitter till vänster nära strömkabeln , fast typ upponer.

Här kommer bilder:

Permalänk

TElejacket var nog visst anslutning för tangentbordet. Och med en chansning så anslöt jag "videoutgången" på baksidan av terminalen till min TV, och jag fick bild. Så det var alltså TV-ut.
Funderade på om jag ska använda den som en monitor, så jag tog isär den och kollade och det verkar som om det finns enkla anslutningar till bildrörets videodel. Men terminalen startar inte alltid, och jag har kommit fram till att nätdelen verkar vara trasig, kretsarna får ingen ström. Jag återkommer me svar på nätdelen.

Permalänk

Nätdelen är trasig, får inte igång den hur jag än gör. Slänger ut det gamla moderkortet och har det i reserv, i med ny nätdel och video anslutnings kontakt. Sen har jag en kulig och fulig monitor ;). Monokrom såklart, ska ha den till min Mini itx låda jag bygger på här:
http://binatech.se/joel/projects/projects/itx_wooden_box/HTML...

Permalänk
Medlem

Hum, undrar om ett DEC LK201 tangentbord skulle passa? (jag har nog nått fungerande att ge bort)

Nåja, nu har du ju slaktat den...

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Förresten, jag missade årets ETA, såldes det nått roligt i år?

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Skulle på ETA men fick svininfluensan istället, så det första man hittar på swec är folk som varit där :'(

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Jippie!!! Nu fick jag igång nätdelen igen! Tror den varit utsatt för fukt eller vatten skada för vissa ben på några ställen glappa, fixade dem och nu fungerar den. Kollade även moderkortet efter defekter, men det har inga skador.

På ETA? Tja, det var inte något speciellt i år, mycket folk som såg roliga ut bara. XD Men väldigt många Pentium 3 rack och switch-rack. Resten var väl mest underliga saker de sålde. Köpte även en IBM PC 286 för 20kr, två Sun datorer Sparc Station 5 (men jag kan inte komma in på dessa utan lösen =( ) för 20kr. Och en matris skrivare helt gratis med lite bläck i faktisk. Sen två hela rör fulla med 6116 minnen, guldpläterade ben och guld-topp-platta, har dessa något värde?

PBGP:
Nu när jag fick igång den så blev jag faktiskt lite sugen på det tangentbordet, kollade upp detta på nätet och det verkar som det passar. Skulle du ge bort det så skulle det vara finemang, jag betalar i så fall porto och emballage. =D

Permalänk

Hej!

Jag vet att det är en gammal tråd och att det här är lite necroposting... men jag har ett antal originaltangentbord till Facit. Om du fortfarande har kvar terminalen så kan vi nog fixa nåt.

/Göran

Permalänk
Medlem

har även jag ett t-bor över till facit fast för en A3400 terminal, kontakten är din 5

Visa signatur

//Pir0-

Permalänk

Terminalen är tyvärr trasig. Eller tjaa inte själva terminalen men videokortet i den strular. Har försökt av och till med att mäta mig fram, men än så länge har jag inte riktigt hittat felet för de grillade motstånden och annat pyssel.