Låg oljenivå, bara fylla på?

Permalänk
Hedersmedlem

Låg oljenivå, bara fylla på?

Jag har en Corolla -88 som har gått 4000 mil (ja, 4000). När jag tankade idag slog jag till och kollade oljenivån och märkte att den var lite låg (precis vid min-sträcket) så jag tänkte fylla på lite olja. Jag servade bilen på Toyota för ett år sedan och då bytte de olja. Sedan dess har den gått ungefär 850 mil. Motorn är en vanlig rak 4:a på 1.6 liter (2 ventiler per cylinder).

1. Jag ser på kvittot från servicen att de använde "Castrol SLX PRO.5-30". Måste jag fylla på med samma olja eller kan jag ta vad som helst? Om jag skall använda samma, är det någon som vet vilka mackar som säljer Castrol?

2. Hur mycket skall jag fylla på?

3. När är det dags att byta olja på nytt? Som ni ser kör jag inte så mycket.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Bara att ta viken olja alla (motor) oljor är blandbara med varandra.

Du har (för) bra olja i med tanke på årsmodell.

Bra olja till den bilen är valfri semisyntet / del synt / halvsynt 10/40.

men det går utmärkt att använda 5/30 helsynt också.

gamla motorer drar ofta mer olja om dom får för fin (tunn) olja.

Byta bör man göra varje år oavsett mil om man nu inte kör mycket förståss då byter man oftare.

normalt är det 1L mellan min och max på stickan.

Är du snål köper du på Biltema deras olja är samma som statoils i egna förpackningar.

http://ew5.earlweb.com/recommendations.php?site=13&sector=9&c...

("http://ew5.earlweb.com/recommendations.php?site=13&sector=9&c...")

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

Biltema har väll helt okej oljor generellt för svensson bruk? Tror jag läste det någonstans, e dock inte helt säker! Jag hade kört på biltema olja iaf:)

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för svaren. Imorgon köper jag en liten halvsyntetisk och häller på. Jag kanske sparar ett par deciliter dock.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog byta olja och oljefilter med tanke på att det ändå var ett år sedan du böt sist.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

Köp någon billig olja och häll i en halv liter, du måste ändå byta olja och filter om ca 250 mil. (rekommenderat iaf)

Permalänk
Medlem

Olja och filter bör som sagt bytas typ var tusende mil eller så. Meeeeen... På en gammal toyotaspis med rätt lågt effektuttag så är det liksom inte hela världen om man råkar köra 1500 mil utan att byta...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbi
Biltema har väll helt okej oljor generellt för svensson bruk? Tror jag läste det någonstans, e dock inte helt säker! Jag hade kört på biltema olja iaf:)

Tjejens farsa jobbar för ett väldigt stort energibolag i Göteborg, och de bestämde sig för att jämföra olja genom att titta på olika värden kring innehåll, "smuts" osv osv och 5 av 5 testade oljor visade sig vara från samma tillverkare:
Den olja som finns i Statoil-flaskor är samma olja som finns i Biltemas förpackningar.

På mina äldre bilar har jag alltid använt biltemas oljor och de har fungerat alldeles utmärkt!

Har man turbomotor så bör man köpa sig dyrare, finare olja men precis som du säger så passar biltemas till alla "svenssons" alldeles utmärkt.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk

Ja som ni säger så är biltemas olja helt ok. Visst kör man runt i en 911 turbo så kanske man inte ska använda biltemas olja. Men så länge det är en vanlig svensson bil så funkar deras olja utmärkt.

Permalänk
Medlem

Men alltså du har ju helsyntet olja nu. Gå inte och köp någon halvsyntet/semisyntet då. Det viktigaste när man köper olja är ju att det är bra kvalitet (dvs att den är ren), det finns många riktigt billiga oljor som är riktigt bra och vissa dyra kan vara dåliga, men det är ju omöjligt att avgöra själv så läs något test eller gå bara och köp valfri för på en Corolla från 88 lär ju kunna köra på vad som helst...

Permalänk
Medlem

Oljor är intressant men det är som andra sagt svårt att veta vad som är bra och dåligt. Oljorna har förbättrats otroligt sedan efterkrigstiden, utbytesmotorer var något helt normalt om vi går tillbaka en del i tiden och det finns fortfarande många äldre som verkar ha svårt att acceptera att en motor faktiskt kan hålla i över 10000 mil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ed76
Oljor är intressant men det är som andra sagt svårt att veta vad som är bra och dåligt. Oljorna har förbättrats otroligt sedan efterkrigstiden, utbytesmotorer var något helt normalt om vi går tillbaka en del i tiden och det finns fortfarande många äldre som verkar ha svårt att acceptera att en motor faktiskt kan hålla i över 10000 mil.

Tycker att idag borde dom hålla minst 30,000.

Permalänk
Medlem

När du fyller på kan du även köra tekniken att du fyller på lite, väntar en kort stund, 30-60sekunder, kollar stickan, sen fyller på lite till och upprepar tills du kommer till maxsträcket, då är du säker på att du inte fyller på för mycket.

Och jag håller med om att Biltemas oljor funkar hur fint som helst, har det i min gamla B21:a och den funkar hur bra som helst med Biltemas olja.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig blanda helsyntetisk med vanlig mineral olja!

Till trådskaparen använd helst samma märke å sorts olja.

Gamla bilar med mineral olja, sätter man i helsyntetisk så börjar det oftas läcka i ventilpackiningar samt mer kljud ifrån motorn som följd brukar det bli då helsyntetsik bara riiner rakt tillbaka, istället som mineral rinner tillbaka mer segt samt mer sparas på alla ytor!

Statiols olja kom förut ifrån texaco likadant biltemas + många bilmärkens egna kommer ofta ifrån därifrån oxå. kan vara så ännu idag vet ej.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , LG 27" UltraGear 27GX790A OLED QHD 480 Hz, Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight 2, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

Jag har också kört Biltemaolja dom senaste 4 bytena.. byter olja+filter vid 1300-1500mil (mindre än ett år)

Funkat utmärkt iaf

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Citat:

Köp en Wankelmotor får du se hur långt du kan köra innan du måste renovera/byta lager

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Kör på biltema olja, den är bra och billig och en bil från 88:a behöver absolut inte något dyrare.
Köp bara inte oljor och sådant från ÖB för deras är gamla som gatan Fanns någon slags beteckning som talar om hur gammalt det är men minns inte vad alla betydde.
Biltema är bra och säkert.

Permalänk
Citat:

Den dagen jag hör att en motor idag inte håller för 100.000mil så kommer jag inte köpa det märket, då menar jag diesel.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av infocus
[B]Skulle aldrig blanda helsyntetisk med vanlig mineral olja!

Varför inte då fär du ju halvsyntet lr delsyntet lr semisynt vad du nu vill kalla det.

bil ua turbo klarar sig normal på mineral bil med turbo normalt med halvsynt.

klarar sig och mår bra är en annan sak.

har du en hårt trimmad bil så mår den betydligt mycket bättre av en bra (Helsyntolja).

En gamma sliten motor kan må dåligt av helsynt men bra av mineral etc.

Olja är en kompromiss.

Finns ingen olja som är BRA till alla motorer i alla tempraturer.

Visa signatur

Permalänk

Nää men mindre bra

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infocus
Skulle aldrig blanda helsyntetisk med vanlig mineral olja!

Till trådskaparen använd helst samma märke å sorts olja.

Gamla bilar med mineral olja, sätter man i helsyntetisk så börjar det oftas läcka i ventilpackiningar samt mer kljud ifrån motorn som följd brukar det bli då helsyntetsik bara riiner rakt tillbaka, istället som mineral rinner tillbaka mer segt samt mer sparas på alla ytor!

Statiols olja kom förut ifrån texaco likadant biltemas + många bilmärkens egna kommer ofta ifrån därifrån oxå. kan vara så ännu idag vet ej.

Såvitt jag vet producerar Statoil Lubricants deras egen olja (i Sverige bland annat). Dvs det är inte Texaco.

Han körde som sagt helsyntetiskt nu så att slänga in mineralolja igen känns dumt.

Permalänk
Medlem

Av egen erfarenhet en VAG bil med 1,4 16v motor 14000mil drog 1 liter 5/30 longlife (VAG) olja på 200mil.

rekomenderat intervall 3000mil.

bytte till vanlig mineral 10/30 0 förbrukning 1500mil.

det va en motor från -01

så vissa motorer och oljor funkar olika beroende på slitage/konstruktion.

Skulle jag fortsatt med LL olja skulle det blivit dyrt.

först 4l vid byte sedan 7,5l till när jag kört 1500mil.

Ca 2300kr olja för 1500mil.

om jag körde mineral ca 200kr för samma mil.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ang oljan det var tio år sedan jag jobbade med att se vart oljorna kom ifrån så det har nog ändrat sig.

VAG´s Hela bilpark måste varit mellan 98-00 om jag inte minns fel, bytte service intervall pga att dom inte han med att serva alla bilar istället (För nu hade dom skoda oxå, men har delats upp för ett bra tag sedan.
För normala 1500-2000 mil utökades till 3000mil å alla andra bilmärken följde efter så att deras servicar inte skulle vara dyrare om man kollade upp slitage efter ett antal
år.

visst går oljor blanda men jag personligen skulle aldrig bland gammal olja med ny om det är olika mineral å helsyntetiskt.
Däremot fylla på ny olja av samma viskovisitet är inte blanda!

Nåja man brukar byta olja 1 ggr om året oavsett hur långt du kört, dvs om du endast kört 7 mil men ett år gått. sen hur du gör är upp till dig.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , LG 27" UltraGear 27GX790A OLED QHD 480 Hz, Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight 2, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Hedersmedlem

Köp bara nått med samma beteckning ex W5-30 om det är det bilen ska ha.

Kör Biltema mineralolja. Det är samma olja, som säljs under olika namn typ.

Halvsyntet är ju ett finfint försäljningsknep likt tvättmedel med massa fina färgämnen, Alla dessa fina beteckningar på Platt-tv, mfl.
Nästa steg är väl att ändra namnet till: NewÜberNanoCleanMotorOil.

Glöm inte o byta filter om du "byter" olja. Annars är det som att duscha och torka sig med en väldigt smutsig handduken.

Kolla manualen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fraggel
Av egen erfarenhet en VAG bil med 1,4 16v motor 14000mil drog 1 liter 5/30 longlife (VAG) olja på 200mil.

rekomenderat intervall 3000mil.

bytte till vanlig mineral 10/30 0 förbrukning 1500mil.

det va en motor från -01

så vissa motorer och oljor funkar olika beroende på slitage/konstruktion.

Skulle jag fortsatt med LL olja skulle det blivit dyrt.

först 4l vid byte sedan 7,5l till när jag kört 1500mil.

Ca 2300kr olja för 1500mil.

om jag körde mineral ca 200kr för samma mil.

Dock så drar nya VAG-bilar tokigt mkt olja också, de två senaste A6:orna mina föräldrar haft slukade olja och det säger dom jag pratat med som också haft Audi eller WV.

Permalänk
Medlem

Re: Låg oljenivå, bara fylla på?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Köp bara nått med samma beteckning ex W5-30 om det är det bilen ska ha.

Kör Biltema mineralolja. Det är samma olja, som säljs under olika namn typ.

Halvsyntet är ju ett finfint försäljningsknep likt tvättmedel med massa fina färgämnen, Alla dessa fina beteckningar på Platt-tv, mfl.
Nästa steg är väl att ändra namnet till: NewÜberNanoCleanMotorOil.

Glöm inte o byta filter om du "byter" olja. Annars är det som att duscha och torka sig med en väldigt smutsig handduken.

Kolla manualen

Man ska inte blanda mineral och "helsyntet" däremot går båda bra att blanda med halv/delsyntet

Sen finns det ytterst få riktiga helsyntet oljor de flesta är egentligen delsyntet om man kollar upp de.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Jag har en Corolla -88 som har gått 4000 mil (ja, 4000). När jag tankade idag slog jag till och kollade oljenivån och märkte att den var lite låg (precis vid min-sträcket) så jag tänkte fylla på lite olja. Jag servade bilen på Toyota för ett år sedan och då bytte de olja. Sedan dess har den gått ungefär 850 mil. Motorn är en vanlig rak 4:a på 1.6 liter (2 ventiler per cylinder).

1. Jag ser på kvittot från servicen att de använde "Castrol SLX PRO.5-30". Måste jag fylla på med samma olja eller kan jag ta vad som helst? Om jag skall använda samma, är det någon som vet vilka mackar som säljer Castrol?

2. Hur mycket skall jag fylla på?

3. När är det dags att byta olja på nytt? Som ni ser kör jag inte så mycket.

Tack på förhand

Ingen ide att bara fylla på då det gått ett år oljan ska bytas ca var 1000:e mil eller 1 gång per år. Så byt olja och filter, oljan går att köpa på biltema men oljefilter skulle jag köpa någon annanstans.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

Eftersom det blivit en en allmän diskussion kan det vara värt att nämna att en del motorer med hydraliska lyftare fungerar bättre med helsyntet och att det även kan skilja en del mellan olika oljemärken där.
För att förenkla: motorer som har ett lite tickande ljud när man startar som vanligen försvinner efter några sekunder. Det kan börja kärva med åren om det slarvats med byten för mycket och det råkat vara dålig olja i motorn etc. Med helsyntet och eventuellt lite provande av olika sorter vid oljebytena kan det fungera i 30 000 mil till.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Låg oljenivå, bara fylla på?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PeNMaX
Man ska inte blanda mineral och "helsyntet" däremot går båda bra att blanda med halv/delsyntet

Dom som blandar mineral och helsyntet gör det för att få fördelarna i både mineral och helsyntet. Av egen erfarenhet så ska det inte vara några bekymmer alls.
Varför går det inte att blanda det enligt dig?

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk

Problemet med hel/delsyntet (erfarenheter från när syntetoljorna började dyka upp) är att många gamla motorer inte har samma precision som moderna motorer. Ofta är det koxad olja/avlagringar som faktiskt håller motorn tät. Många bytte till syntetolja eftersom det var det var den nya "bästa" oljan. Problemet var att syntetoljan har en viss renande/upplösande effekt så det var många gamla motorer som började spruta olja åt alla håll för att sen rasa när ouppmärksamma ägare missat att all olja runnit ur.

Bra syntetolja är bra i rätt motorer men inte nödvändigtvis den bästa för alla bilar.

Själv köper jag Shell Helix Ultra men det är i en -99.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Problemet med hel/delsyntet (erfarenheter från när syntetoljorna började dyka upp) är att många gamla motorer inte har samma precision som moderna motorer. Ofta är det koxad olja/avlagringar som faktiskt håller motorn tät. Många bytte till syntetolja eftersom det var det var den nya "bästa" oljan. Problemet var att syntetoljan har en viss renande/upplösande effekt så det var många gamla motorer som började spruta olja åt alla håll för att sen rasa när ouppmärksamma ägare missat att all olja runnit ur.

Bra syntetolja är bra i rätt motorer men inte nödvändigtvis den bästa för alla bilar.

Själv köper jag Shell Helix Ultra men det är i en -99.

Alla oljor innehåller rengörande ämnen idag, så detta är liksom inte ett problem om man bytt oljan någon gång de senaste, säg, 15 åren.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter