nVidia:s kort ger jämnare frames än AMD:s?

Permalänk

nVidia:s kort ger jämnare frames än AMD:s?

Har kollat runt lite på olika grafikkortstester lite överallt och märkt av en tendens, nämligen att nVidia:s kort inte får lika stora framedrops utan har stabilare fps än vad AMD:s kort har. Kolla dessa tester:
http://techreport.com/articles.x/17652/7
och
http://techreport.com/articles.x/17652/8
Nu sitter jag på en kass internetlina så kan inte leta upp fler exempel men jag har märkt av dessa saker på flera ställen iallafall.

exempel för er som inte pallar kolla testerna:
nVidia:s GTX285 får 29fps average och 19fps som lägsta medan HD5850 får 35 average men bara 17fps.

Jag tänkte speciellt på gosh (amd-fanboy som numera är avstängd för att ha fanboyat för mycket) som snackade om att phenom och phenom II hade mycket jämnare framerate än intels C2D/C2Q och ibland även i7. Dock lyckades gosh inte få fram några tester som visade på detta tyvärr men här ser man ju skillnaden på ati/amd-korten och nVidias kort där nVidia leder i "jämnhet".

Har jag rätt?

/Nils B

Permalänk
Medlem

Hittar du fler tester där Nvidia har jämnare framerates än ATI så tror jag dig.
Just nu tror jag dig inte då du inte kommit med så många exempel.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie

Jag tänkte speciellt på gosh (amd-fanboy som numera är avstängd för att ha fanboyat för mycket) som snackade om att phenom och phenom II hade mycket jämnare framerate än intels C2D/C2Q och ibland även i7. Dock lyckades gosh inte få fram några tester som visade på detta tyvärr men här ser man ju skillnaden på ati/amd-korten och nVidias kort där nVidia leder i "jämnhet".

/Nils B

Till och med Anandtech skrev det ju och det var inte så konstigt då FSB:n flaskade vilket i7 och AMDs slapp. Gosh skrev aldrig att i7 hade problem med det.

Rätt ska vara rätt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Till och med Anandtech skrev det ju och det var inte så konstigt då FSB:n flaskade vilket i7 och AMDs slapp. Gosh skrev aldrig att i7 hade problem med det.

Rätt ska vara rätt.

Han skrev att phenom-processorerna ibland var bättre än i7 i högre upplösningar och länkade iallafall ett test där det stämde. Han blev dock motbevisad flera gånger av test som visade motsatsen. Kan länka tråden när jag kommer hem ordentligt imorgon där han diskuterar mycket om detta. Det finns dessutom flera tester som visar att C2Q har högre lägstafps än P2. Så tyvärr var han inte helt övertygande.

Missförstå mig inte jag kör amd själv och ville gärna att han skulle ha rätt men övertygades aldrig helt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Hittar du fler tester där Nvidia har jämnare framerates än ATI så tror jag dig.
Just nu tror jag dig inte då du inte kommit med så många exempel.

Nej jag vet men sitter på världens sämsta internetlina just nu men ska nog leta upp ett till test ändå.

Permalänk
Medlem

Kan ha och göra med att GTX285 har högre minnesbandbredd, 127 vs 159GB/s. Dock är GTX285 ett underlägset kort så det spelar ingen större roll.

Edit: http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/radeon-hd5850_... visar på rätt annorlunda resultat jämfört med techreport.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Kan ha och göra med att GTX285 har högre minnesbandbredd, 127 vs 159GB/s. Dock är GTX285 ett underlägset kort så det spelar ingen större roll.

Edit: http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/radeon-hd5850_... visar på rätt annorlunda resultat jämfört med techreport.

Har hittat lite olika resultat överallt nu, test som visar att nVidias min fps är samma och också sämre än ATi:s.

Det är antagligen inte som jag först sa, förutom vissa undantag där minnesbandbredden spelar roll (som du sa). Nej det blir nog ett amd-kort istället.

Permalänk
Medlem

För tillfället är det ATi all the way, finns ingen som helst anledning till Nvidia om du spelar.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
För tillfället är det ATi all the way, finns ingen som helst anledning till Nvidia om du spelar.

Jo jag vet. Men om nVidias kort nu skulle ge mycket jämnare framerate så skulle begagnatmarknaden på nVidia-kort (GTX280 tillexempel) vara väldigt intressant för mig. Men jag väntar på fermi/HD5830 istället