Fildelning i Windows 7?

Permalänk
Hedersmedlem

Fildelning i Windows 7?

Tjo!

Har kört Windows 7 sedan betan i ungefär ett halvår nu. Kör för tillfället slutgiltiga versionen av Ultimate 64-bits. Men, jag har extrema problem med att få igång SMB/CIFS dels på min workstation jag sitter på nu och dels på min nya filserver som kör Windows Server 2008.

Får upp följande fel:

På min Windows Server 2008 kan jag komma åt de utdelade mapparna från burkar som inte kör Windows 7, typ Windows Server 2003 och Windows XP, men ej från min Windows 7-burk.

Har testat:

- Sänk ner krypteringen till 56-bitars
- Testat med eller utan HomeGroup
- Testat med Public-folders och utan
- Stängt av lösenordsskyddet
- Testat med flera olika nätverkskort
- Tillåtit "File and Printer Sharing" i brandväggen

På Windows 7-burken är fildelningsprotokollet installerat, men kan inte ens köra \\127.0.0.1 för att komma åt filer, får samma fel som postat ovan.

Är det någon som också haft stora problem med SMB/CIFS under Windows 7 och Windows Server 2008 som har tips på vad jag kan göra för att få igång det?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Kan testa i helgen. sitter och ska precis påbörja min MCSA utbildning.

Återkommer med mitt resultat

EDIT: funkade ping? tänkte på windows fire"crap"wall

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

har du kollat vad som händer om du kör \\192.168.0.200\c$

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

funkar ju bara om han har konto att ansluta till, ev att den är med i "hemma" domänen. men ja värt att testa

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Uibi
Kan testa i helgen. sitter och ska precis påbörja min MCSA utbildning.

Återkommer med mitt resultat

EDIT: funkade ping? tänkte på windows fire"crap"wall

Ping, FTP, Web och så vidare fungerar utan några som helst problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
har du kollat vad som händer om du kör \\192.168.0.200\c$

Samma sak, samma felmeddelande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Uibi
funkar ju bara om han har konto att ansluta till, ev att den är med i "hemma" domänen. men ja värt att testa

Kommer inte så långt att jag får authensera mig, har testat med både lösenordsskydd på och av med samma resultat.

Edit: Meckade lite mer igår med det. Jag ser "filservern" från min Windows 7-burk om jag går in på "nätverket", men så fort jag försöker komma in kommer ovan felmeddelande upp. Har tvingat båda burkarna att ligga på "Private Network" nu, och dubbelcheckat med brandväggsreglerna, dock utan resultat. Har även testat en "Net use" via CMD utan resultat.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Det var ett tag sedan jag skrev nu men fick en Windows 7 in depth bok idag. ska kolla om jag kan dela ut en mapp enligt instruktionerna i den. återkommer med det.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1