Ipad – Apples nya surfplatta

Permalänk
Medlem

Jag har nu läst på Mac forum och:
Det är inte bara pc ägare som rackar ner på ipad en
Utan en hel del Mac frälsta saknar just OS X
En annan förekommande kommentar är ungefär:
Jag är appletokig men den här produkten tilltalar inte mig ett dugg.

Däremot så är Ipad en e-boks(läsare) dödare för vem vill ha svartvit skärm

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ckghagen
Däremot så är Ipad en e-boks dödar för vem vill ha svartvit skärm

Antagligen alla som som är vana vid att böcker är gråvita sidor med svart text.
Så antagligen menade du inte det utan något annat, och då undrar man vad.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

vet inte om det nämnts, men steve jobs nämner i film som nu kommit upp på nätet att om man spelar musik på ipad, ä batteritiden upp emot 140 timmar. är det ens i närheten av det, äre ju rätt bra.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva

Andra (e-boks läsare)
Syftar på att en svart/vit inte har stöd för färg illustrationer(ja det kommer säkert studentlitteratur mm )

Visa signatur

GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
vet inte om det nämnts, men steve jobs nämner i film som nu kommit upp på nätet att om man spelar musik på ipad, ä batteritiden upp emot 140 timmar. är det ens i närheten av det, äre ju rätt bra.

En klump på 700 gram låter ju jättesmidigt att använda som MP3-spelare.

Permalänk
Medlem
Citat:

och 180 graders betrakningsvinkel,
en statisk bild som inte är krävande för ögonen,
fungerar bra i solljus,
tar nästan ingen ström (enbart vid sidbyte)
Ska komma ut e-papper med färg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC

och att man inte sätter igång skärmen:P

Permalänk
Medlem

Tråden klättrar på Nyhetskommentarer plats 17, 67-inlägg till och den är på plats 10

Citat:

Nu är ipad inte en främst en mp3 spelare

Dok kan man inte som ja förstod lyssna på musik och browsa samtidigt än

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

ja, som sagt, det ä ju främst inte en mp3 spelare, men visa mig den smartphone eller bärbar dator som har lika bra batteritid näre gäller att spela mp3.

ckghagen: kan ma inte? för det kan man väll på ipod touch/iphone och apples program kan väll multitaskas. det är andras program som apple inte tillåter att multitaskas

Visa signatur

Permalänk
Medlem

lätt en flopp.

nästa steg efter desktop och laptop måste nog bli en mix av båda.
dvs, typ en laptop som har 2 x 13" skärm som är vikbar med touch Tbord.
och när man dockar den hemma så får man 2x13" skärm med vandligt fysisk Tbord och mus.

Permalänk
Medlem
Citat:

ckghagen: kan ma inte? för det kan man väll på ipod touch/iphone och apples program kan väll multitaskas. det är andras program som apple inte tillåter att multitaskas [/B]

Så den har partiellt multitask man kan använda 2 applikationer samtidigt eller ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har för mig det, men så finns det en apps som gör det möjligt att multitaska på iphone/touch

Permalänk
Medlem

Jag tror på detta. avskyr igentligen allt apple, men tiden är rätt för att börja distribuera digitala tidskrifter, böcker och dagstidningar etc. Det enda som saknats är en hårdvara som klarar det som tilltalar folk både prismässigt och designmässigt. Jag ser den på vardagstumsbordet, vid sängen eller på köksbordet. Ingen ersättning för datorn utan en ganska naturlig utveckling för att ersätta dagstidningar, månadstidskrifter och böcker. Det enda som jag ställer mig tveksam till är avsaknaden av stöd för flash - där är de nog för kaxiga. Den definerar ett nytt segment mellan våra smartphones och bärbara datorer som jag ser det, och jag ska allvarligt fundera på att köpa en om priset hamnar under 5000kr

Visa signatur

Work - Lenovo X220T CI7 8GB/120 SSD 3G | Galaxy Note Pro 12.2 4G | Galaxy Note 3 |
Game - CI7 4770K 120 SSD 16GB GTX 780 | Samsung Galaxy Tab S 10,5" | Samsung Galaxy Tab S 8.4" 4G | Lumia 920 |

Permalänk

Jösses vad ni klagar på något som ni inte har en aning om hur det kommer att fungera. Att bara kolla på specifikationerna är som att köpa bil helt efter dess specs, brukar man inte provköra först?

Det är sådant gnäll om att "Min netbook kan göra allt det där och mer". Jag tror att Apple har tänkt till och skapat en produkt efter vad människor främst använder, och prioriterat bort andra funktioner som man kan vara utan för att förbättra dess andra funktioner.

iPhone har inte särskilt bra specifikationer. Och det är inte heller dess processor, eller RAM-mängden som gör den bra, utan hur den är att använda.

Jag tror också, som jag tror någon redan nämnt i tråden. Att det här är framtiden, trots att vi kanske inte själva redan vet det. Jag tror allvarligt att avsaknaden av flash, usb osv är framtiden.

Det är ju liksom skitsamma om en bil har två miljoner hästkrafter om den inte går att använda på ett bra sätt. Enda nackdelen jag ser hos iPad är att den inte kan multitaska, men det är inte en nackdel som gör att jag tänker avstå från köp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Så den har partiellt multitask man kan använda 2 applikationer samtidigt eller ?

Ja, det bör man kunna, man kan köra apple's egna apps i bakgrunden, som mail, safari och iPod...

Problemen kommer när man ska använda tredjepartsprogram, som till exempel Spotify för att lyssna på musik med. (Jag vet att det finns folk som tycker att Spotify inte har tillräckligt med musik osv, men jag hittar hur mycket som helst som faller mig i smaken!).
Samtidigt så vet man ju inte om det kommer komma "jailbreaks" som tillåter personer att multitaska oavsett om det är Apple-utvecklade program eller inte, men i dagsläget går det inte.

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lundstrom.emil
http://www.idg.se/2.1085/1.282172/multitasking-i-iphone-med-p...

Wow! Tackar för den B-) Måste prova direkt!

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gameresource
Har du legat i ide?

Jag vet inte om du är ironisk nu men du kan väl knappast mena att tablet-pc:n har varit en succé?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jnk3
Jag vet inte om du är ironisk nu men du kan väl knappast mena att tablet-pc:n har varit en succé?

Jag har genom tiderna köpt flera bärbara
Egentligen har jag velat ha en tablett-pc men,
dom ha varit för dyra
bra bit över 10k.
Fler har nog tänkt som jag eller.
Bara inte trängt på att det finns tablett-pc.
Då dessa sällan synts i affärer och i reklam.

Det har dok kommit en del på sistone som kostar under 10k
Det kan nog innebära att detta blir vanligare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en iPod touch som jag endast använder till nyttiga apps hemma, surf på sängkanten och att fjärra mina mac:ar med.
Kanske en minoritet, men den större skärmen och prestandan som påvisas gör den till en klart värdig ersättare till min iPod.

Tycker man missar poängen helt när man skriker "usb", "mer lagring" och "tv-ut".
Den som har en tablet/netbook till filserver och/eller HTPC försöker helt klart såga med en skruvmejsel.

Visa signatur

Work: Mac Mini 2010, 2,4GHz, 8GB DDR3, 80GB X25-M, Asus VE278Q/Epson TW3200
Play: 2500k@4GHz, 8GB DDR3, 80GB X25-M, Asus P8P67-M Pro, Asus GTX570 DCII, Corsair HX 650, Corsair H60, Asus VE278Q/Epson TW3200

Permalänk
Avstängd

Tänk om den varit 30mm tjock istället för 12,7mm! Då kanske den kunnat köra vanliga spel

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Citat:

apples aplikationer kan väll multitaska. det kan de i alla fall göra på iphone/ipod touch o det har ju nämnts att även denna kan multitaska program så länge de är från apple. vilket både musikspelaren o webbläsaren gör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wfps_105
Wow! Tackar för den B-) Måste prova direkt!

VSG, kan hålla med att multitaska är bra, men det tar resurser:(. Palm Pre plus är en jäkel på multitask, 52 apps igång samtidigt xD

Permalänk
Medlem
Citat:

apples aplikationer kan väll multitaska. det kan de i alla fall göra på iphone/ipod touch o det har ju nämnts att även denna kan multitaska program så länge de är från apple. vilket både musikspelaren o webbläsaren gör.

Jäpp.
Det hela är ett problem med bas i säkerhetsmodellen på iPhone och inte något gundläggande tekniskt som många jubelåsnor verkar tro år ut och år in...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jäpp.
Det hela är ett problem med bas i säkerhetsmodellen på iPhone och inte något gundläggande tekniskt som många jubelåsnor verkar tro år ut och år in...

Jag tror bara att multimasking är avstängt för att inte det ska dra batteri, precis som de klockade ner cpun i de tidigare iphone/touch:(

Permalänk
Medlem
Citat:

tyvärr inte check:

Ipad details

"- No Multitasking. Only one application runs at a time according to official documentation"

What we didnt get in IPAD

"Multitasking. Apple only showed one iPhone app or iPad app running at once. We’ve heard it’s running iPhone OS 3.2, and multitasking might be an iPhone (and iPad) OS 4.0 feature, but again, we wanted to see it now"

Intel does it, IPAD doesnt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ctharth
tyvärr inte check:
Ipad details
"- No Multitasking. Only one application runs at a time according to official documentation"
What we didnt get in IPAD
"Multitasking. Apple only showed one iPhone app or iPad app running at once. We’ve heard it’s running iPhone OS 3.2, and multitasking might be an iPhone (and iPad) OS 4.0 feature, but again, we wanted to see it now"
Intel does it, IPAD doesnt

Jo. Titta på en iPod Touch / iPhone där mail, kalender, musikuppspelning m.m ligger och snurrar i bakgrunden hela tiden (för att inte tala om allt basalt). Det som inte multitaskas är 3eparts applikationer.
Så checka lite till....

Visa signatur

Permalänk

Det är verkligen fascinerande att på denna sajt läsa så mycket om en produkt som 99% av medlemmarna antagligen aldrig kommer att köpa och verkligen inte är målgruppen för. Är det inte ungefär som att låta att låta en F1-förare uttala som om den senaste Nissan Micran? "Den är för långsam, därför är den kass". Att bara utgå från sina egna behov när man sågar en helt ny produkt som man dessutom aldrig sett eller provat känns inte jättemoget.

Tänk om din mamma är målgruppen? Många här har SÄKERT varit snälla söner och byggt en vätskekyld super-PC till sin kära moder, men det är KANSKE inte det hon egentligen behöver?

Tänk om skolor (F-6) är målgruppen? Lek- och lärprogram lär ju finnas i överflöd för 7 kr/st och driftskostnaden kommer att vara lika med noll.

Tänk också på att en usb-port inbjuder till anslutning av alla möjliga usb-tillbehör. Skrivare t ex. Någon som haft problem med usb-drivrutiner någon gång? Jag har...

Jag tycker att det är klokt att ha få anslutningar och jag tycker att det är genialt med full kontroll från Apple (dvs app-store) så att användare slipper strul. Att kunna välja bland 140000 program (som kommer att bli många, många fler) räcker bra för min mamma. Jag lovar!

Permalänk
Medlem

Ramminne

Någon som vet hur mycket ramminne den har ?

Permalänk
Medlem

Re: Ramminne

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyRoX
Någon som vet hur mycket ramminne den har ?

Är uppenbarligen inte känt ännu
< http://en.wikipedia.org/wiki/IPad >
men iPhone 3GS har 256MB och iPod Touch 3rd har 256MB så där någonstans är ju minimum.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

verkar vara klumpig, bättre med laptop