Permalänk

hur använder man luft på burk?

hur rengör man sin dator med en sån där burk med tryckluft?
har köpt en sådan men tror själv att om man ska använda den då rör man ju bara omkring dammet i burken, man får ju inte ut dammet ur datorn ju.?

Permalänk
Medlem

Stäng av datorn, koppla ur alla sladdar, öppna sidan och ta ut datorn på balkongen, blås som bara helvete.

Brukar funka för mig.

Permalänk
Avstängd

Blås inte rakt i fläktarna. Då finns risken att de snurrar sönder.

Permalänk
Medlem

Du kan även lägga dammsugaren utanför datorn på golvet så när du blåser med luftburken så åker de in i dammsugaren ist för å¨chassits botten

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

som Yorgo beskriver, funkar kanonbra.

Jag försöker undvika att hålla burken snett när jag rengör, annars är risken att det kommer ut något annat än bara luft. Har hänt mig.

På tal om tryckluftsburkar så tycker jag att Biltema har dom bästa, bra tryck i den. Har testat några andra oxå, men i dom var det dåligt tryck och sen tog dom slut snabbt.

Du kan ha dammsugaren igång samtidigt du blåser med tryckluft, då åker ju all damm in i dammsugaren annars blir det ju bara ett damm moln och inget mer händer.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Håll i fläktarna om du blåser på dom, så dom inte snurrar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Inaktiv

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huddit:

Håll i fläktarna om du blåser på dom, så dom inte snurrar.

Tycker det tar mer om de snurrar.

Har aldrig "varvat sönder" någon fläkt, och då blåser jag med en riktig kompressor.
Har faktiskt lekt lite med det dessutom men aldrig lyckats.

Fläktar med lysdioder börjar lysa dock

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Avstängd

Sätt på dig en handske när du blåser rent annars får du väl köldskador. Blir ju iskallt om man håller inne knappen hela tiden

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josasp:

Tycker det tar mer om de snurrar.

Har aldrig "varvat sönder" någon fläkt, och då blåser jag med en riktig kompressor.
Har faktiskt lekt lite med det dessutom men aldrig lyckats.

Fläktar med lysdioder börjar lysa dock

Better safe then sorry.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Jag försöker undvika att hålla burken snett när jag rengör, annars är risken att det kommer ut något annat än bara luft. Har hänt mig.

Det skulle ja inte tro att de gör någonting med tanke på att du kan göra rent ditt moderkort i badkaret om du vill.

Permalänk
Medlem

Brukar dammsuga på medel sugkraft, ala 800w typ.

fast man bör inte Röra ngn komponent med dammsugaren, risk för statisk stöt då...
(inte pajjat ngn komponent på detta vis de senaste 13 åren dock)

+ hålla i fläktar om man ska suga av kylare ect.

Visa signatur

-- AMD Phenom2 X4 955, Gigabyte 790XTA-UD4, XFX HD 5830 1GB, X-Fi Platinum, 12GB Corsair, XMS3 HD = Samsung 1TB S-ATA 2 Mfl. Fractal Design Tesla 650W, Win7--

Permalänk
Medlem

Visste inte att man kunde varva sönder fläktarna..

Samt hur mycket räcker en burk tryckluft? Av bra kvalité isåfall.

Håller det till 4-5 dator rensningar så är jag nöjd:) Annars har det alltid gällt munluft och dammsugare^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dassh:

Visste inte att man kunde varva sönder fläktarna..

Samt hur mycket räcker en burk tryckluft? Av bra kvalité isåfall.

Håller det till 4-5 dator rensningar så är jag nöjd:) Annars har det alltid gällt munluft och dammsugare^^

Har säkert förstört en handfull fläktar. Ingen vanlig 120mm ännu, men de små som satt på äldre grafikkort har jag lyckats bränna lagret på. Men det beror helt på konstruktionen. En kullagrad fläkt går inte sönder i första taget... men så kostar dom 10 ggr så mycket.

Tillverkaren kan säkert redogöra för hur länge konstant luftflöde kan levereras. I övrigt är det omöjligt att avgöra hur många tillfällen den räcker till då allt beror på mängd luft under tid som går åt. Min högts personliga uppfattning är att burkarna räcker alldeles för lite. Vet inte hur mycket jag använde, bara en luddig känsla...

Undrar om man inte tjänar in en liten billig hobby kompressor relativt snabbt....?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Folk verkar inte vara rädd om sina komponenter, varför blåsa med munnen i en dator? Du dreglar ju ner alla komponenter.
Och att dammsuga i en dator är bara korkat, spelar ingen roll om munstycket inte tar i något, el kan hoppa.

Visst är chansen liten att något går sönder just Då.
Men oftast kommer inte problemen fören en tid efteråt.

Dammfilter + luft på burk does it.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scorpio:

Brukar dammsuga på medel sugkraft, ala 800w typ.

fast man bör inte Röra ngn komponent med dammsugaren, risk för statisk stöt då...
(inte pajjat ngn komponent på detta vis de senaste 13 åren dock)

+ hålla i fläktar om man ska suga av kylare ect.

Har också dammsugit datorer, har märkt konstiga fel såsom att integrerat ljudkort har blivit konstiga och slutat fungera ibland har ena kanalen slutat fungera osv, även misstanke om att ett moderkort dog pga detta.

Vet inte 100% att det är dammsugaren men tror iaf att komponenterna tagit stryk, på grund av den.
Själv kör jag endast med tryckluft numera

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

till er tryckluftsproffs

Ifall man håller dammsugaren på 20 cm avstånd, vilken laddning krävs för att vandra det avståndet, till en komponent? Vid jordning av ett metall munstycke är den i princip noll. Nr 2: vad är skillnaden på kompressor, tryckluft och hårtork (med värmen av så klart)? En hårtork kan hållas på ungefär en meters avstånd.

Nr4: Är tryckluften renare än tändaregas? Är skillnaden så stor att den är värd 3ggr så mycket pengar?

För övrigt finns det alltid luft och vattenånga runt en dator (ifall ni inte har ställt det i en kammare med kvävegas, endast), vilket innebär att vattenånga och luft alltid kommer att träffa komponenterna. På grund av att tryckluften dessutom är butan i vätskeform, kommer butangasen ta upp väldigt mycket energi från omgivningen, när den förgasas, vilket uppfattas som kallt. Det ökar i sin tur chansen till att vattenångan kondencerar på komponenterna som man blåser tryckluften mot och det hamnar vatten på, i vätskeform.

Så den enda riktiga anledningen till att använda tryckluft, det är ifall man är i en kvävekammare, eller ifall tryckluften har ett så svagt tryck att butanen inte är i vätskeform. Men även när butanen inte är i vätskeform kommer luft även komma med i turen, vilket visar att en hårtork bör fungera lika fint?

Över till er "experter"

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Entusiast

Biltemas tryckluft på burk är R-134a, ett någorlunda miljövänligt/ofarligt kölmedie. Att spreja datorn med butangas låter inte allt för smart, dels brandrisk å dels den mängd gas soim skulle gå åt. (Butan håller ett lägre tryck än R-134a). Man kyler inte heller ner komponenterna, eftersom att mediet bara är i vätskeform i burken, det är ju gas man sprejar ut.

Hårtork - risk för överhettning av komponenterna.
Dammsugning - risk för statisk elektricitet, esdskador.

Permalänk
Medlem

Och har man ingen luft på burk kan man använda en luftmadrasspump.
Det har jag gjort i många år.
Bara ett tips rent allmänt.

Visa signatur

HTPC:Intel Core i5 12400/ASUS Prime B660-Plus D4/ RAM 64Gb / PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter
SPELPC:Intel Core i5 12400F/ASUS Prime B660-Plus D4 / Ram 32Gb / ASUS GeForce RTX 3050 8GB DUAL OC V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Makrolon:

Och har man ingen luft på burk kan man använda en luftmadrasspump.
Det har jag gjort i många år.
Bara ett tips rent allmänt.

Haha, bra tips!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Biltemas tryckluft på burk är R-134a, ett någorlunda miljövänligt/ofarligt kölmedie. Att spreja datorn med butangas låter inte allt för smart, dels brandrisk å dels den mängd gas soim skulle gå åt. (Butan håller ett lägre tryck än R-134a). Man kyler inte heller ner komponenterna, eftersom att mediet bara är i vätskeform i burken, det är ju gas man sprejar ut.

Hårtork - risk för överhettning av komponenterna.
Dammsugning - risk för statisk elektricitet, esdskador.

Hur en hårtork med avslagen värme överhettar komponenterna, skulle jag med glädje villa höra

Brandrisken vid anvädning av butangas, vid en avslagen dator är väldigt låg. För att försäkra ingen brand gör man väl det utomhus. Har konstigt nog sett butanbas i tryckluft på burk, men vart? Hmmm.

Komponenterna kyls ned, jepp. När köldmediet övergår till gas, så tas värme upp från omgivningen. Sedan trycks köldmediet och luften omkring mot komponenterna, vilket kyler ned komponenterna och luften omkring. Innan köldmediet dessutom når komponenterna, kommer den bedkylda luften och plasten runtomkring att försöka jämna ut värmeskillnaderna och åter igen kyla ned mediet. Hur detta inte leder till kondens kan bero på att omvandlingen sker inne i burken, vilket kyler ned burken ordentligt, vilket leder till att endast värme överförs vid beröring och att väldigt lite kyld luft hänger med på väg ut.

By the way, hur ett köldmedium skulle hjälpa miljön, alltså vara miljövändlig får du gärna förklara ;D
Hur mediet skulle vara ofarligt i dessa tider då växthuseffekten står i centrum är intressant
Kanske aldrig har slagit dig att det har högre påverkan på växthus effekten än den starka gasen metan!

En kort reminder ;P

Ljus kommer in i atmosfären i form av hela spektrumet och en liten del refekteras ut.

Ljus träffar jorden och övergår i ir-strålning, som värmer upp jorden. En del åker hela vägen bort från jorden, medan en del reflekteras tillbaka.

Det som är speciellt med växthusgaser som mediet biltemas "miljövänliga och ofarliga" (:P) är att de reflekterar ir strålning ovanligt mycket. Det gör att mindre och mindre ir-strålning kan ta sig ut, vilket leder till att jorden blir varmare och varmare (hoppas att någon som inte har accepterats växthuseffekten än blir riktigt arg!)

Här har ni en fin bild på vad den kan leda till:

Sedan är det synd att ett par miljarder människor är beroende av vattnet
Hoppas det ger det lekfulla ordet "vattenkrig" en ny betydelse

Vill ni ser några fler bilder, titta in här :
Black Stone - New Ice Age : Himalayan Meltdown

Ganska mycket off topic, men, why not?^^

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Känns som man är i plugget igen.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Känns som man är i plugget igen.

Det var inte jag som kallade det miljövänligt^^
Man får vad man ger!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha..

Ser INGET fel med dammsugaren iaf om man kör låga varv med lite avstånd...
(Vem fasen vill blåsa ut massvis med fint pulverdam ut i resten av rummet med tryckluft och inhalera skiten)

Har iaf inte sabbat ngt mobo på detta vis i över 10år så hör sen..

PS: bra att gå i skola, fortsätt med det.

Visa signatur

-- AMD Phenom2 X4 955, Gigabyte 790XTA-UD4, XFX HD 5830 1GB, X-Fi Platinum, 12GB Corsair, XMS3 HD = Samsung 1TB S-ATA 2 Mfl. Fractal Design Tesla 650W, Win7--

Permalänk
Medlem

Ställ den utomhus medans du blåser med tryckluft på burk.

Visa signatur

Processor: i7 2600K @4,4GHz GPU: GTX 670 Asus DirectCUII OC Minne: 16GB 1600MHz Kylning: Antec 920 H2O Cooling SSD: 55GB OCZ SSD HDD: 1TB 7200RPM HDD Nätagg: Corsair TX 750 80+ Moderkort: ASRock P67 Professional
-- Razer BlackWi

dow Ultimate - Cyborg R.A.T 7 - Nvidia Sourround: 1st. BenQ XL2420T 120Hz 2st. Acer S240HL 60Hz --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seazoone:

Ställ den utomhus medans du blåser med tryckluft på burk.

Vad spelar det för roll mer än att det kommer lite damm? Man har ju dammsugaren till någonting.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Vad spelar det för roll mer än att det kommer lite damm? Man har ju dammsugaren till någonting.

För att det kommer oftast en hel drös med damm och inte bara lite.
Det är massa partiklar du helst inte vill andas in.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Gammal tråd ?! wow...
sånt fint damm som lagras i en pc efter 5år + vill du INTE ha i lungorna...
håller på dammsugare ännu, utan att gnida på delarna & UTAN ström i PC . hehe..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har man en fem år gammal dator bör man kasta den åt fanders.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2