Har funderat ett tag på att skaffa mig en HTPC. Men nu har jag fått upp ögonen på ett annat bättre alternativ: Nettop.
Funderar på dessa två modeller:
Skulle behöva lite hjälp med att välja, skillnader som jag kan se är väl att Point of View (POV) är lite billigare. Inte tillräckligt för att det skall vara en avgörande faktor men ändå billigare. Sedan är ju Asrock lite mindre än POV inget stort problem för mig då det mest är längden som skiljer och där har jag ändå plats, dock undrar jag om kylningen kanske är bättre i POV? Läst att Asrock har någon Instant Boot funktion som gör att den skall starta på endast 4sek, stämmer detta verkligen? Kör den en full boot in i windows på 4sek? Det är ju en klar fördel i så fall, hade tänkt ha datorn i vänteläge men detta blir ju onödigt då. Asrock skall ju ha 7.1 DTS ljud, vet inte hur det är med detta på POV?
Har en liten extra fråga där också, har idag en mediaspelare som är kopplad till min Yamaha ljudprojektor via hdmi och därifrån vidare till tv:n, kan man koppla på samma sätt med en htpc?
Är intresserad av alla synpunkter och gärna erfarenheter som ni kan ha av dessa maskiner, verkar ju inte skilja särskilt mycket mellan dem men det är ju de små sakerna som gör att man blir kanon nöjd istället för bara nöjd.
Instant Boot fungerar som så att när du stänger av datorn går Asrocks drivrutiner och ser till att...
1) datorn startar om
2) datorn väntar tills dess att Windows bootat upp färdigt
3) datorn försätts antingen i S3 (Sleep)* eller S4 (Hibernation)*-läge
...när du sedan kommer tillbaka till datorn väcks datorn från S3/S4 vilket går mkt snabbare än att boota upp från scratch.
Dvs det går snabbare att starta upp datorn, att stänga ned datorn tar däremot längre tid (eftersom datorn ska stängas ned, bootas upp och sedan försättas i ngn form av vänte-/viloläge)
* S3 = alla delarna i datorn stängs av förutom RAM-minnet
S4 = allt som finns i RAM sparas ned på hårddisken, och alla delar i datorn stängs av
Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Instant Boot fungerar som så att när du stänger av datorn går Asrocks drivrutiner och ser till att...
1) datorn startar om
2) datorn väntar tills dess att Windows bootat upp färdigt
3) datorn försätts antingen i S3 (Sleep)* eller S4 (Hibernation)*-läge
...när du sedan kommer tillbaka till datorn väcks datorn från S3/S4 vilket går mkt snabbare än att boota upp från scratch.
Dvs det går snabbare att starta upp datorn, att stänga ned datorn tar däremot längre tid (eftersom datorn ska stängas ned, bootas upp och sedan försättas i ngn form av vänte-/viloläge)
* S3 = alla delarna i datorn stängs av förutom RAM-minnet
S4 = allt som finns i RAM sparas ned på hårddisken, och alla delar i datorn stängs av
Okej, så det är i princip samma sak som att sätta vilken dator som helst i sleep eller hibernation. Skillnaden är bara att den startar om först? Dvs det är ingen direkt fördel gentemot POV där man istället går direkt till sleep/hibernation och istället väljer att starta om den med jämna mellanrum?
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.