Permalänk
Medlem

Hållbarhet på överklockad i7??

Hejsan, jag har klockat min i7 920 till 4,1Ghz.. hur lång blir livslängden på denna processor? 5år? mer eller mindre?

Visa signatur

lol

Permalänk
Medlem

Re: Hållbarhet på överklockad i7??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezziq
Hejsan, jag har klockat min i7 920 till 4,1Ghz.. hur lång blir livslängden på denna processor? 5år? mer eller mindre?

Jag kan direkt berätta att jag inte är någon expert. Men så här resonerar jag:

#1. Processorer är väldigt individuella. Så hur länge just din processor kommer att leva är omöjligt att gissa.

#2. Det ökade slitaget har mer att göra med den ökade temperaturen än själva frekvensen. Men dessa går ofta hand i hand. Vad ligger du på för temperatur i idle och stress? Hur ofta pressas den där osv.

Rent generellt så gissar jag på mer än 5 år så länge kylningen är bra.

EDIT: Som exempel så lever processorn troligtvis mycket längre vid en loadtemperatur under 60C än vid t.ex. 80C.

Permalänk
Medlem

Beror helt på vad ovanstående talare har skrivit. Förutom att vcoren spelar störst roll ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lordh
Beror helt på vad ovanstående talare har skrivit. Förutom att vcoren spelar störst roll ;).

Hehe tänkte på vcore hela tiden men missade visst att skriva det Dock har jag hört påståenden om att temperaturen är mer avgörande så länge vcore ligger innom rimliga gränser. Vattengrabbarna höjer väl sina vcore rätt kraftigt...?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Polomononen
Hehe tänkte på vcore hela tiden men missade visst att skriva det Dock har jag hört påståenden om att temperaturen är mer avgörande så länge vcore ligger innom rimliga gränser. Vattengrabbarna höjer väl sina vcore rätt kraftigt...?

Skiljer mellan olika modeller, just core i7 brukar ju ligga uppåt 70 grader så tror inte temperaturen är så viktig där.

PhII serien däremot verkar vara känsligare mot högre temperaturer men klarar högre vcore.

Kan inte påstå att jag är jätte säker på min sak, men detta är vad jag läst mig till iaf.

Mvh

Permalänk
Avstängd

Min tjej har en gammal prescott som är typ 6-7år gammal och den har konstant varit upp i 60-70c dagligen med en Zalman 9500 nåt kylare och den tickar på än idag trots den höga tempen

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Livslängden är exakt

1.337 dagar

Dold text

för en i7-920@4.1GHz.
Källa: http://tinyurl.com/ct6m7l

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Tjena!

Jag vill passa på med en följdfråga i den här tråden och hoppas det är ok.

Det jag undrar är om nån haft en CPU som dött med tiden? Någon här som har överklockat och där CPUn sen gav upp efter flera månader tid?

Själv känner jag inte till nåt sånt här fall utan har endast läst om folk som klockat sönder sina CPU. Dvs inte ens överlevt en dag.
Hårddiskar känner jag tills flera fall som har lagt av efter nån års användning.
Själv dödade jag ett grafikkort när jag överklockade. hehe. Ett annat tog en läckande vattenkylning.
Jag får intrycket att CPUerna bara tuffar om man inte gör nåt särskillt som får värmen att öka onormalt mycket.

Permalänk
Medlem

Mina fyra core ligger runt 40C IDLE, pressar inte CPU:n särskillt ofta så det borde alltså va lungt..

Visa signatur

lol

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Livslängden är exakt

1.337 dagar

Dold text

för en i7-920@4.1GHz.
Källa: http://tinyurl.com/ct6m7l

Neej!
Enligt min källa så är det

21dagar 22timmar 13 minuter och 4sekunder

Dold text

fast då är det en 920 @ 4,5Ghz d0.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LightBlizz
Neej!
Enligt min källa så är det

21dagar 22timmar 13 minuter och 4sekunder

Dold text

fast då är det en 920 @ 4,5Ghz d0.

Jo, men då har du ju renare ström jämfört med SAiKoU, därav skillnaden

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Enligt min källa så tål CPU:er (65nm, ifall de tål mer?) väldigt höga temperaturer under en större tid :). Min Q6600 låg på 80-90grader under ett halvår ^^. Sen blev det ny kylare och då funkade det finfint.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lordh
Enligt min källa så tål CPU:er (65nm, ifall de tål mer?) väldigt höga temperaturer under en större tid :). Min Q6600 låg på 80-90grader under ett halvår ^^. Sen blev det ny kylare och då funkade det finfint.

Större tid, eh?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Större tid, eh?

Större tid på proppen -> mer tryck pga tidsgravitationen vilket leder till bättre kontakt mellan HSF och heatspreader, duuuuh!

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk

Att äldre chip tår högre kräm säger ju sig självt, ju lägra nanometer transistorerna är på ju mindre spänning behöver dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slackr
Större tid på proppen -> mer tryck pga tidsgravitationen vilket leder till bättre kontakt mellan HSF och heatspreader, duuuuh!

Heavy..

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk

Vem sitter men samma cpu i 5 år... det längst är knappt 2 år.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
Vem sitter men samma cpu i 5 år..?

De som inte har råd att köpa ny CPU oftare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Heavy..

Indeed..

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeuxlarsson
Att äldre chip tår högre kräm säger ju sig självt, ju lägra nanometer transistorerna är på ju mindre spänning behöver dem.

Jo, men om du lägrar transves.....ehhh transistorerna blir de inte för många då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Jo, men om du lägrar transves.....ehhh transistorerna blir de inte för många då?

Teehee!

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk

Skön fråga.

Hur gott är kebab?

Visa signatur

Eclipse G500A | ASUS ROG Strix X670E-F | Ryzen 9 7950X3D w/ Arctic Liquid Freezer II 360 | RTX 4090 | Samsung Oddysey G95SC OLED | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 4TB | 128GB Kingston DDR5 6000MHz CL36 FURY |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av calleking
Skön fråga.

Hur gott är kebab?

Hur långt är ett snöre?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Min tjej har en gammal prescott som är typ 6-7år gammal och den har konstant varit upp i 60-70c dagligen med en Zalman 9500 nåt kylare och den tickar på än idag trots den höga tempen

Haha en sånn hade jag också, spelade ingen roll vad man hade för kylare, den var ändå alltid skitvarm Min funkar bra idag också

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Hur långt är ett snöre?

OffTopic:
Dubbelt så långt som från ena änden till mitten

OnTopic:
Det är väl otroligt svårt att uppskatta hur länge en vis CPU kommer hänga med.
Men håller man temp och vcore inom rimliga värden borde den ju överleva till nästa CPU byte minst

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk

Processorer håller en evighet så länge man kör med rimliga temps och vcore.
Är nog väldigt ovanligt att processorer självdör, så länge man kör med rimliga temps och spänning dvs.