Permalänk

Få fläkten att styras efter temp?

Hej på er.

Jag har undrat ett tag hur man får pwm fläktar att regleras efter temperaturer i datorn.
På de flesta OEM datorer är det ju så att ju mer du belastar datorn, ju mer snurrar fläkten.
Och det är alltså de jag vill ha på min dator. Om det går.

Moderkortet är ett Foxconn a79a-s och jag har letat lite i BIOS men har inte hittat någon som verkar stämma och jag har kollat i Overdrive men hittar inget där heller, förutom "AMD Smart Profiles" vad nu det är.

Finns det något program eller något annat man kan göra för att få till det?

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem

Speedfan kanske funkar, Download SpeedFan - Access temperature sensor in your computer

skrolla ner tills du hittar "Speedfan 4.40" i blå text för att ladda ner, han vara svårt att hitta ibland

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX GLASS | EVGA SuperNOVA 750 G3, 750 W | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz DDR4 16 GB | Samsung 970 EVO 250 GB M.2 | Samsung 860 EVO 1 TB | Intel Core i7-9700K @ 5 GHz | be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC @ 2100 / 7000 MHz

Permalänk
Skrivet av Fredrik8:

Speedfan kanske funkar, Download SpeedFan - Access temperature sensor in your computer

skrolla ner tills du hittar "Speedfan 4.40" i blå text för att ladda ner, han vara svårt att hitta ibland

Nepp, fanns inget sånt där heller.

Någon som vet hur man kan lägga upp ett sånt schema?

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."