Permalänk
Medlem

Frosta plexi glas?..

Hur gör man så plexiglas ser frostat ut.. Jag har nämligen tänkt att ha plexiglas på sidan och då vill jag lixom frosta ut en loga på glaset.. Asså att jag bara frostar på ett ställa och så det blir en frosta loga..

Permalänk
Medlem

sandpapper inte grovt!

Visa signatur

// Sparvas

Permalänk
Medlem

Funkar det att maskera med maskeringstejp så man kan frosta bara en logga?

Permalänk
Medlem

Om du har tillgång till en sandbläster så funkar det bra... iaf på glasrutor, så plexi borde ge samma resultat

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

d borde gå med mask. tejp om du e försiktig..

Permalänk

Ja om du är mycket försiktig och har jävligt klistrig maskeringstejp som inte lossnar... vore bull med ett stort repigt streck över plexit
EDIT. Fan... måste köpa plexi nu så jag kan frosta in nåt coolt!!!

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk
Medlem

borde man inte bara kunna maskera lite och sedan "damma" över lite klarlackspray eller plast primer eller nåt?

Permalänk

Klarlack är inte roligt om man tänker på friktion, testade på en bit plexi och det blev klibbigt...
Provade med både "klar" klarlack och matt klarlack, båda blev klibbiga

Visa signatur

Dator #1: P3 @ 933Mhz, 640mb SD @ 133Mhz, GeForce4 MX440
Dator #2: P4 @ 3.2Ghz, 1024mb DDR @ 400Mhz, Radeon 9800pro 128mb
Hemsida: http://doomdevil.no-ip.com | "må förnuftet vara vår ledsagare och viljan vår styrka"

Permalänk
Medlem

borde gå att moffa på nått lösningsmedel som löser upp plexit lite

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Mr_Lazy:
Jo visst går det med lösningsmedel men effekten blir inte så "frostat" snarare som vit rök...

fint sandpapper fungerar annars bra.. testa på en liten bit och avgör själv.

Däremot tror jag det är en aning riskabelt med sandbläster om du ska göra ett mönster... lär va jävligt svårt att skydda de runt omkring..
om man tänker vilka användningsområden en sandblester normalt har.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Bläster är det ultimata om man vill göra frostade mönster i plexi.
Tejpa hela skivan med eltejp eller likn.
Sen är det bara att skära ut mönstret och flåsa på.

Permalänk
Medlem

)ExecutoR( : jo kan nog stämma...

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Finns fejkad frosteffekt att köpa som film på t.e.x: nån hemmahobby affär.. Såg att de klistrade på sån på ett glasskåp i "äntligen hemma".

Visa signatur

Det man inte har i huvudet får man ha under huven!

Permalänk

Eller så tar man glas i ställe för plexi å blästrar hela rutan så blir det nog tuffare än en liten fjantig logo å plexi

ser inte lika bildigt ut...

Permalänk
Medlem

jag testade aceton hemma på en liten bit plexi, blev riktigt bra.... ett tips bara

Visa signatur

NZXT H6 Flow | Intel i7 14700KF | ASUS PRIME Z790 | 32GB 6000MHz Fury |
Seasonic Prime GX 1300W | 27" LG 27GN750-B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mattepat
Finns fejkad frosteffekt att köpa som film på t.e.x: nån hemmahobby affär.. Såg att de klistrade på sån på ett glasskåp i "äntligen hemma".

Njäe,var det inte Karin Mannerstål(hon med uvbo i håret) som hade någon sorts frostningsfärg,en sprejburk alltså?

Jag har letat efter denna produkt men ej hittat något,hittade inte på tv4:s hemsida heller.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

Snart är det jul, då kan du göra en liten frost effekt med snöspray

Permalänk
Medlem

Det går ju att blästra med högtryckstvätten vilket de flesta Svenssons har..
Det är bara en enkel t-koppling som suger upp sand från en påse som sedan blåser iväg med vattnet..

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk

bläster är det enda rätta..

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Tack för alla tipsen.. Får väl köpa en bit plexi och testa lite!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av August

Njäe,var det inte Karin Mannerstål(hon med uvbo i håret) som hade någon sorts frostningsfärg,en sprejburk alltså?

Jag har letat efter denna produkt men ej hittat något,hittade inte på tv4:s hemsida heller.

Saxat från tv4s hemsida

Hej!
Jag har en fråga angående ett badrumsfönster. Karin visade i ett program när hon stöpplade en färg på ett glasat vitrinskåp med mönster. Färgen gav ett frostat intryck på glaset. Kan man göra något liknande på ett badrumsfönster för att slippa ha en gardin, men ändå slippa insyn? Var kan man i så fall få tag på färgen och sitter den kvar när man putsar fönstret? Eller har du en annan lösning på problemet? Fönsterkarmen är kaklad.
Hälsningar Carina Stilling

Svar:
Hej Carina!
Färgen Karin använde kallas för Etslack för fusketsning och kostar 76 kronor hos Panduro. Jag föreslår att du målar ditt mönster mellan glasrutorna eftersom färgen kan flagna om det är fuktigt, som det ju ofta är i badrum. Vill du ta bort färgen använder du en rakbladsskrapa och tvättar sedan med T-sprit.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

finns det plexi som man kan köpa färdigfrostade?? skulle vilja veta det! har lite funderingar att montera det i sånna fall!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled

Saxat från tv4s hemsida
.../text/

Jag sökte igen på deras hemsida men hittade det ändå inte,bra att du gjorde det.
Från Panduro:

Citat:

”Fusk-etsa” på glas genom att stöppla på etslacken med en stöppelsvamp. Använd schabloner, tejp m.m. för att maskera och göra effekter. Tål avtorkning med fuktig trasa.

Det var alltså inte sprayfärg som jag hade för mig...»Panduro«

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...