Permalänk

Nybyggd dator startar inte

Bakgrundsinformation
Nu var det så att händiga herrn (Monsterfrilla) bestämde sig för att styra upp en ny dator då den gamla mer eller mindre hade börjat att strejka på deltid. Sagt och gjort så fick jag hjälp av en mer erfaren datorbyggare som jag känner från internet att sätta ihop ett paket som låg inom den bestämda prisklassen. Notera att allt jag kunde om datorer och dess komponenter var högst att kunna koppla i ett par högtalare.

Efter att delarna hade anlänt på posten så letade jag upp en guide på internet (datorbyggarskolan.se), hur svårt skulle det kunna vara att slänga ihop en dator om man hade en guide? Sagt och gjort så byggdes datorn ihop efter vad som stod där samt efter mestadels moderkortets manual. Likväl förbannat så vill inte eländet fungera för mig.

Vad är problemet?
När jag har kopplat in alla tillhörande externa sladdar så tryckte jag på knappen. Fläktarna började snurra och en grön lampa på moderkortet började lysa, strålande tänkte jag och kände att jag numera behärskade allt som hade med teknik att göra!

Tyvärr så bestämmer sig skärmen att visa det hånfulla meddelandet "No signal input". Inte heller lyser något på tangentbordet. Här sitter jag fast och kommer inte längre.

Vad har jag testat för att få igång eländet?
- Testat att starta med ett minne, inga minnen, minnen i de andra slotsen.
- Inget grafikkort
- Annan skärm

Sedan så fick jag slut på tips av mina fränder som försökte hjälpa mig. Vad ska jag nu göra?

Delar:
Processor: AMD phenom2 x6 1055T 2,8GHz/3,3GHz Turbo Core, 9MB, 125W
Moderkort: MK Asus M4A78T-E, AMD 790GX Socket AM3, ATX
Minne: Corsair 4GB (KIT) DR3 600MHz/CL9/1,65./XMS3 Intel i5/i7 (2GBx2)
Grafikkort: PowerColor HD5850 PCS+ 1GB GDDR5 2xDVI DisplayPort, HDMI, DX1, 16x PCIe
Hårddisk: 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ
Nätaggregat: Corsair VX 550W/80

Notera att ovanstående mer eller mindre är ordagrant avskrivet från kvittot....

Permalänk
Medlem

Du kan ha glömt 4/8 pins kabeln som går från nätagget till moderkortet, denna förser CPU med ström, glömmer man den så blir symtomen precis som dina.

Kolla efter också att grafikkortet får den ström det måste ha från nätagget, minns inte om det är en eller två 6 pins kontakter på 5850 men om det är två måste bägge anslutas, (tror dock det är en på 5850)

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Du kan ha glömt 4/8 pins kabeln som går från nätagget till moderkortet, denna förser CPU med ström, glömmer man den så blir symtomen precis som dina.

Kolla efter också att grafikkortet får den ström det måste ha från nätagget, minns inte om det är en eller två 6 pins kontakter på 5850 men om det är två måste bägge anslutas, (tror dock det är en på 5850)

det är 2 st 6 pins på ref-modellen iaf http://www.geeks3d.com/public/jegx/200910/ati-radeon-hd-5850-... ^^ borde vara så på de andra också!

Permalänk

4-pins är ansluten uppe t.v där den skall vara enligt manualen, så där är det inget fel.

2x 6-pins är bägge anslutna till grafikkortet, har testat både med en och två utan någon skillnad.

Permalänk
Avstängd

nått som många gör fel är i vilka slottar som stoppar minnerna i testa annan kombination

erfarenhet har jag råkat ut för att ett minne sitter 100dels fel då kan datorn åxå göra att den itne startar om så se verkligen till att dom byglar som håller fast minnet verkligen sitter i ,funkar inte detta då måste du testa med minne för minne

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Jag titta efter vad moderkortet behöver för bios för att fungera fullt ut med din CPU och det är 3303 denna släppes 30/4, oftast brukar AMD funka hjälpligt även med äldre bios, men kan ju vara att moderkortet har för gammalt bios.

För övrigt distanser emellan chassi och moderkort bör du kolla så att du har rätt antal på rätt ställen, för många eller på fel ställe kan skapa kortslutning, bör vara 9 st.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Minnena sitter som i manualen, har nu även testat att ta ur och sätta tillbaka dem några ggr utan resultat.

Distanserna är som dom ska, 9 stycken, samtliga i rät hål.

Permalänk
Medlem

Kan du kanske ta lite bilder på insaidan och lägga upp här. Kanske kan få en ide om nått inte sitter som det ska.
Har du också kollat så att moderkortet sitter fast skruvad med distanserna som sitter i chassiet?

Kolla upp också om du har nån gamma PC-speaker högtalare från en gammal data. om du kopplar den till moderkortet (kolla manualen om var du ska koppla den. ska sitta där du kopplar stöm LED, reset knapp och sånt). Du borde sen när du startar datan höra en serie pip från högtalaren som låter lite som morse kod med olika korta och långa signaler. Borde sen stå i manualen vad det betyder. Annars så kan man googla upp koden.

Oh ja. en sista fråga. Var du försiktig med att jorda dig själv innan du börja jobba med dator komponenterna?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Moderkortet är iskruvat i distanserna.

Inga pip hördes men däremot så lös tangetbordet upp en sekund när jag satte i den utdragna strömsladden!

Permalänk
Medlem

Hmmm. väldigt skumt. kan inte se något fel med komponent konfigurationen som borde orsaka ett sånt här fel.
Enda jag kan tänka mig vid det här stadiet utan att se hur allt är kopplat är att den kan vara defekt på nån komponent.
Frågan här är vilken som sagt...

Om du känner någon vän eller släkning med liknande system så kan du nog prova komponenterna var för sig för att lista ut vad som är fel.
Du behöver som sagt bara testa typ CPU, Grafik och minne. för om alla dom funkar så ligger felet på moderkortet.
Fel på nätdelen märker man lätt i att den inte startar alls, eller startar men sen stängs av, eller massa blå skärm i windows..
CPU, Grafik och minne är enda som skulle hindra moderkortet från att boota upp BIOS

faast. iofs. kan också vara att BIOSets firmware behöver uppgraderas som tidigare nämnts..
Kom just på du kör med en X6 CPU som är rätt ny och kanske inte stöddes fullt ut med äldre BIOS.

Kolla om du känner någon med en äldre AM3 CPU. eller kolla med stället du köpte den hos om du kan lämna in den till dom så dom kan uppdatera BIOSet.

Om du känner någon med en äldre AM3 cpu med 4 kärnor eller mindre så kan du boota upp med den. ladda ner senaste BIOSet och sen uppdatera BIOSet. Borde gå att uppdatera BIOSet inne i BIOSet via USB minne. Är rätt ny modell så den borde stödja det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro