Permalänk
Medlem

Tv eller projektor i sovrummet.

Hej!

Håller på hjälper farsan min med att fixa tv eventuellt projektor i sovrummet.

Kraven är att han ska kunna se tv via digital boxer i sovrummet och se film ifrån datorn i rummet bredvid.

Grejen är att om man ska ha en tv I sovrummet så verkar det inte kunna bli större än 32" eftersom det är dåligt med plats där och då måste tven placeras högt i ett hörn.

Då började jag fundera på en projektor iställe eftersom duken inte tar någon plats så blir det mycket bättre, men nu är det så att jag har 0 erfarenhet av projektorer.

Vad borde man köra för upplösning på projektorn?
Är det någon som har en begagnad projektor?
Funderar på om man inte ska köra kloning på datorskärm och projektor? (ati kort i datorn)

Edit:

En sak som jag tycker verkar oklar är att det står typ

Stödjer Upplösningarna: 800x600
Compatible: Stöd upp till 1080i/720P/1080P signaler

vad är det som menas med detta?
Om den är kompatibel med 1080p borde man inte kunna köra med den upplösningen från datorn?
eller är det typ att om man kör vga/dvi kabel så stödjer den endast 800x600 sedan om man kör hdmi så kan man mata 1920x1080 ?

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO - 2500k @ 4.5 Ghz - Corsair 8GB DDR3 1600 Mhz - 1,5 + 2 TB Caviar Green - Samsung 830 128 GB - 7970 - Real Power M700 - Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Projektor i sovrummet är ingen bra idé, jag är så less på min projektor nu så du fattar inte.

Det e störande med en fläkt som låter, speciellt i sovrummet där man eventuellt vill köra ganska låg volym på ljudet.

Det är inte så jätteskarp bild om man inte beger sig mot 20 000 och uppåt, (många kommer säga att dom har skarp bild med sina projektorer för 10 000 nu, det är skitsnack tyvärr).

Jag rekomenderar helt klart en TV som ni monterar högt med ett bra väggfäste som man kan tilta en del med.

Permalänk
Medlem

Ska kolla vidare på den saken, går ju om inte annat skaffa ett tak fäste som går ner någon meter från taket.

Visa signatur

ASUS P8Z68-V PRO - 2500k @ 4.5 Ghz - Corsair 8GB DDR3 1600 Mhz - 1,5 + 2 TB Caviar Green - Samsung 830 128 GB - 7970 - Real Power M700 - Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare. En projektor i sovrummet blir bara opraktiskt. Har själv en väldigt fin projektor som jag är väldigt nöjd med, men den är till för biounderhållning och spel. Så den dagen biorum blir aktuellt ska du börja kika på projektor=) Ett tips för att få en bra projektor till ett bra pris är att köpa en begagnad, som när den var ny var top notch. Gjorde själv så, och är verkligen grymt nöjd med prisvärdheten. Håll dock koll på hur många timmar lampan gått förstås!

Men som sagt: Tv i sovrummet duger gott, och blir betydligt billigare hur som helst. Lycka till!

Mvh

Permalänk
Medlem

Håller med. Sätt ingen projektor i sovrummet. Har själv en projektor i mitt sovrum.
Hade själv som din far. Ont om plats. Visst, duken & projektorn tar ingen direkt plats & det ser jäkligt coolt ut när man startar den. ..Men det eviga surrandet & värmen.
En projektor genererar extremt mycket värme. Mer än vad man kan tro.
Så jag hade kört på takfäste!
Som SueCia skrev. Projektor för 10k..nja. Bättre med en tv för 10k. Min gick loss för 15k. Sharp LCD projektor. Den var grym då... tv är bättre.
Min mening...